Huizen/woningmarkttopic #2

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wat mij fijn lijkt tov een studio is dat je in dit appartement kamers met een aparte functie hebt. Dat lijkt me qua opbergen wel overzichtelijk. De aparte wc beneden is heel fijn maar ik zou het wel weer een nadeel vinden dat je boven geen wc hebt (qua ruimte is dat heel logisch hoor). Over die gezamenlijke tuin zou ik me niet heel veel zorgen maken. Vaak zijn er idd enthousiastelingen die een bestuurtje starten en dan moet je 2x per jaar een ochtend opdraven of is er een klussenlijst waar je op kunt intekenen. Voordeel is wel dat je een mooi uitzicht en onderhouden tuin hebt met minimale inspanning. Je kunt overal overenthousiaste buren treffen, ook in bestaande bouw zonder gemeenschappelijke tuin dus dat zou mij niet tegen houden!

2 likes

Het huisje opzich lijkt me best prima. Maar als je nu al geen zin hebt in het gemeenschappelijke (wat overigens best leuk kan zijn, maar inderdaad ook nadelen heeft) en de extra reistijd, en ook niet echt een goed gevoel… Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het niet doen.

2 likes

Ja kut he, hebben wij ook eens gehad. Je raakt helemaal in de ban van zo’n huis en dan gebeurt zoiets. Balen joh, hopelijk komt er snel nog iets mooiers!

1 like

Wij hebben dit begin van dit jaar gedaan.

Bij mij was het even gedoe met mijn salarisstrook ivm flexibel budget maar verder heeft onze hypotheekadviseur echt heel veel geregeld en al onze ‘zorgen’ uit handen genomen.

We moesten hem het halve tarief betalen tov wat je normaal kwijt bent, een taxateur laten komen en je moet zelf een bouwspecificatie aanleveren aan de bank. Onze hypotheek stond hoger ingeschreven dus we hoefden gelukkig niet naar de notaris.

We leenden x bedrag voor de verbouwing en waren nog eens 1750 euro kwijt aan extra kosten (adviseur, taxatie etc) maar die hebben we ook mee kunnen financieren dus dat scheelt ook al.

Al met al viel het me reuze mee!

1 like

Zonder notaris vind ik 2500 euro best veel geld :pleading_face:. Wij gaan dit proces straks ook weer door, mét notaris en had eig op minder gerekend. Wij hopen wel weer gewoon te laten adviseren door Independer, dus dat scheelt denk ik wel

1 like

Ah! Heb het nog even teruggekeken en ik heb het niet goed. Dat waren de beraamde kosten. Uiteindelijk was het 1750 euro voor advies en taxatie samen.

Ga het even aanpassen in mijn post.

2 likes

Wij moeten maar op straat gaan leven en alleen boterhammen met pindakaas eten. Dan komen we wellicht aan de 4.000 euro.
En dan hebben wij het nog goed qua inkomen, echt verschrikkelijk.

Ik heb trouwens eindelijk mijn huisbaas gemaild met de vraag of hij aan ons wil verkopen. Ben heel benieuwd. Hopelijk wil hij naar aanleiding van dit nieuwsbericht wel verkopen :cry:

6 likes

Ik weet niet of het gaat klappen, maar er wordt in elk geval veel bij gebouwd de komende jaren. Dus hopelijk neemt de druk op markt daardoor wat af. Ben wel bang dat die tweedeling blijft voortbestaan, want de mensen die al een huis hebben hebben door hun eigen overwaarde wel startkapitaal om een ander huis te kunnen kopen.

Ik hoop echt dat het nieuwe kabinet eindelijk wat fiscale maatregelen gaat nemen zodat het kopen van een huis minder voordelig wordt ten opzichte van huren. Een eerste stap is wat mij betreft het belasten van huurinkomsten. Maar ja, dat zal ook van de combinatie van partijen afhangen.

Ik heb na een zoektocht van 1,5 jaar eindelijk een huis kunnen bemachtigen. Maar als kopen financieel niet zoveel voordeliger was geweest had ik eerlijk gezegd liever nog een paar jaar gehuurd en dan was ik misschien ook wel in een andere regio gaan wonen.

Maar als de rente stijgt en de prijzen dalen, dan betaal je per maand toch het zelfde? Volgens mij kun je ook minder hypotheek krijgen als de rente stijgt, maar not sure.

1 like

Dit aub

6 likes

Het heeft even stilgelegen ivm een vakantie, maar deze week hebben wij een afspraak met een makelaar voor de verkoop van ons huis.
Ik weet dat je nog kunt onderhandelen over de courtage etc, maar hebben jullie nog tips voor dat eerste gesprek? Gaan ze gelijk je hele huis bekijken?

We hebben zelf al best wat klusjes gedaan om het wat te verbeteren. Hopelijk hebben we snel een deal een kunnen ze snel foto’s maken enzo. Heb dit het liefst zo snel mogelijk achter de rug.

Wij hebben ons huis afgelopen week aangeboden bij een lokale makelaar. Tip nr.1 is het huis zo leeg mogelijk maken. Opruimen dus! Geen losse spullen in beeld. Dit kon in tegenstelling tot vroeger wel tienduizenden euro’s schelen. Ongeveer het verschil tussen de vraagprijs en 10% overbieden. Leeg = ruimtelijker = meer kijkers = meer overbieden. Wij wonen in een regio (Amersfoort) waarbij 10% overbieden de norm lijkt te zijn in een prijsklasse van ca. 350k (tussenwoning, jaren 60) in een goede wijk.

1 like

PS. Ja makelaar ging gelijk het hele huis bij door. Vervolgens kwamen wij in overleg tot een heel schappelijk voorstel met een courtage onder het VEH gemiddelde van 1,38%. Ik denk ook dat hij als het meezit niet heel veel werk heeft aan het verkopen van onze woning.

1 like

Ah thanks ik heb ook wat aan deze tips! Voornamelijk die courtage. Ons huis gaat binnenkort ook in de verkoop en was al benieuwd wat tegenwoordig de courtagepercentages ongeveer zijn. 4 jaar geleden was dat voor mijn gevoel ook nog hoger.

Hier in omgeving arnhem vraagt mijn makelaar 1.5% courtage.

1 like

In deze markt verkoopt de woning toch zichzelf?
Waarom is er een verkoopmakelaar nodig??? Oh ja, om een advertentie op Funda te kunnen plaatsen want dat kan alleen een makelaar.

Om die reden hadden we eerder dit jaar een online makelaar gebruikt om ons huis te verkopen. 1000 euro courtage inclusief professionele (3D) fotoshoots en video, contract opstellen, eigenlijk alle service zoals bij een normale verkoopmakelaar behalve de bezichtigingen, die verzorgden we zelf.

Uiteindelijk het huis verkocht voor 650k, uiteraard ruim boven de vraagprijs. Met een normale verkoopmakelaar met een courtage van 1.4% zou de courtage 10k euro zijn geweest inclusief BTW. En nu dus 1k.

Had ik met een normale verkoopmakelaar een hoger bod kunnen krijgen? De kans is klein. Vergeet niet, het doel van een normale verkoopmakelaar is om het huis zo snel mogelijk te verkopen tegen zo weinig mogelijk moeite van de verkoopmakelaar zelf en hup naar de volgende klant. Of een bod nou 10k of 20k hoger is door het ‘stevige onderhandelen’ van de verkoopmakelaar, dat weegt niet tegen de tijd die de verkoopmakelaar besteedt.

Je bent hier heel stellig in maar snap niet precies hoe je dat kunt weten.

5 likes

Ik heb zelf helemaal geen verstand van huizen, ik kan dus ook geen vragen beantwoorden wat een draagmuur is, of hoe een spouwmuur eruit ziet, of wat voor fundering er ligt of whatever…
En ik heb al helemaal geen zin om 30 mensen rond te gaan leiden, want daar moet ik weer vrij voor nemen. Dus daarom is het ook gewoon prima om wel een verkoopmakelaar te hebben.
Ik zou ook niet weten hoe je dan een koopcontract regelt, en dat lijkt me gewoon echt teveel gedoe.

Thanks @wilhelmina!

1 like

Ik ben het helemaal met je eens! Goede foto’s, video en plattegrond zijn heel belangrijk. Daarom outsourcen de meeste verkoopmakelaars en online makelaar dit aan fotograaf gespecialiseerd in dit. Dat kost in mijn geval 350 euro, inclusief in die 1k courtage.

En inderdaad, het is uit gewoonte om een verkoopmakelaar te gebruiken. Maar soms zou men even kunnen nadenken wat een verkoopmakelaar eigenlijk wil bereiken.

Ieder zijn eigen ding natuurlijk.

In mijn geval was het afwegen tussen 2 dagen vrij nemen om de bezichtigingen te doen (en ik vond het heel leuk om de potentiële kopers te ontmoeten) en 9000 euro extra betalen aan een verkoopmakelaar.
Het contract regelt de onlinemakelaar.
Vragen over draagmuur etc. hoef je niet te kunnen beantwoorden. In mijn geval had de kopende partij ook wat vragen. Het grappige was dat de aankoopmakelaar al die vragen kon beantwoorden. Sterker nog. De aankoopmakelaar ging zijn best doen om zijn klant te overtuigen mijn huis te kopen. Want dan krijgt die natuurlijk ook zijn aankoopcourtage. Als je nadenkt hoeveel huizen (dus tijd!) de aankoopmakelaar moet bezichtigen om een deal te kunnen krijgen voor zijn klant…