Huizen/woningmarkttopic #3

Ik heb teveel fantasie, ik denk dan dat alle buren met elkaar vreemgaan en dat dat nu zo uit de hand is gelopen dat iedereen uit elkaar gaat :wink:

Nee maar het zou niet slim zijn als die mega lage rente maar voor 3-5 jaar hebben vastgezet toch?

24 likes

In nieuwbouwwijken zie je dit volgens mij vaker als er jonge gezinnen met maximale hypotheekbelasting gaan wonen. Kinderen en niet minder kunnen werken want hypotheek zijn een dodelijke combinatie voor veel relaties.

5 likes

Ik heb toevallig vanmorgen een heel artikel met prognose gelezen van abn:

Hier gingen ze ook kort in op de huizenprijzen in Zweden, Denemarken etc. Dat daar de kans groot is de huizen sneller onder water komen te staan doordat de rente inderdaad maar zo kort wordt vastgezet. En in de VS/VK ben je kennelijk ook screwed :confused: Het is een lang artikel maar wel interessant.
Ze verwachten voor Nederland wellicht 18% daling van huizenprijs de aankomende jaar/jaren. Ik zie hier in de stad overigens nu al dalingen van 10% dus geen gekke voorspelling denk ik zo…

2 likes

Bestaat er daar ook zoiets als zo’n zelfbewoningsplicht? Vriendin van mij heeft nieuwbouw in regio Utrecht gekocht en moet daar minimaal 5 jaar zelf wonen (of investeerders te weten). Misschien is dat daar ook zo en ā€˜mogen’ die mensen nu pas weg omdat die termijn verlopen is? Misschien ook in combinatie met niet heel prettig wonen

1 like

Wij hebben trouwens zelf een huis gekocht 2 weken geleden! Vandaar ook mijn aangewakkerde interesse in dit topic :grin: waren de enige bieders en onder de vraagprijs geboden (en gekocht), terwijl het een heel aansprekend huis is op een goede plek. Daarin merk je toch een verandering op de markt. Volgende week ons huidige huis te koop zetten, ben heel benieuwd wat het oplevert. Zit ruim 50k tussen het beste en slechtste scenario!

Onze hypotheekadviseur adviseerde ons om de lening in 3 delen te splitsen (5/10/15, 5/7/10 of 5/7/12 jaar) om het risico te spreiden bij grote stijgingen van de rente. Omdat ie nu relatief hoog staat. Een collega kreeg juist geadviseerd om de rente nu maar voor 30 jaar vast te zetten, omdat ie relatief laag staat als je kijkt naar afgelopen 50 jaar. Beide ongeveer dezelfde rente (tussen 4 en 5 procent), maar verder wel ander situaties (zij koopt alleen vanuit huur, wij samen met al een eigen huis en dus eigen geld + lopende gunstige hypotheek). Maar toch wel een groot verschil in advies: de een zegt de rente is relatief laag nog steeds, de ander (onze adviseur) juist hoog en houdt rekening met gunstiger rentestand over 5/7 jaar.

2 likes

Ik heb ā€˜m ook toevallig gelezen maar die 18% daling is alleen puur op 2% stijging hypotheekrente (gemiddeld 9% daling per 1% rentestijging). Vervolgens dragen ze allemaal huidige invloeden aan waardoor ze denken dat we die 18% daling niet echt zien gebeuren.

4 likes

Ik denk dat dit de juiste plek is, ik doe eens in de zoveel tijd gewoon zo’n online check om te kijken hoeveel ik nu eigenlijk kan lenen indien ik een hypotheek zou afsluiten. Maar ben een beetje verbaasd? Ik kwam bij de volgende (bijlage) foto en vraag me af waarom iemand met een hogere opleiding meer mogelijkheden aangeboden krijgt?

2 likes

Vraagje voor de mensen met nieuwbouw: wie heeft ervaring met Renovlies of glasvezelbehang als afwerking voor de wanden? Wordt dat gewoon mooi en naadloos?

Wij hebben vanuit de aannemer gekozen voor glasvezel met 1 laag sausen. Ziet er naadloos en keurig uit! Ben erg tevreden.

1 like

Ja, wij hebben dat gedaan. Uiteindelijk moest het alsnog wel een laag voor gestuct worden, want onze aannemer wist dat wij ook wandlampen e.d. wilden en het was toch wel slordig/met bobbels (maar binnen de marges) opgeleverd. En daar ben ik heel blij om, want het ziet er mega strak uit, nu anderhalf jaar later nog steeds! Ziet er echt naadloos uit!

Moet zeggen dat wij ook een hele goede aannemer en goede behanger hadden, want het werkelijke behang (verschillende kamers, verschillend behang) ziet er ook mega strak en naadloos uit, zelfs het reliƫfbehang

3 likes

Ja ik ook hier, en heb het zelf gedaan. Ziet er naadloos uit! Ik heb alleen bobbels waar ik de muur niet goed had geschuurd, dat was het laatste stukje en was klaar met het werk aan de muren. Dus eigen schuld. Verder prima ja.

Edit: ik heb een huurhuis. Bij koop zou ik het wel laten doen want denk dat de afwerking dan nog iets mooier is

2 likes

De huizenmarkt is echt zo anders dan april-mei-juni. 3 kijkers gehad, 1 bod onder de vraagprijs, dus tja, dat maar geaccepteerd. De concurrerende woningen zijn even van Funda afgehaald, om er weer met een lagere vraagprijs er op te komen.

Blij wanneer de bedenktijd van de kopers voorbij is.

4 likes

ik volg het thuis niet zo nauw op maar in principe brengen zonnepanelen nog wel wat op in de winter als is dat natuurlijk wel minder door de stand van de zon en kortere dagen. Installateurs kunnen je er wel mee adviseren veronderstel ik, jij woonde toch in scandinaviƫ, niet? Dan kan ik me voorstellen dat het 's winters nog lager is door de korte dagen in vergelijking met Belgiƫ/Nederland. Hoe wel rekening met een zeer lange plaatsingstermijn momenteel. Vermoedelijk zal die sector na de winter weer helemaal instorten.

2 likes

Dit was de opbrengst bij ons over 2021, installatie ligt perfect op het zuiden. Nu is hij wel van 2015 dus sindsdien is er wel vooruitgang gemaakt qua optimalisatiemogelijkheden van de opbrengst.

2 likes

Groen is verbruik per maand, geel de opbrengst vd zonnepanelen. Wij hebben ze heel gunstig liggen, totaal geen blokkade door andere objecten dus in de zomer groot deel de dag in de zon en in de winter ook vanaf halverwege de ochtend tot einde middag.

Ons elektraverbruik is iets hoger dan gemiddeld ivm bedrijf van mijn man wat op dezelfde aansluiting zit, dus dat vertekend iets maar wel heel het jaar door opbrengst dus. In januari zon 100kwh.

1 like

Dit is onze eerste maand dat we ze hebben. Maar we hebben ze 8 oktober laten leggen en hebben meer opgewekt dan we hebben gebruikt over heel oktober. Ik ben echt heel erg blij!

1 like

Wij hebben er 11 liggen. 405 kwh per paneel!

3 likes

Wij hebben via solaredge. Alle panelen hebben een eigen omvormer en het is een modulair systeem, waar we bij kunnen leggen.

2 likes

Hier ons verbruik afgelopen jaar:

Wij hebben 10 zonnepanelen op ons platte dak (vrijstaand dus geen bomen of hoge gebouwen om ons heen) en sinds eind juli nog 6 op de garage (plat dak, maar wel meer schaduw van naastgelegen pand).

Wij hebben allebei een elektrische auto; mijn partner laadt vrij weinig, ik 2 keer pw gok ik.

Elektrisch laden kost bizar veel, als we dat niet zouden doen, zouden we denk ik bijna quitte spelen.

1 like

Jouw vader is hier toch expert in. Of vergis ik me nou. Lijkt me dan slimmer om info bij hem op te vragen in plaats van hier waar iedere situatie anders is.