Haha ik ook!
Als je een huis koopt met een partner en je beiden een overlijdensrisicoverzekering afsluit, verzeker je dan voor de gehele hypotheek of de helft?
Kan je kiezen. Wij verzekeren 80% als een van ons overlijdt
Ligt eraan hoe je het zelf regelt. Wij hebben een heel andere constructie, volgens mij zijn we allebei verzekerd voor het bedrag dat ik te kort kom (Niet als hypotheek mag krijgen obv inkomen) mocht mijn vriend te komen overlijden. Hoe meer je verzekert, hoe meer je betaalt.
Edit- ons verzekerd bedrag is 1/4e van de hypotheek, dus de helft van de helft, zie ik nu. Dat is wat ik tekort kom als mijn vriend overlijdt en ik minimaal 80% blijf werken voor het salaris dat ik in 2020 had (2021 gekocht). Bij ons was dit veel voordeliger omdat ik een risicopremie betaal en we allebei makkelijk de hypotheekschuld kunnen (maar ik dus niet mocht) dragen op ons eigen inkomen.
Wij hebben de hele hypotheek en 60k extra (als studiefonds voor mogelijke kinderen). Kost ons iets van €13/maand.
Wow wij hebben maar 250k en betalen 24€ per maand 
Wij hebben de helft van de hypotheek + voldoende geld om nog een paar jaar te kunnen leven zoals we leefden bij het afsluiten van de hypotheek. Dus in de praktijk is dat de volledige hypotheek plus een beetje. Dan hoeft degene die over blijft zich de eerste jaren geen zorgen te maken over het wegvallen van een inkomen.
Die constructie ken ik, maar vaak betaal je dan maar 1 maand collegegeld en regel je dan bewijs betaald collegegeld. Dat is voor de meeste verhuurders voldoende. Even een tip voor mensen die dit overwegen haha
Bij ons loopt het ook (min of meer) parallel af met de uitstaande hypotheekschuld. Bij een volgend huis (als we wat ouder zijn/kinderen hebben) zou ik misschien andere keuzes maken maar nu betalen we 3 euro per maand voor 60K uitgekeerd krijgen (niet verpand, dus mogen zelf weten wat we ermee doen).
Je kan zelfs gewoon uitschrijven voor 1 september, daarvoor kan je je bewijs van inschrijving al downloaden. Dan betaal je niets.
Ik weet niet zeker hoe lang het zo is eigenlijk, sowieso de laatste 3 jaar kon ik het al voor 1 september downloaden! Ligt misschien ook aan de uni bedenk ik me nu? Op EUR en tu delft kan het sowieso
@En_17_Anderen als dit om duwo gaat: die kan het in de steden waar ze zitten tegenwoordig gewoon bij de uni opvragen, dan moet je je wel ergens anders inschrijven. Anders wordt het niet geaccepteerd (dat was bij mij zo)
Wij hebben 3/4e van onze hypotheek verzekerd, maar niet met het idee om alles te gebruiken voor hypotheekaflossing. Mocht één van ons komen te overlijden hebben we ongeveer de helft v/d hypotheeksom nodig om even comfortabel te kunnen leven als tijdens het afsluiten, en dan hebben we nog 25% extra zodat degene die overblijft geen zorgen hoeft te hebben over andere zaken (zoals studies van potentiele kinderen maar ook buffer etc). 3/4e van de hypotheek verzekeren kostte ook echt maar 2 euro meer dan de helft.
Heeft iemand een geniale quote voor een bord tijdens het woonprotest op de Dam. Ik ga er heen, maar kom niet ver met creativiteit. En Geen woning, geen kroning (enige wat er in mij opkomt) slaat natuurljk nergens op.
Misschien een quote uit de songteksten van Hang Youth 
Laat je villa & auto weg haha, dan bekt het wel lekker ook
Wij zijn al een paar maanden gestopt met de zoektocht, ik denk een goede keuze, maar voel me er nog steeds zo bitter en teleurgesteld over. En dan hebben we nog het geluk dat we een prima huurwoning hebben, we zouden er de komende 5 à 10 jaar echt makkelijk kunnen blijven wonen. Als ik dan die verhalen lees over tijdelijke huurcontracten, ongelooflijk… Maar we hadden ons er wel op verheugd, bij elk huis waar we een bod op hebben gedaan in ons hoofd ingericht/verbouwd. Vraag me echt af er de komende jaren iets gaat veranderen of dat we de boot hebben gemist en als we ooit weer gaan zoeken of we er dan uberhaupt nog op vooruit gaan…🥲
Geen huis is niet pluis
Weg met het gespuis, geef me een huis
Geen wijken alleen voor rijken
Doorbreek de patronen, wij willen wonen
Nooit een hypotheek? Rutte laat me niet in de steek!
Wij hebben net een huis bezichtigd en op slag verliefd. Gaan 70.000 euro overbieden en hoewel ons budget hoger ligt krijg ik echt buikpijn van zoveel overbieden. En aan de ene kant HEEL spannend en leuk. Maarja wat moet je anders in deze prut tijden

