Huizen/woningmarkttopic #3

ik ben helaas nog niet gaan bezichtigen omdat ik vorige week weer problemen had met mijn oog dat al maanden kut doet maar twijfel ook wel écht over de grootte omdat ik echt niet verwacht dat er ooit een partner zal komen haha. Anderzijds zou ik misschien wel eens kunnen/moeten kijken of het interessant zou zijn om de bovenverdieping te verhuren aan een huisgenoot.
Ik denk dat ik volgende week wel ga bezichtigen en dan nog eens mijn kostenraming erbij neem en advies vraag aan mijn baas want momenteel is die helaas te duur als het pand al meer dan 180k gaat kosten :’)

raming

ik ben wel terug helemaal gemotiveerd om hard door te sparen, ik was ook al aan het overwegen om misschien gewoon een bouwgrond te kopen ervan uitgaande dat de verminderde registratierechten daarvan ook van toepassing waren wat helemaal niet zo blijkt te zijn :’) Maar ik denk dat het uiteindelijk wel een stuk meer mijn ding zou zijn en dan kan ik in fases werken

3 likes

Ja die prijzen komen ongeveer overeen met wat wij op de offerte kregen. En uiteindelijk steek je er altijd meer geld in dan gewild, doe dat dan voor het huis dat je echt ziet zitten.
En als je nu een oud pand koopt en dat sloopt, betaal je verlaagde registratierechten en 6% btw. Zal vast en zeker goedkoper zijn dan volledig bouw en 21% op alles.

3 likes

ja op zich heb ik wel vertrouwen in mijn eigen raming, al heb ik sommige posten nog geschat dat ik zuinig ga doen, en de vloer zit er nog niet in omdat ik eigenlijk een gietvloer zou willen maar die krengen zijn verschikkelijk duur op deze oppervlakte, en de keuken zou ik voorlopig behouden alhoewel dat een ding uit de jaren stillekes is
sloop en heropbouw zou idd ook een optie zijn maar ik heb nog niet echt iets interessants tegengekomen, ik ben ook wel een moeilijk qua ligging ed. ik zie dat ook niet echt een type vastgoed dat in mijn regio veel beschikbaar is helaas

Ja zoek even op ‘@Merel waterontharder’.Oa zij heeft haar ervaringen gedeeld

3 likes

Als je spa water vies vindt zou ik het niet doen. Zo gaat het water namelijk smaken.

7 likes

Woont er iemand in een appartement met plat dak? Hoe warm wordt het daar?

Ik ben namelijk net bij een appartement, om te kopen, wezen kijken, maar het nadeel is dat het op de laatste verdieping is met plat dak en ik ben bang voor de hitte.

Het kan wel warm worden onder het dak, ook als het goed geïsoleerd is. Maar als het een plat dak is, kun je er misschien wel makkelijk een airco installeren? En hoe hoger, hoe meer wind je vangt, dus als het afkoelt, of er waait een windje, ben je op hoogte de eerste die 'm vangt. Ik zou meer kijken of je kunt doortochten. Dat bepaalt misschien wel meer hoe snel je het weer koel krijgt.

1 like

Het is op de 3e verdieping. Doortochten zou goed te doen moeten zijn, aangezien er grote ramen en terras deuren zijn.

Iemand tipte laatst sedum, als je dat op je dak kunt (laten) leggen zou dat ook iets moeten isoleren (en het is cool).

8 likes

Ja een groen dak isoleert inderdaad! En werkt 2 kanten op, dus warmer in de winter en koeler in de zomer. En je kan ook kiezen voor planten die bijv goed zijn voor de biodiversiteit. En veel gemeentes geven ook nog eens subsidie!

4 likes

Geen appartement, wel een huis met plat dak. Ja, het is warm in de zomer en aan de zuid-kant helemaal, we hebben er onze werkkamers. Maar als je 's ochtends alle ramen tegen elkaar open zet is het wel te doen. (Al heb ik tijdens de warme dagen zeker airco overwogen…) Voordeel is wel, je kan het heel makkelijk vol leggen met zonnepanelen en als je dat combineert met een groen dak (hebben wij niet gedaan, nu spijt van) kan het je daarin weer heel veel opleveren want en isolatie en de zonnepanelen schijnen dan ook nog meer rendement te geven.

5 likes

Mijn record is 35 graden, op die hete dinsdag van een week terug werd het 33 graden. 3 hoog, avondzon en zwart bitumen dak.

1 like

Ja teringwarm haha. Wij hebben airco laten installeren omdat de zon ook de hele dag door de ramen naar binnen brandt. Dus voor ons geen probleem meer. de oplossingen die zijn genoemd moeten wel gedragen kunnen worden door je dak. Weet je uit welk jaar het gebouw komt en of het dak vernieuwd is? Ik woon in een jaren 30 gebouw en het originele dak wordt steeds goedgekeurd bij de keuring, dus zonnepanelen en groene daken zijn voor ons geen oplossing. Plus hoe ga je de kosten delen met buren van de begane grond etc.

Ik zou je niet laten tegen houden door een plat dak. Gewoon goed doorluchten en evt eerst een mobiele airco proberen als het niet uit te houden is.

1 like

Ja ik ook 3e verdieping in een appartementencomplex (jaren ‘60) maar het is goed geïsoleerd en het wordt niet te warm. Vorige week was het op zijn max 27 graden maar kwam vooral door de grote ramen waar nog geen gordijnen voor hangen.

1 like

Ik weet niet hoe oud het pand is, maar ik schat jaren 60. Wel is het dak 10 jaar geleden vervangen. EPC waarde B (186) heeft het trouwens.

Groendak en zonnepanelen is zeker interessant, maar het is een gebouw van meerdere appartementen, dus dat gaat niet zo gemakkelijk, ook niet qua kosten, helaas.

2 likes

Ja dat is ook lastig met een eventuele VVE. Maar dan zijn de appartementen redelijk geïsoleerd! Dat scheelt al veel in warmte. Als er een VVE is kan je ook de stukken nalezen of er plannen zijn voor zulke investeringen of dat het dak extra is geïsoleerd destijds.

1 like

Het appartement is in België en er is geen verplichte VVE wanneer het gebouw minder dan 5 appartementen bevat. Het gebouw bestaat uit 3 appartementen. Het was hiervoor van 1 eigenaar, die het gerenoveerd heeft en nu aan 3 verschillende eigenaren verkoopt.

Wij wonen ook in een apparyement met plat dak, maar meeste warmte komt echt via de ramen naar binnen.

1 like

Ik denk dat een plat dak niet zo heel veel bijdraagt aan de hitte in een appartement, de meeste warmte zal toch binnenkomen door de zon op de ramen. Ik woon op de 3e verdieping met plat dak en de zon staat vanaf 14.00 tot zonsondergang op de woonkamer, als ik op warme dagen alle gordijnen dichthoud is het prima te doen. Wat ik vervelender vind is dat het na een paar warme dagen nog zo lang warm blijft binnen, maar dat komt denk ik eerder door de isolatie (bij doortochten koelt het snel af, maar zodra de ramen dan weer dicht zijn loopt het ook weer snel op). Maar alles met een ventilator en zo’n aircooler prima te doen! Gewoon jezelf niet te druk maken :wink:
In de slaapkamer heb ik overigens zo’n plafondventilator hangen, niet het mooiste ding maar wel heerlijk in de zomer.
Lang verhaal om eigenlijk te zeggen, ik zou het niet stuk laten lopen op alleen een plat dak :wink: Heb je de mogelijkheid om eens met de bewoner die er nu woont te praten over de temperatuur in het appartement?

3 likes

Een vriendin van mij woonde tot voor kort in een studio met vide. Bovenste verdieping (3e of 4e verdieping) met plat dak en de enige ramen die erin zaten waren aan de noordzijde en een beel klein raampje boven bij de vide (op de zuidzuide). Het werd daar wel echt bloedheet, maar ze sliep dan ook echt vlak onder dat platdak (je kon niet recht staan op de vide waar haar bed stond) + warmte stijgt natuurlijk op.

Zij had een mobiele airco op de vide staan, het raampje kon in kiepstand en dan kon ze precies die slang naar buiten duwen. Zeker icm nachtdiensten was dat in de zomer wel nodig om overdag te kunnen slapen.

4 likes