Huizen/woningmarkttopic #3

Ik heb 10.000+ gestemd, maar dat is nog zonder verbouwing waarvoor we nog verder aan het sparen zijn. We kunnen hier nu al prima wonen zonder verbouwing, maar veel is wel oude meuk of heel basic. Als ik de situatie na verbouwing zou moeten weergeven, dan is dat op dit moment tienduizenden euro’s in de min :sweat_smile: jarenlang sparen dan maar…

2 likes

Wij hadden toen we de belangrijkste dingen hadden gedaan bijna niets meer op de gezamenlijke spaarrekening, en gordijnen konden we pas na 2 maanden weer doen. Dit was nieuwbouw met 3 jaar dubbele lasten en we kwamen vanuit een huurhuis. We hadden nog wel wat eigen spaargeld.

Edit: we hadden zelf gespaard voor een keuken (geen stelpost) en we hadden maar een klein beetje bouwdepot omdat we destijds zeer matig hypotheekadvies hebben gehad. Wij als starters vonden het erg spannend om wat extra bouwdepot te nemen, terwijl we meer echt prima hadden kunnen betalen. We hebben besproken wat we met het bouwdepot wilden doen, wat achteraf helemaal niet realistisch bleek. En zeker niet met alle stijgende kosten en vertragingen door corona.

4 likes

Wow, 3 jaar dubbele lasten?! Dat is echt onwijs lang!

2 likes

De verwachting was ruim 2 jaar, maar er kwamen circa 10 maanden vertraging bij. Iets met Corona… :woman_shrugging: Het was een groot project. We wisten dat dit lang ging duren, maar het duurde nog even wat langer dan gepland. Met een bouwdepot was het wel opbouwend, dus niet vanaf dag 1 al het volledige bedrag.

1 like

Onze woning werd 5000 euro lager getaxeerd dan ons bod dus daar ging meteen een deel van onze buffer.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zijn er ‘bedrijven/projecten’ waar bij je tijdelijk mag huren MET kind? Ik weet dat je bijv niet anti kraak mag wonen met een kind. Zo heb ik de site inbetween places gevoneen maar die hebben nu geen ruimte vrij. Vroeg me af of er meer van dat soort sites bestaan…

1 like

Het was meer een ruïne dan een huis, maar ga vrijdag kijken met een aankoopmakelaar. Gevoel is goed, maar alles moet gedaan worden. Het dak moet zelfs vervangen worden. De schimmel en de plassen water stonden in één van de slaapkamers.

2 likes

Wij hadden 5000 over geloof ik en nog wat op een beleggingsrekening bij de bank. Die 5 was zodat we niet helemaal blut waren na de verhuizing, maar ook nog zeker niet alles was af. We hebben bijna geen nieuwe meubels gekocht bijvoorbeeld en daarna elke keer apart gespaard voor het volgende “grote ding”: gordijnen, dubbel glas, nieuw kozijn etc

Ik vind flink doorsparen ook wel lastiger omdat er toch regelmatig onderhoud oid nodig is waardoor we weer ons maandelijkse spaargeld moeten gebruiken. We sparen nu voor een uitbouw op de zolder dus daarna zal het geld wel weer even helemaal op zijn.

3 likes

Heel eerlijk: ik zie de angst die je kan hebben om uit te geven als je vroeger minder had ook als een reële (afhankelijk van hoe groot die is) en zou dus juist niet alles uitgeven en een buffer behouden. Tenzij je iemand hebt die je goed kan ondersteunen als er komende tijd iets fout gaat. Even goed naar je persoonlijke situatie kijken, wat is het ergste dat er kan gebeuren en daar geld voor reserveren.

Ging iets mis met plaatsen van dit bericht. Bij dit soort polls denk ik toch vaak het echt relevante is hoe makkelijk kan je aan geld komen als het nodig is.

5 likes

Ah ja dit herken ik wel. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht en elke keer moest ik slikken bij de grote bedragen, terwijl we weinig hoefden te verbouwen en we ruim spaargeld hadden.

Mijn vriend heeft me daar echt in moeten kalmeren en nu ‘durf’ ik ook wat meer uit te geven.

1 like

Wij hebben afgelopen week een bod op het huis gedaan! Verkopers vonden het lager dan ze zelf gehoopt hadden, maar ik had het goed toegelicht, dus ze begrepen het wel. Ze zijn de eerste bewoners en hebben op de badkamer na, weinig gedaan aan het huis in de afgelopen jaren. En dat zie je echt aan de afwerking. Inmiddels reactie gekregen dat ze zaterdag nog kijkers hadden gehad die een bod wilden uitbrengen en dat bod wilden ze eerst afwachten. Uit hun bericht maakte ik op dat ze er op hopen dat die mensen de vraagprijs gaan bieden.

Bij de tweede bezichtiging werd het voor mij nog veel duidelijker dat die vraagprijs echt te hoog is in de huidige markt (dan hadden ze gewoon wat meer aan hun huis moeten doen in de afgelopen jaren). Ik had eigenlijk wel een tegenbod verwacht, maar dat kwam dus niet. Ik heb gezegd dat ons bod blijft staan en dat ik er nog steeds van overtuigd ben dat het een realistisch bod is. Nu afwachten of er een bod van die andere mensen komt.

13 likes

Oh spannend zeg! Hopelijk bieden die anderen nog lager of helemaal niet.

Mijn buren hadden een gelijkwaardige situatie als die verkopers. Zij hadden het huis ook te koop staan en de kopers hadden aangegeven van alles te gaan verbouwen en een muur eruit te halen enzo, terwijl de buurvrouw vond dat ze echt een heel mooi huis hadden wat instapklaar was in haar gedachten. :face_with_hand_over_mouth: Denk dat de oudere generatie een wat ander perspectief heeft.

7 likes

Of de jonge generatie heeft hoge eisen :sweat_smile:

26 likes

Eens hoor! Ik denk dat er vaak hoge verwachtingen bij kopers spelen.
Alleen in dit geval heb ik het ook vooral over dingen als deurbeslag dat gewoon bijna van de deur afvalt inmiddels, die dekseltjes van de stopcontacten half afgebroken, de tegels in de tuin zijn allemaal aan het verzakken, geen deuren voor de meterkast in de hal meer, radiator stuk maar alleen weggehaald i.p.v. vervangen, op een aantal plekken geen vensterbank, een gescheurde ruit enzovoort. Allemaal van die kleine dingen die ik beschouw als normaal onderhoud aan je huis. Zijn stiekem toch een hoop kosten. Nu heb ik een mega handige vader die zich al bijna op die klussen zit te verheugen, maar de materiaalkosten heb je dan nog steeds.

En dan komt daar nog een 25 jaar oude keuken bij waarvan een paar deurtjes gescheurd zijn en een aantal zijpanelen van ontbreken. Daar moet je ook op korte termijn iets mee.

11 likes

Zo hebben wij eens een woning bezichtigd. Hij stond al erg hoog in de markt, en bij de bezichtiging bleek dat de eigenaars de verwachting hadden dat het zeker nog 80k meer op zou brengen. In deze prijsklasse verwacht je een spik-en-span huis, maar dat was totaal niet aan de orde. Overal nog “dingetjes” die niet echt okay waren. Dat tikt dan alsnog flink aan, net als bij jullie. Uiteindelijk is het huis teruggetrokken omdat de biedingen tegenvielen en sindsdien niet meer op de markt gekomen. Te hoge verwachtingen van de verkopers.

1 like

Ligt dat ook niet aan de verandering van de markt? 1,5 jaar geleden was zelfs een bouwval een goudmijn. Zo hebben wij echt een mega klushuis bezichtigd die al best hoog geprijsd stond en tegen alle verwachtingen ook nog 70.000 overboden werd. Daar moest letterlijk alles gebeuren en die mensen die het gekocht hebben achteraf het huis niet af kunnen maken omdat er heel veel onvoorziene mankementen en dus kosten bleken te zijn. Nu zou zo’n huis slecht verkopen maar tot een jaar geleden dus niet. Ik zou als verkopende partij ook even moeten schakelen dan denk ik als het toch tegenvalt. Deze markt heeft zoveel met mensen gedaan. Toen de biedingen op mijn appartement echt enorm tegen vielen in die hysterische markt vond ik dat ook super lastig. We hadden maar 2 biedingen en allebei 25.000 lager dan we minimaal hadden verwacht. Was ineens wel een hap uit ons budget. Wij hebben hem uiteindelijk opnieuw in de markt gezet en wel eruit gehaald wat moest. Maar ik kan de teleurstelling wel voorstellen.

2 likes

Haha zoo fijne tuin! Ik ben nog ergens wezen bezichtigen waar je de schuur in de tuin niet eens in mocht omdat de makelaar bang was dat het dak zou instorten (echt een bouwval). Het huis was ook slecht afgewerkt en die was ook snel en duur verkocht destijds. Zo te horen is de markt wel aan het veranderen nu (gelukkig) bij de echte bouwvallen.

6 likes

Ik zou zo’n tuin juist super charmant vinden

11 likes

In het verlengde hiervan zei onze aankoopmakelaar dat hij ook veel mensen spreekt die de veronderstelling hebben dat je huis automatisch meer waard is of wordt als je het verbouwd. Bijv. nieuwe vloer erin of keuken. Maar dat is lang niet altijd zo, als de huidige badkamer nog in prima staat is dan is een nieuwe niet gelijk heel veel meer waard omdat het ook zo smaakgevoelig is.

2 likes

Dit lijkt mij dus echt een heeerlijke tuin; suepr groen overal om je heen, hoge bomen, bosvibes. Echt veel liever dan een rechttoe-rechtaan tuin.

4 likes