Ik geloof dat we wel op dezelfde situatie aan het uitkomen zijn. Toen mijn vriend en ik verhuisden vanuit Gent was dat ook deels door de steeds hogere huurprijzen. Wij betaalden toen €895 kale huur voor een verouderd appartement, waarschijnlijk voor NL niet zo duur maar voor BE wel. Toen we aan het rondkijken waren naar andere appartementen bleken de huurprijzen voor oké appartementen zelfs nog hoger te liggen, gemiddeld €900-€1500.
Wat ook een groot probleem is, is dat mensen gaan co-housen. Wat begonnen is als een supermooi concept om hoge huurprijzen te drukken wordt nu volledig uitgehold en uitgeperst door huisjesmelkers/immo’s: gezinswoningen met 3+ kamers worden verhuurd als co-housingproject wat neerkomt op bv: 4 slaapkamers in een huis en 1 persoon kan €600 betalen? We doen gewoon 4 x €600 om op de nieuwe huurprijs te komen. 
Sowieso krijg je als alleenstaande of gezin met kinderen amper de kans om op de huurmarkt tussen te komen. Ik lees het dagelijks in zo’n ‘te huur gezocht’-groep op facebook in onze huidige gemeente: eigenaars geven aan immo’s door liever niet te verhuren aan singles want dan is er onzekerheid of die de huur wel kan dragen, zelfs al kunnen ze met gemak de huurwaarborg (3x maandelijkse huur) betalen. Alleen aan koppels met meerdere kinderen verhuren ze ook liever niet want die kunnen dan alweer hun huis beschadigen. Je zit gewoon vast dan.
Een kennis van me huurde in Gent een appartement met 2 kamers (1 groot + 1 klein) waarvan de eigenaar besloot om die te verkopen. Uiteindelijke verkoopprijs? €420k, voor een appartement dat niet eens netjes afgewerkt is. Alleen is er zo’n schaarste aan betaalbare woningen dat men maar koopt wat beschikbaar is.
Een goede vriend is alleenstaand en wil graag een huis kopen maar hij krijgt geen jubelton van zijn ouders. Welke alleenstaande kan 1/3 eigen inleg ophoesten als de huur €800 is en je verder geen hulp krijgt?
Sowieso is er door de quarantaine een grote run op huizen met tuinen en appartementen met een groot terras/balkon.
@Popje
Dat zeg je vast ook alleen maar omdat je zelf een verhuurder bent die van zichzelf vindt dat ze niet teveel vraagt qua huurprijs? Hoe nobel je jezelf ook vindt daardoor, maak jezelf geen illusies. Je blijft iemand die ervoor zorgt dat een woning uit de markt blijft voor zelfgewin. Aanvaard dat gewoon.
Nee, het is niet fijn om afgeschilderd te worden als een huisjesmelker maar speel ook niet moeder Theresa omdat je ‘tenminste niet zo’n hoge huurprijs’ vraagt.
. Had je meerdere kamers en woonde je in/dicht bij het centrum? Dan is het in verhouding misschien nog redelijk vanwege gunstige ligging?
ik heb vrienden die zoeken in provincie Antwerpen en dat valt echt vies tegen (en in de stad dus ook)
Ze hebben elkaar helemaal gevonden.