Huizen/woningmarkttopic #3

Waar krijg je deze grafiek dan? Bij mij ziet de Eneco app er heel anders uif.

2 likes

Bij mij ook een heel andere app bij eneco haha

1 like

Dan heb ik een nieuwe variant van de app denk ik haha. Zo ziet het er bij mij uit

2 likes

Hmm bij mij heet dat ook niet zon, maar teruglevering. Zal toch aan een andere versie liggen dan.

2 likes

Ja ik snap wat je bedoelt haha, maar bij mij heet dat gewoon niet zo. Dus dan lijkt het me het meest logisch dat er een verschil is in versie als we allebei eneco hebben.

1 like

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Inflatie en energiecrisis

Hoe begroot je de verbouwingskosten van een huis dat je eventueel wilt kopen? Vind het heel lastig om een schatting te maken. Je vindt hier en daar online wel richtprijzen, maar meestal is het niet duidelijk van wanneer die prijzen precies zijn.
Ben naar een huis gaan kijken waar echt nog heel veel in moet gebeuren. Ik ben alleen, en heb geen groot budget, dus vind het spannend om te laag te schatten en dan met een half afgewerkt huis te zitten…

1 like

Door een kennis mee te nemen met verstand van zaken? Iemand die aannemer is of in de bouw werkt en je kan adviseren?
Of ga je alles laten doen door externe firma’s? Want dan gaat dat moeilijk inschatten worden, zeker in deze tijden. Welke werken dienen er te gebeuren?

2 likes

Heb inderdaad wel een vriendin die architect is, misschien vraag ik haar eens om mee te kijken!

En @anon50301661 het is meer om in te schatten of ik de aankoop plus verbouwing kan dragen. Dit huis wordt verkocht met een online veiling, en ik weet niet hoe ver ik kan gaan in de aankoopprijs, zodat ik ook nog de verbouwing kan afbetalen. De stijgende prijzen is precies waar ik me ook wel wat zorgen om maak. En dat je niet alles kunt voorzien op voorhand.
Het gaat niet om esthetische of luxe werken, ben content met een tweedehands keuken die ik ergens gratis ben ik gaan uitbreken, en een goedkope vloer etc, maar het gaat om overal isoleren, ramen vernieuwen, er is nog geen centrale verwarming, electra moet opnieuw, nieuwe trap steken die deels verplaatst moet worden. Eigenlijk kun je het als een casco huis beschouwen, in hele goede staat (muren en dak zijn ok), maar behalve een aanbouw keuken in de '70 quasi nooit iets aan veranderd sinds eind 1800. Er is nog geen badkamer, geen warm water en het toilet zit buiten.
Verder zou een kleine aanbouw op het gelijkvloers ook heel logisch zijn om te doen, maar misschien niet strikt noodzakelijk om het bewoonbaar te maken.
Sta nog helemaal aan het begin van mijn zoektocht, maar het lijkt financieel logischer (ivm premies en rentevrije verbouwleningen) om een goedkoop huis te verbouwen ipv iets “af” te kopen.

Zou de tips hierboven volgen. Met iemand met een beetje verstand van zaken kijken wat er nodig is. Ben je zelf handig? Of moet je alles uitbesteden? Want bij die tweede weet ik zo net nog niet of het financieel slimmer is om met een relatief klein verbouwbudget een (zo danig) niet af huis te kopen. Cosmetisch/casco zou ik zeker overwegen, enkel de muren en het dak zijn goed niet.

Zou ook het emotionele aspect van zoiets in je eentje doen afwegen. Het is niet zo dat je iemand aan het werk zet en het dan gewoon gebeurd. Lijkt me zeker als je ook nog te maken hebt met een krap budget behoorlijk slopend. Dus kijk ook of je in je omgeving genoeg ondersteuning hebt

6 likes

De dingen die je noemt zijn niet goedkoop en snel te fixen. Nieuwe isolatie, badkamer, wc betekenen uitbreken, leidingen aanleggen, etc… je gaat snel aan een groot bedrag uitkomen en vrees dat het snel te duur wordt.

7 likes

Wij hebben een huis gekocht dat verbouwd moet worden. Veel ligt ook aan de vierkante meters.
Wij hebben iig tekort aan budget en doen al consessies en doen veel zelf.En dan hebben we vooral de essentiële dingen gedaan.
We hadden vooraf niet echt budget, we gingen de overwaarde gebruiken en dat is het budget.

Edit. Onvoorziene kosten zoals veel meer asbest dan verwacht en asbest rapport, en het nodige laten verwijderen was al 10.000 euro extra (niet ingecalculeerd). Als we alles weg zouden laten halen kan het dubbele erbij opgeteld worden. Dat is gewoon duur en teveel om zelf te mogen doen. Of sommige dingen mochten we niet zelf weg halen. Huizen voor bepaald jaartal hebben vaak asbest.

3 likes

Precies dit @Eileen, dit is denk ik geen 50k verbouwing waar je het over hebt, tenzij je veel zelf kunt gaan doen. Nog geen cv, isoleren, kozijnen, een trap verplaatsen…. Misschien handig om beeld te geven van het budget dat je hebt?

1 like

Thanks voor de adviezen! Ik denk dat ik me verkeerd uitdruk, met een klein budget bedoel ik dat er geen rek op zit. @druppels Ik dacht zelf aan iets van 100k voor een verbouwing. Dus niet per se een klein klein verbouwbudget, maar ik kijk wel naar de allergoedkoopste huizen (op minder populaire locaties en die dus nog helemaal verbouwd moeten worden), dat bedoelde ik. En dan zit ik ook aan m’n marge, met 2 heb je daar wellicht wat meer speling in. Omdat ik alleen zou kopen met geen hoog loon, kom ik aanmerking voor premies en het rentevrije lenen om een huis met slechte epc te verduurzamen. In die zin lijkt het veel interessanter om te verbouwen in mijn situatie.

@Shaaar Het plannen en alleen beslissingen moeten doorhakken vind ik ook wel een lastig idee. Heb gelukkig in die zin wel hulp van m’n ouders die ook nog recent verbouwd hebben en nu met pensioen gaan. Alsnog zijn de moeilijke keuzes wel voor mij natuurlijk, maar ze willen wel helpen het doorpraten en ook ter plekke dingen regelen wanneer ik aan het werk ben bv.
@lichtknopje Ik ben niet van plan om heel veel zelf te doen. Ook omdat ik het dus alleen zou doen, en het geregel naast full-time werken al meer dan genoeg zal zijn. Zelf uitbreken indien nodig zou ik wel doen, maar dat is in dit huis niet aan de orde. Afwerking wel uiteraard, en zelf het dak aan de binnenkant isoleren. Wat doen jullie allemaal zelf? Oh en er zit helaas inderdaad wel asbest in de aanbouw…

2 likes

Je koopt in essentie vooral een kavel met wat muren? Ik denk (ben niet van België dus weet van die regelingen niks) dat 100k sowieso niet genoeg gaat zijn. Zeker als je vrijwel alles uit moet besteden, letterlijk álles nog aangelegd en vervangen moet worden. Als ik kijk naar vrienden die een oud huis hebben opgeknapt in 2017/2018 voor de bizarre prijsstijgingen, waarbij ze ook nog vrijwel alles wat kon zelf deden. Die waren al meer dan 100k kwijt en daar zat ook maar ‘gewoon’ een ikea keuken in, badkamer niet eens vervangen, geen aanbouw.

5 likes

Heel eerlijk: ik zou nooit aan zo’n omvangrijke verbouwing beginnen met een budget zonder rek als je niet zelf ook heel veel kan. Tenzij je tussendoor stevig kunt bijsparen en het niet erg vindt dat het een meerjarenproject wordt lijkt het mij heel ambitieus.

Of ik zou een huis zoeken, met een aannemer bezichtigen, die de boel bekijkt, een goede prijsinschatting maakt en het dan doen als het kostenplaatje ruim onder je budget valt. Dus echt heel veel voorwerk doen, want aan online heb je uiteindelijk niks. Dat iets gemiddeld zoveel per m2 kost/een ander het eraan kwijt was, wil niet zeggen dat er in jouw plaats ook iemand te vinden is die het voor dat bedrag wilt doen

6 likes

Ik begrijp de reacties helemaal hoor, maar ik ben eigenlijk niet per se op zoek naar advies of het al dan niet haalbaar is voor mij, eerder algemeen hoe je realistisch begroot hoeveel zo’n verbouwing dan wél kost! Dan kan ik kan ik zelf berekenen hoe duur de aankoop van het huis zelf nog mag zijn.
Als het dit huis niet wordt dan voor een ander. Of om te kunnen concluderen dat het gewoon helemaal niet mogelijk is in mijn situatie.

Edit: dit klinkt alsof ik eis dat jullie de kost voor me narekenen, zo bedoel ik het niet! Gewoon benieuwd hoe andere mensen die schatting maken, en hoeveel marge je rekent bv

4 likes

Is dat gebruikelijk, met een aannemer kijken nog voor je koopt? Had niet gedacht dat zoiets mogelijk zou zijn

Hoe groot is je huis? Als ik snel nadenk dan zitten we aan 45.000 euro puur voor isolatie. Ja we krijgen premies maar je moet het geld wel eerst uitgeven en ik vind de premies niet echt zo’n verschil uitmaken. Ook met je lening, eerst uitgeven dan pas krijg je de rente terug.
Enfin, puur essentiële zaken, huis uit de jaren 30 in de jaren 80 gerenoveerd, kost ons 150k aan essentiële verbouwing.
Ik zie je post nu maar je kan pas begroten met een aannemer, architect en dan zeker niet vergeten om daar 20.000 euro onvoorziene kosten bij te rekenen. Zit je met vergunningsplichtige werken? Dan moet daar een architect bij en die moet je ook betalen en dat valt niet onder je renovatielening. Ik kan anders kijken wat onze specifieke kosten waren per post?
@Ainu keek ook naar een huis per veiling en had gekeken naar alle kosten die erbij zouden komen.

3 likes

Gebruikelijk weet ik niet per se, maar het gebeurt wel (in nl). Je kunt het altijd vragen.

3 likes