Huizen/woningmarkttopic #2

Hij belde net terug dat hij niks wijzer is geworden en we misschien toch maar moeten doen wat wij voorstelden.

OMG straks gaan we naar een dorp met 2000 inwoners verhuizen maar misschien ook niet want we zjn het al zo vaak niet geworden :cold_sweat: :cold_sweat: :cold_sweat:

1 like

Zo spannend, maar we zullen vandaag wel niet meer wat horen. Tenzij we per ongeluk 50.000 meer hebben geboden dan het tweede bod :stuck_out_tongue:

4 likes

Ik ben vandaag gebeld of we toevallig even 3 maanden eerder willen overdragen :scream:

gaan het wss wel doen, maar moeten we meer geld lenen bij familie. Wel echt zin om te verhuizen.

6 likes

Dat is een hele normale vraag om als hypotheekadviseur te stellen.

1 like

Ja, wij ook. Moesten zo’n mailtje sturen naar DUO voor een overzicht van onze beide schulden, en dat doorsturen. Zou je het willen verzwijgen ofzo?

2 likes

Hoe lang duurde het voordat je dat overzicht had? Wij waren in de veronderstelling dat een screenshot genoeg was… lees dat ook overal online.

Staat 8 werkdagen voor! Zal ook wel per hypotheekverstrekker verschillen.

2 likes

Oja dit had ik een tijdje geleden ook, maar er is ook een goede oplossing voor die je kunt vinden op de duo site. Moet je heel even terug zoeken in dit topic

Bij ons was een screenshot idd voldoende, maar je naam moet er wel duidelijk op staan.

1 like

Kan wel, de hypotheekadviseur/verstrekker vraagt of je een studieschuld hebt. Kan je nee op zeggen. Als ze er in een later stadium van de aanvraag achter komen, krijg je gewoon geen hypotheek daar en je moet je sterk afvragen of je dat risico wil nemen, want je gaat dus meer kunnen lenen dan je eigenlijk financieel kan dragen. Sommige hypotheekverstrekkers willen ook bankafschriften zien, dus alsnog een kans dat het aan het licht komt trouwens.

Die uitdraai van DUO moet je volgens mij alleen aanleveren als je zelf aangeeft dat je een studieschuld hebt.

Je NHG vervalt toch ook als je je studiegenoot verzwegen hebt?

1 like

Vervalt technisch niet maar als je ooit beroep wil doen op de NHG dan kunnen ze dan zeggen: joh je hebt gelogen, je krijgt niks van ons. Maar ze komen daar alleen achter als je dus ooit NHG nodig hebt, wat niet zo vaak is.

4 likes

Ook dat, maar wie heeft er nog NHG tegenwoordig met deze prijzen :sweat_smile:

3 likes

Haha ja wij zeker niet

1 like

Het gebeurt wel dat de taxateur op de hoogte is van het bod en dat in zijn achterhoofd houdt tijdens de taxatie. Maar taxaties moeten meestal ook gevalideerd worden, dus als je echt te veel hebt geboden kan je wel in de problemen komen als je geen eigen geld hebt. Tenzij je onder voorbehoud van financiering biedt natuurlijk!

Hmm ja ze werken met soortgelijke huizen in de buurt. De taxatieprijs van die huizen wordt gecorrigeerd voor de huidige markt (een ton in 2 jaar op 350k😭), maar ze moeten de taxatieprijs wel kunnen verantwoorden.

2 likes

Ik vind optie 3 goed klinken, vooral als je zegt dat het grotere kantoren zijn die in allebei de locaties werken én een goedkopere prijs bieden.

Ja indd. Je forward het gewoon met wat aangepaste cijfertjes als je daar zin in hebt. Echt bizar.

1 like

Dat kun je wel doen, maar dat is wel fraude natuurlijk. Het is natuurlijk altijd een afweging van privacy versus zekerheid voor de bank. Uit eindelijk is het risico voor een bank ook niet mega groot denk ik want één hypotheek is voor de bank echt niets natuurlijk. Persoonlijk denk ik best dat je zo min mogelijk info kunt geven en dat mensen die bijv. geen bankafschriften willen opsturen groot gelijk hebben, maar echt documenten vervalsen lijkt me nooit slim.

2 likes