Huizen/woningmarkttopic #2

Nou ja, vroeger was een vraagprijs iets om heen te bieden, en dan kon je soms in de onderhandeling daarop uit komen of net er onder. Nu geven mensen een vraagprijs op waar ze echt niet mee akkoord gaan. Wat is die vraagprijs dan nog waard? Waarom neem je het mee in je redenatie? Het stelt letterlijk niets voor. De verkoper gaat het je echt niet voor dat bedrag verkopen namelijk.

3 likes

Enorm!!! We keken ongeveer een jaar rond, aan t eind wisten we wel goed wat we wilden (en wat we eigenlijk wilden maar wat in de huidige markt niet realistisch is). Toen 2x overboden terwijl we zelf al een ton overboden hadden en bij de 3e keer lukte het.

1 like

Ik ga zelf voor ‘Gezocht: jubelton’.

13 likes

Inmiddels is het bijna 4 jaar geleden maar wij hebben toen een tweede taxateur laten komen omdat de eerste inderdaad veel lager taxeerde. We betaalden toen liever eenmalig een extra €300 (of wat het ook kostte) dan heel veel zelf in te moeten brengen. De tweede taxateur taxeerde op ons bod.

Of: de een zijn nood is de ander zijn formule 1 race :wink:🥲

7 likes

Wij hebben een Bora en het werkt top! Wij wilden geen gewone afzuigkap en de plafonds zijn te hoog voor een plafond unit. Dan zou de afzuigkap niet goed werken omdat de afstand tussen kookplaat en afzuigkap te groot is. We hebben hem nog niet zo lang dus ik weet niet hoe vaak we het filter zullen moeten gaan vervangen maar tot nu toe ben ik heel tevreden! Het liefst hadden we een ondergrondse afvoer naar buiten willen aanleggen maar dat bleek door oud leidingwerk in de vloer geen optie.

3 likes

Ja wij hebben ook een Bora! Vind het geweldig!

1 like

Hoef je verder niets aan te leggen voor de afvoer oid? Dus kan ik gewoon een kookplaat zo, hup vervangen door een Bora?

Ja mijn ouders hebben ook een Bora, super fijn in gebruik! Wel een afzuiging naar buiten en geen recirculatie. Als het kan zou ik altijd voor een afzuiging naar buiten kiezen, de levensduur is dan een stuk langer dan met filters (volgens de keuken adviseur).

1 like

Haha gatver wij kijken nu weer Kopen zonder Kijken en raken helemaal in mineur omdat we met onze neus op de feiten worden gedrukt. Hebben een tijd geleden een dom bod (veeeel te laag, hebben ons laten afschrikken door een absurd negatieve makelaar) gedaan op eigenlijk ons droomhuis en balen nog elke dag :disappointed_relieved: en zien nu hoe mooi je een huis kan opknappen en grrrr ik baal gewoon van deze markt. Ook omdat er al zeker 8 weken geen één huis online is gekomen in t dorp waar we graag zouden willen kopen… het zit gewon allemaal op slot. Bah.

Oke boze modus uit. :face_with_symbols_over_mouth:

4 likes

Zomervakantie periode is altijd wat trager qua huizenmarkt! Hou hoop, er komt hopelijk snel weer iets online :four_leaf_clover::heart:

1 like

Wij keken naar vraagprijs -5 tot en met -25% dus echt heel breed. Nu moet ik er wel bij zeggen dat in mijn ervaring de huizen soms onrealistisch laag geprijsd zijn om de vraag de vergroten (nog steeds een te hoge vraagprijs uiteraard maar onrealistisch laag voor de locatie, grootte, deze tijd, etc.) Uit eindelijk hebben we op ons huis 20% moeten overbieden en wij hadden niet het hoogste bod. Het huis stond wel te koop voor de woz waarde en dat is hier niet realistisch (nergens meer misschien?) dus het is misschien ook een beetje afhankelijk per huis. Als ik huizen via de makelaar doorkreeg probeerde ik in te schatten voor hoeveel het weg zou gaan en afhankelijk daarvan gingen wij kijken. Dus eigenlijk meer los van de vraagprijs.

1 like

Yes! Door die recirculatiefilter. Een afvoer naar buiten is wel beter zei de verkoper maar dat was bij ons helaas geen optie.

Wij zijn overigens inmiddels verhuisd en ik vind het best onwerkelijk. Ook omdat je dus 1x kijkt, helemaal niet met het idee dat het jouw huis gaat worden want al 10x op iets geboden, en het dan pas weer ziet bij de eindinspectie. Uit eindelijk zijn er ook best wel wat kleine dingetjes die wij van te voren niet hadden gezien (zoals dat er op meer plekken nieuwbouwbehang zit in plaats van stuc en dat de kat van de vorige bewoners aan een kozijn heeft gekrabbeld). Allemaal niet onoverkomelijk maar wel onverwachte dingen die uit ons budget gefixt moeten worden. Achteraf gezien hadden we de oude bewoners misschien moeten vragen of we nog een keer konden kijken (na de koop, maar gewoon om het nog eens te zien).

(Wij hebben overigens geen bouwkundige keuring gedaan omdat het huis 15 jaar oud is, als we dat wel hadden gedaan hadden we dit soort dingen wellicht wel geweten.)

Overigens nog geen schatten gevonden. Lijkt me heerlijk om een verborgen luikje of schat ofzo te vinden achter het behang maar daar is ons huis te nieuwbouw voor denk ik. Heeft iemand wel zoiets gehad?

7 likes

Mijn schoonbroer had een luik op zolder waar een muurtje voor zat, dus daar kwamen ze met slopen achter. Er lag een paar oude ski’s en een verzameling bierglazen in :grinning_face_with_smiling_eyes:

6 likes

Ja, een hark en een kapotte airco :raised_hands:

3 likes

Ik ben zo benieuwd wat die mensen laten staan bij ons. Ze emigreren (wel op 10 uur rijden) en hebben schuurtjes gevuld met tuingereedschap. Ben echt benieuwd wat ze gaan laten staan! Hoop op een paar goede schatten en het liefst ook de ritmaaier :crossed_fingers:t2:

8 likes

Wij bleken achter de elektriciteitskast nog een kast (voorraadkast oid?) te hebben die was afgetimmerd. Spannendste dat daar uit kwam was een vintage V&D tasje (als is V&D natuurlijk sowieso al vintage inmiddels). In de ensuite deuren/ombouw zit een aftimmering die als schuilplek tijdens razzia’s in WOII werd gebruikt. Was helaas al verbouwd voor wij er kwamen maar de buren vertelden dat daar oorlogskrantjes zijn gevonden. Verder hebben we een bakelieten gemeentetelefoon aansluiting achter een afgetimmerd muurtje gevonden en het oorspronkelijke luik naar zolder onder een verlaagd plafond. Allemaal niet echt super spannende dingen dus maar wel heel erg leuk dat ons huis historie heeft.

12 likes

Oh mijn ouders hebben ooit een huis gekocht van een oudere man en gezegd dat hij mocht laten staan wat hij niet wilde meeverhuizen. Dan konden zij het uitzoeken en naar de stort brengen. Had hij allemaal creuset pannen laten staan, een tuinset, strandstoelen, tuingereedschap en super veel kaarsenhouders, plantenpotjes etc. En er zaten echt hele leuke dingen tussen.

13 likes

Mijn grootste fout is dat ik heb gezegd dat ze mocht laten staan wat niet mee kon. Gelukkig ging het meeste wel in overleg maar zaten uiteindelijk alsnog met een stoel vol kattenharen, uit elkaar vallende mega grote/zware kasten die we niet even weg konden brengen en een hele berging vol met oude tegels die nergens in het huis überhaupt liggen, behanglijm, behang uit de jaren 80 dat nergens hangt en oude verfpotten met rottende verf.

Hoop dat jullie nog wat schatten vinden, haha.

2 likes