Huizen/woningmarkttopic #3

Als het zo’n goed bod is, zou ik het doen! Ons huis was ook populair op funda, maar de hoeveelheid bezichtigingen viel tegen. Er kwamen er ook best veel niet opdagen.

Ik hoor van oud collega’s die wel nog in ‘t wereldje zitten dat aanvragen voor hypotheken én ook biedingen op woningen (een werkt bij popi assurantiekantoor) fors teruglopen.

Als de voorwaarden goed zijn, ik gok dan even zonder enig voorbehoud?, en het bod is goed? Ik zou het meteen doen als ik jou was. Die geplande bezichtigingen zeggen écht helemaal niks.

Edit: al je berichten hier stralen ook echt een immense stress uit. Wat als dit? Is dit normaal? Ik ben bang dat de makelaars een dealtje gaan sluiten, de buurman gaat misschien kijkers wel afschrikken! Echt bespaar jezelf die ellende en accepteer dat bod.

23 likes

Aan dat is wel heel fijn dat er veel bezichtigingen zijn gepland! Maar bij ons waren er dus ook een aantal niet op komen dagen. En toen wij afgelopen week gingen tekenen, vertelde de makelaar ook dat het de laatste weken echt aan het teruglopen is en er veel mensen niet op komen dagen. Ik zou het dus wel weten in jullie situatie! Maar jullie moeten doen waar jullie je goed bij voelen en dat is volgens mij de bezichtigingen door laten gaan?

Ik zou wachten. Wij hadden ook een take it or leave it bod. En nog heel veel bezichtigingen op de planning staan.
Vond het wel zo eerlijk om iedereen de kans te geven om in ieder geval te komen kijken. En stel je take it or leave it bod wordt ineens ingetrokken ofzo, dan kom je als verkoper nog wel betrouwbaar over voor de andere geïnteresseerden.

Toen onze biedingstermijn gesloten was, bleek het “take it or leave it” bod gewoon nog te staan en hadden ze het niet verlaagd. Uiteindelijk hebben zij ons huis ook gekocht omdat dit het bod met de beste voorwaarden was.

Maargoed, ik zou zeggen volg vooral je eigen gevoel!

4 likes

Vraag jezelf af hoe erg je het zou vinden als je niet weer zo’n bod krijgt. Als het antwoord ja is moet ie het doen. Zo niet dan de bezichtigingen afwachten. Maar in deze tijd je huis verkopen is niet meer zo vanzelfsprekend als voorheen dus ik zou je niet te rijk rekenen met alle bezichtigingen die gepland staan.

2 likes

Vraag voor huizenbezitters. Vanaf volgende maand gaan we maandelijks onze hypotheek aflossen. We willen de hypotheekrenteaftrek maandelijks terugkrijgen. Moeten zowel mijn vriend als ik dan een voorlopige aanslag invullen? Lijkt me van wel, maar kan dit echt nergens terugvinden.

4 likes

Ja klopt!

2 likes

Als je die aanvraag doet vraagt het formulier als het goed is automatisch al naar de gegevens van jullie beide? Was bij ons althans wel zo.

De oude bewoner heeft opeens een kranten-abo afgesloten op dit adres, word iedere dag wakker van die bezorger nu :slightly_frowning_face:. Makelaar al gebeld, want 0 gegevens van deze man.

2 likes

Ik heb 350 euro gevraagd voor gordijnen in de woonkamer en op 3 slaapkamers. Waren op maat gemaakte gordijnen en in een basic kleur.

Als onze hond logeert bij m’n schoonouders ligt hij daar altijd op de deurmat en dan wordt hij altijd wakker van de krant die op z’n kop valt haha dus die worden dan ook wakker van zijn geblaf :stuck_out_tongue_winking_eye:

Sorry dat dit maar 2% on topic is :stuck_out_tongue_winking_eye:

21 likes

Haha het is de telegraaf en de service wil niets doen :joy:.

Ze zijn over het algemeen allemaal wel een beetje hetzelfde qua voorwaarden. Heb je zonnepanelen? Kan zijn dat die niet bij iedere verzekeraar standaard in het pakket zitten, dus dat zou ik dan wel ff checken. Bij ING hoefde ik daar niks voor te melden of te veranderen toen we ze lieten leggen. Daar zat het al bij. Verder accepteert niet iedere verzekeraar een rieten dak, en moet je goed kijken of alle opstallen zijn gedekt, dus als je een losse garage hebt, of tuinhuis dat dat ook is meeverzekerd. En ook goed om te checken wat je krijgt uitgekeerd mocht herbouw nodig zijn na een grote brand oid. Bij ING is dat tot 750.000 euro. Kan je best een huissie van bouwen.

Ik heb er wel een glasverzekering bij gedaan voor die paar euro per maand, want ge wit oit noit nie zeggen we dan in Brabant.

11 likes

Altijd de voorwaarden checken. Moet je zelf om de zoveel haar de herbouwwaarde doorgeven? Of is er dekking tegen onderverzekering? Ik zou persoonlijk altijd voor een Nederlandse maatschappij gaan die aangesloten is bij het verbond van verzekeraars, geen buitenlandse.

3 likes

Oh yes die hadden wij ook gekregen! Ons doel is om de appelboom te laten groeien, appeltaart en appelt te verkopen, en daarmee onze hypotheek af te betalen!! Daar zal ik ze hebben!! :sweat_smile:

Waarom denk je dat de hypotheek niet rond is? Bij ons was hij toen iig al rond!

7 likes

@vruchtenthee hoe gaat het bij jou, heb je al biedingen? Hier is het een inschrijving geworden en de deadline is morgen 12.00. Echt zenuwslopend, vond het eerst wel leuk al die spannende dingen maar merk dat het me nu wel opbreekt…

5 likes

Pf vandaag zou onze financiëel adviseur ons berichten over onze hypotheek. Nu gaat het over het weekend heen denk ik, 3 dagen extra spanning.

1 like

We hebben uiteindelijk maar 3 biedingen gehad terwijl er meer dan 20 bezichtigingen waren. En ook de biedingen waren wat lager dan verwacht maar alsnog wel boven de vraagprijs. Uiteindelijk zijn we alsnog heel blij en hebben het aan leuke mensen verkocht die een gat in de lucht sprongen. Dus al met al een happy end. Maar de markt is duidelijk afgekoeld en het dik overbieden etc is niet meer vanzelfsprekend.

16 likes

Zijn er hier ook mensen, die een huis in de verkoop hebben, en gisteren een “open dag” hadden?

Was er animo?

Mijn overbuur heeft een huis wat al 4 weken op funda staat en gisteren liep het niet bepaald storm volgens mij.

Regio noorden van Nederland.

De huizen waar ik ben geweest hadden volgens mij genoeg mensen