Echt onzorgvuldig van zo’n groot bedrijf als Heijmans, het sturen is een menselijke fout maar het niet beveiligen van zo’n bestand is gewoon slecht protocol. Die man in de intro klinkt overigens echt als een lul, lekker je status vergelijken en oh die vriend verdient eigenlijk onder modaal, bah.
@Shaaar @ferris Ja echt absurd dat dit gebeurd is. En dat het een menselijke fout is oké maar zoals je zegt @ferris dit soort gegevens stuur je sowieso al niet per mail, laat staan zonder wachtwoord erop in een simpele excel. En alll die data ook gewoon simpel in een excelletje bij elkaar opgeslagen brr ik krijg er plaatsvervangende buikpijn van.
Zag deze tweet en moest meteen aan de woningzoekenden in Utrecht hier denken 🥲
Haha ik zag deze ook en had direct de neiging om te reageren met: als je nog een verslag van een huizenjacht zoekt. De projecten waar zij zijn wezen kijken zijn overigens nog ergere uitwassen. Sloop van sociale huur die prima renoveerbaar is. Flats die voor een symbolisch bedrag (lees: gratis) aan investeerder verkocht zijn en de investeerder met een absurde windt doorverkoopt. Funfact: ik woon in een van de vele andere flats daar en de prijsstijging is groot. Als mitros/de gemeente zelf besloten had alle flats te renoveren of aan particulieren te verkopen (is met een deel wel gebeurd) hadden ze de gemeentekas enorm kunnen vullen of gewoon betaalbare huur kunnen houden.
Wij hadden vanavond een gesprek met onze financieel adviseur.
Hij bereidde ons voor wat ze allemaal nodig hebben etc. Maar ik was vooral in shock dat het blijkbaar gebeurt dat er geen hypotheek verstrekt wordt als blijkt dat je bv een telefoon abonnement hebt met toestelkrediet.
Ik heb dat dus, a 15 euro in de maand.
Maar hij adviseert dus dat af te betalen in 1x…
Ze zijn echt streng dan zeg! Wist ik niet!
Dat is echt klinkklare onzin. Sorry… Alle BKR geregistreerde kredieten drukken op je maximaal te lenen bedrag (maar zo’n telefoon scheelt geen duizenden euro’s) maar zolang je geen betalingsachterstanden hebt en je onder je max koopt kan dat gewoon hoor. In principe is het niet erg dat iemand ooit een lening had mits die netjes is betaald, zegt ook wat over de betalingsmoraal van iemand.
Als iemand een huis van 300.000 wil kopen en dat is ook de max obv inkomen en je hebt allebei zo’n telefoon op afbetaling kan dat een beetje schelen (want mss 2x lening van €900) dan kun je het inderdaad beter afbetalen.
BKR registraties gaan het bedrag keer een factor af van het maximale bedrag dat je aan hypotheek mag lenen. Mijn vriend mocht bijvoorbeeld 1000 euro rood staan op zijn lopende rekening, wat betekende dat we 5000 euro minder hypotheek konden krijgen. Dat heeft hij toen natuurlijk uitgezet en toen was er niks aan de hand (hij wist het zelfs niet eens, tot hij er dus door een BKR uittreksel op te vragen achter kwam). Een telefoon zou ik me niet zo zorgen over maken, een lease auto is dan weer een ander verhaal (veel groter bedrag). Een BKR registratie is alleen echt een probleem als je een keer niet hebt betaald en dus als schuldenaar geregistreerd staat, dan kan het lastig zijn nieuwe leningen (dus ook een hypotheek) te krijgen.
Ik had net een nieuw abonnement en ik moest het telefoon bedrag idd aflossen. Niet het abonnement maar wel het toestel.
Maar bij ons deden ze om elke cent moeilijk - hadden weinig keuze qua banken vanwege gekke combinatie van ZPP’er, VOF, loondienst etc
…
Ben je echt van plan om het maximale te lenen? Ik heb hem ook eerder afbetaald toen maar achteraf gezien was dat niet echt nodig. Roodstaan uitzetten is wel handig, dat scheelde nog best wat. Een fietsenplan kan ook meetellen.
Oh ik ben gewoon helemaal bang gemaakt…
Nee we gaan zeker niet maximaal lenen, dus dat komt dan wel goed denk ik.
Lease auto, dat is dan alleen private lease toch?
Ja, als het lease is via het werk dus bijtelling op de loonstrook staat er niks in de BKR. Als je financial en private lease hebt wel.
Weet jij toevallig ook hoe dit zit als je een goedkope leaseauto hebt? Wij hebben een lease (maandelijks opzegbaar. Als we vandaag opzeggen moeten we nog drie maanden rijden), maar geen bkr registratie. De hypotheekadviseur denkt dat het wel los loopt. Vind het toch spannend omdat die grens zo arbitrair is (lease kost 249 euro, net onder de 250)
Uhmm ik ken eigenlijk alleen lease die BKR geregistreerd is. Destijds had je die korte/flexibele dingen nog vrijwel niet XD.
Maar je kunt zelf een BKR toets aanvragen via hun website. Als het daar niet zichtbaar is, dan zit je denk ik goed?
Die 250 geldt niet als grens voor een maandbedrag maar voor het hele leenbedrag, dus alle leningen boven 250 zijn geregistreerd! Want met een maandlast van 250 voor een lening kun je echt fors minder lenen obv inkomen en met 250 totaal leningbedrag is dat peanuts.
Ja, hij is niet bkr geregistreerd bij mij of vriend. Wel gewoon van een maatschappij die is aangesloten bij het keurmerk. Dus ik vind het allemaal heel wonderlijk, maar wel ook fijn aangezien we echt geen zin hebben om hem op te zeggen.
Een luxere auto kost je ook vrij snel 250 in onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Ook gaar om dit dan als lening weg te zetten en kosten rondom een auto helemaal niet te beoordelen. Al is het natuurlijk wel belangrijk dat je de lease op korte termijn op moet kunnen zeggen.
Ik had eenzelfde leasecontract en die stond BKR geregistreerd. Het gaat om de waarde van de auto, niet de waarde van je contract dacht ik.
Edit - zie nu dat je zegt dat hij niet BKR geregistreerd staat. Dan zou ik t niet weten eigenlijk.
Ai ga het toch nog een keer navragen. Echt stom dat je hem dan niet kan houden, maar wel fijn om te weten voorafgaand aan de verhuizing.
Maar hoe weet je hypotheekverstrekker of je een leaseauto hebt als die niet BKR geregistreerd is? Wij hebben voor onze hypotheek aanvraag nergens iets over private lease moeten invullen en ook geen afschriften moeten inleveren. Of verschilt dit per bank of ze er naar vragen/afschriften willen zien?
In principe mogen ze die afschriften alleen opvragen voor je NAW en je inkomen. Dus de rest mag je zelf gewoon zwart maken qua inkomsten en uitgaven. Hebben zij geen hol mee te maken waar jij je eigen geld aan uitgeeft!
Bij mij stond er in het tabelletje van de bank met onze leningen een veel lager bedrag (250 pm) voor mijn leaseauto dan bij BKR stond (400 pm). Vond ik heel gek, maar heb geen slapende honden wakker gehouden haha. Gaat wel echt een fors bedrag af alsnog aan hypotheek dat je kan krijgen.