Huizen/woningmarkttopic #2

Sorry maar ik zou de onderbuikgevoelens van anderen op een forum over de woningmarkt niet je keuzes laten beïnvloeden. Leen onder je max en houd een noodfonds aan. Verder weet je het niet. Er zijn ook zoveel experts die precies het tegenovergestelde zeggen. We weten het niet.

20 likes

Mijn advies zou ook eerder zijn om geen huis te kopen als investering, maar gewoon om in te wonen. Natuurlijk is het zuur als je huis onder water komt maar je kunt veel maatregelen treffen die de kans op een gedwongen verkoop op een slecht moment kunnen voorkomen.

Niet je max lenen is natuurlijk ook een fantastisch advies maar lang niet voor iedereen haalbaar.

6 likes

Klopt hoor, maar het is een feit dat de economie altijd heen en weer schommelt, en dit echt een bubbel is, maar dan een andere als in 2008. Ik zit al jaren in de bouw, en ik kan je garanderen, we houden allemaal onze adem in want dit gaat binnenkort echt de andere kant op. Je ziet mensen al afhaken omdat ze er toch niet tussen komen, of omdat ze het toch niet kunnen betalen.

Het aantal mensen wat geen woning kan kopen stijgt momenteel alleen maar, door de bizarre prijzen. Met als gevolg dat de markt straks op slot gaat, en alleen maar mensen met (flinke) overwaarde een ander huis kunnen kopen. Wat weer als gevolg zal hebben dat starterswoningen straks niet meer verkocht gaan worden omdat ze onbetaalbaar zijn geworden door de bizarre vraagprijs. En als jij als doorstromer rekent op overwaarde uit je starterswoning bij aankoop van je nieuwe woning, maar je kunt je starterswoning niet meer verkopen want hij is onbetaalbaar voor een starter, dan heb jij ook een probleem. En zo wordt het balletje steeds groter.

Dit sowieso trouwens, nooit op je max gaan zitten.

4 likes

Hier ook mee eens. In 2017/2018 werd precies dit tegen ons gezegd: de markt stort binnenkort in. Je bent gek dat je nu voor dit bedrag dát koopt. Je moet er ook nog eens 1.5 jaar op wachten. Het zorgde alleen voor enorme stress en een naar gevoel bij de koop. Achteraf nergens voor nodig en we wilden de stap écht maken. Als de markt minder gunstig was geweest hadden we nu prima gezeten. Onderzoek je opties, bepaal je wensen, bedenk wat het je waard is gezien de context en hoe verschillende rampscenario’s zouden uitpakken en maak op basis daarvan een beslissing. Wat de markt doet weet niemand.

@PrincessPeach maar niemand rekent toch op overwaarde op zijn woning? Volgens mij wordt dat hierboven door niemand aangegeven. Enkel dat als de markt doorstijgt veel mensen buiten de boot vallen en dat graag voorkomen wordt. Dat is een hele andere situatie.

2 likes

Veel mensen hebben alleen niet echt een keuze om onder hun max te gaan zitten in deze markt helaas.

3 likes

Nee klopt, maar dat is ook precies wat ik bedoel met dat ik denk dat het binnenkort mis gaat. Ik zou altijd aanraden onder je max te gaan zitten. Maar dat kan op dit moment voor lang niet iedereen meer. Iedereen maakt iedereen gek. Slechte zaak.

2 likes

Ik heb mijn leasecontract overgezet op mijn vaders naam, want ik wilde mijn auto wel behouden. Was heel gemakkelijk geregeld en je bent gewoon verzekerd etc. Ik weet niet of jij die mogelijkheid hebt, maar anders een goede optie.

1 like

Dat is waar en kut. advies in de categorie ‘zorg dat je ook een huis verkoopt en niet alleen een koopt’ van de speld

2 likes

Wat een deceptie die taxatie hier zeg… die man stond binnen 10min weer buiten en heeft amper goed kunnen kijken? Rapport is binnen en we hebben de investering er wel uit en mogen de hypotheek iets verhogen (goh verrassend want we gaan alsnog minder lenen dan het voor de verbouwing al was getaxeerd :roll_eyes:). We hadden een flinke rekenfout/tegenslag met de verbouwing en hebben nu een lening bij een familielid dus fijn als het gefixt is maar een taxatie slaat echt nergens op. Behalve de ketel is amper gevraagd naar wat we allemaal hebben verbeterd en verduurzaamd. Ik word iig geen huizenflipper want alle stress en alles wat bij zo’n verbouwing komt kijken betaalt zich niet per se uit. Gelukkig halen we het er aan woongenot wel dubbel en dwars uit en ik ben heel blij dat we überhaupt een mooi huis hebben kunnen kopen dus ik mag niet zeuren! Wil alleen even meegeven dat niet elke verbouwing direct funda-makeover winsten oplevert :grimacing: (of wij zijn slechte verbouwers haha)

7 likes

Dat is denk ik ook een goede! Gewoon rondkijken en je wat beter informeren over de mogelijkheden. Nieuwbouw is ook erg in trek, dus je hebt ook kans dat je er daar niet zo snel tussen komt, dus dan is het ook wel fijn dat er geen haast achter zit. Ik weet niet precies hoe het zit, maar zodra de bouw van nieuwbouw start, start jij ook met betalen. Dat is nog niet direct de volledige hypotheek, maar dat is wel iets om je even in te verdiepen. Want op dat moment betaal je natuurlijk ook nog je maandelijkse huur.

1 like

Haha ik herken dit ook heel erg! (Niet dat een bieding geaccepteerd is) maar bij elke bieding denk ik voor 80%: hopelijk worden we het! En voor 20%: oh god ik hoop dat we het niet worden!!

Het is natuurlijk de grootste financiële uitgave/verplichting die je aangaat in je leven! En deze huidige markt is natuurlijk super lastig/onvoorspelbaar, dus het is logisch dat je dan ook gaat twijfelen. Ik denk dat dat erbij hoort. En los daarvan is een verhuizing ook super stressvol.

1 like

Haha ik had zelfs in de bedenktijd van ons koopcontract iets heel doms, dat mijn vriend ff iets niet zo chills had gedaan zoals sokken in de badkamer laten slingeren (volgens mij was het niet precies dit maar wel iets totaal onbenulligs wat ik ook wel eens doe) en dat ik meteen heel dramatisch dacht: ‘OMG ik ga zo serieus worden met iemand die zijn sokken laat slingeren.’
Terwijl we al 4 jaar samenwonen haha.

11 likes

Die twijfels zijn denk heel normaal bij zo’n grote aankoop. Ons huis is nog niet met 100% zekerheid helemaal rond, maar we hebben daar 5 jaar zelfbewoningsplicht. Best een commitment. Ik kan altijd mijn vriend achterlaten in het huis, dan voldoen ‘we’ nog steeds aan die zelfbewoningsplicht.

3 likes

Heeft iemand ervaring met het bieden zonder voorbehoud van financiering?

Ik heb enorm geluk. Mijn ouders hebben aangegeven om het gat te dichten tussen de Max hypotheek (mocht het minder getaxeerd worden) en ons bod, en ze dringen erop aan dat we moeten bieden zonder voorbehoud. Ik heb hun de risico’s hiervan uitgelegd, en ze hebben gezegd dat zij die risico’s ook op zich willen nemen, dus eventuele boete als gift willen betalen (inclusief schenkingsbelasting). Zij staan dus op deze manier ‘garant’. Ik ben me bewust van het enorme privilege natuurlijk…

Maar ik vind het lastig, ik vraag me af waar de addertjes onder het gras zitten…

Nu vraag ik me af hoe het regelen van de hypotheek dan gaat. Ik neem aan dat je het koopcontract tekent, en de hypotheek moet regelen voordat de overdracht plaats vindt? Want als je biedt onder voorbehoud van financiering heb je (dacht ik) voor het voorlopige koopcontract de tijd om de hypotheek rond te krijgen.

1 like

Worst case scenario is dat je een boete moet betalen van 10 procent van de koopsom omdat je het huis helemaal niet kan kopen na het tekenen van het koopcontract om wat voor reden dan ook. Dat is dan het maximale risico voor je ouders.

Verder gaat de weg van koopcontract naar hypotheek naar overdracht hetzelfde. (hypotheek regel je altijd na koopcontract, want je hebt een koopcontract nodig om überhaupt met de hypotheekverstrekker alles te regelen) Als je biedt onder voorbehoud van financiering bouw je een safety voor jezelf in voor als het toch niet blijkt te kunnen. Als je ouders zo enorm garant willen staan, heb je dat vangnet dus niet nodig.

2 likes

Als je een huis koopt, teken je altijd eerst het koopcontract en regel je daarna de financiering. Dat werkt zo als je een voorbehoud op de financiering opneemt, maar ook als je dat niet doet. De overdracht vindt op een later moment plaats. Bij de overdracht moet je ook aan de notaris betalen (en dus de hypotheek rond hebben). Het is dus belangrijk om tussen het tekenen van het koopcontract en de overdracht voldoende tijd te hebben zitten om de financiering te regelen. Als je een financieel adviseur inschakelt, kan die je helpen om dat proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.

En verder wat @KipTokTok zegt: krijg je de financiering niet (vóór de overdracht) rond, dan betaal je die 10% boete. Soms kun je nog met de verkopers overleggen of de overdracht naar een later moment kan worden verschoven als de hypotheekaanvraag net wat langer duurt (dat kan ook als je geen voorbehoud opneemt). Als je redelijke zekerheid hebt dat het op korte termijn alsnog goedkomt, dan wil een verkoper daar vaak wel in meegaan.

Je grootste risico is dus idd dat je die 10% boete moet betalen.

2 likes

Ja! Wij hebben dat gedaan. Was vooral rondom de taxatie nog even spannend. Wij hebben steeds contact gehad met de hypotheekadviseur voor advies ed, of het wel zou lukken. Fijn dat je ouders garant willen staan.

1 like

Ik zou met je ouders overleggen voor welk bedrag ze jullie (max) kunnen helpen en dan bieden zonder voorbehoud van financiering voor een bedrag van ‘bod - bedrag ouders’.

1 like

sorry ik ben een statistiek nerd en dat is het geval bij de mediaan, niet de modus. De modus is het meest voorkomende (inkomen in dit geval).

6 likes

Ik ontmoette laatst op de camping een woningmarktonderzoeker, die vertelde dat ze helaas echt denkt dat dit geen kortstondige bubbel is die gaat klappen. Omdat een bubbel over het algemeen inhoudt dat mensen eigenlijk het geld niet meer hebben om iets te kunnen betalen, maar in dit geval is dat niet het probleem: er blijven altijd mensen die wél geld hebben of mensen met rijke ouders, of mensen die dan maar kleine huizen gaan kopen. Dus zij verwachte dit voorlopig niet helaas.

5 likes