Huizen/woningmarkttopic #2

Inderdaad, wat voor vrienden zijn 't dan als je dit niet openlijk met elkaar kunt bespreken? Ze kunnen toch ook gewoon blij voor jullie zijn. En als jullie een huis voor een miljoen (ik noem maar wat) hebben gekocht), dan kunnen ze toch ook wel voor hunzelf invullen dat jullie ongetwijfeld een bedrag hebben gekregen (afhankelijk van wat jullie voor werk doen). En dat is dan toch prima

@Lady_Mary En waarom zouden jullie vrienden gaan oordelen, als de huizenmarkt instort en jullie verlies hebben gemaakt?

3 likes

Ik krijg de hele tijd ongevraagde adviezen van mensen om me heen over de woningmarkt. Mensen die 10 jaar geleden een huis gekocht hebben. We nemen een risico, dat weten we, maar we kunnen het dragen en dit is ons droomhuis. Ik heb geen zin in hun meningen als de woningmarkt straks klapt.

5 likes

Ja exact! Dit is ook een beetje wat wij voelen. Gewoon geen zin in oordelen over onze keuzes. We hebben nu ingecalculeerd dat wat we er aan eigen geld instoppen we er misschien niet meer uit kunnen halen als we het huis een keer verkopen. Daar zal iedereen wel weer een oordeel over hebben.

2 likes

Ik kreeg nu al rechts en links adviezen dat je toch en niet zo veel moest overbieden en gewoon wachten etc etc. Geen zin in evt ‘zie je wel’. Ik snap de behoefte van @Lady_Mary echt volledig om mensen niet volledige inzage te geven in hoeveel je financieert, hoeveel je zelf inlegt etc. Mijn vrienden zullen het me ook gunnen, maar zie op werk bijv. al dat de huizenprijzen van mn collega’s bij de koffie besproken worden door de oudere collega’s en wat een gekte bij die jongelui en ze moeten gewoon rustig doen en niet zo veel eisen hebben. No thanks, geen zin in dat andere mensen dat weer kunnen gaan delen of daar oordelen over hebben.

5 likes

Hebben jullie contact gehad/gezocht met de bewoners die jullie huis hebben gekocht? Wij zouden bv de wasmachine willen laten staan, maar moeten eerst weten of zij dat willen. Of verloopt dat via de makelaar?

Ah ja ik snap je punt! Ik ben het daar ook mee eens, maar misschien is het met deze vrienden wel dat ze vaak toch een waardeoordeel klaar hebben (heb ik het gevoel) dus daar wringt het.

Toen we ons vorige huis kochten zeiden ze ook tot twee keer toe dat we te veel hadden betaald. Ook toen hadden we de prijs niet laten weten, maar hun oordeel was gebaseerd op wat de verkoper toen allemaal achterliet aan spullen (o.a. Wasmachine, droger, koelkast, vriezer, tafel)

1 like

Bij ons huidige huis was er een lijst met dingen die de verkoper wilde achterlaten, o.a. de raabekleding (:partying_face:)

Bij ons vorige huis hadden we geluk en die verkoper wilde er snel uit, en had geen zin om de zware spullen te verhuizen! Dus toen hebben we dat onderhandeld. Was wel unieke situatie denk ik, maar je kan het altijd vragen

Ja, klopt. We hebben al zo’n lijst ingevuld, maar nu de verhuizing dichterbij komt, zijn er wat dingen die erbij komen. En ze moeten bv ook het contract v de boiler overnemen en op hun naam zetten. Ik zal m’n makelaar wel even appen of het gebruikelijk is om contact op te nemen met de kopers.

1 like

Een vriendin van mij kreeg ooit een appje van een verkoper of ze de koelkast wilden overnemen. Ik denk dat het best gebruikelijk is om gewoon te appen

1 like

Wij kregen via onze makelaar de vraag van de verkoper of ze onze contactgegevens mocht hebben. Zij heeft ons toen per mail benaderd of we dingen over wilden nemen die niet op de boedellijst stonden en een appje gestuurd met de foto’s van dingen waar we in geïnteresseerd waren. Vond het sowieso wel fijn haar nummer te hebben want we hadden nog wat vragen na de overdracht en post die nog kwam dus konden dat dan snel afstemmen.

2 likes

Echt? Mijn ouders gaat hun huis verkopen en waarschijnlijk dik cashen en een deel aan ons schenken, maar voel echt 0 behoefte om dit met vrienden in RL te delen. Gaat ze echt geen hol aan. Hou van mn vrienden hoor en mijn salaris en beleggingsportefeuille mogen ze zien, maar de rest is voor mij en mn vriend.

2 likes

Ik vind die betonnen luchtplaats de aanduiding ‘tuin’ geven wel heel optimistisch :sweat_smile:

17 likes

wauw, en wat een prijs ook! :scream:

Is het vaak ook niet eigenlijk al duidelijk wie er wel of niet een ton krijgt als je allemaal een beetje in dezelfde fase zit en weet wat voor werk iemand heeft? In onze vriendengroep is het eigenlijk helemaal geen ding. Er wordt open over gepraat (en dus niet vanuit nieuwsgierigheid maar meer met elkaar delen omdat je allemaal door hetzelfde gaat) en de mensen die hulp van ouders krijgen daar is dat wel duidelijk van omdat het daar gewoon sneller bij lukt en ze grotere huizen kopen of in de stad blijven en je dat zelf gewoon niet kan financieren. Maar er wordt niet gek over gedaan, het is gewoon wat het is. Het komt gewoon al gauw ter sprake als je het hebt over het kopen van een huis en hoe je dat in deze markt voor elkaar moet krijgen.

4 likes

Makelaars noemen echt alles ‘Amsterdamse school’. Hou toch op man, dit is nieuwbouw.

3 likes

Een vriendin van mij heeft ooit een hele avond lopen klagen dat alleen mensen waarvan de ouders geld hebben een huis konden kopen. Later ontdekte ik pas dat haar toenmalige studio al door haar ouders was gekocht en zij de overwaarde meenam. Toen voelde ik me wel dubbelgenaaid dat ik een beetje mee had lopen jammeren.
Ik vind niet dat je iets aan iemand verplicht bent qua inzage, maar het lijkt me bij vrienden ook wel vervelend als ze daardoor een vertekend beeld over hun eigen situatie krijgen (al heb ik niet het idee dat dat hier het geval is.) Overigens heb ik eerder moeite met de manier waarop ik steeds ongevraagd torenhoge vraagprijzen onder m’n neus geduwd krijg. Leuk die ‘iets boven een miljoen’, maar die ‘iets’ is mijn maximale hypotheek haha (en ja dit waren leeftijdsgenoten).

6 likes

Ik vind het zelf ook prettig als vrienden dit wel doen. Vooral omdat de scheidslijn nu zo groot is dat ik echt niet de indruk wil wekken dat mijn vriend en ik nu kopen waar we hard voor gewerkt hebben. Of dit ook maar enigszins comfortabel zelf kunnen financieren. It’s luck. Juiste tijd, juiste huis gekocht en nu juiste tijd verkopen en dus om een kut reden voor veel mensen onbereikbaar. Merk ook dat ik het bij vrienden die het nog beter hebben (jubeltonnen of gewoon huizen die volledig uit geld van ouders gekocht worden) en dus in de stad kunnen blijven wonen, chill vind om te weten dat ik niet ergens iets fouts heb gedaan, maar dat gewoon hun geluk is.

Tldr: ik snap goed dat vrienden superbenieuwd zijn wat jij betaalt en waarvan. Geeft geen recht om het op te zoeken.

@tessel haha mijn nieuwbouwwoning is ook ‘amsterdamseschool’. Reden: boven elk raam zitten een aantal verticale bakstenen in een andere steenkleur😂 Kreeg trouwens vandaag nog van een collega ‘wel een hele bijzondere tijd om een huis te willen kopen’ te horen

9 likes

Ja, dit. :open_mouth:

5 likes

Eens! Er zitten wel grote inkomsten ongelijkheden tussen ons en sommige van mijn vrienden. En tegen die vrienden zeg ik ook wel eerlijk dat we veel spaargeld/erfenis hadden plus twee heel goed verdienende banen. Ik zeg alleen niet exact wat.

De vrienden om wie het gaat die zeiden het te gaan opzoeken hebben alleen allemaal een groot huis in een hogere prijsklasse met beter betaalde banen. Dus ik begrijp wel wat je bedoelt, maar deze specifieke vrienden zitten niet in de categorie ‘waarom zij wel en ik niet’. Dus het is puur nieuwsgierigheid vanuit hun kant

1 like

Wat een ellende. De adviseur zit bij de verkoopmakelaar toch? Heb je die al ingeseind over het verloop?

1 like