Huizen/woningmarkttopic #2

Wij zijn overigens inmiddels verhuisd en ik vind het best onwerkelijk. Ook omdat je dus 1x kijkt, helemaal niet met het idee dat het jouw huis gaat worden want al 10x op iets geboden, en het dan pas weer ziet bij de eindinspectie. Uit eindelijk zijn er ook best wel wat kleine dingetjes die wij van te voren niet hadden gezien (zoals dat er op meer plekken nieuwbouwbehang zit in plaats van stuc en dat de kat van de vorige bewoners aan een kozijn heeft gekrabbeld). Allemaal niet onoverkomelijk maar wel onverwachte dingen die uit ons budget gefixt moeten worden. Achteraf gezien hadden we de oude bewoners misschien moeten vragen of we nog een keer konden kijken (na de koop, maar gewoon om het nog eens te zien).

(Wij hebben overigens geen bouwkundige keuring gedaan omdat het huis 15 jaar oud is, als we dat wel hadden gedaan hadden we dit soort dingen wellicht wel geweten.)

Overigens nog geen schatten gevonden. Lijkt me heerlijk om een verborgen luikje of schat ofzo te vinden achter het behang maar daar is ons huis te nieuwbouw voor denk ik. Heeft iemand wel zoiets gehad?

7 likes

Mijn schoonbroer had een luik op zolder waar een muurtje voor zat, dus daar kwamen ze met slopen achter. Er lag een paar oude ski’s en een verzameling bierglazen in :grinning_face_with_smiling_eyes:

6 likes

Ja, een hark en een kapotte airco :raised_hands:

3 likes

Ik ben zo benieuwd wat die mensen laten staan bij ons. Ze emigreren (wel op 10 uur rijden) en hebben schuurtjes gevuld met tuingereedschap. Ben echt benieuwd wat ze gaan laten staan! Hoop op een paar goede schatten en het liefst ook de ritmaaier :crossed_fingers:t2:

8 likes

Wij bleken achter de elektriciteitskast nog een kast (voorraadkast oid?) te hebben die was afgetimmerd. Spannendste dat daar uit kwam was een vintage V&D tasje (als is V&D natuurlijk sowieso al vintage inmiddels). In de ensuite deuren/ombouw zit een aftimmering die als schuilplek tijdens razzia’s in WOII werd gebruikt. Was helaas al verbouwd voor wij er kwamen maar de buren vertelden dat daar oorlogskrantjes zijn gevonden. Verder hebben we een bakelieten gemeentetelefoon aansluiting achter een afgetimmerd muurtje gevonden en het oorspronkelijke luik naar zolder onder een verlaagd plafond. Allemaal niet echt super spannende dingen dus maar wel heel erg leuk dat ons huis historie heeft.

12 likes

Oh mijn ouders hebben ooit een huis gekocht van een oudere man en gezegd dat hij mocht laten staan wat hij niet wilde meeverhuizen. Dan konden zij het uitzoeken en naar de stort brengen. Had hij allemaal creuset pannen laten staan, een tuinset, strandstoelen, tuingereedschap en super veel kaarsenhouders, plantenpotjes etc. En er zaten echt hele leuke dingen tussen.

13 likes

Mijn grootste fout is dat ik heb gezegd dat ze mocht laten staan wat niet mee kon. Gelukkig ging het meeste wel in overleg maar zaten uiteindelijk alsnog met een stoel vol kattenharen, uit elkaar vallende mega grote/zware kasten die we niet even weg konden brengen en een hele berging vol met oude tegels die nergens in het huis überhaupt liggen, behanglijm, behang uit de jaren 80 dat nergens hangt en oude verfpotten met rottende verf.

Hoop dat jullie nog wat schatten vinden, haha.

2 likes

Tja wij gaan alsnog heel veel meuk moeten ontruimen dus dit soort shit kunnen we hebben, er is echt veel bergruimte. Er zit een lelijke vijver in die het hele uitzicht op de prachtige tuin belemmert dus die gaat ook gesloopt worden incl kitscherige beeldjes enzo

Vrienden van ons kwamen tijdens het openbreken van het plafond een testament van tweehonderd jaar oud tegen. En een aantal kranten uit 1831. Zag er zo heerlijk mysterieus uit.

foto's

43 likes

Oh wat top! Zit daar dan nog een heel stuk onder wat in je kastje eronder verdwijnt of niet?
Wij hebben een nieuw huis gekocht, maar ik vind de afzuigkap (sowieso een afzuigkap) zo lelijk… zou zoveel schelen als je die zou missen.

Ohh wat fantastisch al die verborgen schatten! Ons huis is niet zo oud helaas.

Ik heb wel ooit toen mijn vader vroeger een muur op zolder plaatste daar een briefje tussen gegooid. Als mensen over 200 jaar die muur eruit halen vinden ze dat :heart:

Wij zijn thuis aan het klussen en kwamen in een oude schoorsteenpijp een krant uit 1999 tegen.
Was wel een leuke ontdekking.

7 likes

Ik sluit me aan bij @Shaaar
Kopen zonder kijken zit vol met spon én moet vooral esthetisch goed uitkomen op het einde. Dus bv geen vloerverwarming, maar wel een mooie vloer erin, etc. En met heeel veel korting. Wat ze in het programma voor 60.000 voor elkaar (lijken te) krijgen is voor de particulier echt niet reëel.

Wij gaan zelf ons huis laten opknappen (verbeteringen zolder, vloerverwarming, kozijnen, etc), geen hele spannende dingen en het huis is echt geen bouwval dus lang niet alles hoeft, en we zijn dan al ruim 90.000 kwijt zónder keuken/badkamer. En dan heb je ook nog geen interieur(stylist):wink:.

Is natuurlijk ook wel weer een bummer, maar iig wel even reality check wb kopen zonder kijken

6 likes

Alleen idd al wat Bob kost?! Dat is het bouw budget al ongeveer :sweat_smile:.
Ik wil ook een Bob

1 like

Je verliest in het kastje of de lade onder de Bora ongeveer net zoveel ruimte als een besteklade in zou nemen. Het valt ons reuze mee. In de keukenwinkel hebben ze vaak voorbeelden en kun je zien hoeveel ruimte het kost! Ik was een beetje sceptisch van te voren maar omdat een plafond afzuigkap en afvoer via de vloer niet ook is het een hele goede oplossing.

1 like

Ik ga er zeker naar kijken, thanks!

Ah ja, dat hadden wij ook nog gevonden! Een krant uit 1993 onder de vloer. Onze aannemer zei dat dat ook wel wordt gedaan als een soort aantekening van hoe oud de vloerbedekking is oid. In de categorie minder leuke vondsten ontdekten we op diezelfde krant de aantekening ‘asbesthoudende lijm’ en onder het asbest een loden leiding.

Onder de lijm op de zoldertrap vonden we een kindertekening, die trap is in de jaren '90 geplaatst dus denk dat dat kind nu net zo oud is als ik. Zo leuk.

4 likes

Ik durf het je niet te zeggen :see_no_evil:. Ik gok iets van €3000? Je koopt zoveel apparatuur kastjes dat ik de losse bedragen niet meer weer, alleen wat de keuken in totaal heeft gekost. @Fishing jullie hebben er ook een toch, klopt m’n gok een beetje?

2 likes

Ja om en nabij wel!
Ik weet het ook niet exact - want zat in een complete keuken.
Maar wij kwamen wel ongeveer op hetzelfde uit als we een ingebouwde afzuigkap wilden.
Althans dan hadden we bijv een AEG of BOSCH plaat en afzuigkap en daar wilde we dan nog een verlaagd plafond omheen - dat was al met al ook 2500€…

1 like

Plannen van D66/VVD voor de woningmarkt :clown_face::clown_face::clown_face:

Maar je ziet wel regelmatig dat ze bij kopen zonder kijken wel nieuwe kozijnen doen of nieuwe elektriciteit. Is ook belangrijk en niet ‘mooi’