Huizen/woningmarkttopic #3

Jup, dus ik betaal echt veelste veel voor wat ik krijg en volgende maand ook nog een huurverhoging pff. Mijn werk is ook echt heel erg hybride geworden, waardoor ik mij denk ik ook meer aan mijn woning erger dan dat ik veel op kantoor zou zijn. Ik probeer er niet te vaak gefrustreerd om te raken, maar soms denk ik wel ik van ik werk zo hard en ik kan qua woning niet meer krijgen dan toen ik student was.

1 like

Dit mag niet en dit kun je weigeren. De maximale huurverhoging (ook voor vrije sector huur) is dit jaar 3,3%, zie hieronder. Je kan dus een mail sturen dat ze zich vergist hebben en dat je de maximale huurverhoging van 3,3 % zal aanhouden en dat ze dus een incasso mogen sturen van maximaal X euro per maand. Heb ik vorig jaar ook gehad en koste me maar 1 mailtje.

Zie:

2 likes

Zij woont niet in NL.

5 likes

Ah oke, vervelend, 6,5 % is echt gek veel geld.

2 likes

Hi! Ik ben nieuw in dit topic maar ook helemaal into de huizen/woningmarkt nu.

Ik las dat per oktober 2021 banken je studieschuld kunnen opvragen bij DUO. Heeft iemand hier al ervaring mee sinds dien? Heb je verzwegen (kon dat?) of is het nu toch maar voordelig om met mn eigen geld mn schuld (van 35k…) in 1x af te lossen?

Zo benieuwd, zo jammer dat je niet meer makkelijk kan verzwijgen :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Ik zou het sowieso niet meer verzwijgen. Als je onder de regeling na 2018 (?) valt wordt je studieschuld minder zwaar meegerekend, al is het alsnog vervelend natuurlijk. In deze tijd met overbieden kan je volgens mij ook beter zoveel mogelijk eigen geld achter de hand hebben, dus aflossen zou ik ook niet per se doen. Maar misschien kan je het aan je hypotheekadviseur voorleggen om te kijken wat verstandig is.

2 likes

Dank voor je reactie! Ik zou als ik het aangeef 50-70k minder kunnen lenen en dat is wel echt een aanslag op het hypotheekbedrag, maar 1x aflossen om vervolgens datzelfde bedrag te lenen bij de bank voor 3x zoveel rente is zo krom…echt wat een systeem.

Ik val nog onder de regels van 2012 staat op DUO, de oude regeling dus?

De hypotheekadviseur moet het formeel doorgeven aan de bank als ik het vertel :sob:

Ik heb het toen om laten zetten naar de terugbetalingsregels vanaf 2018, zou dat misschien een optie kunnen zijn? Dan wordt de studieschuld namelijk voor 0,35% meegerekend ipv 0,65%. Verder weet ik er eigenlijk ook te weinig van. Als je het in één keer aflost moet je er wel rekening mee houden dat je geld overhoudt voor kosten koper (bestaande bouw) en overbieden.

2 likes

Thanks! Ik had juist het idee dat de oude regeling beter was dan de nieuwe, maar ik ga er eens naar kijken. En klopt van het eigen geld inderdaad…

2 likes

Wij hebben onze hypotheek aangevraagd via de Hypotheker. Zij vragen je gebruik te maken van de app Ockto om al je financiële gegevens op te halen zoals je pensioeninformatie en gegevens van het UWV, maar ook dus van DUO. Hiermee doorloop je een lijst met instanties waarbij je per instantie toestemming geeft om de gegevens in te zien. Hierbij moet je voor alle instanties toestemming geven. Je kan er niet 1 overslaan.

Ik heb begrepen dat het grootste gedeelte van de hypotheekaanbieders nu gebruik maakt van Ockto. Dus dat maakt het verzwijgen wel lastig.

Vooral jammer, omdat er bij het aangaan van de studieschuld is beloofd dat het niet zou meetellen in de hypotheek. :roll_eyes:

2 likes

Dit deed mijn bank in 2017 al, die vroeg toen om een uitdraai van DUO. Ik heb daarom in 1 keer afgelost destijds. Ik begrijp dat jij dan een lening nodig hebt om die schuld af te lossen, dat heeft dan ook weer invloed op je hypotheekbedrag toch?

1 like

Ja precies! Ik las dat er ook een paar waren die niet Ockto gebruiken, maar die moet ik dan nog even uitvogelen…

Heel stom idd dat ze dat eerst zeiden :confused:

2 likes

Nee ik kan het bedrag in 1x aflossen met eigen geld, maar het is krom, want… als ik NIET aflos dan krijg ik minder hypotheek. Los ik wel af krijg ik meer hypotheek, maar dan leen je in feite ipv bij de staat het geld, het geld bij de bank voor een veel hogere rente :roll_eyes:

3 likes

Wij hebben een hypotheekofferte van ING gehad en die vroegen niet naar studieschuld/gegevens van DUO

2 likes

Bij onze hypotheekadviseur vroeg ik: “In het geval van een hypothetische studieschuld…” en voor ik mijn zin kon afmaken zei hij: Nee hoor, mijn klanten hebben nooit een studieschuld, laten we het daar dus niet over hebben. Dus we hebben niet verder doorgevraagd en het is niet meer ter sprake gekomen, ook niet bij de hypotheekofferte. Ik weet ook niet precies waarom onze bank dit niet heeft gecontroleerd maar het verschilt dus enorm per verstrekker of per adviseur, denk ik.

9 likes

Ik ben ook bezig met het bekijken van de mogelijkheden m.b.t. hypotheek en studieschuld. Volgens mij gebruiken Rabobank en ING in ieder geval nog niet de mogelijkheid om DUO-gegevens op te vragen via Ockto. Op de website staat welke gegevens ze uitvragen via Ockto en daar staat alleen pensioenoverzicht en loongegevens bij het UWV.
In het volgende artikel staat ook dat ze het nog niet willen gaan verplichten:

Via de Hypotheker wordt het dus verplicht opgevraagd dus wel via een andere partij je laten adviseren wanneer je je studieschuld wilt verzwijgen. Ik zou ervoor kiezen om je studieschuld (in iig niet geheel) af te lossen, waarschijnlijk staat je rente ook op 0? Niet echt voordelig dus om nu al je spaargeld daarin te stoppen.

1 like

Oh heerlijk! Vind het ook zo iets kroms. Ze kijken naar je totale schuld maar ik had een flinke schuld en moet nu nog zo’n 2 jaar aflossen voordat ik ervan af ben. Maar ja, telt wel mee voor je hypotheek die je voor 20 jaar vastlegt… Gelukkig hebben we een heel leuk huis kunnen kopen en zal het ook vast geen duizenden euro’s schelen op je toegestane hypotheekbedrag. Toch?

3 likes

Hmm bij ons scheelde het 120 k in totaal (studieschuld van 60k ongeveer). @Memoire wat je zou kunnen doen is gedeeltelijk aflossen? Ons is verteld dat elke euro studieschuld minder, twee euro hypotheek meer betekende. Wij hadden dus tijdens de huizenzoektocht een soort rekensommetje in ons hoofd: dit huis zouden we al zonder afbetalen al kunnen kopen, dit huis zouden we met 10k afbetalen kunnen kopen, etc etc. Uiteindelijk hebben we 20k studieschuld afbetaald. Dit was niet perse nodig voor de hypotheek (10k zou voldoende geweest zijn) maar voelde voor ons fijn dat we onder de 40k studieschuld hadden. Wat wel meespeelde is dat we nog voldoende eigen geld over hadden om te overbieden. Maar van een collega hoorde ik dat dat overbieden tegenwoordig met de veranderende markt minder is.

2 likes

Oh wow, zoveel verschil had ik niet verwacht! Alsnog wonen we nu fijn hoor maar dan hadden we nog fijner kunnen wonen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Als je een hypotheek afsluit die onder de NHG valt en je zou daarop terug moeten vallen in geval van nood, heb je daar in het geval van een verzwegen studieschuld geen recht meer op. En dat wordt dan dus echt uitgeplozen en gecheckt.

Er zijn ook hypotheekverstrekkers die rekeningafschriften willen zien, dan zouden ze het daar op kunnen zien dat je maandelijks aflost. En als je je studieschuld gebruikt als aftrekpost bij je Ib-aangifte zien ze daarop ook een schuld staan. Zodra je het vertelt mogen ze het niet meer negeren idd, maar wat ze doen als ze er later achter komen zal denk ik net verschillen met wie je voor je hebt.

Ik weet niet wat je nog open hebt staan, ik had vorig jaar nog 2,5-3k open staan en ging per dit jaar ook de periode in dat ik er rente over ging betalen. Heb hem dus in 1x afgelost, scheelde bij ons 12k op de hypotheek dus was het in 1x aflossen wel waard. Daarvoor vond ik het de moeite niet waard want hadden al een hypotheek (afgesloten toen ik nog net niet af was gestudeerd) en 0% rente erop.

7 likes