Huizen/woningmarkttopic #2

Ik neem aan dat je wel bouwtekeningen kan bekijken ofzo? Heeft het project geen website?

1 like

Hal en trap mogen niet meegerekend worden in die 50m2. Die 50m2 zou echt het oppervlakte van woonkamer, keuken, slaapkamers en badkamer moeten zijn.
Kan je geen plattegrond krijgen? Dan kan je een beetje kijken of het de moeite is vergeleken met waar je nu woont.

3 likes

Haha jemig irritant ja. Misschien toch ff uitzoeken of je er eventueel nog onderuit kan komen? Want op zich is prijs/grootte verhouding wel goed voor randstad? (Mocht je daar zitten)

1 like

Ben ook echt slecht in dit soort dingen, maar juist die twee halletjes kan er wel weer voor zorgen dat alles luchtiger voelt in huis qua ruimte. En ik weet niet goed hoe groot een normale slaapkamer is, maar het klinkt niet echt super mini, daar kan vast wel een werkkamer van gemaakt worden. Eigenlijk valt of staat het vooral ook met hoe hokkerig het overkomt en hoe donker het huis is… lastige keuze wel!

2 likes

Ja dan hopen dat je binnenkort iets anders vindt waarbij de lay-out wat ruimtelijker is ingedeeld! Als je er nu al tegenaan hikt… Lastig maar gelukkig heb je nu al woonruimte :’)

2 likes

Ik zou het trouwens wel raar vinden om te tekenen voordat er iets staat. Mijn ervaring met nieuwbouw huurwoningen is dat het eerst aangeboden wordt, dan gegevens inleveren/bezichtigen en daarna beslissen en evt tekenen.
Het (ruim) van tevoren gegevens inleveren bevordert het tempo van het verhuren na oplevering. Als de verhuurder tientallen gegevens moet beoordelen kost dat veel tijd. Als alles al akkoord is, gaat het tekenen en vervolgens overhandigen van de sleutel veel sneller. En heb je dus minder leegstand

4 likes

Dan snap ik zeker je twijfel. Met alleen een plattegrond of tekening is toch lastiger inschatten dan wanneer je een ruimte in het echt ziet. Dan kan je ook lichtinval enz zien.
Je zou wel je meubels op dezelfde schaal als de bouwtekening kunnen uitknippen en dan beetje schuiven om te kijken of je alles kwijt kan en hoeveel ruimte je dan nog over houdt.
En als je echt teveel twijfelt niet doen denk ik.

5 likes

Zijn er in de omgeving waar je wilt wonen / woont nog andere (nieuwbouw)projecten die binnen nu en bijvoorbeeld een klein half jaar worden opgeleverd? Ik voelde me eerst hopeloos en had bijna een studio aangenomen van +/- 30 meter in een dorp nabij Utrecht voor 870 pm (kaal exclusive servicekosten). Daarna kwam ik nieuwbouwtrajecten tegen van circa 50 vierkante meter en 1 slaapkamer voor hetzelfde bedrag maar dan in een stad nabij mijn werk. En op de dag dat ik te horen kreeg dat ik een van die woningen kreeg toegewezen, had ik mijn toekomstige woning van 90 meter 2 rond en kom ik met de servicekosten erbij genomen op vrijwel even veel uit als die andere appartementen inclusief servicekosten. Echt bizar dat die verschillen.

Indien er meer mogelijkheden in het verschiet liggen zou ik verder kijken. Ik moet wel zeggen dat ik tijdens mijn huizenjacht sowieso woningen met meerdere verdiepingen al direct veel groter vind aanvoelen.

Is dit trouwens qua bedrag een buitenkansje of zijn het redelijk normale bedragen voor jouw woonomgeving?

1 like

Bij twijfel dan maar niet doen en verder kijken. 5 vierkante meter is misschien hooguit handig als kantoortje, babykamer of rommelhok.

1 like

Ik ga toevallig naar een appartement van 52m2 verhuizen, maar ik heb 1 slaapkamer. Ik snap wel wat je zegt. Als het appartement 2 slaapkamers had gehad met hetzelfde oppervlakte is dat natuurlijk wel een groot verschil als wanneer het maar 1 slaapkamer heeft. Het is een prima grootte voor mij alleen en mijn vriend zou zelfs ook prima bij mij in kunnen wonen.

2 likes

@Baron Het hangt natuurlijk een beetje van de indeling af, maar ik heb 3 jaar met mijn vriend in een appartement van 50m2 gewoond en dat was echt een super leuk appartement. Mijn zus woont op 35m2 en ons appartement voelde echt veel groter aan, dus er zit wel echt een groot verschil tussen. Sowieso vond ik het verschil van een studio en een appartement heel fijn, ik woonde daarvoor in een studio van 48m2 in mijn eentje, maar het feit dat ik in dat appartement een losse slaapkamer had vond ik al heel fijn.

Zoals iemand al eerder tipte zou ik even je meubels op schaal uitknippen en dan de plattegrond van je huidige en het nieuwe appartement printen, dan ervaar je misschien iets meer wat het verschil in ruimte is.

2 likes

Ik heb 2 slaapkamers van 7m2 en een gebruik is als kantoor, staat een bureau in en 3 kasten (die ik niet eens nodig heb) dus als die kamer 5m2 was geweest dan was het voor mij ook goed genoeg als kantoor. Halletjes worden niet meegeteld als woonoppervlak en is het een open trap? Misschien kun je van de ruimte er onder een handige opbergkast maken, of als die in de woonkamer is past de tv er precies onder?

Ik zou het wel doen, maar puur omdat je dan meerdere kamers hebt en niet alles in 1 ruimte hebt zoals nu met je studio.

3 likes

Is een slaapkamer niet toevallig een vide die ze als ā€˜slaapkamer’ rekenen? En dat je daardoor ook een boven hebt? Nou ja je weet het natuurlijk nog niet dus zou fijn zijn als je snel een plattegrond kan inzien! Maar op die manier kunnen ze zo’n ruimte best slim indelen. En dan bv. de badkamer weer deels ā€˜onder’ de vide/achter de keuken waardoor alles met elkaar geĆÆntegreerd zit. Er zijn met zo’n ruimte best mooie opties te maken dus hopelijk pakken ze het slim aan!

1 like

Wij hadden een rekenfoutje gemaakt in onze verbouwbegroting waardoor we onze hypotheek ook €15.000 hebben moeten verhogen. De hypotheekadviseur heeft ons gematst waardoor zijn kosten ā€œmaarā€ €500 waren en dan nog €550 taxatie maar dat vond ik al een duur grapje om €15.000 te lenen. Ik snap heel goed dat je voor een andere constructie bent gegaan, helaas gingen wij dat niet redden qua spaargeld :sweat_smile:.

Ja bij ons was het mede zo duur door dat je als ondernemer al die extra shit moet aanvragen - maar ook de kosten van de adviseur hakte er goed in :grimacing:…

Ik weet ook niet wat ik dan wel verwacht had hoor hahah. In m’n hoofd was het inloggen bij Obvion, schuifje van (bijv) 350.000 naar 370.000 :joy:
Maar logisch nadenken weet je dat het zo niet gaat natuurlijk :joy::joy:

2 likes

Ik heb een tijdje in een huis gewoond dat hier qua indeling en oppervlakte heel erg op leek. Net als jij had ik daarvoor een studio gewoond en ging hier toen in samenwonen. Maar mijn ervaring is dat het echt wel uitmaakt! Je hebt straks aparte kamers ipv alles in ƩƩn ruimte, dat is al een enorme vooruitgang. En voor een werkkamer heb je ook niet zo veel meer nodig dan 5 m2 toch? En de trap en de hal en dat het twee verdiepingen zijn geven ook al een ruimtelijk gevoel. Wij hadden in dat huis ook nog eens hele lage plafonds (omdat het heel oud was), dat zul je hier niet hebben als het nieuwbouw is. Je zult dan waarschijnlijk ook vloerverwarming hebben dus geen radiatoren en dergelijke. Dat scheelt ook ruimte. En weet niet of je nu ook een buiten hebt, maar dat is ook altijd een plus :slight_smile:

Nja mijn two cents: ik vind het echt een perfecte woning voor 1 persoon en zou er echt voor gaan. Zeker voor die prijs ga je misschien niet zo snel iets beters vinden.

Edit: en oh, de omgeving speelt natuurlijk ook mee. Is daar veel ruimte? Natuur? Of is het helemaal opgepropt? Dat gevoel doet ook veel.

18 likes

Ow ja, heel basic keukentje erin waarbij je zelf alles nog bijna midden in je woonkamer mag zetten. Snap wel dat je er goed over moet denken, want 50m2 is niet per se super klein, zeker niet als je alleen woont, maar de indeling zou ook niet mijn voorkeur hebben. Wel fijn dat er een buiten is trouwens, dat is een groot pluspunt!

1 like

Haha ja dat laatste, ik ben juist heel erg team kleinere ruimtes met eigen functies (zie discussie eerder in dit topic), maar dat is heel persoonlijk. Denk idd dat zo’n community idee wel bij je moet passen!

1 like

@George Ik zag dat er al veel reacties waren op je vraag maar volgens mij staat de constructie die wij toe gaan passen er nog niet bij, wij gaan onze hele hypotheek over laten sluiten. We krijgen dan wel een boete omdat onze rentevaste periode nog niet is afgelopen maar omdat de rente van onze nieuwe hypotheek zoveel lager ligt hebben we zelfs na het betalen van die boete gelijke maandlasten als in de huidige situatie maar dan met ruimte om te verbouwen (ook meerdere verbouwingen die we nu in een keer laten doen zoals hierboven ook gezegd werd).
Onze adviseur had 3 scenario’s die mogelijk waren dus ik zou zeker contact opnemen om te kijken wat er allemaal voor jullie mogelijk is.

1 like

Ik denk dat je zeker prima kan wonen op 50 m2 in je eentje, maar ik denk dat de ruimte wel veel efficiƫnter ingedeeld zou kunnen worden. Je bent zo veel loze ruimte kwijt aan de trap en ook de woonkamer vind ik klein ogen (zeker als er nog apparatuur naast moet). Natuurlijk is het helemaal prima hoor, maar ik denk dat 50m2 appartementen wel een stuk ruimtelijker kunnen zijn dan dit.

1 like