Hahahaha, echt zo
Ook leuk zo een reactie op de tweet, dat ze half jaar geleden een huis gekocht hebben en het huis van de buren nu na 6 maanden voor 20.000 euro meer gaat.
Dat is eigenlijk al bizar veel, want daar is al niet tegen op te sparen. Maar bij ons in de straat, 10 huizen verderop is er gisteren een huis online gekomen met een vraagprijs van 110k (!!!) meer dan wat de vraagprijs van ons huis was. Dit huis is dan 10 m2 groter dan ons huis maar echt omg doe even normaal joh, maar wel een stuk minder luxe afgewerkt dan ons huis. En dit is nog geen eens de stad. Gewoon een dorp op 20km van zowel den haag als rotterdam, zonder chille ov verbinding oid. Oh en natuurlijk hoorden we gisterenavond al weer van andere buren dat de bezichtigingen al vol zijn dus zat animo.
En dan verderop zo een reactie op het draadje van iemand. Vertel mij maar eens hoe die uitgestelde vakantie of coffee-to-go ervoor gaat zorgen dat je een ton bij elkaar spaart in 6 maanden.
Prijzen gaan idd hard! Wij hebben vorig jaar een woning bekeken met vraagprijs 300.000. Nu staat zo’n exacte woning masr met 10m2 extra voor 429.000 te koop🥲
Vraag me ook af waar er dan nog een goedkoop oord is, wij hebben een ton overboden (en ‘gewonnen’) op een huis in een dorp met 2000 inwoners in gld
Ja het is toch bizar. Ons huis is in december 2018 opgeleverd. Aangekocht door de huidige bewoners voor 213k. Nou wij hebben dus begin februari 2021 het voor net iets meer dan 4 ton gekocht (toen moest ik al janken). Vraagprijs van het huis nu 485k. Ons huis heeft dan nog wat meerwerk dan het kale huis uit de brochure, maar dit huis nu is gewoon echt de standaard keuken en badkamer zonder al te veel meerwerk. In een fucking dorp waarbij ik met het OV maar mijn werk in Amsterdam ruim 2 uur onder weg zou zijn.
Ja en elke cm richting Groningen stad vanuit Stadskanaal kost je duizend euro meer. Er zijn weinig echt goedkope plekken meer.
Limburg is nog goedkoop!
Nou, ligt er maar precies aan waar hoor. Lekker generaliserend weer :’). Hier is het net zoals in Groningen. Sommige dorpen waar je niet dood gevonden wil worden zijn te doen. Richting een normale stad in een normale wijk wordt hier ook alles overboden en lopen de prijzen steeds verder op.
Dit soort mensen staan zo ver van de realiteit. Toen mijn vriend ons huidige appartement kocht verdiende hij wat ik nu verdien. Hij kocht het alleen. Als ik het vandaag de dag alleen zou willen kopen met precies datzelfde salaris kom ik ongeveer 160.000 euro tekort. Deel dat door het aantal maanden tussen nu en het koopmoment en ik had om en nabij de 4500 euro per maand moeten sparen voor een startersappartement. Dat is meer dan het dubbele van mijn netto inkomen. Funfact: hij is fors meer gaan verdienen, maar zou het vandaag de dag ook niet alleen kunnen kopen. Hoe ontgaat het mensen hoe bizar deze markt is.
@boven Het boek Een klein land met verre uithoeken van Floor Milikowski legt erg goed uit waarom de verdeling randstad/niet randstad er niet toe doet en het veel meer gaat over hubs waar banen, kennis, infrastructuur en cultuur samenkomen waarin geïnvesteerd wordt die dus populair zijn. Niet eens per se omdat ze leuk zijn, maar omdat ze ook banen, bereikbaarheid en landelijke investeringen en dus een aantrekkelijke leefomgeving, onderwijs en constante nieuwe aanwas garanderen.
Dit. Wordt ook een beetje gek van de generalisaties hier over bijvoorbeeld de provincie Groningen. Ons huis stond ook voor 350k te koop, hoor ik van iedereen ‘jeetje wat een goede deal bla bla’. Vrienden de stylo is hier om dingen flink laag in te zetten en te zorgen dat je minstens 30% overbiedt. De huizenprijzen in de stad zijn in kwartaal 1 van 2021 13% gestegen. Helemaal geen goede deal en de huizen zijn hier ook onbetaalbaar aan het worden. En ja, het is best een leuke provincie om te wonen.
Ja en wat iemand ook al zei: de lonen liggen hier over het algemeen lager. Het is in die zin gewoon in verhouding. En in de randstad heb je vast ook verschrikkelijke dorpen waar niemand wil wonen.
Misschien moet je niet zo serieus erop ingaan. Ben aware dat ook limburg op nog maar weinig plekken ‘betaalbaar’ is. Maar half nederland maakt toch altijd de opmerking dat limburg betaalbaar is😂
Het is gewoon vervelend als iedereen doet alsof het in Groningen/Limburg geen probleem is terwijl wij hier ook inmiddels belachelijke prijzen betalen. Zoals ik zei zijn de huizen hier 13% gestegen in een kwartaal. Het is hier ook belachelijk en moeilijk om een huis te kopen en dus frustrerend als mensen doen alsof het hier makkelijk is.
Maar overal stijgt het toch in die percentages? Niet in limburg harder dan ergens anders? Heb ook nooit gezegd dat het niet moeilijk is. Feit is wel dat het in limburg gemiddeld goedkoper is. Je koopt daar makkelijker een huis met vraagprijs voor 2 ton dan in andere plekken van NL
Punt is dus dat de lonen in Limburg, Friesland, Drenthe, Zeeland bijv ook veel lager liggen dan in bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht. De huizen zijn er wel goedkoper tov het hele land, maar tov de lokale lonen is het net zo goed hartstikke duur.
Verschil is dat mensen met gemiddelde Utrechtse salarissen kunnen uitwijken naar de periferie, andersom kan dat niet, want te duur. Je zou dus zelfs kunnen redeneren dat de stijgende huizenprijzen in dorpen in Friesland bijv een nog veel groter probleem zijn dan het gebrek aan betaalbare woningen in de grote steden.
Edit vanaf hier: Je krijgt dan de situatie (in mijn geboortedorp al zichtbaar) dat de lokale bevolking geen huis meer kan betalen omdat ze worden gekocht door mensen uit de Randstad die lekker groot willen wonen voor weinig geld.
Kanttekening is wel dat dit vooral speelt op plekken die wel kunnen meeliften op regio’s die het economisch goed doen. In de echte uithoeken (bijv Oost-Groningen en onderin Zeeland) gebeurt dat minder. Daar stijgen de prijzen minder, maar ja, de reden daarvoor is dat de overheid niet investeert in de regio. Het boek van Milikowski dat @Shaaar ook noemde legt dat goed uit.
Ik begrijp het, thanks voor de uitleg’
Ik weet niet of het helemaal goed thuis hoort in dit topic, maar 12 september is er een protest op de dam in Amsterdam vanwege de wooncrisis.
Nu ben ik op zoek naar een goede quote oid die ik op een bord of spanddoek kan zetten. Het liefst iets in de trant van te hoge huur. Beetje rare vraag misschien, maar is er iemand die mij hierbij kan helpen? 🥲
Maar de huizenprijzen stijgen dus veel harder buiten de Randstad
Ik heb juist helemaal niet het idee dat de meeste salarissen CAO-gebonden zijn. Bijna alle mensen die ik ken werken in de zakelijke dienstverlening en dan heb je meestal geen CAO. Als jurist, accountant, advocaat, consultant, etc. verdien je in de grote steden over het algemeen fors meer dan daarbuiten, maar ook basisschoolleraren die ik ken (die hebben wel een CAO toch?) verdienen in Amsterdam meer dan in Brabant.
Overigens zijn naast de huizenprijzen ook de boodschappen duurder in de randstad dus ik heb er verder geen mening over.
Maar ook in een cao is ruimte voor differentiatie. Zeker als je al werkervaring hebt hoeft het niet rechttoe rechtaan functie + werkervaring te zijn. Volgens mij is het loonsverschil trouwens best redelijk beperkt. Denk dat de inkomensverschillen eerder in werkgelegenheid zitten (hoeveel men verdient in een regio is natuurlijk ook afhankelijk van wat voor werk er überhaupt in de regio is) dan in loonsverschillen voor precies hetzelfde werk op een andere plek.