Huizen/woningmarkttopic #3

dank jullie wel voor alle reacties! :smiling_face_with_three_hearts: zitten dus nog wel verschillen tussen, ik ga mn onderzoek voortzetten. Dank dank!!

2 likes

Helaas zegt elke hypotheekverstrekker dat ze de oorspronkelijke schuld pakken (dus wat je zegt is ook nieuw voor mij! Scheelt zeker!)

4 likes

Ah ja dat klopt, maar als je extra afbetaald, dan mag je op duo je maandbedrag aanpassen, en dan rekenen ze daarmee verder! Dus extra aflossen kan zeker helpen. Ik zal wel een hypotheek adviseur nemen die er bekend mee is. Ik vond die hele studieschuld wel het spannendste onderdeel van de aanvraag, ook omdat we gewoon screenshots van duo en de afbetaling moesten maken. Voelde erg onofficieel haha.

2 likes

Wij zijn ook flink omhoog gegaan sinds we hier wonen, vergeleken met 2020 betalen we 12% meer. Gelukkig lijkt het erop dat ik eindelijk een baan heb gevonden (nog niet 100% zeker) dus dat extra inkomen zou heel welkom zijn

2 likes

Gelukkig is huur hier altijd inclusief verwarming en water (ook warm water in ons geval), dus er komt alleen nog elektriciteit bij. Maar poe, zo heb je ook echt heel weinig grip op je woonlasten. In NL heb je tenminste een max %, voor zover ik heb kunnen nagaan bestaat dat in Zweden niet.

1 like

@memoire dit klopt niet helemaal. Als je tenminste eenmaal extra hebt afgelost met een bepaald minimumbedrag (50 euro oid?) dan mag je een herberekening opvragen bij DUO. Dit krijg je dan in een aparte brief, hoewel je het ook meteen op het portal te zien krijgt. Je hypotheekadviseur mag maar hoeft niet (!) vervolgens kijken naar je aangepaste maandbedrag.

3 likes

Ah ok, ja ik was hier idd ook erg zenuwachtig over! Maar uiteindelijk volstond een screenshot van de duo portal. Onze hypotheek adviseur was Viisi en we zitten bij de ASN bank (die overigens wel super moeilijk deed over mijn tijdelijke contract)

Edit- het hele gevoel dat ik bij dit hele proces trouwens kreeg was dat het een beetje ging op ‘goed vertrouwen’. Niet echt natuurlijk, maar zoiets als een screenshot van duo inleveren etc. Daarnaast moest ik vanwege mijn tijdelijke contract een brief schrijven over mijn kansen op de arbeidsmarkt en een formulier invullen over ‘afwijken van de hypotheek regels’. Vooral dat laatste voelde raar want volgens de berekeningen van de hypotheek adviseur zaten we ruim onder onze Max, maar door de ASN werd onze max naar beneden aangepast vanwege tijdelijke contract.

2 likes

Onze huisbaas is echt zo’n :face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth:.

Woont en werkt zelf in een oliestaat maar heeft als ‘passief inkomen’ ook verschillende ‘pandjes’ hier in de buurt.

Wij klaagden al sinds dat we er net woonden over vochtproblematiek en de isolatie. Het regende binnen en als het een beetje waaide gingen de gordijnen op en neer. Veel schimmel die we zo goed en kwaad als het ging te lijf gingen. In de zomer was het binnen 26 graden en in de winter 16. We stookten sinds dit jaar voor 300 euro per maand (in een appartement
). Huisbaas wou absoluut geen verbeteringen aanbrengen (ja dan is het geen passief inkomen meer natuurlijk). Op een gegeven moment hebben we geprobeerd te onderhandelen over de prijs en kregen de volgende reactie “Kijk maar op Funda of je wat goedkopers kunt krijgen”. Maand erop kregen we een aankondiging van een huurverhoging :smiling_face_with_tear:.

Wij zijn nu gelukkig weg omdat we hebben kunnen kopen. Ik zoek uit nieuwsgierigheid het appartement op: hij heeft de huur verhoogd van 1200 naar 1600 :confounded:. Echt wat een ellende.

5 likes

Het huis is (mondeling) verkocht :scream: :grin:

Ze hebben niet veel overboden maar we krijgen er al meer dan gedacht voor. Hebben we ook nodig met ons nieuwe klushuis.

30 likes

Yeeeeehhhh. Ik feliciteer je alvast! Nu snel laten tekenen, wettelijke bedenktijd, en dan : RUST!!!

Fijn dat jullie tevreden zijn met het bod. Ik kijk nog dagelijks op Funda, en het lijkt alsof de huizen echt langer te koop staan nu.

Goed gedaan :+1:t4:

2 likes

Maandag gaat alles in werking gezet worden.
Ik kan voor mijn gevoel na maandag iig rustig bevallen ivm geen kijkers stress. :crazy_face:
Ik kijk ook nog steeds op funda. Zag er nu 1 als ‘nieuw’ op staan en gepromoot terwijl we die 1 maand geleden ook al zagen. Duurt nu idd wel langer, maar uiteindelijk net geen maand bezig geweest vanaf foto’s maken.

2 likes

Ohhh zo spannend allemaal hé!

Kan me zooo goed voorstellen dat je nu een stuk “lekkerder” zal bevallen, als dit straks achter je ligt.

Ik zag ook huizen op Funda die er later weer opnieuw opgezet zijn
 Met een lagere vraagprijs

Alvast heel veel succes bij de bevalling! You go girl :muscle:t4:

2 likes

Nou, we mogen een vlog opnemen voor kopen zonder kijken (wss om te checken of we wel mediageniek genoeg zijn, en ze ongetwijfeld een miljoen aanmeldingen hebben).

Ik weet nog niet of ik het leuk vind of er zenuwachtig van word. En het was nog wel mijn idee :joy:. Eigenlijk wil ik vooral geen onterechte hoop krijgen :upside_down_face:

88 likes

Jaaaaaa wat leuk een FFer op tv!!!

4 likes

Ohhh! Wat tof! Doen!! Dat zou toch te gek zijn? Ik zou me als woning zoekende meteen aanmelden!

Laat je weten hoe dit verder afloopt?
Wie weet worden jullie uitgekozen en zien we jullie op tv.
Of nog belangrijker : jullie krijgen jullie droomhuis :heart_eyes:

1 like

Wat leuk! Zijn er nog eisen aan de vlog die je moet aanleveren?

2 likes

Kunnen we wel een afspraak maken dat je aan de makelaar vraagt of er veel veenmollen in de buurt zijn daar? :female_detective:

20 likes

Haha ja in ieder geval een verwijzing naar dit forum aub

3 likes

“Het is gebeurd
 we hebben een huis!”

23 likes

Oh echt??? Vertel!!!

3 likes