Hoe lang duurde het voordat je dat overzicht had? Wij waren in de veronderstelling dat een screenshot genoeg was… lees dat ook overal online.
Staat 8 werkdagen voor! Zal ook wel per hypotheekverstrekker verschillen.
Door hypotheekverstrekker niet. Door adviseur wel. Als je tegen de adviseur zegt dat je een schuld hebt, vraagt de hypotheekverstrekker wel een uitdraai. Ik weet niet hoe het zit bij execution only.
Oja dit had ik een tijdje geleden ook, maar er is ook een goede oplossing voor die je kunt vinden op de duo site. Moet je heel even terug zoeken in dit topic
Bij ons was een screenshot idd voldoende, maar je naam moet er wel duidelijk op staan.
Kan wel, de hypotheekadviseur/verstrekker vraagt of je een studieschuld hebt. Kan je nee op zeggen. Als ze er in een later stadium van de aanvraag achter komen, krijg je gewoon geen hypotheek daar en je moet je sterk afvragen of je dat risico wil nemen, want je gaat dus meer kunnen lenen dan je eigenlijk financieel kan dragen. Sommige hypotheekverstrekkers willen ook bankafschriften zien, dus alsnog een kans dat het aan het licht komt trouwens.
Die uitdraai van DUO moet je volgens mij alleen aanleveren als je zelf aangeeft dat je een studieschuld hebt.
Je NHG vervalt toch ook als je je studiegenoot verzwegen hebt?
Vervalt technisch niet maar als je ooit beroep wil doen op de NHG dan kunnen ze dan zeggen: joh je hebt gelogen, je krijgt niks van ons. Maar ze komen daar alleen achter als je dus ooit NHG nodig hebt, wat niet zo vaak is.
Ook dat, maar wie heeft er nog NHG tegenwoordig met deze prijzen
Haha ja wij zeker niet
Houd wel rekening met de taxaties. Misschien kun je dan straks wel 4 ton lenen, maar als je huis niet meer waard is dan 320.000, heb je niks aan die hogere hypotheek.
Het gebeurt wel dat de taxateur op de hoogte is van het bod en dat in zijn achterhoofd houdt tijdens de taxatie. Maar taxaties moeten meestal ook gevalideerd worden, dus als je echt te veel hebt geboden kan je wel in de problemen komen als je geen eigen geld hebt. Tenzij je onder voorbehoud van financiering biedt natuurlijk!
Hmm ja ze werken met soortgelijke huizen in de buurt. De taxatieprijs van die huizen wordt gecorrigeerd voor de huidige markt (een ton in 2 jaar op 350k😭), maar ze moeten de taxatieprijs wel kunnen verantwoorden.
Ik vind optie 3 goed klinken, vooral als je zegt dat het grotere kantoren zijn die in allebei de locaties werken én een goedkopere prijs bieden.
Heb je al wat gehoord?
@Tas bij ons ging het ook zoals hierboven (tot nu toe dan, we zijn nog niet bij de daadwerkelijk aanvraag). Als je tegen de hypotheekverstrekker zegt dat je een schuld hebt moet je de documenten aanleveren. Ik heb dus de duo uitdraai moeten aanleveren voor de stukken die we alvast moesten verzamelen. Mijn vriend niet, die heeft geen schuld. Weet dat een vriendin het dus niet heeft aangegeven en zonder problemen een hypotheek heeft gekregen. Probleem is natuurlijk wat er in de toekomst gebeurt als je in de problemen komt. Was zelf altijd zo van; zou het nooit doen, maar eerlijk gezegd zou ik het in jouw situatie misschien ook overwegen.
Wat me trouwens vet verbaasd. Dat duo bewijs is dus gewoon een mailtje dat niet eens direct aan je adviseur verstuurd wordt. Dat is toch mega fraudegevoelig.
Ja indd. Je forward het gewoon met wat aangepaste cijfertjes als je daar zin in hebt. Echt bizar.
Dat kun je wel doen, maar dat is wel fraude natuurlijk. Het is natuurlijk altijd een afweging van privacy versus zekerheid voor de bank. Uit eindelijk is het risico voor een bank ook niet mega groot denk ik want één hypotheek is voor de bank echt niets natuurlijk. Persoonlijk denk ik best dat je zo min mogelijk info kunt geven en dat mensen die bijv. geen bankafschriften willen opsturen groot gelijk hebben, maar echt documenten vervalsen lijkt me nooit slim.
Nee ik zou het nooit doen! Wat me verbaast is dat je alles helemaal goed aan moet leveren als pdf, met hele specifieke instructies en in dat mailtje zou je handmatig alles aan kunnen passen als je dat zou willen. Voelt zo gek.
Over studieschuld verzwijgen, veel van onze vrienden hebben dat ook gedaan. Wij hadden vanaf het begin al afgesproken dit niet te doen en hebben het geluk om genoeg spaargeld te hebben om de schuld af te betalen om het gewenste hypotheek bedrag te krijgen.
Ik heb gevraagd hoe onze vrienden dit hebben gedaan, ze hebben wel hun schuld bij de hypotheek adviseur verteld maar wel met de mededeling dat ze het graag bij de bank wilden verzwijgen. hun hypotheek adviseur zei: ‘ok daar spreken we niet meer over’ (dit was de randstad).
Met onze hypotheek adviseur was ik eigenlijk benieuwd of het kon, en kreeg de indruk dat als wij het zouden willen verzwijgen hij er opzich ook wel voor open stond, maar hij wilde dan doen alsof hij er niets van wist, en we mochten ook niet rondbazuinen dat hij dat zou doen. Dus heb het idee als je een beetje rond belt/rond vraagt je het wel kan verzwijgen. Het zal per hypotheek adviseur verschillen.