Hier was ik ook zo bang voor, maar de 1e kamer heeft een wet aangenomen waarin de max huurverhoging voor de komende 3 jaar voor de vrije sector vast staat (1% + inflatie per jaar). Geen idee hoe het dan na 3 jaar gaat maar dit gaf me wel wat rust.
Onze hypotheekadviseur kwam er zelf mee. Hij stelde zelf voor mijn studieschuld te verzwijgen want het ‘roept alleen maar vragen op bij de bank’. Hierin speelde wel mee dat wij ver onder onze maximum hypotheek wilden lenen, dus het was wat hem betreft geen risico. We hebben het wel opgegeven want het maakte voor onze hypotheek niet uit en ik voelde me niet goed bij het verzwijgen.
Wow, waarom zou je het dan verzwijgen? Wij lenen ook ruim onder onze max maar dan kan je toch net zo goed eerlijk zijn?
Nu we het hier toch over hebben,
Heeft iemand ervaring met hypotheek aanvragen voordat de aflosfase van de studieschuld begint met een schuld gedeeltelijk in het oude en gedeeltelijk in het nieuwe stelsel?
In de e-mail staat dat de schuld helemaal onder het oude stelsel valt nu, terwijl aan de telefoon tegen ons gezegd was dat het 30% oud en 70% nieuw was. We mogen in november pas overstappen op het gehele nieuwe stelsel, maar dit zal te laat zijn voor de overdracht. Dit verschil verschilt aanzienlijk in onze hypotheek! Is het zo dat als je niet overstapt, de volledige 100% van de schuld bij duo en de hypotheek verstrekkers als oud wordt gerekend? Dan hebben we namelijk een probleem!
Ja ik vond het ook zo vreemd. Maar hij vond het echt onnodig om door te geven aan de bank omdat het volgens hem alleen maar vertragend zou werken ofzo? Overigens hebben wij er geen vragen over gehad en was de hypotheek zo rond, denk omdat we dus onder onze max zaten.
Ik zou het echt niet durven te verzwijgen. Een hypotheek ga je voor 20-30 jaar aan, met een beetje pech heb je over een paar jaar een kabinet dat de hypotheekschuld wél bij het BKR wil registreren. En dan zit de kans er zomaar in dat je echt fucked bent.
Snap het nut ook niet van het wél tegen je hypotheekadviseur zeggen en niet tegen de bank. Dat is niet ‘beter’ dan het helemaal niet zeggen. Dan is het alleen fout én weten meer mensen ervan
Dat is het kutte van hypotheekadviseurs, ze weten veel meer en regelen van alles, maar jij zit met de gebakken peren als het misgaat.
Omdat de adviseur dan meer ‘moeite’ moet doen want bij een aanvraag moet je van alles iets vinden dus ook over lopende kredieten en mensen zijn luie vlerken. Dus ik gok dat dit wel meespeelt
Ja!!! Het is gelukt maar hebben nog geen makelaar gesproken, alleen een appje dat ons bod is geaccepteerd!
Ooh ff stress. We zijn bezig met de hypotheeaanvraag. Ik ben zzp, man heeft loondienst. We kunnen de hypotheek aanvragen obv zijn inkomen. Nu is hij ook dga van een bv met een private schuld (bij zijn ouders). Net bericht van de bank: die schuld (2t) gaat volledig van je maximale hypotheekbedrag af. Laat maar zien hoe je dit op wilt lossen. Vreemd verhaal want het is een bv, dus geen persoonlijke schuld. Het is op te lossen heel waarschijnlijk. Maar dit wil je niet horen we wachten nu op bericht van de hypotheekadviseur.
EDIT: de hypotheekadviseur is er niet en de bank maakt er echt een zooitje van. Bedrag van de schuld lijkt nergens op gebaseerd en ze nemen ook mee dat hij aandeelhouder is, waardoor hij extra risico loopt? Hoop echt dat we morgenochtend om 9.00 de hypotheekadviseur horen
Oh wat een frustratie! Snap dat het spannend is…
Nee, daar kan je wel gelijk in hebben hoor. Het zou mij alleen heel veel stress opleveren om te weten dat de situatie niet goed zit, dat ik het zelf echt niet zou willen. Vind het ook van anderen niet super fout om te doen, dat moet iedereen voor zichzelf weten, alleen ik zou het niet chill vinden haha
In de meeste hypotheekvoorwaarden staat dat de hypotheek direct opeisbaar wordt als je niet eerlijk bent geweest tijdens de hypotheekaanvraag. Dus ja, ze kunnen zeggen dat ze volgende week het openstaande bedrag op hun rekening willen hebben en daarmee indirect je op straat zetten als je geen andere hypotheek krijgt in de tussentijd (en dat is lastig met een aantekening voor fraude in het systeem). Of ze dat ook echt zullen doen als je wel altijd netjes betaalt is de vraag. Ik denk van niet eigenlijk, want ik zie niet hoe ze daarbij gebaat zijn. Of de bank geneigd is coulant te zijn als je wel een keer in de penarie komt is weer een andere vraag waarop het antwoord waarschijnlijk nee is.
Pfff onze mogelijke hypotheekverstrekker doet opeens vet moeilijk met allerlei verklaringen dat we geen manege of b&b gaan beginnen (??) en waar spaargeld vandaan komt.
Zo’n vaart zal het waarschijnlijk niet lopen nee. Je tweede punt is denk ik wel reëel inderdaad. Al zou ik daar in mijn situatie wel wat van vinden en de discussie met de bank aangaan (ja, ik heb ook verzwegen). Wij hebben namelijk ook een deel van ons spaargeld niet aan de hypotheekverstrekker opgegeven en dat spaargeld zit ruim boven het bedrag van de hypotheekschuld. Per saldo is de bank dus beter af met alle informatie op tafel.
Waarom dan niet direct de studieschuld aflossen of het spaargeld in de aankoop van de woning steken en studieschuld opgeven? Het spaargeld is van mijn vriend, de studieschuld is van mij en we gebruiken het geld op dit moment liever voor een verbouwing. Dat levert waardevermeerdering van de woning en een lagere energierekening op, terwijl afbetalen aan duo alleen op papier oplevert dat we niet hebben gefraudeerd bij de aanvraag van de hypotheek. Ik weet wel wat voor mij en de bank de betere keuze is!
Bij ons werd bij het hypotheekgesprek wel gevraagd of wij kinderen wilden. Vond dat toen echt een kutvraag maar als ik nu van jou de kosten lees snap ik het ergens wel.
Heel eerlijk, wij proberen het ‘netjes’ te doen en de schuld op te geven, maar duo is zo irritant en burocratisch dat we vandaag bijna tegen elkaar zeiden ok dan gaan we liegen.
Bij ons ook, ook door onze financieel advisieur. Meer in de zin van; mensen willen over het algemeen dan graag minder gaan werken en hebben honderden euro’s aan maandelijkse kosten erbij, kun je dan de hypotheek nog oke betalen voor jezelf & het bedrag niet alleen baseren op - nu in ons geval - twee fulltime werkenden.
Ik krijg zojuist een mail van funda dat wij een huis hebben gekocht aan de XXXstraat X, via makelaarskantoor XXXX, en of wij dit kantoor even willen beoordelen.
Wtf, deze informatie klopt. Maar hoe weet funda dit?
Via het kadaster denk ik, en dan waarschijnlijk gematcht aan informatie in je Funda account. Is het ongeveer drie maanden na de overdracht? Dan komt de informatie in het kadaster te staan.