Huizen/woningmarkttopic #3

Ik zat inderdaad gewoon op funda te speuren en ik had een paar bezichtigingen ingepland. Ik heb destijds toen ik een bod wilde uitbrengen een aankoopmakelaar ingeschakeld, maar ik heb ook gekocht in 2020 en toen was het wel al gekkenhuis. Aangezien de gekte wat is afgenomen zou ik eerst tijdens de bezichtiging even aanhoren of er veel animo voor het huis is, dan kun je later altijd nog een makelaar inschakelen.

Bij ons heeft het namelijk vooral zin gehad tijdens het bieden. De makelaars kenden elkaar en achteraf hoorde ik dat mijn aankoopmakelaar nog een streepje voor had bij de verkopend makelaar. Uiteindelijk zijn er nog wat telefoontjes heen en weer gegaan en hadden wij het beste bod uit 25.

2 likes

Wij waren ongeveer verplicht om een aankoopmakelaar te nemen vorig jaar. Amsterdam en anders kreeg je niet eens een afspraak. Als het niet hoeft zou ik het nu niet meteen nemen. Nadat we het huis hadden moesten we hem echt een flinke som geld betalen. Wisten we van tevoren hoor, maar deed toch pijn toen het zover was haha. Ik zou eerst een paar huizen zonder bekijken, dan krijg je er wel wat meer gevoel en inzicht in en als het je zelf niet lukt kun je er altijd nog 1 in de hand nemen.

2 likes

Bedankt voor jullie antwoorden! Zo te horen moet ik inderdaad gewoon lekker gaan bezichtigen. Ik ga nadenken over een aankoopmakelaar. Jullie ervaring/tips helpen mij in ieder geval goed op weg!

Wat wij ook hebben gedaan is een soort wijkentocht, vooral handig als je de omgeving waar je wilt zoeken nog niet goed kent. De ene wijk is de andere niet, zowel in een dorp als stad. Bij ons vielen best veel wijken hierdoor af en konden we weer een stuk gerichter zoeken.

3 likes

Goede tip inderdaad. En ook op verschillende momenten; weekend, avond, overdag. Op die manier vielen bij ons best wat wijken af die ons op het eerste gezicht wel leuk leken.

5 likes

Vind t ā€œgrappigā€ (weet ff geen goed woord om het te precies te omschrijven) hoeveel mensen hier een aankoopmakelaar hadden. Ik werk bij een notariskantoor in 't oosten van het land en heb afgelopen jaar denk ik 1 dossier gehad waarbij een aankoopmakelaar betrokken was? Is hier absoluut niet standaard.
Maar kan mij voorstellen dat op plekken waar de woningmarkt wat krapper is zoals Amsterdam het een must is.

2 likes

Ja wij hebben zoals @Sanseveria al schrijft vorig jaar in Amsterdam gekocht en zonder makelaar kon je toen geen bezichtiging regelen. Nu koelt het hier ook wel wat af maar die makelaars houden elkaar wel de hand boven het hoofd en proberen dat zoveel mogelijk in stand te houden.

3 likes

Wow dat je in Amsterdam niet eens kon bezichtigen zonder aankoopmakelaar.
Zo erg was het in Den Haag niet, maar ik ben wel reuzeblij met onze aankoopmakelaar. Zonder hem hadden we ons huis echt niet kunnen kopen. Er waren meerdere hogere biedingen gedaan en zelfs eentje zonder voorbehoud van financiering. Toch hebben wij het huis gekregen.

Jaa toch besloten het niet te doen. Ik was dit weekend in die winkelstraat (waar de woon- en slaapkamer aan zit) en er hangen daar om de zoveel meter speakers waar de hele dag muziek uitkomt (in het weekend iig) voor het winkelend publiek :cry: dat was voor mij toch wel doorslaggevend dat ik daar niet wil wonen.

8 likes

Oh no dat lijkt me ook echt vreselijk!

4 likes

Welke achterlijke raadsleden/wethouders keuren dit nou goed. Het lijkt wel als steeds meer steden accepteren dat wonen in het centrum gewoon kut is, alles om de dagjesmensen te vermaken en laten consumeren

11 likes

Ik had m wel de eerste keer hoor! Maar had ook weinig mensen in m’n omgeving die er verstand van hadden of die recent een huis hadden gekocht oid dus wou wel graag iemand mee die wist waar ik naar moest kijken en wat ik moest vragen.

haha ja die prijzen zijn helemaal gestoord. Het is dat dit sociale huur is maar zie prijzen in vrije sector voor zelfde m2 voorbij komen, word je bang van. Anyway ja, ik blijf denk ik lekker zitten nu waar ik zit en ga de boel eens even verbouwen want ik denk zelf dat ik inderdaad enorm spijt ga krijgen als ik het centrum ga verlaten. Heb me wel ingeschreven nu voor middenhuur vanuit de gemeente (met voorrang) omdat ik nu genoeg verdien - vrienden van mij zitten met deze regeling in de pijp 60m2. Lijkt me ook gaaf.

Hoi allemaal,
ik ben benieuwd naar jullie meningen over het volgende.
Sinds 2019 zou ik willen verhuizen. Ik woon nu in het centrum van een grote stad. Leuke locatie, dichtbij het station (belangrijk ivm reizen voor mijn werk) en een fijne stad. Echter is de woning in niet zo’n goede staat, slecht geisoleerd en schimmelplekken.
Ik ben aan het kijken om meer centraal te gaan wonen in het land, en kwam uit bij een nieuwbouwwijk. Nadat ik meerdere keren mee heb gedaan met een loting voor een nieuwbouwwoning, ben ik er nu tussengekomen. Maar de markt veranderd, ik lees er elke dag over, nieuwbouw/ bestaande bouw etc.
Het is een duur appartement van 350 duizend en de oplevering is over 2 jaar.
Wat zouden jullie doen? Meer info, let me know:)

Ik denk dat niemand van ons je hierin kan adviseren. Ik weet niets over je situatie.

Je hebt lange tijd dubbele lasten en moet dat probleemloos kunnen dragen (of je kunt misschien tijdelijk bij familie verblijven?), nieuwbouw heeft vaak clausules dat evt prijsstijgingen doorberekend kunnen worden en dan zou je er met 350k nog niet zijn.

Hoe lang zou je er willen blijven? Je koopt op een redelijke top van de markt dus prijsdalingen zijn niet onrealistisch. Dat is niet per se erg maar als je na 5 jaar weer weg wil dan kan je potentieel een probleem hebben.

1 like

ik zou ook nagaan of er een clausule bij zit over stijgende kosten. binnen nu en 2 jaar kunnen bouwmaterialen nog duurder worden en dan kom je zomaar ineens boven de 3,5 ton uit

Dank voor jullie reacties!
Ik heb nagevraagd hoe het zit als de kosten van materialen stijgen of als niet alles verkocht wordt. Maar dat wordt niet doorberekend.
Ik merk dat ik het een lastige situatie vind, er kan zoveel veranderen in 2 jaar.

2 likes

Dank voor het meedenken!
Baan zekerheid is er nu wel, vast contract. Ik kan de dubbele lasten dragen omdat ik nu een lage prijs heb qua huur.
Ik zie nu wel veranderingen in de prijzen van woningen en woningen staan langer te koop en zakken dan ook in prijs.
Als je vorig jaar belde voor een afspraak, was het donderdag half 10. En nu is het zo dat ze vragen wanneer jij kan en als je niet kan, meekijken naar mogelijkheden.
Dat vind ik dus het lastige, waar zie ik mijzelf over 2 jaar? Plus er is een zelfbewoningsplicht van 5 jaar van kracht… familie uitgesloten.
Als ik het over 2 jaar wil verkopen, betaal je eventuele overwaarde 100% aan de gemeente.

1 like

Ik zou er zeker voor gaan indien je jezelf er meer dan 5 jaar ook ziet wonen. Nieuwbouw is erg leuk, maar reken ook op ca 10-25% aan extra kosten om het huis na oplevering ook af te maken (keuken, muren, vloer, etc.). Verder duurt het meestal lang (hier in december 2020 getekend, juli 2022 verhuisd, december 2022 laatste puntjes afgemaakt). Als je nu al denkt er na 2 jaar al weer vanaf te willen zou ik het zeker niet doen. Een huis is geen speculatieproject, maar meer iets om fijn in de gaan wonen.

5 likes

Ja daarom! Nog 2 jaar wachten en dan 5 jaar bewonen zou prima kunnen, maar is gewoon lang.
Ik ga er nog even goed over nadenken.

1 like