Huizen/woningmarkttopic #2

Ik denk dat hierna ook een grote groep komt dienkinderen van boomers zijn en zo een flinke erfenis krijgen. Die komen denk ik de komende 10-20jr ongeveer?
Dus dat ie een soort mini dipt wel en door die impuls weer doorgaat. Plus dat de mensen die nu in een overwaarde huizen zitten (ja ik ben dat zelf ook) dan weer doorschuiven - met veel eigen geld - and so on

2 likes

Ik heb mijn comment verwijderd want ik was mijn eigen BEC en kon het niet meer aan, maar lang verhaal kort: economische crisis is niet per se een huizencrisis zoals in 2008. In de jaren 80 was er juist enorme woningschaarste tijdens de recessie. Zelfs als de ‘bubbel klapt’ denk ik niet dat het er gemakkelijker op wordt. Even voor de positieve noot. đŸ„Č

6 likes

Ik denk dat het niet zo simpel is als ‘klapt in elkaar’. Het gaat vaak over de klap van 2008: die herstelde, we zitten er nu ruim boven en de prijsdaling was helemaal niet zo groot. Als de bereidheid van mensen om te betalen door de economische situatie daalt, halveert echt niet ineens de prijs. Immers: dan gaan er mensen met gigantische restschulden overblijven, dus die verkopen dan nog liever niet. Ik denk zelf: is er een situatie mogelijk waarbij er een tijdelijke periode niet zo’n aantrekkende huizenmarkt is? Tuurlijk. Is er een situatie mogelijk waarbij de prijs van nu gigantisch instort en de markt weer toegankelijk wordt? Nee. Dit lijkt echt een rijdende trein. Het enige dat kan is politiek ingrijpen. Dat is ook het beeld wat je ziet als je verder dan 2008 terug kijkt. De huizenmarkt is altijd ontoegankelijk geweest. Huizen zijn altijd ‘duur’ geweest. Ik denk dat door ’schaarste’ de groep die niet kan nu alleen maar groter wordt.

En steeds als ik mensen hoor zeggen “dit klapt binnenkort”. Vraag ik me echt af of je nu zoekende bent. De vraag is zĂł hoog. Het aanbod is zĂł minimaal. Mensen willen zĂł graag. En dat ook in de hogere prijsklassen en echt niet alleen meer in de randstad. Als je uitgaat van vraag en aanbod zijn we voorlopig Ă©cht nog niet klaar.

10 likes

Zou er niet ook ooit voordeel komen door de vergrijzing of is dit wishful thinking?

1 like

Ja voordeel voor zij die een erfenis ontvangen haha.

2 likes

Hahahahah ik dacht meer aan huizen die leeg kwamen maar zal even inventariseren bij de (schoon)ouders :joy:

1 like

Ik denk eigenlijk ook nauwelijks, althans niet als die mensen uit eindelijk naar een verzorgingstehuis gaan, want daar is allemaal eigen bijdrage voor en dat gaat meestal ten koste van vermogen/een huis. Je kunt daar wel constructies voor bedenken overigens maar dat is niet iets waar een persoon met een gemiddeld tot net iets bovengemiddeld inkomen zich doorgaans mee bezig houdt.

Maar als al die boomers nu in huizen met tonnen overwaarde zitten en (zo zegt iedereen hier altijd) ook nog een ton of wat op de bank - want ze kunnen allemaal schenken etc etc. Dan blijft er nog aardig wat over toch :sweat_smile:?

Volgens mij is het juist een probleem omdat oude mensen in hun grote huizen blijven hangen terwijl ze op zich wel kleiner willen wonen. Het is meestal voordeliger om lekker te blijven zitten in je villa waar nog maar nauwelijks hypotheek op zit dan te verhuizen naar een klein(er) appartementje voor 1000 per maand.

4 likes

Klopt, maar het aantal mensen dat schenkt op die manier is echt heel laag. Zeker als je kijkt naar ‘gemiddelde’ mensen en niet naar de superrijken. De meeste mensen denken er niet aan tot 10 jaar voor hun dood en dan gaat alles/veel uit eindelijk op aan de eigen bijdrage (wat alleen maar goed is eigenlijk maar wel zuur voor die mensen zelf).
Eigen bijdrage verzorgingshuis is tussen de 170-900 euro per maand gemiddeld. Als jij een paar jaar in het verzorgingstehuis zit dan is die overwaarde zo op.

1 like

Bij ons is inderdaad het probleem dat ouderen blijven zitten omdat een seniorenwoning of appartement bijna niet te krijgen is. Daarom word er bij ons in de buurt nu veel gebouwd met focus op woningen voor de ouderen zodat er plek vrij komt voor starters of mensen die door willen groeien. Hun zijn er van overtuigd dat zo de stroming in gang komt in ieder geval in onze omgeving.

1 like

Lijkt me een goed begin. Ik hoop dat het werkt!

2 likes

Wooooow! Ons bod is geaccepteerd! Op ons droomhuis! Zonder voorbehoudđŸ„ČđŸ˜± dus nu als de wiedeweerga de hypotheek regelen. Maar gisteren nog een heel goed gesprek gehad met een andere onafhankelijke hypotheek adviseur die totaal geen problemen zag in de financiering. Maar toch erg spannend!!!

74 likes

Mooi, gefeliciteerd! Vooral snel tekenen en taxeren, hypotheek kan daarna pas echt! Meteen even de juiste papieren aanvragen, zoals de werkgeversverklaring en DUO zodat je straks echt los kan :smiley:

2 likes

Thanks! Inderdaad haha zo veel dingen regelen! :scream:

Werkgeversverklaring met intentie heb ik in april toevallig al gekregen, of is die maar beperkt geldig?

1 like

Ja is beperkt geldig helaas. 2 maanden ofzo?

Gefeliciteerd! Een werkgeversverklaring is zoals @tessel zegt inderdaad maar 2 maanden geldig, en let ook even goed op de eisen die de bank eraan stelt. Die van mijn vriend werd afgewezen omdat de kleur pen (zwart) niet goed was đŸ„Č

3 likes

Thanks! Goed om te weten! De intentieverklaring loopt inderdaad morgen af :scream: snel een nieuwe regelen dus

RGefeliciteerd!! Bij mij was werkgeversverklaring maa 1 maand geldig. Zou voor de zekerheid een nieuwe aanvragen. Ik moest tussentijds tijdens de financieringsperiode alweer een nieuwe aanvragen. Kost allemaal weer tijd.

1 like

@Lady_Mary gefeliciteerd! Leuk dat het jullie droomhuis is. Dan heb je er een extra goed gevoel bij.

Bij ons is de hypotheekaanvraag gisteren goedgekeurd :blush: Ik vond het toch best even spannend aangezien ik ziek thuis zit en geen intentieverklaring van mijn werk krijg. Daardoor lenen we nu echt op onze max. Gelukkig ging het super snel en soepel.

14 likes