Huizen/woningmarkttopic #2

Die aflevering van Radar, ik herkende meteen een van de makelaars😭 Is nota bene een voorzitter van de NVM in deze regio. Hij zat ons ook te pushen (als verkoopmakelaar) zonder voorbehoud te bieden op een bouwval

Wij kregen gisteravond bericht dat de verkopers ipv begin januari evt al eind november willen/kunnen overdragen. Zo fijn maar ook wel even stressvol, moeten ons huidige huis nog verkopen!!

6 likes

Nou vind dat niet gek hoor! Lekker doorzeuren

2 likes

Vind dat echt absoluut niet overdreven. Het is jouw huis en jij moet er voor altijd tegenaan kijken + gebruiken. Dan wil je toch een keuken helemaal naar jouw smaak + wensen. Dit klinkt echt alsof het een verhuurhuis is waar ze je tegemoetkomen met wat extra opties waar je blij mee moet zijn. Zou zeker verder onderhandelen en/of kijken of je extra dingen kan krijgen tegen een meerprijs.

6 likes

Ik vind dit echt niet overdreven om op door te onderhandelen. Heb zelf geen nieuwbouwtraject gehad dus ik weet niet wat normaal is, maar lijkt me dat je voor 8000 meer betalen dan toch enigszins zou moeten kiezen of je een normale of roterende combi oven hebt. Vooral gezien je het niet kan laten vallen. Jouw geld (en jouw keuken waar je nog lang tegen aan moet kijken) dus zou idd lekker doorzeuren. Voordeel van nieuwbouw zou toch juist moeten zijn dat een keuken etc volledig jouw smaak s.

2 likes

Nee joh zeker geen gezeur! Ik had zelf dan wel een keuken uitgezocht en die 8.000 zelf opgestreken. Je kunt toch geen keuken van “maar” 8.000 in een nieuwbouw zetten? Wat dom, lekker door blijven zeilen bij ze hoor.

1 like

Je zou dan de basis keuken - als je dit uiteindelijk toch overweegt - iig zo kunnen laten plaatsen dat het al de installatie punten zijn zoals je in je eigen keuken wil.

Maar ik zou flink door zeuren haha

1 like

Kans op fouten?! Een beetje keukenmonteur doet niet anders dan elke dag andere keukens zetten toch? Wat een onzin. Ik hoor het ook van vrienden, je wordt zo afhankelijk gemaakt en uitgeknepen in die nieuwbouwprojecten. Als het nou echt vrij massaal is en gaat om goedkope woningen maar dat is in de meeste projecten niet het geval. Gewoon op je strepen staan want inderdaad jij gaat de komende jaren in die keuken koken en in het huis wonen en zij willen zich er zo makkelijk/goedkoop mogelijk vanaf maken. Ik kan er echt boos om worden!

9 likes

De kans op dat zij boven hun begrote uren uitkomen is groter als ze meer verschillende dingen moeten doen. Zou me daar echt niet door laten afwimpelen, ze fixen het maar. Jij moet naar die keuken kijken, zij niet.

2 likes

Ben je verplicht de keuken te laten plaatsen? Hier ook bezig met een nieuwbouwwoning en de keuken die standaard bij de woning zat laten wij niet plaatsen en na de oplevering komt de keukenboer die wij zelf gekozen hebben de keuken van onze keuze plaatsen. Dit is natuurlijk wel duurder dan de keuken van de bouwer maar bij onze bouwer waren de keuzes ook erg beperkt (wij wilden de hoogte van de keuken oa hoger dan standaard ivm bewoner die langer dan twee meter is dus dan is een heel laag aanrechtblad funest voor je rug maar dat was al een hoop gedoe dus vandaar dat we deze keuze hebben gemaakt)

1 like

Kun je niet dit skippen en dan de woning laten opleveren zonder keuken? Zodat je zelf het helemaal naar je smaak kan maken.

2 likes

Heb je niet toevallig ruimte voor een bijkeuken waar je dan de kasten van de basiskeuken kan plaatsen? Dan heb je er toch nog profijt van.

2 likes

Ik hoop dat leveren en niet plaatsen een optie is, dat scheelt voor hun ook en kun jij de basiskeuken als nieuw doorverkopen of kastjes zonder apparatuur in de garage of schuur of op zolder gebruiken.

2 likes

Shit is dat, ik zou ook graag iets willen wat echt mijn wens is ipv 8K aftikken voor iets waar ik half blij mee ben. In dat geval zou ik de basis keuken nemen, verkopen op marktplaats en en zelf een keuken regelen.

5 likes

De zus van mijn vriend had ook iets soortgelijks. De keuken zat al bij het nieuwbouwhuis en zij konden hem wel weghalen alleen kreeg je dan geen geld terug. Toen hebben zij (en veel buren met haar) gekozen om de keuken toch te laten bezorgen. En de gratis keuken hebben de meeste bewoners toen verkocht of zoals haar in de schuur gezet als soort werkblad. En ze heeft toen een eigen gekozen keuken laten plaatsen.

1 like

Zo’n verspilling van materiaal en vervoer :sob: laat mensen gewoon kiezen man

13 likes

Nog erger dan sociale huurwoningen waar van te voren alle vloeren etc eruit gesloopt moeten worden, terwijl de mogelijke nieuwe huurder er blij mee zou zijn, zeker bij een kleine portemonnee. En dan als verhuurder doen alsof je veel bezig bent met duurzaamheid omdat er op enkele huizen zonnepanelen gemonteerd zijn.

12 likes

Zou je niet die duurzaamheid als argument kunnen gebruiken @Shaaar? Ik zeik altijd een stuk makkelijker als ik het idee heb dat er naast mijn eigen belang ook nog een groter belang mee gediend is.

2 likes

Daar was dus een discussie over in Utrecht en toen moesten huizen toch kaal worden opgeleverd en werd Corona erbij gehaald. :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Ah ja dat schiet niet op dan. En er spelen achter de schermen natuurlijk ook weer andere (financiële) belangen.

Over de woningmarkt
Ik sprak toevallig vandaag mijn (particuliere) verhuurder. Hij is sinds een paar jaar eigenaar van dit pand en vertelde zo verbaasd te zijn dat niemand intussen verhuisd is (allemaal eind twintigers / begin dertigers). Ik heb hem vriendelijk maar licht spottend gevraagd of ‘ie echt niet kon bedenken waarom dat het geval is. Maar hij had de link met de woningmarkt zelf nog niet gelegd. Fun fact: Hij is makelaar. Was daarna overigens wel een leuk gesprek, maar ik vond het wel knap dat hij daar zelf totaal niet bij stil had gestaan. Hij ziet de ‘kanslozen’ natuurlijk nooit echt voorbijkomen.

6 likes