Huizen/woningmarkttopic #2

Wij hadden ook een private lease auto die niet bkr geregistreerd was. Dat was een foutje van de leasemaatschappij, want dat moet wel. Onze hypotheekadviseur gaf aan dat dit een probleem kan worden (als in: minder leencapaciteit) als de bank naar je bankafschrift kijkt en die afschrijving ziet staan.

@blair dat komt omdat ze rekenen met 65 procent van je maandlast bij een hypotheekaanvraag omdat ze ervan uitgaan dat 65 procent het financieringsgedeelte (de lening dus) is, en 35 procent het servicedeel (wegenbelasting, verzekering, onderhoud). Die servicekosten heb je met een eigen auto ook dus tellen niet mee voor de hypotheekaanvraag

Aha OkĆØ wist ik niet! Dan klopte het dus wel haha

Hier moest ik ook van mijn private lease af omdat mijn hypotheek aangepast moest worden. Bij mij werd het helemaal gek want ik ging de hypotheek van de woning aanpassen waar ik al jaren in woon, al grotendeels heb afgelost etc en waar ik na aanpassing van de hypotheek ruim de helft minder hypotheek lasten zou gaan hebben. Maar omdat ik een stukje overwaarde wilde opnemen werd er een nieuwe hypotheektoets gedaan en zolang ik mijn private lease nog had zou ik het niet rond kunnen krijgen. Gelukkig dacht de leasemaatschappij goed mee en heb ik zonder extra kosten het contract op naam van mijn vader laten zetten.

Gefeliciteerd! En ik herken de angsten/onzekerheid enorm. Huis kopen is zo’n grote stap. Bij mij spelen er andere onzekerheden maar ik denk wel dat dat vrij normaal is.

1 like

Heel herkenbaar. Ik woon ook samen met mijn vriend in een redelijk betaalbare huurwoning (wel vrije sector) op een leuke plek en kunnen dus ook goed sparen. Hoeven hier nu ook niet perse weg. Bij ons is het meer het idee van: moeten we niet gewoon afwachten met kopen? Als de prijsstijgingen zo doorgaan betaal je over 5 jaar 1 miljoen euro voor een rijtjeswoning en dat lijkt me niet heel realistisch :stuck_out_tongue: Ooit komt er een omslagpunt, de vraag is alleen wanneer. En dit punt kan eerder komen dan je denkt:

• Het Cassandra-model van Nomura maakt duidelijk dat zes landen kwetsbaar zijn voor een credit crunch of complete financiĆ«le crisis.
  • Nederland is een van die landen.
  • De laatste keer dat de kwetsbaarheidsindex boven de 100 uitstak was in 2007-2008, vlak voor de kredietcrisis uitbrak.

Wij zijn ook vooral geĆÆnteresseerd in nieuwbouw. Geen gedoe met overbieden, geen overdrachtsbelasting en aan het huis hoef je de komende 15 jaar amper wat te doen en je kunt het helemaal naar eigen smaak inrichten. Helaas ook hier weinig nieuwbouwprojecten in de omgeving. Dus hopelijk komt dar binnenkort wel! Tot die tijd kijken we wel naar bestaande woningen maar vind de meeste woningen het niet waard om al mijn spaargeld voor in te zetten.

1 like

Ik weet niet of je behoefte hebt aan mijn lekenadvies, anders kan je deze overslaan.

Dat van de nieuwbouw kan kloppen. Er is gewoon heel weinig nieuwbouw en als je over 5 jaar nieuwbouw zou willen hebben denk ik dat je er goed aan doet om nu al aan de weinige beschikbare nieuwbouw mee te loten. Zou vooral ook in je zoekgebied via de gemeentelijke websites kijken wat er allemaal te koop gaat komen. Die planningen lopen al zo 2-3 jaar vooruit. Vaak staan daar ook de kleinschaligere projecten waar je kansen groter zijn in omdat niet iedereen ervan weet.

Verder zijn er zoveel factoren die je in deze overwegingen kan meenemen. Hoe groot zijn jullie kansen nu. Start je vanaf nul of heb je spaargeld/schenking waardoor je nog ā€˜kans’ maakt op de huidige markt. Ben je over vijf jaar misschien bereid om een breder zoekgebied te accepteren. Hoe belangrijk vind je je huidige woonplek en kan je daar als het moet blijven? Het is makkelijk praten, maar ik denk dat je er niet goed aan doet als je je nu laat opjutten. De markt staat op een absurd punt. Je koopt met veel moeite, stress en heel veel geld historisch weinig. Ik denk dat het dus heel belangrijk is dat je in kaart brengt of je het Ć©cht wilt en wat het qua wonen betekent. Dan heb je als je over vijf jaar terug kijkt in ieder geval een serieuze en geĆÆnformeerde overweging gemaakt. Het kan bijvoorbeeld geen kwaad om eens met een hypotheekadviseur en aankoopmakelaar te gaan zitten wat er voor je budget mogelijk is. Dan weet je wat je opties zijn Ć©n of het het waard is in vergelijking met wat je nu hebt.

3 likes

Deze bubbel gaat ooit knappen en eerlijk gezegd zegt mijn gevoel dat dit geen jaar meer gaat duren zo. Ik ben ook blij dat we nu gekocht hebben want ik denk niet dat we ons oude huis dan nog voor de prijs hadden kunnen verkopen die we nu gekregen hebben (wat echt flink boven de marktwaarde is).

Het gevolg is meestal dat de huizenprijzen naar beneden klappen en de rente hoger wordt (omdat er minder hypotheken afgesloten worden en de banken verdienen aan de rente). Bijkomend voordeel van hogere hypotheekrente is overigens dat de rente op spaarrekeningen wel weer stijgt!

Persoonlijk zou ik nu geen woning kopen die je pas over 2 jaar kunt bewonen want er kan zo veel gebeuren in die 2 jaar, zeker nu de bubbel (volgens mij) op knappen staat. Je kunt je baan verliezen (als je al een hypotheek hebt kun je je daarvoor verzekeren), en als er een crisis in klapt en je moet huidige woning nog verkopen dan is je overwaarde waarschijnlijk weg.

2 likes

De ECB heeft net de rente weer verlaagd. Zodat er meer in de economie kan worden geïnvesteerd. De crash van 2008 lijkt niets op wat er nu speelt, daar ging om waardeloze hypotheekproducten die werden gecreëerd en doorverkocht (bijv. aan pensioenfondsen en steden). Mensen die nu een huis kopen van 5 ton tegen 1,5 % rente hebben dezelfde maandlasten als wanneer je een huis van 2 ton koopt tegen 5%. Dus mensen die hun rente voor 20 jaar hebben vast gezet, zitten wel goed. Ik zou zeggen lekker kopen, wat omlaag gaat, gaat ook weer omhoog. En profiteer van de lage rente. Ik dacht dat ik in 2019 de hoofdprijs voor mijn woning had betaald. Hij gaat nu al voor 1,5 ton meer in de verkoop.

12 likes

Wij hebben net weer een huis bezichtigd en jeetje wat zijn we hier blij mee. Past echt helemaal bij ons en onze wensen. Nu de biedingen afwachten, wat zenuwslopend is dit zeg :scream: We zijn nu alvast een biertje aan het drinken in de mogelijke nieuwe woonplaats. Even de boel een beetje manifesteren.

10 likes

Sorry maar ik zou de onderbuikgevoelens van anderen op een forum over de woningmarkt niet je keuzes laten beĆÆnvloeden. Leen onder je max en houd een noodfonds aan. Verder weet je het niet. Er zijn ook zoveel experts die precies het tegenovergestelde zeggen. We weten het niet.

20 likes

Mijn advies zou ook eerder zijn om geen huis te kopen als investering, maar gewoon om in te wonen. Natuurlijk is het zuur als je huis onder water komt maar je kunt veel maatregelen treffen die de kans op een gedwongen verkoop op een slecht moment kunnen voorkomen.

Niet je max lenen is natuurlijk ook een fantastisch advies maar lang niet voor iedereen haalbaar.

6 likes

Klopt hoor, maar het is een feit dat de economie altijd heen en weer schommelt, en dit echt een bubbel is, maar dan een andere als in 2008. Ik zit al jaren in de bouw, en ik kan je garanderen, we houden allemaal onze adem in want dit gaat binnenkort echt de andere kant op. Je ziet mensen al afhaken omdat ze er toch niet tussen komen, of omdat ze het toch niet kunnen betalen.

Het aantal mensen wat geen woning kan kopen stijgt momenteel alleen maar, door de bizarre prijzen. Met als gevolg dat de markt straks op slot gaat, en alleen maar mensen met (flinke) overwaarde een ander huis kunnen kopen. Wat weer als gevolg zal hebben dat starterswoningen straks niet meer verkocht gaan worden omdat ze onbetaalbaar zijn geworden door de bizarre vraagprijs. En als jij als doorstromer rekent op overwaarde uit je starterswoning bij aankoop van je nieuwe woning, maar je kunt je starterswoning niet meer verkopen want hij is onbetaalbaar voor een starter, dan heb jij ook een probleem. En zo wordt het balletje steeds groter.

Dit sowieso trouwens, nooit op je max gaan zitten.

4 likes

Hier ook mee eens. In 2017/2018 werd precies dit tegen ons gezegd: de markt stort binnenkort in. Je bent gek dat je nu voor dit bedrag dĆ”t koopt. Je moet er ook nog eens 1.5 jaar op wachten. Het zorgde alleen voor enorme stress en een naar gevoel bij de koop. Achteraf nergens voor nodig en we wilden de stap Ć©cht maken. Als de markt minder gunstig was geweest hadden we nu prima gezeten. Onderzoek je opties, bepaal je wensen, bedenk wat het je waard is gezien de context en hoe verschillende rampscenario’s zouden uitpakken en maak op basis daarvan een beslissing. Wat de markt doet weet niemand.

@PrincessPeach maar niemand rekent toch op overwaarde op zijn woning? Volgens mij wordt dat hierboven door niemand aangegeven. Enkel dat als de markt doorstijgt veel mensen buiten de boot vallen en dat graag voorkomen wordt. Dat is een hele andere situatie.

2 likes

Veel mensen hebben alleen niet echt een keuze om onder hun max te gaan zitten in deze markt helaas.

3 likes

Nee klopt, maar dat is ook precies wat ik bedoel met dat ik denk dat het binnenkort mis gaat. Ik zou altijd aanraden onder je max te gaan zitten. Maar dat kan op dit moment voor lang niet iedereen meer. Iedereen maakt iedereen gek. Slechte zaak.

2 likes

Ik heb mijn leasecontract overgezet op mijn vaders naam, want ik wilde mijn auto wel behouden. Was heel gemakkelijk geregeld en je bent gewoon verzekerd etc. Ik weet niet of jij die mogelijkheid hebt, maar anders een goede optie.

1 like

Dat is waar en kut. advies in de categorie ā€˜zorg dat je ook een huis verkoopt en niet alleen een koopt’ van de speld

2 likes

Wat een deceptie die taxatie hier zeg… die man stond binnen 10min weer buiten en heeft amper goed kunnen kijken? Rapport is binnen en we hebben de investering er wel uit en mogen de hypotheek iets verhogen (goh verrassend want we gaan alsnog minder lenen dan het voor de verbouwing al was getaxeerd :roll_eyes:). We hadden een flinke rekenfout/tegenslag met de verbouwing en hebben nu een lening bij een familielid dus fijn als het gefixt is maar een taxatie slaat echt nergens op. Behalve de ketel is amper gevraagd naar wat we allemaal hebben verbeterd en verduurzaamd. Ik word iig geen huizenflipper want alle stress en alles wat bij zo’n verbouwing komt kijken betaalt zich niet per se uit. Gelukkig halen we het er aan woongenot wel dubbel en dwars uit en ik ben heel blij dat we überhaupt een mooi huis hebben kunnen kopen dus ik mag niet zeuren! Wil alleen even meegeven dat niet elke verbouwing direct funda-makeover winsten oplevert :grimacing: (of wij zijn slechte verbouwers haha)

7 likes

Dat is denk ik ook een goede! Gewoon rondkijken en je wat beter informeren over de mogelijkheden. Nieuwbouw is ook erg in trek, dus je hebt ook kans dat je er daar niet zo snel tussen komt, dus dan is het ook wel fijn dat er geen haast achter zit. Ik weet niet precies hoe het zit, maar zodra de bouw van nieuwbouw start, start jij ook met betalen. Dat is nog niet direct de volledige hypotheek, maar dat is wel iets om je even in te verdiepen. Want op dat moment betaal je natuurlijk ook nog je maandelijkse huur.

1 like

Haha ik herken dit ook heel erg! (Niet dat een bieding geaccepteerd is) maar bij elke bieding denk ik voor 80%: hopelijk worden we het! En voor 20%: oh god ik hoop dat we het niet worden!!

Het is natuurlijk de grootste financiƫle uitgave/verplichting die je aangaat in je leven! En deze huidige markt is natuurlijk super lastig/onvoorspelbaar, dus het is logisch dat je dan ook gaat twijfelen. Ik denk dat dat erbij hoort. En los daarvan is een verhuizing ook super stressvol.

1 like