Huizen/woningmarkttopic #2

Wat een lieve opa en leuk dat hij een nieuwe vriendin heeft. :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Op hun 80e via een online datingsite, schiet mij maar lek :rofl: Ze hebben elkaar helemaal gevonden.

39 likes

Nog een klein verschil: jullie buitenkraan loopt via binnen en is (waarschijnlijk) vorstvrij. Deze van de buren loopt via buiten dus moet bij vorst worden afgesloten anders kan het water in de leiding bevriezen.
Wat mij betreft het geld ook waard.

1 like

Wat ik een groot nadeel vind aan nieuwbouw is dat het meestal in een project komt en dus vaak in een relatief (of zo goed als) lege wijk. Er is minder groen en minder sfeer (mening) in het begin. En ik had niet gedacht dat ik dat zo erg zou missen. Ik woonde hiervoor in een wijk met alleen maar prachtige oude woningen en waar heel veel groen was. Dat mis ik wel echt.

Tenzij je een lege kavel koopt in een bestaande oudere wijk (maar dat gebeurt niet zoveel) heb je dat nadeel niet natuurlijk.

Edit: wij hebben veel groen en planten in onze tuin, er is een natuureiland en veel mensen maken wel echt iets van hun tuin etc (weinig alleen maar ā€˜steen, thank god) maar alsnog…

Het liefst wil ik hierna weer nieuwbouw (want zoveel voordelen) in een bestaande wijk haha.

2 likes

Wij mogen donderdag weer een kijkje nemen. Heeft ruim 2,5 mnd geduurd tot er iets in onze zoektocht op ons pad weer kwam sinds de laatste bezichtiging. Word er hopeloos van hoe weinig te koop komt. We vinden deze woning eigenlijk aan de prijs (en als er teveel overboden word doen we het niet) maar met veel geld, tijd en liefde calt er wel echt wat van te maken. Hopelijk komt onze zoektocht ten einde snel :four_leaf_clover:

6 likes

Aan de andere kant staan tegenover het lege wijk verhaal ook wel voordelen dat het een project is. Je start met zijn allen, er zijn vaak bijeenkomsten om van tevoren kennis te maken, je klust op hetzelfde moment en koopt vaak met veel mensen in een vergelijkbare levensfase. Ik vind het daarnaast zelf ook fijn om niet in een wijkje met een al bestaande structuur en verhouding in te hoeven trekken omdat je dan nog meer niet weet wat je krijgt. Het kan heel positief zijn, maar ik ken ook een verhaal waarbij het vies tegenviel. Kan me voorstellen dat dat anders ligt als je het geld hebt om nog echt een keuze te maken voor de wijk en het type huis en de tijd hebt om nog wat achtergrondinfo op te zoeken, maar dat gevoel had ik in deze markt totaal niet. Ik zou een goed onderhouden bestaand huis in de populaire wijken ook altijd boven nieuwbouw in een totaal nieuwe wijk verkiezen, maar dan moet je daar in de basis wel überhaupt kunnen kijken.

2 likes

Ik heb dit nog even nagekeken (ik was toch nieuwsgierig) maar in de hypotheekakte staat ook je leenbedrag en dat is volgens mij iets anders dan dat hogere inschrijfbedrag dus daar zou je het eventueel aan kunnen zien, tenzij dat dus voortaan zwart gemaakt wordt in het kadaster, dat weet ik niet. Maar goed nog steeds van mening dat het echt stom is om dat op te zoeken van mensen de uitdrukkelijk hebben gezegd dat ze het niet aan je kwijt willen.

1 like

Wat vervelend zeg! Snap dat nooit met die voorwaarde eerlijk gezegd, ik zou altijd voor het meeste geld gaan ongeacht of het met of zonder voorbehoud is. Mensen weten toch wel wat ze kunnen lenen. Vind het zo’n afschuwelijke ontwikkeling op de huizenmarkt.

1 like

Ik snap het op zich wel. Veel verkopers hebben zelf ook eerst met een vrij hoog bod een huis gekocht. Dan wil je zsm zekerheid. En als je toch al fors meer krijgt dan je er ooit voor betaald hebt maakt een paar duizend euro gewoon grote verschillen meer. Vind eigenlijk dat het hele zonder voorbehoud gedoe eruit moet.

3 likes

Wij hebben ook (een beetje uit wanhoop) geboden zonder voorbehoud. We werden de hele tijd links en rechts ingehaald… ik vind het wel stom dat we het gedaan hebben en ben ook echt zenuwachtig over of de hypotheek rond komt (mijn vriend, ouders en hypotheek adviseur zijn hier totaal niet gestesst over, maar het zit bij mij wel echt in mijn systeem die stress, ik slaap er echt slecht door) liever had ik het ook niet gedaan, maar dan hadden we dit huis niet gehad…

Gelukkig is de taxatie goed uitgekomen, en zitten we niet aan onze Max hypotheek. Dus het komt wel rond, maar toch… het voelt zo onprettig.

Edit, als ik dit al schrijf en teruglees komt er al weer een vaag gevoel van misselijkheid en stress over me heen… 🄲 ben hier totaal niet voor gemaakt haha

5 likes

Ja voelt vervelend he. Hadden wij ook, bij ons is het ook goed gekomen. Echt een paar nachtjes slecht geslapen maar uiteindelijk geen gekke dingen.

1 like

Je kan er echt enkel onderuit als de financiering niet rondkrijgt. Je kan niet zomaar bellen en zeggen hey we hebben iets anders evonden stik in je huis. Dit gaat gepaard met bewijsstukken.

3 likes

Wij hebben vorige maand wel een bod zonder voorbehoud geaccepteerd, in plaats van een hoger bod (ongeveer 15k hoger) met voorbehoud. Wij wisten dat ons huis nooit op het bedrag waarvoor zij die voorbehoud hadden zou worden getaxeerd, en dat het dan misschien fout zou gaan. Dus ik snap wel waarom niet iedereen meteen voor het hoogste bod gaat.

4 likes

Ja je moet dan meerdere afwijzingen hebben ofzo, toch?

1 like

Ja zo is het ons toen ook uitgelegd, je moet een x-aantal aanvragen hebben gedaan en zwart-op-wit de afwijzingen hebben. Je kan niet zomaar door afzien iig.

1 like

Maar ik doe bijv wel bieden met voorbehoud. Maar mijn aankoopmakelaar levert altijd bewijs aan dat wij 170k winst minimaal uit onze huidige woning meenemen en dat we de daardoor maar de helft gaan finaniceren van wat we maximaal zouden kunnen ongeveer. Ik zou dat zelf dan dus echt geen reden vinden om 15k mis te lopen eerlijk gezegd.

Ik zou ook altijd voor mensen zonder voorbehoud gaan want met een beetje geluk moeten ze die boete betalen. Heb jij gratis geld en verkoop je het gewoon aan de volgende. In deze markt is dat echt geen probleem.
Ik weet dat dit een vreselijk standpunt is. Gelukkig verkoop ik nog lang geen huis.

Wij hebben trouwens zelf ons succesvolle bod met een beperkt voorbehoud gedaan. Dus bijv. 350 geboden en voorbehoud tot 300. Geen (halve) jubelton hier trouwens, maar gewoon gokkers.

3 likes

Maar die boete gaat enkel op als ze het niet rondkrijgen. En mensen die bieden zonder voorbehoud zijn eigenlijk altijd zeker van hun zaak en hebben voorwerk gedaan. Dan zou ik dus altijd gaan voor het hoogste bod want de kans dat je boete krijgt is heel erg klein.

Ik durf niet te zeggen of het zo simpel gaat. Ik weet wel dat onze hypotheekadviseur zei dat hij nog nooit in de praktijk had meegemaakt dat iemand die boete moest betalen en dat hypotheken maar zelden niet rond komen omdat de meeste mensen toch wel binnen hun kaders blijven.

2 likes

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in. Het ligt natuurlijk ook aan het verschil tussen het hoogste bod en het bod zonder voorbehoud. Als dat groot is zou ik ook voor het hoogste gaan.

1 like