Huizen/woningmarkttopic #2

Voor een huurwoning nog wel? Ik vind het echt wel heel ver gaan in zo’n voortraject. Verstandig dat jullie geen kopie hebben ingestuurd.

Val ook van mn stoel dat bedrijven echt werkgevers bellen, er is toch een werkgeversverklaring afgegeven. Ondertekend, gestempeld en wel. Samen met alle gegevens die aangeleverd moeten worden lijkt me dat je dan wel redelijk safe zit qua aangeleverde gegevens. Ze weten nog net je pincode niet :sweat_smile:.

2 likes

Ja vriend en ik vielen ook van onze stoel! :sweat_smile:
Die gegevens kunnen we allemaal verstrekken, daar ligt het probleem niet. Maar het gaat ons om het principe dat je in een voortraject zit van een loting voor HUUR en iedere poep en scheet moet bewijzen.

Echt belachelijk. Vond dit met nieuwbouw al idioot. Projecten met honderden inschrijvers die willen dat je je paspoort en inkomensgegevens upload terwijl de kans dat je het wordt kleiner is dan 1%? Bij huur vind ik het al helemaal bizar. Je maakt mij ook niet wijs dat al hun systemen volledig waterdicht zijn en je dus goed met al die privégegevens kan omgaan.

4 likes

Misschien weten jullie dit al, maar je heb recht om te weten of bedrijven die jullie gegevens hebben verzameld die nog steeds opgeslagen hebben. Zéker als je niet bent ingeloot dan zouden ze deze gevoelige info allang weggegooid moeten hebben.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/gebruik-uw-privacyrechten/recht-op-inzage
Op deze pagina kun je een voorbeeldbrief downloaden waar ze binnen een maand op moeten reageren. Doen ze dit niet, vragen ze er geld voor óf hebben ze nog een kopie van jouw paspoort in bezit (terwijl je er dus niet huurt) stuur dan vooral je klacht naar de AP. (Of ze er wegens onderbezetting iets mee doen is een tweede, maar toch.)

11 likes

Heb jouw post even bewaard, thanks voor de tip.

2 likes

Ook een gek moment om binnen te vallen. Ons bod is 2 weken terug geaccepteerd, zitten nu te wachten op taxatierapport (als t goed is uiterlijk morgen binnen) en dan wordt de definitieve hypotheek aanvraag gedaan. Super blij met dit topic de afgelopen week, heb vanaf de eerste post teruggelezen en heel veel nuttige info verzameld. Dus dank jullie!

Bij ons was het extra spannend omdat mijn man (waarschijnlijk) ASS heeft en totaal in paniek raakte toen bod werd geaccepteerd. Paniek bleef bijna een volle week en hij wilde op een aantal momenten afzien van de koop. Zit dus nog steeds klein beetje in de zenuwen want morgen laatste dag bedenktermijn. Ben pas echt rustig, en hopelijk ook ruimte voor blijdschap, als het helemaal geregeld is.

3 likes

Lijkt mij dat hier geen grondslag voor is, maar wat wil je ertegen doen als je mee wil loten :woman_shrugging: Genoeg mensen die dit wel allemaal aanleveren.

Je zou kunnen bellen en vragen waar ze deze gegevens voor willen gebruiken en op basis van welke grondslag zij dat doen. Ze komen ongetwijfeld met een gerechtvaardigd belang maar deze hoeveelheid aan informatie lijkt me echt onzinnig (en dus niet mogen op grond van de Avg). Heb zelf twee weken discussie met een notaris gevoerd omdat we echt te veel aan moesten leveren wbt informatie van onze schenkers en zij niet aan konden geven waarom (WWFT maar zelfs dat is geen grond voor meteen maar alles opvragen om jezelf evt een tweede belletje te besparen). Uiteindelijk hebben wij veel minder aangeleverd dan gevraagd en nooit meer iets over gehoord, gewoon kunnen tekenen voor ons huis. Maar snap dat je geen risico ook nwil lopen als je wil loten voor een koopwoning.

2 likes

Vrijdag wordt ons nieuwe huis getaxeerd na de verbouwing en ik vind het zo spannend of we onze investeringen/verduurzaming terug gaan zien in de nieuwe waarde. We zijn deze dagen nog als een gek aan het klussen om puntjes op de 1 te zetten want zo’n deadline na maanden verbouwen zorgt wel voor nieuwe motivatie. Geen idee waarom ik er zo zenuwachtig voor ben want we gaan hier als het goed is voorlopig niet weg maar toch :grimacing:. Voor de schuld/marktwaarde verhouding zou het wel gunstig zijn!

3 likes

Ik denk dat je op basis van deze gegevens wel kan concluderen dat het geen echte loting gaat zijn :roll_eyes: vind dit echt een beetje bizar.

1 like

Nope:
https://www.ad.nl/gouda/1100-woningzoekenden-staan-in-blote-kont-bouwer-mailt-adressen-en-inkomens-rond-alles-was-te-zien~a1a55e09/
Bij dit project waren alle gegevens (waaronder ook inkomen en vermogen) naar iedereen die zich had ingeschreven toegemaild, echt heel erg.

2 likes

Wat bizar. Wat iemand in dat artikel ook zegt: die combinatie van je adres én je eigen vermogen.

Edit: ik heb echt een mega wantrouwen opgebouwd op deze markt. Er is ons net medegedeeld dat we pas na de bouwvak gaan tekenen en ik denk alleen maar: ja ja, eerst zien dan geloven. Zolang het niet zwart op wit staat vier ik niks.

1 like

Echt onzorgvuldig van zo’n groot bedrijf als Heijmans, het sturen is een menselijke fout maar het niet beveiligen van zo’n bestand is gewoon slecht protocol. Die man in de intro klinkt overigens echt als een lul, lekker je status vergelijken en oh die vriend verdient eigenlijk onder modaal, bah.

1 like

@Shaaar @ferris Ja echt absurd dat dit gebeurd is. En dat het een menselijke fout is oké maar zoals je zegt @ferris dit soort gegevens stuur je sowieso al niet per mail, laat staan zonder wachtwoord erop in een simpele excel. En alll die data ook gewoon simpel in een excelletje bij elkaar opgeslagen brr ik krijg er plaatsvervangende buikpijn van.

2 likes

Zag deze tweet en moest meteen aan de woningzoekenden in Utrecht hier denken 🥲

2 likes

Haha ik zag deze ook en had direct de neiging om te reageren met: als je nog een verslag van een huizenjacht zoekt. De projecten waar zij zijn wezen kijken zijn overigens nog ergere uitwassen. Sloop van sociale huur die prima renoveerbaar is. Flats die voor een symbolisch bedrag (lees: gratis) aan investeerder verkocht zijn en de investeerder met een absurde windt doorverkoopt. Funfact: ik woon in een van de vele andere flats daar en de prijsstijging is groot. Als mitros/de gemeente zelf besloten had alle flats te renoveren of aan particulieren te verkopen (is met een deel wel gebeurd) hadden ze de gemeentekas enorm kunnen vullen of gewoon betaalbare huur kunnen houden.

3 likes

Wij hadden vanavond een gesprek met onze financieel adviseur.
Hij bereidde ons voor wat ze allemaal nodig hebben etc. Maar ik was vooral in shock dat het blijkbaar gebeurt dat er geen hypotheek verstrekt wordt als blijkt dat je bv een telefoon abonnement hebt met toestelkrediet.
Ik heb dat dus, a 15 euro in de maand.
Maar hij adviseert dus dat af te betalen in 1x…
Ze zijn echt streng dan zeg! Wist ik niet!

Dat is echt klinkklare onzin. Sorry… Alle BKR geregistreerde kredieten drukken op je maximaal te lenen bedrag (maar zo’n telefoon scheelt geen duizenden euro’s) maar zolang je geen betalingsachterstanden hebt en je onder je max koopt kan dat gewoon hoor. In principe is het niet erg dat iemand ooit een lening had mits die netjes is betaald, zegt ook wat over de betalingsmoraal van iemand.

Als iemand een huis van 300.000 wil kopen en dat is ook de max obv inkomen en je hebt allebei zo’n telefoon op afbetaling kan dat een beetje schelen (want mss 2x lening van €900) dan kun je het inderdaad beter afbetalen.

11 likes

BKR registraties gaan het bedrag keer een factor af van het maximale bedrag dat je aan hypotheek mag lenen. Mijn vriend mocht bijvoorbeeld 1000 euro rood staan op zijn lopende rekening, wat betekende dat we 5000 euro minder hypotheek konden krijgen. Dat heeft hij toen natuurlijk uitgezet en toen was er niks aan de hand (hij wist het zelfs niet eens, tot hij er dus door een BKR uittreksel op te vragen achter kwam). Een telefoon zou ik me niet zo zorgen over maken, een lease auto is dan weer een ander verhaal (veel groter bedrag). Een BKR registratie is alleen echt een probleem als je een keer niet hebt betaald en dus als schuldenaar geregistreerd staat, dan kan het lastig zijn nieuwe leningen (dus ook een hypotheek) te krijgen.

1 like

Ik had net een nieuw abonnement en ik moest het telefoon bedrag idd aflossen. Niet het abonnement maar wel het toestel.
Maar bij ons deden ze om elke cent moeilijk - hadden weinig keuze qua banken vanwege gekke combinatie van ZPP’er, VOF, loondienst etc :sweat_smile:

1 like

Ben je echt van plan om het maximale te lenen? Ik heb hem ook eerder afbetaald toen maar achteraf gezien was dat niet echt nodig. Roodstaan uitzetten is wel handig, dat scheelde nog best wat. Een fietsenplan kan ook meetellen.