Ja en elke cm richting Groningen stad vanuit Stadskanaal kost je duizend euro meer. Er zijn weinig echt goedkope plekken meer.
Limburg is nog goedkoop!
Nou, ligt er maar precies aan waar hoor. Lekker generaliserend weer :â). Hier is het net zoals in Groningen. Sommige dorpen waar je niet dood gevonden wil worden zijn te doen. Richting een normale stad in een normale wijk wordt hier ook alles overboden en lopen de prijzen steeds verder op.
Dit. Wordt ook een beetje gek van de generalisaties hier over bijvoorbeeld de provincie Groningen. Ons huis stond ook voor 350k te koop, hoor ik van iedereen âjeetje wat een goede deal bla blaâ. Vrienden de stylo is hier om dingen flink laag in te zetten en te zorgen dat je minstens 30% overbiedt. De huizenprijzen in de stad zijn in kwartaal 1 van 2021 13% gestegen. Helemaal geen goede deal en de huizen zijn hier ook onbetaalbaar aan het worden. En ja, het is best een leuke provincie om te wonen.
Ja en wat iemand ook al zei: de lonen liggen hier over het algemeen lager. Het is in die zin gewoon in verhouding. En in de randstad heb je vast ook verschrikkelijke dorpen waar niemand wil wonen.
Misschien moet je niet zo serieus erop ingaan. Ben aware dat ook limburg op nog maar weinig plekken âbetaalbaarâ is. Maar half nederland maakt toch altijd de opmerking dat limburg betaalbaar isđ
Het is gewoon vervelend als iedereen doet alsof het in Groningen/Limburg geen probleem is terwijl wij hier ook inmiddels belachelijke prijzen betalen. Zoals ik zei zijn de huizen hier 13% gestegen in een kwartaal. Het is hier ook belachelijk en moeilijk om een huis te kopen en dus frustrerend als mensen doen alsof het hier makkelijk is.
Maar overal stijgt het toch in die percentages? Niet in limburg harder dan ergens anders? Heb ook nooit gezegd dat het niet moeilijk is. Feit is wel dat het in limburg gemiddeld goedkoper is. Je koopt daar makkelijker een huis met vraagprijs voor 2 ton dan in andere plekken van NL
Punt is dus dat de lonen in Limburg, Friesland, Drenthe, Zeeland bijv ook veel lager liggen dan in bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht. De huizen zijn er wel goedkoper tov het hele land, maar tov de lokale lonen is het net zo goed hartstikke duur.
Verschil is dat mensen met gemiddelde Utrechtse salarissen kunnen uitwijken naar de periferie, andersom kan dat niet, want te duur. Je zou dus zelfs kunnen redeneren dat de stijgende huizenprijzen in dorpen in Friesland bijv een nog veel groter probleem zijn dan het gebrek aan betaalbare woningen in de grote steden.
Edit vanaf hier: Je krijgt dan de situatie (in mijn geboortedorp al zichtbaar) dat de lokale bevolking geen huis meer kan betalen omdat ze worden gekocht door mensen uit de Randstad die lekker groot willen wonen voor weinig geld.
Kanttekening is wel dat dit vooral speelt op plekken die wel kunnen meeliften op regioâs die het economisch goed doen. In de echte uithoeken (bijv Oost-Groningen en onderin Zeeland) gebeurt dat minder. Daar stijgen de prijzen minder, maar ja, de reden daarvoor is dat de overheid niet investeert in de regio. Het boek van Milikowski dat @Shaaar ook noemde legt dat goed uit.
Ik begrijp het, thanks voor de uitlegâ
Ik weet niet of het helemaal goed thuis hoort in dit topic, maar 12 september is er een protest op de dam in Amsterdam vanwege de wooncrisis.
Nu ben ik op zoek naar een goede quote oid die ik op een bord of spanddoek kan zetten. Het liefst iets in de trant van te hoge huur. Beetje rare vraag misschien, maar is er iemand die mij hierbij kan helpen? đ„Č
Maar de huizenprijzen stijgen dus veel harder buiten de Randstad
Ik heb juist helemaal niet het idee dat de meeste salarissen CAO-gebonden zijn. Bijna alle mensen die ik ken werken in de zakelijke dienstverlening en dan heb je meestal geen CAO. Als jurist, accountant, advocaat, consultant, etc. verdien je in de grote steden over het algemeen fors meer dan daarbuiten, maar ook basisschoolleraren die ik ken (die hebben wel een CAO toch?) verdienen in Amsterdam meer dan in Brabant.
Overigens zijn naast de huizenprijzen ook de boodschappen duurder in de randstad dus ik heb er verder geen mening over.
Is er niet iets dat momenteel speelt in de trant van âGeen woning, geen kroning!!!â 
Draadje over gewenste hervormingen op de huizenmarkt
Mag ik even huilen? Een week geleden kwam er een huis online die echt voor ons leek te zijn. Wel veel te duur, maar ook af dus dat hadden we er voor over. Eerste bezichtigingsmogelijkheid was 2 dagen later en dat redde ik niet met werk dus vriend alleen wezen kijken, hij was enthousiast en kon direct een afspraak maken voor een week later (=morgen) zodat we samen nog een keer konden gaan. Krijg net een telefoontje; verkocht omdat er een bod was gedaan die men niet kon weigeren. Echt hoe?!?! Terwijl dit huis in een nog hoger segment was dan we al zaten (voor de geĂŻnteresseerden; in het noorden, 7 ton).
Hebben jullie toevallig ervaring met het aanvragen van een bouwdepot als je al in het huis woont? Ik ben benieuwd of dat veel gedoe is en wat je er allemaal voor moet regelen.
Ik heb onze hypotheekverstrekker al gemaild om te vragen of zij een overzicht hebben van wat er dan allemaal nodig is, maar zij geven aan dat ik dat via een adviseur moet regelen. Omdat we nu alleen maar oriĂ«nteren vind ik het weer zoân ââgroteââ stap om gelijk naar de adviseur te stappen.
We willen misschien een aanbouw aan ons huis zodat we een grotere keuken krijgen, maar we hebben geen idee of dat lastig te realiseren is bij de bank en in hoeverre ons huis dat waard zal zijn.
Het is mogelijk om overwaarde (indien je die hebt natuurlijk) van je huis op te nemen en dit te gebruiken voor een verbouwing. Betekent wel dat je eerst een taxatie moeten laten doen. Uiteindelijk moet wel blijken dat je voor het nieuwe leningdeel de kosten extra kunt dragen met jullie inkomen.
Of je overwaarde hebt kun je natuurlijk sowieso al zelf checken door je WOZ naast je hypotheek te leggen.
Of eventueel een hogere inschrijving van je hypotheek opnemen indien je dit bij de notaris bij de koop van je huis hebt laten doen.
Wij gaan dit binnenkort ook doen voor de verbouwing. Hebben zelf vrijblijvend gekeken wat we al hebben afgelost (zodat we dat evt kunnen âherâopnemen), wat we denken dat het huis waard gaat zijn, wat we denken te moeten lenen en of we dat kunnen âdekkenâ met ons huidige inkomen.
Wat je volgens mij vervolgens officieel moet doen (en waar wij nu mee gaan starten):
- opnieuw taxatie om te bepalen wat je huis waard is na de verbouwing
- opnieuw hypotheekbemiddeling om met je huidige inkomen icm huidige woningwaarde na te gaan hoeveel hypotheek je kunt krijgen én vervolgens die hypotheek aanvragen
- opnieuw naar de notaris om het vast te leggen (tenzij je hogere inschrijving had. Wij hadden dat wel maar die is helaas te laag, dus moeten alsnog).
Maar als je het van de overwaarde doet is het geen bouwdepot!