Huizen/woningmarkttopic #2

Oh ik ben gewoon helemaal bang gemaakt…
Nee we gaan zeker niet maximaal lenen, dus dat komt dan wel goed denk ik.
Lease auto, dat is dan alleen private lease toch?

Ja, als het lease is via het werk dus bijtelling op de loonstrook staat er niks in de BKR. Als je financial en private lease hebt wel.

1 like

Weet jij toevallig ook hoe dit zit als je een goedkope leaseauto hebt? Wij hebben een lease (maandelijks opzegbaar. Als we vandaag opzeggen moeten we nog drie maanden rijden), maar geen bkr registratie. De hypotheekadviseur denkt dat het wel los loopt. Vind het toch spannend omdat die grens zo arbitrair is (lease kost 249 euro, net onder de 250)

Uhmm ik ken eigenlijk alleen lease die BKR geregistreerd is. Destijds had je die korte/flexibele dingen nog vrijwel niet XD.

Maar je kunt zelf een BKR toets aanvragen via hun website. Als het daar niet zichtbaar is, dan zit je denk ik goed?

Die 250 geldt niet als grens voor een maandbedrag maar voor het hele leenbedrag, dus alle leningen boven 250 zijn geregistreerd! Want met een maandlast van 250 voor een lening kun je echt fors minder lenen obv inkomen en met 250 totaal leningbedrag is dat peanuts.

1 like

Ja, hij is niet bkr geregistreerd bij mij of vriend. Wel gewoon van een maatschappij die is aangesloten bij het keurmerk. Dus ik vind het allemaal heel wonderlijk, maar wel ook fijn aangezien we echt geen zin hebben om hem op te zeggen.

Een luxere auto kost je ook vrij snel 250 in onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Ook gaar om dit dan als lening weg te zetten en kosten rondom een auto helemaal niet te beoordelen. Al is het natuurlijk wel belangrijk dat je de lease op korte termijn op moet kunnen zeggen.

Ik had eenzelfde leasecontract en die stond BKR geregistreerd. Het gaat om de waarde van de auto, niet de waarde van je contract dacht ik.

Edit - zie nu dat je zegt dat hij niet BKR geregistreerd staat. Dan zou ik t niet weten eigenlijk.

1 like

Ai ga het toch nog een keer navragen. Echt stom dat je hem dan niet kan houden, maar wel fijn om te weten voorafgaand aan de verhuizing.

1 like

Maar hoe weet je hypotheekverstrekker of je een leaseauto hebt als die niet BKR geregistreerd is? Wij hebben voor onze hypotheek aanvraag nergens iets over private lease moeten invullen en ook geen afschriften moeten inleveren. Of verschilt dit per bank of ze er naar vragen/afschriften willen zien?

In principe mogen ze die afschriften alleen opvragen voor je NAW en je inkomen. Dus de rest mag je zelf gewoon zwart maken qua inkomsten en uitgaven. Hebben zij geen hol mee te maken waar jij je eigen geld aan uitgeeft!

Bij mij stond er in het tabelletje van de bank met onze leningen een veel lager bedrag (250 pm) voor mijn leaseauto dan bij BKR stond (400 pm). Vond ik heel gek, maar heb geen slapende honden wakker gehouden haha. Gaat wel echt een fors bedrag af alsnog aan hypotheek dat je kan krijgen.

Wij hadden ook een private lease auto die niet bkr geregistreerd was. Dat was een foutje van de leasemaatschappij, want dat moet wel. Onze hypotheekadviseur gaf aan dat dit een probleem kan worden (als in: minder leencapaciteit) als de bank naar je bankafschrift kijkt en die afschrijving ziet staan.

@blair dat komt omdat ze rekenen met 65 procent van je maandlast bij een hypotheekaanvraag omdat ze ervan uitgaan dat 65 procent het financieringsgedeelte (de lening dus) is, en 35 procent het servicedeel (wegenbelasting, verzekering, onderhoud). Die servicekosten heb je met een eigen auto ook dus tellen niet mee voor de hypotheekaanvraag

Aha Okè wist ik niet! Dan klopte het dus wel haha

Hier moest ik ook van mijn private lease af omdat mijn hypotheek aangepast moest worden. Bij mij werd het helemaal gek want ik ging de hypotheek van de woning aanpassen waar ik al jaren in woon, al grotendeels heb afgelost etc en waar ik na aanpassing van de hypotheek ruim de helft minder hypotheek lasten zou gaan hebben. Maar omdat ik een stukje overwaarde wilde opnemen werd er een nieuwe hypotheektoets gedaan en zolang ik mijn private lease nog had zou ik het niet rond kunnen krijgen. Gelukkig dacht de leasemaatschappij goed mee en heb ik zonder extra kosten het contract op naam van mijn vader laten zetten.

Gefeliciteerd! En ik herken de angsten/onzekerheid enorm. Huis kopen is zo’n grote stap. Bij mij spelen er andere onzekerheden maar ik denk wel dat dat vrij normaal is.

1 like

Heel herkenbaar. Ik woon ook samen met mijn vriend in een redelijk betaalbare huurwoning (wel vrije sector) op een leuke plek en kunnen dus ook goed sparen. Hoeven hier nu ook niet perse weg. Bij ons is het meer het idee van: moeten we niet gewoon afwachten met kopen? Als de prijsstijgingen zo doorgaan betaal je over 5 jaar 1 miljoen euro voor een rijtjeswoning en dat lijkt me niet heel realistisch :stuck_out_tongue: Ooit komt er een omslagpunt, de vraag is alleen wanneer. En dit punt kan eerder komen dan je denkt:

• Het Cassandra-model van Nomura maakt duidelijk dat zes landen kwetsbaar zijn voor een credit crunch of complete financiële crisis.
  • Nederland is een van die landen.
  • De laatste keer dat de kwetsbaarheidsindex boven de 100 uitstak was in 2007-2008, vlak voor de kredietcrisis uitbrak.

Wij zijn ook vooral geïnteresseerd in nieuwbouw. Geen gedoe met overbieden, geen overdrachtsbelasting en aan het huis hoef je de komende 15 jaar amper wat te doen en je kunt het helemaal naar eigen smaak inrichten. Helaas ook hier weinig nieuwbouwprojecten in de omgeving. Dus hopelijk komt dar binnenkort wel! Tot die tijd kijken we wel naar bestaande woningen maar vind de meeste woningen het niet waard om al mijn spaargeld voor in te zetten.

1 like

Ik weet niet of je behoefte hebt aan mijn lekenadvies, anders kan je deze overslaan.

Dat van de nieuwbouw kan kloppen. Er is gewoon heel weinig nieuwbouw en als je over 5 jaar nieuwbouw zou willen hebben denk ik dat je er goed aan doet om nu al aan de weinige beschikbare nieuwbouw mee te loten. Zou vooral ook in je zoekgebied via de gemeentelijke websites kijken wat er allemaal te koop gaat komen. Die planningen lopen al zo 2-3 jaar vooruit. Vaak staan daar ook de kleinschaligere projecten waar je kansen groter zijn in omdat niet iedereen ervan weet.

Verder zijn er zoveel factoren die je in deze overwegingen kan meenemen. Hoe groot zijn jullie kansen nu. Start je vanaf nul of heb je spaargeld/schenking waardoor je nog ‘kans’ maakt op de huidige markt. Ben je over vijf jaar misschien bereid om een breder zoekgebied te accepteren. Hoe belangrijk vind je je huidige woonplek en kan je daar als het moet blijven? Het is makkelijk praten, maar ik denk dat je er niet goed aan doet als je je nu laat opjutten. De markt staat op een absurd punt. Je koopt met veel moeite, stress en heel veel geld historisch weinig. Ik denk dat het dus heel belangrijk is dat je in kaart brengt of je het écht wilt en wat het qua wonen betekent. Dan heb je als je over vijf jaar terug kijkt in ieder geval een serieuze en geïnformeerde overweging gemaakt. Het kan bijvoorbeeld geen kwaad om eens met een hypotheekadviseur en aankoopmakelaar te gaan zitten wat er voor je budget mogelijk is. Dan weet je wat je opties zijn én of het het waard is in vergelijking met wat je nu hebt.

3 likes

Deze bubbel gaat ooit knappen en eerlijk gezegd zegt mijn gevoel dat dit geen jaar meer gaat duren zo. Ik ben ook blij dat we nu gekocht hebben want ik denk niet dat we ons oude huis dan nog voor de prijs hadden kunnen verkopen die we nu gekregen hebben (wat echt flink boven de marktwaarde is).

Het gevolg is meestal dat de huizenprijzen naar beneden klappen en de rente hoger wordt (omdat er minder hypotheken afgesloten worden en de banken verdienen aan de rente). Bijkomend voordeel van hogere hypotheekrente is overigens dat de rente op spaarrekeningen wel weer stijgt!

Persoonlijk zou ik nu geen woning kopen die je pas over 2 jaar kunt bewonen want er kan zo veel gebeuren in die 2 jaar, zeker nu de bubbel (volgens mij) op knappen staat. Je kunt je baan verliezen (als je al een hypotheek hebt kun je je daarvoor verzekeren), en als er een crisis in klapt en je moet huidige woning nog verkopen dan is je overwaarde waarschijnlijk weg.

2 likes

De ECB heeft net de rente weer verlaagd. Zodat er meer in de economie kan worden geïnvesteerd. De crash van 2008 lijkt niets op wat er nu speelt, daar ging om waardeloze hypotheekproducten die werden gecreëerd en doorverkocht (bijv. aan pensioenfondsen en steden). Mensen die nu een huis kopen van 5 ton tegen 1,5 % rente hebben dezelfde maandlasten als wanneer je een huis van 2 ton koopt tegen 5%. Dus mensen die hun rente voor 20 jaar hebben vast gezet, zitten wel goed. Ik zou zeggen lekker kopen, wat omlaag gaat, gaat ook weer omhoog. En profiteer van de lage rente. Ik dacht dat ik in 2019 de hoofdprijs voor mijn woning had betaald. Hij gaat nu al voor 1,5 ton meer in de verkoop.

12 likes

Wij hebben net weer een huis bezichtigd en jeetje wat zijn we hier blij mee. Past echt helemaal bij ons en onze wensen. Nu de biedingen afwachten, wat zenuwslopend is dit zeg :scream: We zijn nu alvast een biertje aan het drinken in de mogelijke nieuwe woonplaats. Even de boel een beetje manifesteren.

10 likes