Ja exact! We waren dan ook mega verbaast dat de taxatie niet ver van de aankoopprijs lag…
@iedereen dank voor jullie antwoorden! Ik was op zoek naar iets van een indicatie en toevallig vandaag het concept binnengekregen. We nemen hem even goed door & we laten hem nakijken door mijn zus die makelaar is. Verwacht eind deze week of begin volgende week te gaan tekenen. Spannond 
Ja dat is inderdaad nog een optie om te overwegen…
Ben me er ook wel van bewust dat het een luxe probleem is overigens. Maar ik wil wel mentaal voorbereid zijn op vragen waar we dat eigen geld vandaan hebben. Dus goed om te weten dat mensen dat gewoon kunnen inzien.
Sorry maar wat hebben andere mensen met jouw eigen geld te maken?? Echt belachelijk, je hoeft geen antwoord te geven hè?
Wauw dat mensen hier überhaupt over nadenken en het ook zeggen dat ze het dan wel opzoeken.
Ik zou tegen ze zeggen dat ze echt treurig zijn. Ik vind dat echt heel raar. Je wil het niet zeggen en zij zeggen: nou dan zoeken we het lekker op. Jemig wat een treurwilgen.
Hahaha die ga ik onthouden!!
Jullie hebben ook helemaal gelijk… het is ook best sneu. Ik vraag me ook af hoeveel mensen het stiekem zouden opzoeken, misschien gebeurt het wel veel vaker…
Onze notaris gaf aan eerder dit jaar dat bij ons de koopsom te vinden is in het kadaster, maar niet de eigen inleg/hypotheekbedrag. Dat vond ik zelf erg fijn! Volgens mij gaf ze aan dat dit een nieuwe regel was. Ik weet er verder niks meer over, misschien is dat op internet te vinden.
Bedankt! Dan ga ik dat ook eens vragen aan de notaris 
Wel heel sneu dat je vrienden het dan ook echt willen opzoeken?! Ik snap hun nieuwsgierigheid om jullie te vragen, maar opzoeken gaat dan wel een stap (of twee) te ver.
Overigens ben ik wel benieuwd waarom je geheim wilt houden wat je ervoor hebt gegeven? En dit is een oprechte vraag hoor, niet aanvallend bedoeld. Zij zullen toch ook begrijpen dat je flink over hebt moeten bieden?
In onze vriendengroepen zijn we namelijk allemaal erg open over geld. Wat we betalen aan hypotheek, wat we verdienen, wat we sparen, wat we aan boodschappen uitgeven.
Geloof dat het @Lady_Mary gaat over de eigen inleg. Als ik een jubelton oid zou krijgen gaat mijn vrienden dat ook niets aan hoor.
En ik zou het misschien eens zelf bekijken bij het kadaster! Een huis waar we naast gegrepen hebben en dus recent verkocht is. Kijken wat je nou precies aan info krijgt.
@Nebula Ja exact die eigen inleg vind ik best lastig om te verantwoorden. Ik heb het ook zo met de gever afgesproken, en mijn vriend wil ook liever niet dat mensen het weten.
Ik zelf vind het ook niet prettig. We hebben meer dan een ton overboden (de taxatie waarde was overigens bijna precies ons bod, snap er nog steeds niks van), mensen gaan daar allerlei oordelen over hebben. Dat leek ons niet zo fijn, ook met het oog op eventueel verlies als de huizenmarkt instort.
Overigens is iedereen in onze vriendengroep ook heel open over geld. Ik weet wel van hun wat ze hebben overboden, dat laat me wel een beetje schuldig voelen…
Als mensen vragen hoe we dit hebben kunnen betalen zeg ik wel vaak zoiets als: ja we hebben enorm geluk gehad, we hadden veel spaargeld en ook nog wat uit een erfenis, beide goede banen… en probeer ik er zo een beetje overheen te lullen.
Je hoeft niks te verantwoorden. Zou gewoon zeggen dat je inderdaad hebt moeten overbieden maar geen zin hebt om aan te geven hoeveel en hoe je aan dat geld komt. Vind het echt vreemd dat mensen per se willen weten wat er betaald is hoor…
Maar dan lul je er toch niet over heen? Dat is toch de waarheid?
Wij wonen ook bijzonder ruim voor onze leeftijd. Ik weet dat mensen daar vragen over hebben en als ze daar maar hinten zeg ik ook meteen: “we hebben mazzel gehad. 2 rechterhanden, nieuwbouw gekocht op het juist moment en verkocht op het goede moment. We hebben helemaal geen extreem hoge hypotheek ofzo.
Bij ons kunnen mensen het niet zien: want nieuwbouw. Je kan dan de VON prijs wel zien maar wat er aan keuken, badkamer, meerwerk etc ingepompt is blijft gissen.
Als het jullie keuze is om dit niet te delen, dan moeten zij dit respecteren. Ik vind het alleen wel apart dat vrienden zouden oordelen over jullie keuzes wbt financiering en bieden. Ik zou in een vriendschap juist verwachten dat we niet dit soort oordelen hebben en het elkaar gewoon gunnen, maar dat is voor iedereen wellicht anders.
Inderdaad, wat voor vrienden zijn 't dan als je dit niet openlijk met elkaar kunt bespreken? Ze kunnen toch ook gewoon blij voor jullie zijn. En als jullie een huis voor een miljoen (ik noem maar wat) hebben gekocht), dan kunnen ze toch ook wel voor hunzelf invullen dat jullie ongetwijfeld een bedrag hebben gekregen (afhankelijk van wat jullie voor werk doen). En dat is dan toch prima
@Lady_Mary En waarom zouden jullie vrienden gaan oordelen, als de huizenmarkt instort en jullie verlies hebben gemaakt?
Ik krijg de hele tijd ongevraagde adviezen van mensen om me heen over de woningmarkt. Mensen die 10 jaar geleden een huis gekocht hebben. We nemen een risico, dat weten we, maar we kunnen het dragen en dit is ons droomhuis. Ik heb geen zin in hun meningen als de woningmarkt straks klapt.
Ja exact! Dit is ook een beetje wat wij voelen. Gewoon geen zin in oordelen over onze keuzes. We hebben nu ingecalculeerd dat wat we er aan eigen geld instoppen we er misschien niet meer uit kunnen halen als we het huis een keer verkopen. Daar zal iedereen wel weer een oordeel over hebben.
Ik kreeg nu al rechts en links adviezen dat je toch en niet zo veel moest overbieden en gewoon wachten etc etc. Geen zin in evt ‘zie je wel’. Ik snap de behoefte van @Lady_Mary echt volledig om mensen niet volledige inzage te geven in hoeveel je financieert, hoeveel je zelf inlegt etc. Mijn vrienden zullen het me ook gunnen, maar zie op werk bijv. al dat de huizenprijzen van mn collega’s bij de koffie besproken worden door de oudere collega’s en wat een gekte bij die jongelui en ze moeten gewoon rustig doen en niet zo veel eisen hebben. No thanks, geen zin in dat andere mensen dat weer kunnen gaan delen of daar oordelen over hebben.
Hebben jullie contact gehad/gezocht met de bewoners die jullie huis hebben gekocht? Wij zouden bv de wasmachine willen laten staan, maar moeten eerst weten of zij dat willen. Of verloopt dat via de makelaar?
Ah ja ik snap je punt! Ik ben het daar ook mee eens, maar misschien is het met deze vrienden wel dat ze vaak toch een waardeoordeel klaar hebben (heb ik het gevoel) dus daar wringt het.
Toen we ons vorige huis kochten zeiden ze ook tot twee keer toe dat we te veel hadden betaald. Ook toen hadden we de prijs niet laten weten, maar hun oordeel was gebaseerd op wat de verkoper toen allemaal achterliet aan spullen (o.a. Wasmachine, droger, koelkast, vriezer, tafel)