Kan het de taxatie zijn? Onze inschrijving is gebasseerd op de taxatie. Kostprijs was hoger maar onze hypotheek ligt 15.000 lager dan taxatie. Dus die 15.000 is er nu op die manier bijgeteld.
Vaak is dat gewoon random. Wij hadden daar geen richtlijnen voor en pleurde er altijd 1 of 2 ton bovenop de daadwerkelijke financiering. Kan ook geen kwaad als de inschrijving hoger is.
Nee taxatie lag wel lager dan die 2 ton extra. Het zal dan wel random zijn zoals @mikselke zegt!
Wij hebben net een extra stuk hypotheek op ons huidige huis genomen (met een ander doel dan verbouwen), maar ik vond dat nog niet zo makkelijk. Wij moesten verplicht de adviseur van onze eigen bank gebruiken, en eigenlijk weer het hele proces van de eerste hypotheek opnieuw doen, behalve dat nu de adviseur een incapabele bankmedewerker was die steeds verkeerde/andere documenten vroeg en dingen kwijtraakte en deadlines liet verlopen, in tegenstelling tot de Hypotheker bij de originele hypotheek die alles strak op orde had.
Maar we hebben dus weer 100 loonstrookjes, jaaropgaven, werkgeversverklaring, pensioenoverzichten, verzekeringspolissen, etc, etc, etc. moeten aanleveren, taxatie laten doen, daarna 100 documenten printen, tekenen, weer inscannen, maar nu is het eindelijk rond en moeten we alleen nog bij de notaris tekenen.
Oh wat een gedoe zeg! Ik had wel al naar onze hypotheekverstrekker gemaild en daar werd aangegeven dat ik het weer via onze eigen adviseur kon regelen, of via een van hen. Dus dan zal ik onze eigen adviseur ook even mailen. Het hele hypotheekproces viel me destijds erg mee qua hoeveel stukken ik moest aanleveren, dus misschien is onze hypotheekverstrekker wat makkelijker.
In principe is het een hele hertoetsing op alles. In principe hoef je alleen niet naar de notaris indien je dus meer ingeschreven hebt bij aanschaf. Verder is alles 9/10 keer zoals @Merel het zegt: alles opnieuw aanleveren.
Wij hebben hier ook naar gekeken, wilde 20.000€ erbij. Wat makkelijk kon, ook qua hypotheek etc en bewust al hoger ingeschreven enzo.
Maar het was ontzettend veel gedoe, we moesten dan weer via onze adviseur die de volle 3000€ weer in rekening bracht. Plus er moest getaxeerd worden, à 450€. En we hebben een vof en ez, waardoor er ook weer stukken door de boekhouder opgesteld moesten worden (weer paar 100€) en daarna zo’n onafhankelijke inkomenscheck (a 500€). Al met al dus zo’n 5000€ verder in 20.000€ te lenen
Dus we hebben het niet gedaan. Ik was echt verbaasd dat je dus een hele nieuwe hypotheek aanvraag doet qua kosten, tijd en moeite…
(Wel luxe positie, want we hadden wel 20.000€ spaargeld, maar wilde dat eigenlijk als buffer houden. Uiteindelijk met beide ouders overeengekomen dat zij beide wel voldoende buffer hadden dat áls het nodig is, ze ons 20.000€ konden lenen. (Denk aan rampscenario dat de auto en wasmachine het begeven in dezelfde maand als dat het dak ineens lekt ). En nu betalen we onszelf in 5jr terug, ipv de bank in 30jr.)
Is er geen woning al af om te bezichtigen? Of aanmelden en dan tzt kijken wanneer je geselecteerd bent?
Ik neem aan dat je wel bouwtekeningen kan bekijken ofzo? Heeft het project geen website?
Hal en trap mogen niet meegerekend worden in die 50m2. Die 50m2 zou echt het oppervlakte van woonkamer, keuken, slaapkamers en badkamer moeten zijn.
Kan je geen plattegrond krijgen? Dan kan je een beetje kijken of het de moeite is vergeleken met waar je nu woont.
Haha jemig irritant ja. Misschien toch ff uitzoeken of je er eventueel nog onderuit kan komen? Want op zich is prijs/grootte verhouding wel goed voor randstad? (Mocht je daar zitten)
Ben ook echt slecht in dit soort dingen, maar juist die twee halletjes kan er wel weer voor zorgen dat alles luchtiger voelt in huis qua ruimte. En ik weet niet goed hoe groot een normale slaapkamer is, maar het klinkt niet echt super mini, daar kan vast wel een werkkamer van gemaakt worden. Eigenlijk valt of staat het vooral ook met hoe hokkerig het overkomt en hoe donker het huis is… lastige keuze wel!
Ja dan hopen dat je binnenkort iets anders vindt waarbij de lay-out wat ruimtelijker is ingedeeld! Als je er nu al tegenaan hikt… Lastig maar gelukkig heb je nu al woonruimte :’)
Ik zou het trouwens wel raar vinden om te tekenen voordat er iets staat. Mijn ervaring met nieuwbouw huurwoningen is dat het eerst aangeboden wordt, dan gegevens inleveren/bezichtigen en daarna beslissen en evt tekenen.
Het (ruim) van tevoren gegevens inleveren bevordert het tempo van het verhuren na oplevering. Als de verhuurder tientallen gegevens moet beoordelen kost dat veel tijd. Als alles al akkoord is, gaat het tekenen en vervolgens overhandigen van de sleutel veel sneller. En heb je dus minder leegstand
Dan snap ik zeker je twijfel. Met alleen een plattegrond of tekening is toch lastiger inschatten dan wanneer je een ruimte in het echt ziet. Dan kan je ook lichtinval enz zien.
Je zou wel je meubels op dezelfde schaal als de bouwtekening kunnen uitknippen en dan beetje schuiven om te kijken of je alles kwijt kan en hoeveel ruimte je dan nog over houdt.
En als je echt teveel twijfelt niet doen denk ik.
Zijn er in de omgeving waar je wilt wonen / woont nog andere (nieuwbouw)projecten die binnen nu en bijvoorbeeld een klein half jaar worden opgeleverd? Ik voelde me eerst hopeloos en had bijna een studio aangenomen van +/- 30 meter in een dorp nabij Utrecht voor 870 pm (kaal exclusive servicekosten). Daarna kwam ik nieuwbouwtrajecten tegen van circa 50 vierkante meter en 1 slaapkamer voor hetzelfde bedrag maar dan in een stad nabij mijn werk. En op de dag dat ik te horen kreeg dat ik een van die woningen kreeg toegewezen, had ik mijn toekomstige woning van 90 meter 2 rond en kom ik met de servicekosten erbij genomen op vrijwel even veel uit als die andere appartementen inclusief servicekosten. Echt bizar dat die verschillen.
Indien er meer mogelijkheden in het verschiet liggen zou ik verder kijken. Ik moet wel zeggen dat ik tijdens mijn huizenjacht sowieso woningen met meerdere verdiepingen al direct veel groter vind aanvoelen.
Is dit trouwens qua bedrag een buitenkansje of zijn het redelijk normale bedragen voor jouw woonomgeving?
Bij twijfel dan maar niet doen en verder kijken. 5 vierkante meter is misschien hooguit handig als kantoortje, babykamer of rommelhok.
Ik ga toevallig naar een appartement van 52m2 verhuizen, maar ik heb 1 slaapkamer. Ik snap wel wat je zegt. Als het appartement 2 slaapkamers had gehad met hetzelfde oppervlakte is dat natuurlijk wel een groot verschil als wanneer het maar 1 slaapkamer heeft. Het is een prima grootte voor mij alleen en mijn vriend zou zelfs ook prima bij mij in kunnen wonen.
@Baron Het hangt natuurlijk een beetje van de indeling af, maar ik heb 3 jaar met mijn vriend in een appartement van 50m2 gewoond en dat was echt een super leuk appartement. Mijn zus woont op 35m2 en ons appartement voelde echt veel groter aan, dus er zit wel echt een groot verschil tussen. Sowieso vond ik het verschil van een studio en een appartement heel fijn, ik woonde daarvoor in een studio van 48m2 in mijn eentje, maar het feit dat ik in dat appartement een losse slaapkamer had vond ik al heel fijn.
Zoals iemand al eerder tipte zou ik even je meubels op schaal uitknippen en dan de plattegrond van je huidige en het nieuwe appartement printen, dan ervaar je misschien iets meer wat het verschil in ruimte is.
Ik heb 2 slaapkamers van 7m2 en een gebruik is als kantoor, staat een bureau in en 3 kasten (die ik niet eens nodig heb) dus als die kamer 5m2 was geweest dan was het voor mij ook goed genoeg als kantoor. Halletjes worden niet meegeteld als woonoppervlak en is het een open trap? Misschien kun je van de ruimte er onder een handige opbergkast maken, of als die in de woonkamer is past de tv er precies onder?
Ik zou het wel doen, maar puur omdat je dan meerdere kamers hebt en niet alles in 1 ruimte hebt zoals nu met je studio.