Huizen/woningmarkttopic #2

Bij ons huidige huis was er een lijst met dingen die de verkoper wilde achterlaten, o.a. de raabekleding (:partying_face:)

Bij ons vorige huis hadden we geluk en die verkoper wilde er snel uit, en had geen zin om de zware spullen te verhuizen! Dus toen hebben we dat onderhandeld. Was wel unieke situatie denk ik, maar je kan het altijd vragen…

Ja, klopt. We hebben al zo’n lijst ingevuld, maar nu de verhuizing dichterbij komt, zijn er wat dingen die erbij komen. En ze moeten bv ook het contract v de boiler overnemen en op hun naam zetten. Ik zal m’n makelaar wel even appen of het gebruikelijk is om contact op te nemen met de kopers.

1 like

Een vriendin van mij kreeg ooit een appje van een verkoper of ze de koelkast wilden overnemen. Ik denk dat het best gebruikelijk is om gewoon te appen…

1 like

Wij kregen via onze makelaar de vraag van de verkoper of ze onze contactgegevens mocht hebben. Zij heeft ons toen per mail benaderd of we dingen over wilden nemen die niet op de boedellijst stonden en een appje gestuurd met de foto’s van dingen waar we in geĆÆnteresseerd waren. Vond het sowieso wel fijn haar nummer te hebben want we hadden nog wat vragen na de overdracht en post die nog kwam dus konden dat dan snel afstemmen.

2 likes

Echt? Mijn ouders gaat hun huis verkopen en waarschijnlijk dik cashen en een deel aan ons schenken, maar voel echt 0 behoefte om dit met vrienden in RL te delen. Gaat ze echt geen hol aan. Hou van mn vrienden hoor en mijn salaris en beleggingsportefeuille mogen ze zien, maar de rest is voor mij en mn vriend.

2 likes

Ik vind die betonnen luchtplaats de aanduiding ā€˜tuin’ geven wel heel optimistisch :sweat_smile:

17 likes

wauw, en wat een prijs ook! :scream:

Is het vaak ook niet eigenlijk al duidelijk wie er wel of niet een ton krijgt als je allemaal een beetje in dezelfde fase zit en weet wat voor werk iemand heeft? In onze vriendengroep is het eigenlijk helemaal geen ding. Er wordt open over gepraat (en dus niet vanuit nieuwsgierigheid maar meer met elkaar delen omdat je allemaal door hetzelfde gaat) en de mensen die hulp van ouders krijgen daar is dat wel duidelijk van omdat het daar gewoon sneller bij lukt en ze grotere huizen kopen of in de stad blijven en je dat zelf gewoon niet kan financieren. Maar er wordt niet gek over gedaan, het is gewoon wat het is. Het komt gewoon al gauw ter sprake als je het hebt over het kopen van een huis en hoe je dat in deze markt voor elkaar moet krijgen.

4 likes

Makelaars noemen echt alles ā€˜Amsterdamse school’. Hou toch op man, dit is nieuwbouw.

3 likes

Een vriendin van mij heeft ooit een hele avond lopen klagen dat alleen mensen waarvan de ouders geld hebben een huis konden kopen. Later ontdekte ik pas dat haar toenmalige studio al door haar ouders was gekocht en zij de overwaarde meenam. Toen voelde ik me wel dubbelgenaaid dat ik een beetje mee had lopen jammeren.
Ik vind niet dat je iets aan iemand verplicht bent qua inzage, maar het lijkt me bij vrienden ook wel vervelend als ze daardoor een vertekend beeld over hun eigen situatie krijgen (al heb ik niet het idee dat dat hier het geval is.) Overigens heb ik eerder moeite met de manier waarop ik steeds ongevraagd torenhoge vraagprijzen onder m’n neus geduwd krijg. Leuk die ā€˜iets boven een miljoen’, maar die ā€˜iets’ is mijn maximale hypotheek haha (en ja dit waren leeftijdsgenoten).

6 likes

Ja, dit. :open_mouth:

5 likes

Eens! Er zitten wel grote inkomsten ongelijkheden tussen ons en sommige van mijn vrienden. En tegen die vrienden zeg ik ook wel eerlijk dat we veel spaargeld/erfenis hadden plus twee heel goed verdienende banen. Ik zeg alleen niet exact wat.

De vrienden om wie het gaat die zeiden het te gaan opzoeken hebben alleen allemaal een groot huis in een hogere prijsklasse met beter betaalde banen. Dus ik begrijp wel wat je bedoelt, maar deze specifieke vrienden zitten niet in de categorie ā€˜waarom zij wel en ik niet’. Dus het is puur nieuwsgierigheid vanuit hun kant…

1 like

Zou ik zeker doen. Het is jullie geld, hij slaapt er geen nacht minder om. Je moet dingen uitbesteden maar ze zeker achter de broek aan.

Morgen ook maar weer eens onze hypotheekmensen bellen. Mijn god wat is de hypotheekverstrekker bij ons traag. Eerst uitgebreide verklaringen over ons spaargeld en de eventuele manege :sweat_smile: eisen en dan nog even een week de tijd nemen om op je dooie akkertje de documenten door te nemen.

1 like

Wacht maar tot je gaat klussen, krijg je ook ongevraagde adviezen.
We hebbenzelfs lopen spuien bij m’n ouders hoe vervelend het is als mensen zich overal mee bemoeien. Volgende dag m’n pa; oh nee dat zou ik zo doen! Echt niet zo…

Een nieuw huis is niet leuk :expressionless:

1 like

Vreselijk! Wij krijgen ook al ongevraagd advies over onze klusplannen terwijl we nog niet eens de sleutel van het huis hebben. Hoe vaak ik al wel niet gehoord heb dat je toch eerst de badkamer moet aanpakken, terwijl die bij ons de laagste prioriteit heeft :unamused: Doe mij eerst maar dubbel glas en een fatsoenlijke keuken (met uitbouw, want als je dan toch bezig bent…).

2 likes

Als ik dit lees ben ik echt heel blij dat mensen lekker hun smoel houden over onze verbouwing. Mijn huis Mijn levuh.

1 like

Oja, heerlijk is dat. Mijn vader heeft al 30 jaar een huurhuis, heeft nog nooit verbouwd en ook niks laten verbouwen en is toch de eerste die tips geeft.

• Kijk maar uit met de badkamer verbouwen want ze slopen je vloerverwarming!
• Weet je wel wat dat kost?!! (ā€œJa, ik ook niet maar ik denk veelā€)
• Als je zonnepanelen neemt moet je een airco nemen, anders krijg je al die stroom niet op!

Oke pap :expressionless:

3 likes

Bij mij zijn het ook de huidige bewoners die veel vinden van wat ik ga laten doen.
De inmeter van de keuken vroeg of we een andere vloer gingen laten plaatsen (ja) en toen waren die huidige bewoners helemaal in schok (ohh maar je kan deze op laten schuren!! is massief hout!)

Echt blij als ik de sleutel heb haha, heb expres maar verder niks gezegd over wat we gaan doen.

2 likes

Wij hadden afgelopen weekend opeens de zoon van de vorige bewoner aan de deur staan. Was een beetje ongemakkelijk want was rond 9 en wij zaten uitgeblust van het klussen in pyjama op de improvisatie bank en hadden echt zoiets van ja ehm hoi…? Ik ga niet zo maar een compleet vreemde mijn huis in laten en een tour geven op zaterdag avond onaangekondigd in m’n nachtjapon. Ook geen vraag of er nog post oid was maar had ook zo iets van waarschijnlijk heb je allemaal ideeen en meningen over van alles en ik hoef dat eigenlijk niet te weten. Vind het al moeilijk zat om zelf te bedenken hoe en wat ik wil.

1 like

Hahaha oja erg is dat. Bij ons vroegen ze ook wat we gingen doen, we hebben het toen echt heel erg gedownplayed.

2 likes