Huizen/woningmarkttopic #2

Inderdaad een interessant artikel. Het eerste idee zal misschien op het eerste gezicht niet heel veel verschil maken maar het afschaffen of aanpassen van de kostendelersnorm heeft ook positieve gevolgen voor bijvoorbeeld jongeren waarvan de ouders een uitkering ontvangen of het inwonen bij iemand die een uitkering ontvangt (met inschrijving).

In mijn werk kom ik nog vaak genoeg verhalen tegen waarbij achttienjarigen (of jongeren überhaupt) vroeg het huis uit gezet worden doordat het gevolgen heeft voor de uitkering van de ouders wanneer hun kind volwassen wordt, of dat mensen niet bij familie of vrienden kunnen inwonen (met inschrijving) omdat zij dan gekort worden op de uitkering. Ook relaties waarin inderdaad aparte woningen worden aangehouden om hier financieel voordeel uit te halen (niet alleen uitkering maar ook bepaalde toeslagen) hoor je vaak genoeg. Ik denk dat dit zeker zal schelen voor dak- en thuislozen en woningzoekenden in het algemeen.

Het lijkt mij een positieve ontwikkeling om zoveel als mogelijk te onderzoeken hoe de bestaande woonruimte optimaal gebruikt kan worden. Het liefst zie je natuurlijk een oplossing die in een keer een groot verschil maakt maar alle kleine beetjes die helpen zijn welkom. :sweat_smile:

1 like

Ik vind het nog niet eens een slecht idee maar ik vind het wel weer typisch dat mensen met een uitkering de oplossing moeten gaan bieden voor een probleem dat veroorzaakt wordt door de vermogenden.

22 likes

Belasting op vermogen is nihil in Nederland

2 likes

Op zich zijn woningbouwverenigingen vroeger gewoon opgericht door het collectief van bewoners dat in de woningen ging wonen. Ik denk wel dat een verruiming van de regels kan leiden tot een lagere woningnood. In Duitsland is het veel gewoner om een woning te delen. De woningnood is daar ook veel minder.

Wat ik hier in de buurt zie, zijn heel veel oude weduwen die alleen in een groot huis wonen. Het kabinet Rutte heeft destijds de Bejaardentehuizen afgeschaft en wilde dat ouderen zo lang mogelijk thuis blijven wonen.
Wat volgens mij echt ontbreekt zijn juist fijne woongroepen voor ouderen waar ze zelfstandig maar met wat zorg en hulp kunnen wonen. Op die manier komt er op de woningmarkt weer wat meer doorstroom.

15 likes

Ik heb me net pas ingeschreven voor sociale huurwoning dus jeej lekker 10 jaar wachten tot ik in aanmerking kom voor een plek. Ik ben al 30 dus geen leuke realiteit maar ik kan toch niet terug de tijd in om het te veranderen. Voel me desondanks een beetje successful adult dat ik het eindelijk heb gedaan ondanks dat ik niet weet waar ik precies werk tegen die tijd

Precies dit. Prima idee, maar typisch voor onze wijze van denken om dan vooral te vinden dat de minder vermogende ander dat mag gaan doen. Er wordt in dit artikel niks gezegd over de echte grootwoners. Want we weten allemaal dat de mensen die dit soort ideeën bedenken en uitwerken doorgaans ruimer in m2 én ruimer in grond wonen dan de mensen waarvan nu onderzocht is hoe ze genoegen kunnen nemen met minder. Ga eerst maar eens in gesprek met gemeenten die momenteel bewust inefficiënte woningen bouwen.

2 likes

Ik vind het samenwoon-ding op zich een goed idee, maar zo vallen singles wel nog een keer buiten de boot

Hoe werkt het eigenlijk als je biedt zonder voorbehoud van financiering en je je huis nog moet verkopen? De overdracht op t huis dat we willen zou zijn in januari dus dat duurt nog even. Moet de financiering dan vlak voor de overdracht geregeld zijn of veel eerder?

Onze adviseur is ziek en onze aankoopmakelaar op vakantie en de vervanger belt maar niet terug en over 1 uur en 10 minuten moet ons bod binnen zijn :stuck_out_tongue: Knijp m wel een beetje

1 like

Je moet de financiering gewoon regelen. Wanneer dat rond is doet er niet toe (uiteraard wel voor de overdracht). Aangezien je geen voorbehoud hebt en dus eigenlijk niet terug kan. Normaal heb je die deadline omdat je dan kan ontbinden als je binnen x weken kan aantonen dat je de financiering niet rond krijgt.

1 like

@Shaaar @Rozevarken ohhh dat klinkt goed. Super fijn, bedankt voor jullie reacties!
Waar gaat dan die 6-8 weken over die we overal lezen? Want dat maakte nu dat ik ineens dacht kut als we zonder voorbehoud bieden moeten we dan over 8 weken alles geregeld hebben want dat gaat niet lukken denk ik, omdat we ons huis nog moeten verkopen
Weet ook niet waarom ik deze angst alle andere keren niet heb gehad, ik verzin de logica van mijn paniek niet :stuck_out_tongue:

Dat is een gebruikelijke termijn indien je wel met financieringsvoorbehoud biedt. Indien je dus zoals in jouw geval niet met een financieringsvoorbehoud biedt, kun je deze termijn vergeten en is het inderdaad zaak om het voor de overdracht geregeld te hebben.

1 like

Dat is dus hierbij niet het geval omdat je geen voorbehoud hebt. Je spreekt eigenlijk met een voorbehoud af: ik ga nu de financiering regelen. Ik krijg daar 6/8 weken voor. Als het me niet lukt kan ik zonder problemen terug. Op het moment dat je zonder voorbehoud biedt is dat niet van toepassing. Je zegt immers: ik heb het geld en heb geen onzekerheden rond de financiering. Dus in principe is er niks meer dat tot ontbinding van de koop kan leiden (behalve eventuele andere voorbehouden). Als je dan de financiering niet rond krijgt staat er een boetesom op.

Overigens kan je met een overbruggingshypotheek ook vaak de financiering rond krijgen zonder dat je eigen huis al verkocht is. Dan leen je tijdelijk aflossingsvrij de overwaarde van je huidige huis omdat je binnenkort toch gaat verkopen. Wat ruk dat die vervanger niet terug belt. Dit zijn juist de spannende momenten waar je ze op nodig hebt.

3 likes

@piepeloi Ja ik bedoelde meer van hoe kunnen we nu zonder het directe advies van de mensen die we daar letterlijk voor betalen (FRUSTRATIE) besluiten of dat voor deze bieding wel een goed idee is. In principe is het krijgen van de hypotheek en de verkoop van ons huis niet echt een zorg, dus dat scheelt!

Jaaa super, dank @shaaar dit geeft echt rust en helderheid, elke keer als ik het googelde kreeg ik juist wat extra stress en kreeg dan niet echt de informatie waar ik naar op zoek was. We maken ons geen zorgen over de verkoop van ons huis, het is meer dat dat gewoon nog wel moet gebeuren als we nu daadwerkelijk een huis kopen en om dat dan nu in de zomervakantie te doen leek ons niet ideaal. En we hebben heel misschien nog wat tijd nodig om de bende hier verkoopklaar te maken :P. en super ruk ja dat niemand reageert zitten echt al uren te wachten tot we worden teruggebeld, zelf al paar keer weer naar het kantoor gebeld. Zo machteloos ben je dan, haat wachten.
Ben blij als het bod de deur uit is, ZO SPANNEND

Heb vaker gehoopt natuurlijk dat we het werden maar nu gaan we ineens voor het dorp waar mijn vriend is opgegroeid, iets dat we eigenlijk een half jaar geleden nog niet wilden. Nu door omstandigheden (en de gestoorde woningmarkt) lijkt het ons juist ineens toch een goede keus. Het is mega spannend en ik denk meerdere keren per dag OMG gaan we dit echt doen? En noem dan de voordelen op (heel veel) en dan de nadelen (ojee altijd koken waar is de thuisbezorgd) en dan voelt het echt van wow ja dit is echt een goed idee. Maar alsnog zo spannend, zo’n grote stap ineens. Maar hebben er ook zo zin in.

2 likes

Klinkt alsof het helemaal goed moet komen. Wanneer hoor je het? Ik ga voor je duimen. Erg herkenbaar die spanning. Als wij alles rond hebben gaan we de stad waar we nu wonen verruilen voor een stukje verderop. Herken echt elk hersenspinsel dat je opnoemt.

Heb je van je aankoopmakelaar wel fatsoenlijk advies over de hoogte van de bieding enzo gekregen? Moeten jullie het bod er zelf uit doen of doet die dat?

1 like

Heb je inmiddels al paperassen voor de nieuwbouw ondertekend enzo? Las laatst dat jullie daar nog op zaten te wachten!

2 likes

Nee pas na de bouwvak, leuk dat je het vraagt. We kunnen pas vanaf de tweede week van augustus weer nieuws van ze verwachten. Maar zit gelukkig wel minder in de stress want de optie is inmiddels wel zwart op wit aan ons toegezegd. Ook zat ik werktechnisch in een ingewikkelde situatie. Op de dag dat we de optie kregen, kreeg ik ook een baanaanbod. Dus ik dacht echt: shit, dan is het tekenen verlaat, financiering regelen ook, zit ik straks in een proeftijd. Maar de persoon die me vroeg of ik de baan wilde overwegen vindt het allemaal vet leuk voor me en is bereid te wachten. Dus de storm in mijn hoofd is weer gaan liggen.

10 likes

De vervangende makelaar belde net terug. Heb het idee dat hij het overbieden allemaal maar domme onzin vindt, en ja dat vind ik ook… maar ja wij zitten inmiddels wel in het stadium dat we er niet meer wakker van liggen als we 20.000 teveel uitgeven nu.

1 like

Wat frustrerend. Moet je het nu allemaal zelf maar uitzoeken? Of heeft hij wel okay advies gegeven?

Wij zeiden wat we wilden bieden (en zonder voorbehoud van financiering) en zei hij jaa maar dat kunnen we ook achter de hand houden! Als zij later terugbellen en dan zeggen een ander bod heeft zus of zo, dat hebben we dat gewoon achter de hand! En hij vond ons bod 20.000 tot 30.000 te hoog

Dus nee hadden we eigenlijk geen reet aan want we willen het huis gewoon en wil niet allemaal risico’s nemen eigenlijk :stuck_out_tongue: (nouja blijkbaar wel financiele risicos eigenlijk)