Is dat gebruikelijk, met een aannemer kijken nog voor je koopt? Had niet gedacht dat zoiets mogelijk zou zijn
Hoe groot is je huis? Als ik snel nadenk dan zitten we aan 45.000 euro puur voor isolatie. Ja we krijgen premies maar je moet het geld wel eerst uitgeven en ik vind de premies niet echt zoān verschil uitmaken. Ook met je lening, eerst uitgeven dan pas krijg je de rente terug.
Enfin, puur essentiƫle zaken, huis uit de jaren 30 in de jaren 80 gerenoveerd, kost ons 150k aan essentiƫle verbouwing.
Ik zie je post nu maar je kan pas begroten met een aannemer, architect en dan zeker niet vergeten om daar 20.000 euro onvoorziene kosten bij te rekenen. Zit je met vergunningsplichtige werken? Dan moet daar een architect bij en die moet je ook betalen en dat valt niet onder je renovatielening. Ik kan anders kijken wat onze specifieke kosten waren per post?
@Ainu keek ook naar een huis per veiling en had gekeken naar alle kosten die erbij zouden komen.
Gebruikelijk weet ik niet per se, maar het gebeurt wel (in nl). Je kunt het altijd vragen.
wij hanteren altijd een advies van 10% marge voor noodgevallen, in de huidige situatie zou ik naar 15% gaan zelfs.
Ik snap dat je met een dilemma zit van hoe en wat, ik zit in een soortgelijk situatie als jou, wil alleen kopen maar verdien niet zoveel. Ik heb zelf nog het geluk dat ik zelf in de sector zit als interieurarchitect en dus kosten wel kan inschatten, maar heb ook de beroepsmisvorming van in het hogere segment te werken. Ik moet nu ook wel bekennen dat ik uiteindelijk voor mezelf heb besloten dat ik liever toch nog wat doorspaar en me rustig oriƫnteer. Ik weet ook niet in welke regio je zoekt maar ik vind Biddit echt teleurstellen tot nu toe, de lage instelprijzen zijn aantrekkelijk maar uit mijn ervaring word daar heel snel overboden. Ik zie vaak dat woningen toch voor de dubbele prijs verkocht worden.
100k is niet genoeg. Dat hebben wij en je komt heel eind maar niet alles. Een uitbouw is zo 40 dus hebben wij gelaten. Kleine dingen tellen ook op, een of andere koppeling voor de badkamer was al 46 euro. Tripje bouwmarkt is zo 200euro voor een paar dingen.
Wat we zelf doen is veel om op te noemen maar in grote lijnen: badkamer en keuken plaatsen, leidingwerk, deel elektra, deel isoleren, muurtjes maken, verven/behangen etc en afwerking.
Wat we hebben laten doen: spouw en vloer isolatie, vloer en vloerverwarming (incl egaliseren), deel kozijnen en ramen vervangen, dakkapel, asbestverhaal, airco die ook verwarmt want niet overal kon vloerverwarming en radiatoren plaatsen was veel meer werk.
Zou echt goed nadenken en begroting maken. Wij hebben geluk dat we beide nog wat spaargeld hebben en werken. En met zn twee zijn. En dat we nu zo goed als gratis ergens anders tijdelijk kunnen wonen.
Dit lijkt me, zoals @Shaaar voorstelt, in jouw situatie ook het meest aangewezen maar inderdaad, een aannemer vinden die dit voor je wil doen en dan nog eens van al die uiteenlopende verbouwingen op de hoogte is en kennis van zaken van alles heeft, lijkt me een onbegonnen zaak. Bovendien zal die persoon dit niet zomaar āgratisā gaan doen, moet je nagaan hoeveel werk er zit in het mee gaan kijken, momenteel materiaalprijzen opvragen (waar de meeste aannemers ook maar dagprijzen toegestuurd krijgen) en daarna een offerte opstellen met alle werkuren inbegrepen. Wordt zoeken naar een speld in een hooiberg vrees ikā¦
Edit: bovendien zal deze offerte een zwaar voorbehoud maken voor eventuele prijsstijgingen in materialen waar niemand momenteel een zicht op heeft.
@Eileen ik denk echt dat het super moeilijk inschatten is nu, dat er veel risico is dat dingen (veel) duurder uitvallen, bijvoorbeeld door stijgende prijzen van arbeid of materiaal maar ook überhaupt standaardrisicoās van een verbouwing. Ben ook wel benieuwd om hoe veel m2 het gaat, maakt nogal uit natuurlijk. Een ton lijkt me op het eerste gezicht te weinig voor wat je allemaal zou willen aanpakken en omdat het basisdingen zijn en je die eerst moet doen voordat de afwerking komt zijn tegenvallers extra kut (want dan kun je er niet gaan wonen ipv dat je bijv met een lelijke oude badkamer zit). Dus zelfs als je een inschatting kunt maken lijkt het me gewoon heel risky
Geen heel huis maar indicatie voor een deel van het huis. Wij gaan nu de keuken (laten) verbouwen in maart 2023: iets vergroten, opnieuw isoleren, plat dak isolatie, 2 muren verplaatsen, 2 nieuwe kozijnen & nieuwe buitendeur en natuurlijk een nieuwe keuken. Met deels zelf doen (slopen bijv) en rest uitbesteden, zijn we nu begroot 45k kwijt (offertes afgelopen weken). Merk dat de prijzen afgelopen jaren echt zo gestegen zijn (materiaal & uurlonen) dat ze nog niet alles willen vastpinnen.
Bij ons is de aannemer mee komen kijken voor de aankoop. We hebben ook een oud huis (begin jaren 1900) gekocht waar ook nog alles aan moest gebeuren (er was geen badkamer of keuken, geen cv, nergens isolatie, overal enkel glas etc.). Ook in BE btw. Mocht je vragen over specifieke kostenposten hebben, stel gerust(mag ook in dm). Onverwachte kosten tellen echt snel op, zeker met deze prijsstijgingen. (Zo bleek de beerput bv in slechte staat en moest vervangen worden, en waren er duizenden kleine dingetjes die samen al snel over de 10k gaan.)
Kutbeleggers. We hadden alle verbeterpunten aangegeven in Move, maar ze lieten toch een keuring uitvoeren. Prima hoor. Komt eruit: doorgaan met zo blijven ventileren +VVE-werk + 1 echte uitgave: stucwerk. Nogmaals, was al bekend in Move.
Willen ze ondanks de deal, toch weer een verlaging van de koopsom. Kunnen ze eisen, want verlopig koopcontract is nog niet getekend. Fucking kutgeldwolven.
Pff⦠ik weet nog steeds niet of het bod geaccepteerd gaat worden of niet. Irritant dat ik zo lang in die spanning moet zitten. Het is bijna een week geleden en sindsdien kan ik niet normaal functioneren.
Ahh wat stressvol! Waarom duurt het zo lang? Had je een deadline aan je bod verbonden?
Er is tegen ons gezegd dat de eigenaar het allemaal wel erg snel vind gaan en hij had niet verwacht dat er zo snel biedingen binnen zouden komen al bij 1x bezichtigen. Het is een oude man en hij moet misschien even wennen aan hoe het tegenwoordig gaat haha. Dus hij zou er een weekend over nadenken en het gisteren laten weten. Maarja⦠nu is het dinsdag. En ik wil heel graag weten waar we aan toe zijn.
De aankoopmakelaar heeft het bod uitgebracht, dus weet niet of daar een deadline aan vastzit. Niks over gehoord iig.
Awww dat eerste haha
Hopelijk horen jullie snel iets (positiefs)!
Misschien kun je je aankoopmakelaar even laten bellen? Die kan dan ook polsen of er bijv. meerdere biedingen zijn en wanneer ze verwachten een reactie te kunnen geven? Hij kan ook aangeven dat je per x-datum een reactie wilt omdat je anders je bod intrekt, maar dat is misschien wat rigoureus .
Lijkt me idd heel kut als je zo lang moet wachten, hoop dat je snel goed nieuws krijgt!
Als het goed is zit onze aankoopmakelaar er bovenop haha. Maar die ga ik vanmiddag als ik niks hoor ook maar weer even vragen om een update.
En thanks!
Wij hebben precies deze situatie gehad en uiteindelijk toch echt een deadline erop gezet omdat wij ook duidelijkheid wilden. Tenzij je zelf nu denkt: ah, ik zoek wel rustig door en hoor het wel een keer. Onze aankoopmakelaar adviseerde om dat niet te doen maar er wat druk op te houden omdat je anders zo moet gaan opbieden tegen een tweede bieder terwijl je nu misschien wel de enige bent (dat was in ons geval zo).
Ja, het moet niet veel langer gaan duren idd. Is jullie bod uiteindelijk wel geaccepteerd?
We hebben zoiets wel doorgegeven aan de aankoopmakelaar, maar kan idd geen kwaad om het nogmaals te benadrukken. Want wij hebben geen haast en zijn zeker flexibel in de opleverdatum.
Ja, maar we hebben nog wel een hoger bod neergelegd als ultimatum. Na een ruime week oid wachten was het verhaal dat de eigenaar rustig moest nadenken en eigenlijk toch wel graag minstens de vraagprijs wilde (terwijl wij dus het enige bod hadden en de verkopend makelaar zei dat onder de vraagprijs bieden prima kon). Toen hebben we dus het hogere bod gedaan. Voel me een beetje bespeeld, aan de andere kant hebben we het huis alsnog voor een prima prijs gekocht!