Huizen/woningmarkttopic #2

Wij hebben dit toevallig vorige week met onze adviseur besproken.

Hij heeft aangegeven dat dit heel makkelijk te realiseren is,
Het enige wat wij aan moeten leveren is een bouwspecificatie (wat wil je doen &wat zijn de verwachte kosten) en van beiden een werkgeversverklaring. + opnieuw taxatie woning.
Het scheelt dat we bij afsluiten van de hypotheek hoger hebben ingeschreven waardoor we nu niet langs de notaris hoeven.

Wij hoeven onze financieel adviseur bij dit soort zaken alleen te betalen als we het plan echt doorzetten. Niet voor het advies.

1 like

Hm, ja dat zou best kunnen en mix ik de woorden door elkaar haha. In mijn ogen is een bouwdepot een potje met geld waarvan je de verbouwing of je nieuwbouw extra’s mee kan financieren. Maar dat kan toch van je overwaarde? Alhoewel heet het dan misschien geen bouwdepot :sweat_smile:

Met een bouwdepot word ‘extra hypotheek’ afgesloten. De bank gaat ook bekijken dat al je plannen waardevermeerderend zijn. Ze kunnen dus een deel of zelfs helemaal afwijzen. Je kan er dus jiet simpel gezegd alleen een keuken of badkamer van kopen.

1 like

Een vraag voor de mensen die een huis hebben gekocht: deden jullie de inspectie van de woning net voor de overdracht van de sleutels (“het transport”)? Dus bij wijze van spreken in de ochtend als het transport in de middag is? Of deden jullie dat al een paar dagen ervoor?

Wij deden het twee uur voor het passeren bij de notaris en als er nog dingen waren werd dat genoteerd en opgelost. Ging helemaal goed verder.

Bij mij was het s ochtends en dan begin van de middag de overdracht bij de notaris

1 like

Vrienden van mij hebben een bouwdepot genomen voor hun keuken en badkamer, was er zelf ook verbaasd over dat dit mocht maar het kan dus wel.

2 likes

Een uur van te voren. Ik heb (toen ik hier nog meer mee te maken had met mijn werk) eigenlijk nooit gezien dat mensen het een paar dagen van te voren doen. Dat lijkt me ook niet handig, gezien er in die tijd nog van alles kan gebeuren met het huis.

@Ladyhawke @JustinBieber
Ik ken zelfs mensen die een bouwdepot hebben voor o.a. een houten vloer.

1 like

Dank voor alle antwoorden - als er dan nog iets niet zoals afgesproken was aan het huis of kapot, werd dat dan bij het transport meteen afgesproken qua oplossing?

Ja klopt. Dat geef je dan aan en dan wordt dat opgelost. Soms een beetje op een beunhazenmanier wel. Bijv. dat er is afgesproken om een bepaald iets te laten hangen en dan hangt dat er niet en dat de verkoper dan zegt; ok houd dan dit of dat maar, haha. Maar goed je bent er natuurlijk zelf bij en je beslist zelf waar je akkoord mee gaat.

1 like

Los van wat hier al gezegd is heb ik nog wel de tip om echt te kijken wat je allemaal wilt doen en te kijken of je dat allemaal mee kunt nemen. Wij wilden bijvoorbeeld een bouwdepot voor alleen een nieuwe keuken, maar onze hypotheekadviseur raadde ons aan om een lijstje te maken met dingen in huis die we nog wilden doen. En dan vervolgens kijken wat haalbaar is binnen de hypotheek. Uiteindelijk is onze nieuwe keuken dus neergekomen op een best wel flinke verbouwing door het hele huis. Wat we sowieso al wel wilden, maar waarvan we bij bijvoorbeeld de zolder zeiden doen we later wel. Maar omdat het nu mee kon in de hypotheek werd ons aangeraden het nu te doen omdat we anders over een paar jaar weer met extra kosten voor het openbreken van de hypotheek zouden zitten.

1 like

Hoe wordt eigenlijk bepaald voor welk bedrag je hoger ingeschreven wordt bij de notaris? Wij hebben pas getekend voor ons huis en wij zijn voor ruim 2 ton meer ingeschreven, maar vraag me nu eigenlijk af waar dat bedrag op gebaseerd is?! Het is ook geen huis dat naar verwachting in de toekomst verbouwd hoeft te worden of iets dergelijks.

Kan het de taxatie zijn? Onze inschrijving is gebasseerd op de taxatie. Kostprijs was hoger maar onze hypotheek ligt 15.000 lager dan taxatie. Dus die 15.000 is er nu op die manier bijgeteld.

1 like

Vaak is dat gewoon random. Wij hadden daar geen richtlijnen voor en pleurde er altijd 1 of 2 ton bovenop de daadwerkelijke financiering. Kan ook geen kwaad als de inschrijving hoger is.

2 likes

Nee taxatie lag wel lager dan die 2 ton extra. Het zal dan wel random zijn zoals @mikselke zegt!

1 like

Wij hebben net een extra stuk hypotheek op ons huidige huis genomen (met een ander doel dan verbouwen), maar ik vond dat nog niet zo makkelijk. Wij moesten verplicht de adviseur van onze eigen bank gebruiken, en eigenlijk weer het hele proces van de eerste hypotheek opnieuw doen, behalve dat nu de adviseur een incapabele bankmedewerker was die steeds verkeerde/andere documenten vroeg en dingen kwijtraakte en deadlines liet verlopen, in tegenstelling tot de Hypotheker bij de originele hypotheek die alles strak op orde had.
Maar we hebben dus weer 100 loonstrookjes, jaaropgaven, werkgeversverklaring, pensioenoverzichten, verzekeringspolissen, etc, etc, etc. moeten aanleveren, taxatie laten doen, daarna 100 documenten printen, tekenen, weer inscannen, maar nu is het eindelijk rond en moeten we alleen nog bij de notaris tekenen.

1 like

Oh wat een gedoe zeg! Ik had wel al naar onze hypotheekverstrekker gemaild en daar werd aangegeven dat ik het weer via onze eigen adviseur kon regelen, of via een van hen. Dus dan zal ik onze eigen adviseur ook even mailen. Het hele hypotheekproces viel me destijds erg mee qua hoeveel stukken ik moest aanleveren, dus misschien is onze hypotheekverstrekker wat makkelijker.

1 like

In principe is het een hele hertoetsing op alles. In principe hoef je alleen niet naar de notaris indien je dus meer ingeschreven hebt bij aanschaf. Verder is alles 9/10 keer zoals @Merel het zegt: alles opnieuw aanleveren.

Wij hebben hier ook naar gekeken, wilde 20.000€ erbij. Wat makkelijk kon, ook qua hypotheek etc en bewust al hoger ingeschreven enzo.
Maar het was ontzettend veel gedoe, we moesten dan weer via onze adviseur die de volle 3000€ weer in rekening bracht. Plus er moest getaxeerd worden, à 450€. En we hebben een vof en ez, waardoor er ook weer stukken door de boekhouder opgesteld moesten worden (weer paar 100€) en daarna zo’n onafhankelijke inkomenscheck (a 500€). Al met al dus zo’n 5000€ verder in 20.000€ te lenen :sweat_smile:
Dus we hebben het niet gedaan. Ik was echt verbaasd dat je dus een hele nieuwe hypotheek aanvraag doet qua kosten, tijd en moeite… :grimacing:

(Wel luxe positie, want we hadden wel 20.000€ spaargeld, maar wilde dat eigenlijk als buffer houden. Uiteindelijk met beide ouders overeengekomen dat zij beide wel voldoende buffer hadden dat áls het nodig is, ze ons 20.000€ konden lenen. (Denk aan rampscenario dat de auto en wasmachine het begeven in dezelfde maand als dat het dak ineens lekt :sweat_smile:). En nu betalen we onszelf in 5jr terug, ipv de bank in 30jr.)

2 likes

Is er geen woning al af om te bezichtigen? Of aanmelden en dan tzt kijken wanneer je geselecteerd bent?

2 likes