Huizen/woningmarkttopic #2

Daar heb je maar 1 reden voor nodig: van de hypotheekverstrekkers heb je vóór aankoop van het huis niet zwart op wit dat/voor welk bedrag zij een hypotheek aan jou verstrekken.

Maar ik ben dan ook iemand die bieden zonder voorbehoud van financiering in deze markt een schijnzekerheid vind geven. Mensen denken daarmee meer zekerheid te hebben, maar in de praktijk hebben ook de mensen die onder voorbehoud bieden zich over het algemeen goed laten voorlichten en heb je in beide gevallen je huis opnieuw snel verkocht. Als het dan gaat tussen mogelijk 10% boete kunnen opeisen als de koop niet doorgaat of zeker zijn van een paar duizend euro extra bij verkoop, dan zou ik als verkoper voor het laatste kiezen. Maar dat is mijn overweging, iedereen maakt zo zijn eigen afweging en ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin je als verkoper toch anders beslist.

1 like

Ik ben het met het eerste eens maar ik ben dan ook geen verkoopmakelaar. Ik herhaal alleen wat zij (in mijn ervaring) vaak zeggen tegen de verkopers. Ik zou sowieso altijd zelf kiezen voor welk bod je gaat en nagaan of het advies van de verkoopmakelaar in jouw best interest is.

Bij de verkoop van ons huis zat maar €1000 tussen het eerste en het tweede bod. Tweede bod had wel veel gunstigere voorwaarden. Echter nadat onze makelaar beiden had gevraagd naar hun financiële situatie bleek dus dat de ene (met gunstigere voorwaarden maar iets lager bod) echt bijna geen spaargeld had en de ander meer dan een ton. Zou dus niet altijd voor de gunstigere voorwaarden gaan want de kans dat die ene de hypotheek rond had kunnen krijgen was best klein geweest omdat ze het verschil tussen bod en taxatie niet hadden kunnen overbruggen. En dus ook niet het geld hadden gehad om de boete te betalen.

1 like

Huh maar hoe moet dat dan als je de financiering niet rond krijgt wn wel een boete hoort te betalen? Lijkt me sterk dat ze dan zeggen ja helaas heb het niet volgende keer beter

Ja geen idee eigenlijk! Had vooral voor heel veel vertraging gezorgd bij de verkoop denk ik.

1 like

Je kunt dat bedrag dan opeisen, eventueel over een langere periode en met deelbetalingen. Weigeren ze te betalen, dan kun je het via een incassobureau proberen en/of de vordering via de rechter laten vaststellen en een deurwaarder erop zetten. Kost veel tijd, gedoe en geld…

Daarvoor is de bankgarantie. Dan heb je gewoon een flinke schuld bij de bank.

2 likes

Maar die bankgarantie krijg je pas samen met je offerte en als je die niet krijgt gaat die vlieger dus niet op.

Nee hoor, wij kregen die bankgarantie al veel eerder!

Ok wow toen ik bij de rabo werkte echt pas bij de offerte. Kan me ook niet voorstellen waarom een bank zo’n garantie verstrekt als nog niet zeker is dat ze offreren?!

3 likes

Wij kregen de bankgarantie idd ongeveer tegelijk, maar goed, wij hebben ook onder voorbehoud van financiering gekocht, dus sowieso amper risico.

Tja, heel veel geld verdienen ze er ook niet aan, kostte ons 225 euro terwijl ze voor enkele tienduizenden euro’s garant staan. Blijkbaar kan het uit, maar dan gaat het wel heeel vaak goed!

Die enkele tienduizenden euro’s vorderen ze uiteindelijk ook bij jou. Die 225 euro is voor het garant staan/het documentje, zie het maar als zijnde administratiekosten. Zodra ze daadwerkelijk moeten betalen zullen ze dit doen, maar daarna ook weer bij jou aankloppen om het terug te krijgen.

1 like

ja dat snap ik, maar de meeste mensen nemen een bankgarantie omdat ze niet zomaar dat hele bedrag contant hebben staan! dus het zal vaak niet direct betaald worden en gedoe opleveren. Die kosten betaal je uiteindelijk natuurlijk ook zelf.

1 like

Ooh zo! Ja daar heb je gelijk in. Ik denk ook dat dat best wat gedoe op zal leveren voor de bank.

Hahahaha, echt zo :sob:

6 likes

Ook leuk zo een reactie op de tweet, dat ze half jaar geleden een huis gekocht hebben en het huis van de buren nu na 6 maanden voor 20.000 euro meer gaat.

Dat is eigenlijk al bizar veel, want daar is al niet tegen op te sparen. Maar bij ons in de straat, 10 huizen verderop is er gisteren een huis online gekomen met een vraagprijs van 110k (!!!) meer dan wat de vraagprijs van ons huis was. Dit huis is dan 10 m2 groter dan ons huis maar echt omg doe even normaal joh, maar wel een stuk minder luxe afgewerkt dan ons huis. En dit is nog geen eens de stad. Gewoon een dorp op 20km van zowel den haag als rotterdam, zonder chille ov verbinding oid. Oh en natuurlijk hoorden we gisterenavond al weer van andere buren dat de bezichtigingen al vol zijn dus zat animo.

image
En dan verderop zo een reactie op het draadje van iemand. Vertel mij maar eens hoe die uitgestelde vakantie of coffee-to-go ervoor gaat zorgen dat je een ton bij elkaar spaart in 6 maanden.

11 likes

Prijzen gaan idd hard! Wij hebben vorig jaar een woning bekeken met vraagprijs 300.000. Nu staat zo’n exacte woning masr met 10m2 extra voor 429.000 te koop🥲

Vraag me ook af waar er dan nog een goedkoop oord is, wij hebben een ton overboden (en ‘gewonnen’) op een huis in een dorp met 2000 inwoners in gld

3 likes

Ja het is toch bizar. Ons huis is in december 2018 opgeleverd. Aangekocht door de huidige bewoners voor 213k. Nou wij hebben dus begin februari 2021 het voor net iets meer dan 4 ton gekocht (toen moest ik al janken). Vraagprijs van het huis nu 485k. Ons huis heeft dan nog wat meerwerk dan het kale huis uit de brochure, maar dit huis nu is gewoon echt de standaard keuken en badkamer zonder al te veel meerwerk. In een fucking dorp waarbij ik met het OV maar mijn werk in Amsterdam ruim 2 uur onder weg zou zijn.