Huizen/woningmarkttopic #3

Scheelt voor mij een tientje in de maand dus dat is wel weer mooi meegenomen :thinking:

Alle drie de huizen vond ik niks. Volgende week weer twee bezichtigingen.

Ah balen! Wat was er niet leuk aan?

1 like

De ene was boven heel klein. Wel twee slaapkamers, maar in de kleine paste geen eenpersoons bed. Een was een ruïne, waar ik mij 100% zie wonen, maar het geld niet voor heb en de derde was het gevoel mwah. Mijn aankoopmakelaar gaf ook aan dat het voor meer geld weg zou gaan en dat heb ik er niet voor over.

1 like

ik kan je niet direct helpen, maar wil wel even zeggen: voel je niet schuldig omdat je “scheef” woont. Dat is een gevolg van een decennialang slecht woonbeleid. Dat kun jij niet in je eentje oplossen en je zolang je niet weg moet, woon je daar dus gewoon met alle recht. Dus geniet zolang van de plussen die je noemt.

Heb je wel eens gekeken naar woningruil? Het is daar zoeken naar een speld in een hooiberg, maar je weet nooit…

10 likes

Als je 22000 euro verdient ben je echt verre van een scheefhuurder hoor, voel je daar vooral niet schuldig over. Zou proberen in te schrijven voor sociale huurwoningen die per loting gaan (ervan uitgaande dat je geen lange inschrijftijd hebt). Een kennis van mij heeft daar een leuk appartement mee gekregen. Als je budget 900 inclusief is zul je het toch sociaal moeten zoeken, want alles onder de 800 euro kale huur is sowieso sociaal. En je kunt dan ook nog huurtoeslag krijgen, dat zou weer een pre zijn

2 likes

Ah balen! Hopelijk zijn de huizen volgende week beter!!

Ik ben in mijn omgeving de eerste die een huis wil kopen en ben een beetje de weg kwijt.

• Ik weet voor hoeveel ik maximaal een huis kan kopen
  • Ik weet op welke plekken ik allemaal zou willen wonen (ik heb nu 3 dorpen/steden die oke zijn, is het handig dit nog verder te specificeren?) Ik ben nog wel van plan rondjes te rijden en op zo’n kaart te markeren wat je weleens bij kopen zonder kijken ziet haha.

en nu? Is het dan gewoon huizen bezichtigen die mij leuk lijken? en kijken jullie dan gewoon eindeloos op funda? Hebben jullie ook een aankoopmakelaar ingeschakeld?

2 likes

Ik had geen aankoopmakelaar (maar dat is hier in BE sowieso niet gebruikelijk) en heb op Immoweb (de Vlaamse Funda) een zoekopdracht ingesteld die me mailde als er huizen online kwamen met mijn vereisten (vooral budget en locatie). En dan bezichtigen inderdaad. Je krijgt ook wel wat gevoel van wat de prijzen zijn door huizen en prijzen te vergelijken.

1 like

Wow! 44, dat is best hoog! Hoger dan modaal toch? Dat zit op 37 geloof ik…

2 likes

In 2023 is modaal inkomen 40.000 euro!

3 likes

Kun je nog niks mee kopen :sob::sob::sob: althans niet in mijn deel Limburg

3 likes

Wij hebben geen aankoop makelaar gebruikt maar we zochten in een dorp in Nederland en het is hier minder gebruikelijk.
Wij hebben gewoon funda in de gaten gehouden en gebeld bij interesse.

een collega van mij heeft een aankoop makelaar gebruikt ook om helpen bepalen bij het juiste bod. Mogelijk als je weinig kennis hebt dat dit kan helpen voor je.

5 likes

Misschien dat je er al over hebt nagedacht, maar je kunt ook alvast kijken of je voldoende spaargeld hebt om de kosten koper te betalen.

Verder zou ik inderdaad gewoon gaan bezichtigen! Met elke bezichtiging leer je ook meer over wat je wel en niet wilt.

5 likes

Ik zat inderdaad gewoon op funda te speuren en ik had een paar bezichtigingen ingepland. Ik heb destijds toen ik een bod wilde uitbrengen een aankoopmakelaar ingeschakeld, maar ik heb ook gekocht in 2020 en toen was het wel al gekkenhuis. Aangezien de gekte wat is afgenomen zou ik eerst tijdens de bezichtiging even aanhoren of er veel animo voor het huis is, dan kun je later altijd nog een makelaar inschakelen.

Bij ons heeft het namelijk vooral zin gehad tijdens het bieden. De makelaars kenden elkaar en achteraf hoorde ik dat mijn aankoopmakelaar nog een streepje voor had bij de verkopend makelaar. Uiteindelijk zijn er nog wat telefoontjes heen en weer gegaan en hadden wij het beste bod uit 25.

2 likes

Ik zou nu niet zomaar een aankoopmakelaar nemen. Je kunt bijna alle huizen wel bezichtigen zonder tegenwoordig. Als je er niet uit komt of advies nodig hebt kun je altijd nog om hulp vragen. Gewoon gaan bezichtigen als het je eens leuk huis lijkt, kijken wat je aan info over de waarde kunt ontdekken, veel makelaars doen nu echt niet meer moeilijk om een tweede keer kijken dus als je serieus bent kun je altijd nog iemand meenemen.

4 likes

Ik zeg niet dat een aankoopmakelaar niet fijn kan zijn he, enkel dat ik die niet direct zou nemen momenteel.

3 likes

Nee ik zou er zelf nu niet meteen een de hand nemen. Kan je rustig oriënteren, kijken hoe ver je zelf komt, beetje zien bij welke huizen je voorkeuren liggen en als je serieus aan de slag wilt en denkt dat het gaan helpen kun je er altijd nog een zoeken. Je weet wat makelaren betreft gewoon niet met welke je op stap gaat en op het moment dat je tekent spreek je ook af dat je niet buiten hen om gaat kopen. Daar zou ik niet direct voor gaan.

5 likes

Wij waren ongeveer verplicht om een aankoopmakelaar te nemen vorig jaar. Amsterdam en anders kreeg je niet eens een afspraak. Als het niet hoeft zou ik het nu niet meteen nemen. Nadat we het huis hadden moesten we hem echt een flinke som geld betalen. Wisten we van tevoren hoor, maar deed toch pijn toen het zover was haha. Ik zou eerst een paar huizen zonder bekijken, dan krijg je er wel wat meer gevoel en inzicht in en als het je zelf niet lukt kun je er altijd nog 1 in de hand nemen.

2 likes

Bedankt voor jullie antwoorden! Zo te horen moet ik inderdaad gewoon lekker gaan bezichtigen. Ik ga nadenken over een aankoopmakelaar. Jullie ervaring/tips helpen mij in ieder geval goed op weg!