Huizen/woningmarkttopic #2

De rente op dit moment (met NHG) is rond de 1,2% als je het twintig jaar vast zet. Dit betekent dat je hypotheek zo een 150.000 euro moet zijn om bruto hypotheeklasten van 500 euro te hebben (netto kom je dan op 461 euro uit). Denk niet dat je in de randstad gauw nog een eengezinswoning gaat vinden voor dit bedrag en deze maandlasten.

Een eigen huis is natuurlijk daarnaast ook duurder ook ivm onderhoud etc. Maar met een koophuis is op een gegeven moment je hypotheek afgelost waardoor je hele lage lasten hebt en “veel” geld in je spaarpotje hebt van de aflossing (natuurlijk zitten er wel de nodige risico’s aanvast en is het kopen van een huis niet altijd een garantie voor succes (wat als je op een gegeven moment het huis moet verkopen terwijl het onder water staat?))

—-

@Flopsyunicorn ja bizar is dit toch. Bij ons eigenlijk een soort gelijk iets: staat nu sinds een week een tussenwoning met een veel kleinere tuin te koop (verder is het huis vrijwel identiek maar een halve meter breder overal waardoor het 15m2 meer aan oppervlakte oplevert ongeveer, daarentegen wel een kleinere tuin dan die van ons omdat het geen hoekwoning is). Vraagprijs ligt 135k hoger dan wat wij voor ons huis betaald hebben eind januari 2021/begin februari. Koekoek. Edit: en natuurlijk is een breder huis wel fijn, maar in de praktijk levert het geen extra slaapkamers oid op ofzo dus vind het flinke prijsstijging gewoon puur voor dat verschil in oppervlakte

@Tas zo dachten wij ook dat we sowieso de rente 30 jaar vast zouden zetten, maar onze adviseur had toen echt verschillende rampscenario’s uitgewerkt met wat het zou betekenen voor onze maandlasten als de rentes opeens gigantisch omhoog gaan waardoor wij uiteindelijk toch “maar” 20 jaar vast gezet hebben omdat je voor de zekerheid van 30 jaar vast toch flink meer rente betaalt over de gehele looptijd.

5 likes

Is geen nieuwbouw huis
Is bestaande bouw uit de jaren 80

Wij gaan maandag toch kijken bij dit huis. Het ligt op onze droomlocatie (dĂ© straat waar we altijd dromerig doorheen lopen) en hebben zelfs een keertje voor dit huis gestaan van “wat als dit ooit te koop komt”. Ik vind het zo moeilijk dat de prijs dus 1,5 ton gestegen is, en dat we dat dus wel zullen moeten gaan neerleggen als we dit huis willen. Het irritante is dat het niet een mega groot huis is, namelijk “maar” 110m2. In theorie wel groot genoeg voor twee kinderen maar voor dit geld?? Zijn bang dat we spijt gaan krijgen / de prijzen nog verder stijgen en we dan denken “hadden we t maar gedaan toen” omdat het zoooo ons droomhuis is. Maar ook dat we spijt gaan krijgen als we dit wel doen.

Vraag me met name af of er nu alsnog een gek gaat zijn die een ton overbiedt. Kan het me gewoon nĂ­et voorstellen; want dat betekent 6+ voor een huis van 110m2. Dat is gekkenwerk. Dus we denken eraan rond de vraagprijs te bieden want heel veel meer kunnen we ons niet veroorloven. Maar allemachtig wat een geld. Ergens wil ik dit ook helemaal niet :weary: (En ja, ik weet dat ik al van heel veel geluk mag spreken dat we een hypotheek als dit ĂŒberhaupt kunnen krijgen)

Einde dagboekpost, maar moest het even kwijt.

3 likes

Ik herken je struggle. Wij hebben dit jaar ook een ton meer neergelegd (op een lager bedrag) dan waarvoor twee woningen in dezelfde straat een jaar geleden zijn verkocht. Die woningen waren in (veel) betere staat, uitgebouwd en hadden een grotere tuin. Wij hebben wel een betere ligging gelukkig. Ik word gek als ik eraan denk wat we in deze woning hebben gestopt als we ook alle benodigde updates doorvoeren.

Ik merk wel dat ik het met de tijd meer heb kunnen loslaten en dat komt voornamelijk door de ligging van de woning en de mogelijkheden. We hebben echt op een mooi plekje gekocht. Daarnaast is de inrichting (boven) super efficient, waardoor we een ruime slaapkamer hebben, daarnaast nog twee kinderkamers en op zolder 3 aparte ruimtes voor opbergen/wassen/kantoor etc. (je snapt wel dat het nu nog betonblok muren zonder deur zijn en dat de wasmachine aansluiting er ook nog niet zit, maar de mogelijkheden zijn er). Ik heb de overdracht nog niet gehad en misschien ga ik dan alsnog janken, maar voor nu voelt de keuze echt goed.

Ik kan niet veel zeggen over jullie situatie, want een prijs is van veel factoren afhankelijk, maar ik merk bij mezelf dus dat vooral de droomlocatie maakt dat ik achteraf volledig achter mijn keuze sta. In ieder geval veel plezier bij de bezichtiging! Ik ben benieuwd of dat jullie gevoel nog beĂŻnvloedt.

3 likes

Woohoo gefeliciteerd joh! En ook nog de luxe positie van kunnen kiezen :heart_eyes: wat goed! Hebben jullie veel moeten overbieden? En/of zonder voorbehoud van financiën geboden?

Heerlijk bericht dit. Gefeliciteerd!

2 likes

Herkenning! Ik merk dat ik ook zo gevoelig ben voor wat anderen ervan vinden, dat ik me bijna schaam wat ik voor een huis neerleg? Terwijl dat er helemaal niets toe zou moeten doen natuurlijk, want het is mijn geld mijn lefuh :full_moon_with_face:

4 likes

Heb ik inderdaad ook
 stom he

Daar tegenover staat dat ik me ook bijna schaam om mensen te vertellen wat wij voor ons huis krijgen.
Ik snap hun reactie, het is ook echt belachelijk dat mensen dat ervoor neertellen. Maar het voelt bijna alsof ik daar dan schuldig aan ben.

3 likes

Maar dit is voor 5 mensen toch staat erbij? Neemt niet weg dat het er echt afzichtelijk uit ziet :joy:

2 likes

Ja het is natuurlijk een belachelijke prijs voor gewoon een gezinswoning. Legde zelf door Kamernet meteen de link met studenten, maar dat hoeft niet idd. Maar bizar hoeveel er aan zo’n woning verdiend wordt, ziet er helemaal uitgeleefd uit.

1 like

Heeft iemand ervaring met het invullen van het verkoopinlichtingenformulier van de gemeente voor het bepalen van de WOZ waarde? Wij zijn nu overal eerlijk maar matig positief geweest in de hoop dat die WOZ waarde niet opeens enorm omhoog gaat, maar ik snap eigenlijk helemaal niet waarom ze bepaalde dingen vragen (onderhoudstoestand, ligging) en hoe dat bijdraagt aan de WOZ bepaling.

Oh is dat zo’n brief die je krijg nadat je hebt gekocht over dat je zoveel hebt betaald voor je huis en hoe het erbij staat en of dat klopt?

Ja klopt! Bij ons staat alleen de vraagprijs, koopprijs en aantal m2 erop. De rest moeten we zelf invullen.

Het aantal m2 klopt overigens niet maar dat komt waarschijnlijk door de nieuwe meetinstructie ten opzichte van de vorige keer dat het huis is verkocht. Onze zolder heeft 3 kamers maar alles schuin dus maar een deel van 1 van de kamers mag meegeteld worden.

Als je huis op instorten staat is de waarde (en dus ook WOZ) lager dan als je huis net spik en span gerenoveerd is. Ze hebben geen capaciteit om zelf al die huizen af te lopen en naar binnen te gluren, dus ze vragen het aan jou.
Hogere WOZ-waarde is overigens niet per se ongunstig, als je de WOZ-aanslag kan gebruiken om je schuld/marktwaarde-verhouding bij de bank aan te laten passen en daardoor je rente te verlagen kan dat meer geld schelen dan het je kost aan gemeentelijke belastingen. Afhankelijk van je rente-opslag en de gemeente waar je woont.

3 likes

Ja ik heb die brief toen ook gehad omdat wij de eerste waren die voor een ‘groter’ bedrag hadden gekocht. Wij hebben de brief nooit ingevuld en ingestuurd. Haha

Onze WOZ 2020 was een stuk hoger dan onze hypotheek, ze keken bij die verhouding dacht ik naar het taxatiebedrag vs hypotheek. Maar dit was sowieso iets waar ik me nog in wilde verdiepen omdat we extra willen aflossen om in een lagere renteklasse te komen. Dan ga ik ook eens kijken wat de WOZ in die berekening doet!

@JustinBieber Ah, haha er staat in dat je verplicht bent mee te werken dus ik stuur 'm toch maar op! De WOZ stijgt hier zo absurd snel (ons huis is voor 1.5 ton minder verkocht dan veel andere huizen met hetzelfde oppervlakte omdat dit in veel minder goede staat is) dat als dat weer gebeurt we bezwaar willen maken dus dan is het wel fijn als we niet nog een achterstallig briefje hebben liggen.

Ik snap nooit zo goed waarom een hogere woz-waarde handig zou zijn. Dat is alleen handig als die waarde de bij de hypotheekverstrekker bekende taxatiewaarde overstijgt toch? Als de taxatiewaarde van je woning hoger is, dan kun je de schuld/marktwaardeverhouding toch beter op basis van die taxatiewaarde laten vaststellen? Of zie ik wat over het hoofd?

Wij hadden ‘m hoog laten staan toen we gingen verkopen. Omdat ie toen eng dicht bij onze vraagprijs lag en we zo zekerder voelden dat we dat konden krijgen. Zo van; als de WOZ 240 is en de vraagprijs 320, dan denken ze misschien: ooh onder bieden.
Maar dat was voor deze extreme gekte (vorig jaar mei)

1 like

Klopt! Dus als je woz ver onder je taxatiewaarde ligt heb je er niks aan, maar onze woz lag ongeveer gelijk met de taxatiewaarde bij aankoop, dus de 50k stijging in de jaren daarna was ‘gratis’ korting op de rente voor ons. Ik woon in een gemeente met heel weinig belastingen berekend aan je woz-waarde, dus hier loont het al snel.

1 like

Het Parool is een krant gericht op Amsterdam.