Huizen/woningmarkttopic #2

Staat 8 werkdagen voor! Zal ook wel per hypotheekverstrekker verschillen.

2 likes

Oja dit had ik een tijdje geleden ook, maar er is ook een goede oplossing voor die je kunt vinden op de duo site. Moet je heel even terug zoeken in dit topic

Bij ons was een screenshot idd voldoende, maar je naam moet er wel duidelijk op staan.

1 like

Kan wel, de hypotheekadviseur/verstrekker vraagt of je een studieschuld hebt. Kan je nee op zeggen. Als ze er in een later stadium van de aanvraag achter komen, krijg je gewoon geen hypotheek daar en je moet je sterk afvragen of je dat risico wil nemen, want je gaat dus meer kunnen lenen dan je eigenlijk financieel kan dragen. Sommige hypotheekverstrekkers willen ook bankafschriften zien, dus alsnog een kans dat het aan het licht komt trouwens.

Die uitdraai van DUO moet je volgens mij alleen aanleveren als je zelf aangeeft dat je een studieschuld hebt.

Je NHG vervalt toch ook als je je studiegenoot verzwegen hebt?

1 like

Vervalt technisch niet maar als je ooit beroep wil doen op de NHG dan kunnen ze dan zeggen: joh je hebt gelogen, je krijgt niks van ons. Maar ze komen daar alleen achter als je dus ooit NHG nodig hebt, wat niet zo vaak is.

4 likes

Ook dat, maar wie heeft er nog NHG tegenwoordig met deze prijzen :sweat_smile:

3 likes

Haha ja wij zeker niet

1 like

Het gebeurt wel dat de taxateur op de hoogte is van het bod en dat in zijn achterhoofd houdt tijdens de taxatie. Maar taxaties moeten meestal ook gevalideerd worden, dus als je echt te veel hebt geboden kan je wel in de problemen komen als je geen eigen geld hebt. Tenzij je onder voorbehoud van financiering biedt natuurlijk!

Hmm ja ze werken met soortgelijke huizen in de buurt. De taxatieprijs van die huizen wordt gecorrigeerd voor de huidige markt (een ton in 2 jaar op 350k😭), maar ze moeten de taxatieprijs wel kunnen verantwoorden.

2 likes

Ik vind optie 3 goed klinken, vooral als je zegt dat het grotere kantoren zijn die in allebei de locaties werken Ʃn een goedkopere prijs bieden.

Ja indd. Je forward het gewoon met wat aangepaste cijfertjes als je daar zin in hebt. Echt bizar.

1 like

Dat kun je wel doen, maar dat is wel fraude natuurlijk. Het is natuurlijk altijd een afweging van privacy versus zekerheid voor de bank. Uit eindelijk is het risico voor een bank ook niet mega groot denk ik want ƩƩn hypotheek is voor de bank echt niets natuurlijk. Persoonlijk denk ik best dat je zo min mogelijk info kunt geven en dat mensen die bijv. geen bankafschriften willen opsturen groot gelijk hebben, maar echt documenten vervalsen lijkt me nooit slim.

2 likes

Nee ik zou het nooit doen! Wat me verbaast is dat je alles helemaal goed aan moet leveren als pdf, met hele specifieke instructies en in dat mailtje zou je handmatig alles aan kunnen passen als je dat zou willen. Voelt zo gek.

Over studieschuld verzwijgen, veel van onze vrienden hebben dat ook gedaan. Wij hadden vanaf het begin al afgesproken dit niet te doen en hebben het geluk om genoeg spaargeld te hebben om de schuld af te betalen om het gewenste hypotheek bedrag te krijgen.

Ik heb gevraagd hoe onze vrienden dit hebben gedaan, ze hebben wel hun schuld bij de hypotheek adviseur verteld maar wel met de mededeling dat ze het graag bij de bank wilden verzwijgen. hun hypotheek adviseur zei: ā€˜ok daar spreken we niet meer over’ (dit was de randstad).

Met onze hypotheek adviseur was ik eigenlijk benieuwd of het kon, en kreeg de indruk dat als wij het zouden willen verzwijgen hij er opzich ook wel voor open stond, maar hij wilde dan doen alsof hij er niets van wist, en we mochten ook niet rondbazuinen dat hij dat zou doen. Dus heb het idee als je een beetje rond belt/rond vraagt je het wel kan verzwijgen. Het zal per hypotheek adviseur verschillen.

3 likes

Hier was ik ook zo bang voor, maar de 1e kamer heeft een wet aangenomen waarin de max huurverhoging voor de komende 3 jaar voor de vrije sector vast staat (1% + inflatie per jaar). Geen idee hoe het dan na 3 jaar gaat maar dit gaf me wel wat rust.

4 likes

Onze hypotheekadviseur kwam er zelf mee. Hij stelde zelf voor mijn studieschuld te verzwijgen want het ā€˜roept alleen maar vragen op bij de bank’. Hierin speelde wel mee dat wij ver onder onze maximum hypotheek wilden lenen, dus het was wat hem betreft geen risico. We hebben het wel opgegeven want het maakte voor onze hypotheek niet uit en ik voelde me niet goed bij het verzwijgen.

Wow, waarom zou je het dan verzwijgen? Wij lenen ook ruim onder onze max maar dan kan je toch net zo goed eerlijk zijn?

1 like

Nu we het hier toch over hebben,

Heeft iemand ervaring met hypotheek aanvragen voordat de aflosfase van de studieschuld begint met een schuld gedeeltelijk in het oude en gedeeltelijk in het nieuwe stelsel?

In de e-mail staat dat de schuld helemaal onder het oude stelsel valt nu, terwijl aan de telefoon tegen ons gezegd was dat het 30% oud en 70% nieuw was. We mogen in november pas overstappen op het gehele nieuwe stelsel, maar dit zal te laat zijn voor de overdracht. Dit verschil verschilt aanzienlijk in onze hypotheek! Is het zo dat als je niet overstapt, de volledige 100% van de schuld bij duo en de hypotheek verstrekkers als oud wordt gerekend? Dan hebben we namelijk een probleem!