Huizen/woningmarkttopic #2

Ik heb onder de vraagprijs geboden (aankoop 2021), maar in een niet standaard situatie: via flyer contact met de verkoper en daardoor enige bieder, verkoper die niet perse weg moest en dus een belachelijk hoge prijs vroeg, etc. Ik denk dat als deze woning in de markt zou worden gezet, ons bod zo’n 20% hoger dan de vraagprijs zou liggen. En dan ga ik uit van een gemiddelde vraagprijs bij vergelijkbare huizen.

Wij hebben in oktober 2020 voor de vraagprijs gekocht. 275.000 maar wel in een dorpje dat niet heel populair is.

Nou, het bod dat we hebben gedaan is inmiddels alweer verhoogd. Blijkbaar heeft de verkoper een droom gehad waarin hij onrealistisch veel meer zou krijgen dan de vraagprijs. Hij verwacht dit bedrag nu ook te krijgen. Bizar dit. Nu een heel weekend wachten tot maandag voor meer info😭

1 like

Ja echt te gek voor woorden he! We gaan zeker niet mee met de prijs, onze makelaar zegt ook dat het huis die prijs absoluut niet waard is.
Ik had het huis natuurlijk al helemaal ingericht in mijn hoofd dus echt rot dit. Want hier kan je gewoon niet in meegaan.

1 like

Je moet alles aanleggen, keuken badkamer vloeren stuckwerk tuin etc. Dit alles bij elkaar is echt een hele grote kostenpost vonden wij.

Ik vond het zelf ook vrij stressvol en onzeker. Al die keuzes en totaal geen harde prognose op wanneer het af was. Toen het net af was zei ik: nooit weer. Twee jaar later waren we er alweer mee bezig want ik vind nieuwbouw juist relatief goedkoop. Je geeft iets meer uit dan je zou met bestaande bouw. Maar het is wel volledig naar smaak én voldoet in vele gevallen aan hoge eis mbt duurzaamheid. Ik hoop stiekem dat ergens in de aankomende jaren een behoorlijke (verplichte) verduurzaming voor woningbezitters komt. Niet omdat ik mensen die kosten gun, maar omdat ik hoop dat de aarde nog even mee mag. Het is fijn om te weten dat je dan niet mee hoeft te toen kostentechnisch. Grootste nadeel vind ik eigenlijk de loting: dat op veel plekken je kans op nieuwbouw echt best klein is.

Wij kopen nu de ideale tussenweg. Prefab in een project. Het staat er al omdat ze heel snel kunnen bouwen dus geen dubbele lasten. Je hebt heel weinig keuzes, maar de afwerking is hoogwaardig (denk aan buitenkraan, 3fase stroom bij de parkeerplek, utp op elke verdieping, 22 panelen, nul op de meter). Nadeel is alleen dat het aantal projecten nog heel beperkt is.

3 likes

Hier gingen heel wat buurtbewoners op hun gemak nog eens maanden klussen, vooral ‘s avonds en weekends, met bijbehorend kluslawaai natuurlijk. Toen dat eindelijk klaar was gingen bestratingsbedrijven aan de slag met de straat, stoepen en parkeerplaatsen. Daarna een hoveniersbedrijf met groen/beplanting. Toen was iets met het riool niet goed, dus weer graafwerkzaamheden en bestrating opnieuw. Al met al duurde het 2 jaar voordat alles klaar was.
Maar was het wel waard, nu hebben we een huis helemaal naar onze wensen.

Ik heb geen ervaring met bestaande bouw kopen. Wij hebben een nieuwbouwhuis en ik denk dat wij nooit meer naar een oudere bestaande woning kunnen gaan omdat we nu verpest zijn. In de zomer koelt het huis waardoor ik liever binnen zit dan buiten haha.

Tuurlijk, je moet enorm veel geld meenemen of meefinancieren. Over heel veel dingen moet je al vroeg over nadenken, want het later uitvoeren hoeft niet altijd goedkoper te zijn (of mooier!). Zo hebben wij een buitenkraan (425 euro) in de achtertuin gelijk met de bouw gedaan. Buren hebben het later gedaan voor 100 euro. Onze buitenkraan zit gelijk aan de gevel, die van hen ziet er zo uit

Ja de tuinen zijn veel kleiner dan bestaande bouw. In de voortuin vind ik dat niet erg, want je ziet vooral in bestaande bouw dat mensen er helemaal niets meedoen…

Wij hebben het idee dat we wat closer zijn met onze buren, omdat we samen door hetzelfde proces gingen.

Wij zijn niet van plan om te verhuizen, maar mocht dat wel zo zijn, dan zou ik weer voor nieuwbouw kiezen, ondanks dat je echt alles op moet bouwen.

3 likes

Wij hebben ongeveer 60K uitgegeven aan meerwerk. Dat is gegaan naar: uitbouw (grootste kostenpost), andere kozijnen voor deuren, verplaatsen of extra electra, buitenkraan, vloerverwarming door hele huis, keuken, badkamer, stucen + schilderen, vloer en tuin.

Ben zelf heel blij met nieuwbouw, het gebrek aan onderhoud is top en we hebben heel leuk contact met de buren. Ook hebben we geluk dat we een hoekwoning met extra grote tuin hebben waardoor de tuin groter is dan veel bestaande woningen waar we ook naar keken. In de nieuwe projecten zijn de tuinen wel echt flink kleiner. Het nadeel zijn de 1001 keuzes die je ver vooraf moet maken, maar meer kan ik eigenlijk ook niet bedenken.

2 likes

Ja tuurlijk kost het minder dan die van ons. Ik vind het alleen niet mooi en had daar die 325 euro extra er wel voor over. Dat is dus iets wat je steeds in je achterhoofd moet houden. Is het achteraf mooier en is het het geld waard?

Wij kunnen beiden niet klussen en we vinden het ook niet leuk, dus dit moesten we dan ook uitbesteden. Daar hadden we geen zin in.

Oh wij hebben trouwens extra meegefinancierd (uitbouw, badkamer en wc, dakraam, verwarming zolder, buitenkraan, extra loze leidingen, openslaande deuren, elektrawerk, andere deurposten).

De keuken hebben we gespaard, net als vloer+leggen, verfwerk, tuinaanleg voor en achter, waterontharder etc. Hier kwam ong. 60k bij kijken.

Bij ons is alles wat duurder omdat we niets zelf hebben gedaan. Zelfs het in elkaar zetten van de ikea meubels hebben we laten doen. Best spend money ever.

Tip: als je het geld (er voor over) hebt raad ik je een waterontharder aan.

2 likes

Wij zitten ook in het proces voor een nieuwbouwwoning. Onze hypotheek is er net door, dus nu eigenlijk alleen nog de passering begin september en dan gaat de bouw van start (ok eerst moet er nog gesloopt worden op het terrein).

Je moet inderdaad rekening houden met flink wat extra kosten voor meerwerk. Maar we hadden al een groot deel gespaard, omdat we toch al rekening hielden met evt overbieden of renovatie als we voor een bestaande woning zouden gaan. En een deel konden we inderdaad meefinancieren. Bij ons zaten badkamer, toilet, vloerverwarming al wel inbegrepen (wel een heel basic badkamer/toilet maar voor ons voorlopig prima). Dubbele lasten moeten we ook nog even aankijken. Ik hou er rekening mee dat we de komende twee jaar nog wel wat stress zullen krijgen 🥲

Daar tegenover staat dat we inderdaad een huis hebben dat aan alle moderne energie eisen voldoet. Geen onderhoud voorlopig. En het lijkt mij ook heel leuk om met allemaal nieuwe mensen te komen wonen.

En qua geld zouden we voor wat we nu totaal uitgeven niet een bestaande woning van dat afwerkingsniveau kunnen kopen, dus je hebt wel echt waar voor je geld.

1 like

Maar ook in bestaande bouw moet je rekening houden met wat je evt nog aan wil passen toch? Wij zijn nu al ruim 20K kwijt aan elektriciteit, vloer en keuken maar komen uiteindelijk daar nog ruim boven (elke muur en kozijn moet geverfd worden, badkamer een keer uitbouwen, dakterras, kozijn dat vervangen moet worden). En we doen alles zelf, als we dingen hadden laten doen was het nog meer geweest. Enige reden voor mij om nieuwbouw te kopen is dat het dan duurzamer is, in ons jaren 30 huis is verduurzamen nauwelijks een optie tenzij we de hele boel hadden gestript.

Wat ik zelf een nadeel vond aan nieuwbouw, en dat is wat filosofischer van aard, is dat ik het vrij zielloos vond. Ik dacht dat ik de gemakken fijn zou vinden, maar toen ik er eenmaal woonde vond ik het niet opwegen tegen het kale en zielloze, geen kraakjes, geen verhaal, dat zou ik zelf niet meer willen. Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen dat juist heel chill vinden.

15 likes

Ja dit vind ik ook wel! De nieuwbouwhuizen die weer verkocht werden en waar wij gingen kijken hadden dat ook. Ook de wijk zelf in mijn ervaring, helemaal nog geen groen en allemaal van die trieste voortuintjes bestaande uit zand. Vrienden van ons zitten daar 1,5 jaar na d verhuizing nog mee.

Overigens kregen wij gisteren bericht dat onze hypotheek goedgekeurd is! Pak van mn hart man. Duurde zoveel langer dan verwacht bij die lui, echt gekmakend want dat denk je steeds dat er toch misschien iets mis is.

10 likes

Ja dit is ook een punt. Ik heb in het begin zo’n heimwee gehad naar m’n oude wijkje. Alles was kaal en een grote zandvlakte, overal werd gebouwd/geklust. De hele dag werkverkeer, vrachtwagens, kraanwagens in de straat etc. Het huis ook nog kaal omdat we van klein naar groot gingen. Nu is het hier heel fijn en gezellig wonen, maar het was even wennen hoor!

1 like

Dit is voor mij ook de reden om het niet te willen, maar kan me ook wel voorstellen dat als je niet zo’n klusser bent, dat nul onderhoud voorlopig ook wel lekker is.

Wij zijn ons 100 jaar oude huis nu wel helemaal aan het verduurzamen. Inmiddels liggen de zonnepanelen erop en zijn we kamer voor kamer de muren aan het strippen en alle hoekjes en gaatjes aan het isoleren. Ik verwacht dat we over 3 jaar helemaal klaar zijn (van vliering tot kelder aangepakt). Qua kosten komen we dan ook wel uit op wat nieuwbouw kost, alleen kunnen we heel veel zelf en vinden we het allebei ook nog eens leuk om te doen. Tot nu toe geen stress!

2 likes

Maar wie gaan er hier demonstreren in september👀

3 likes

Een verschil is wel dat een instantie en zeker coöperatie (oorspronkelijk althans) ook als doel heeft om de woningvoorraad op peil te houden en dus blijft investeren in de woningmarkt. Een particulier doet dat in de regel niet en het ergens echt van de zotte dat zoveel mensen daarvan afhankelijk zijn voor zoiets basaals als een dak boven hun hoofd.
Ik heb zelf altijd via kleine particuliere verhuurders gehuurd en hoewel dat in deze tijden prima was, weet ik wel dat het zowel voor mij als huurder als voor hen als verhuurder (erfenis / pensioen) alsnog niet ideaal was/is. Heb het idee dat het soms erg geromantiseerd wordt.

En @Shaaar dit Tweede Kamerlid van de VVD is in elk geval van de partij :roll_eyes:

1 like

Ik ben al aan het repeteren op mijn leus voor als ik hem tegenkom

4 likes

ik mis de :clown_face: reactie hier