Het is toch niet handig als je een hele grote vraag hier stelt, en als er dan antwoord komt, je aangeeft, nee, het is toch anders, op een andere lokatie, andere situatie, ik heb dit al gedaan. Nogal handig om te vermelden als je hier aan mensen vraagt om mee te denken. Je bent trouwens niet de enige op dit forum hoor, die begint met een post en steeds extra info toevoegt.
Nee dat snap ik - ik was gewoon puur op zoek naar de waterkans dat iemand hier een ruwe schatting in zān hoofd zou hebben, dat was ook het enige wat ik vroeg.
Het is pas achteraf dat ik zie dat mensen met andere behulpzame info / tips komen, wat uiteraard sympathiek is! Maar die info vroeg ik helemaal niet om, en ik had ook niet verwacht dat men hierop in zou gaan, dus er in mn openingspost niet op geanticipeerd.
Je kan de jaarlijkse verslagen van de algemene vergadering met de syndicus opvragen. Volgens mij moet er ook een fonds opgebouwd worden voor dit soort werken, maar wettelijk minimum is niet heel hoog, als ik me niet vergis. Lijkt me vreemd als 100 gezinnen verplicht worden om een aanzienlijk bedrag er meteen te leggen, dat kunnen veel mensen toch helemaal niet? Maar goed, ik ben geen kenner en ik vermoed dat je dit ook al wist.
Ik heb de verslagen inderdaad, daaruit haal ik juist dat dit principieel akkoord er is. Op de volgende vergadering worden de offertes besproken en hierover gestemd, dan ben ik potentieel dus al eigenaar als ik ervoor zou gaan. Ik probeer nu juist in te schatten hoeveel die kosten ruwweg kunnen zijn, want ik heb geen flauw benul. En als ik de kost niet kan schatten, dan zeggen die fondsen ook weinig.
Er worden niet zomaar 100 mensen verplicht om dat geld uit te geven door 1 persoon he. Daarover wordt gestemd door de algemene vergadering van de mede-eigenaars, die met een verdeelsleutel elk een stem hebben. Pas bij 3/4 voorstanders kunnen dit soort werken uitgevoerd worden. Ben je bij de minderheid die tegen stemde, dan heb je pech en moet je toch betalen. Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe het gaat als je echt niet kĆŗnt betalen, maar dan heb dus problemen en moet je mogelijk verkopen.
Bij dringende werken is het anders en moet (volgens mij) de helft voor stemmen, of kan de syndicus overrulen en het afdwingen bij een vrederechter geloof ik (in het geval van een lekkend dak oid).
Er bestaat inderdaad meestal een reservefonds waar eigenaars geld op storten voor dit soort werken, en dat is in de meeste gevallen ook verplicht sinds 2019. Bij grotere werken bij grote mede eigendommen is er ook een systeem van samen een lening aangaan of aan elkaar lenen, maar dat ben ik nog aan het uitzoeken.
Nou we gaan een bod uitbrengen op het laatste moment⦠De aankoopmakelaar gaf aan als je het echt eerlijk wil houden, dat je in het laatste uur je bod gaat uitbrengen. Om te voorkomen dat de verkoopmakelaar dit ziet en een ander aan raadt om een hoger bod uit te brengen (wat natuurlijk niet mag)ā¦
We brengen een bod uit waar we ons goed bij voelen, meegenomen dat we ook een goede overwaarde kunnen hebben en dat het huis van mijn vriend snel verkocht gaat worden.
Aan de ene kant ben ik enthousiast want we gaan een bod doen, maar aan de andere kant ook heel realistisch dat er hoogstwaarschijnlijk iemand hoger zal zitten dan wij.
Spannend! Ik ben benieuwd ![]()
Spannend! Wanneer horen jullie het?
Het is tot en met woensdag 18:00. Dus verwacht donderdag of vrijdag wel wat te horen
Wij gaan maandag weer naar een huis kijken. Super ruim van binnen, maar van buiten is het niet een echt heel mooi (zoals een groot deel van de huizen hier⦠of hoor ik dat niet te zeggen over mijn eigen stad
).
Mijn vader gaat meestal mee, aangezien hij veel meer kijk heeft op gebreken etc. Maar hij vindt het huis op voorhand niets, omdat hij het geen uitstraling vindt hebben. Hoe belangrijk is de buitenkant van een huis voor jullie?
Ik heb natuurlijk het liefst ook een mooie buitenkant, maar ligt daar mijn prio? I am not sure yet.
Een stuk minder belangrijk dan de binnenkant, de ligging etc.
En heel eerlijk, ik vind ons huis ook best lelijk van buiten. Maar daar ligt echt mn laatste prioriteit. Ons oude huis was veel mooier, maar dit is voor ons qua ruimte, qua locatie en qua tuin een veel fijner huis. Beneden zijn we nu op wat laatste dingen na helemaal klaar met klussen en het is echt een fijn huis geworden, wat bij ons past. En dat vind ik zelf veel belangrijker dan dat ik het huis van de straatkant weinig uit vind stralen.
Ik vind de buitenkant van het huis minder belangrijk, maar wel de straat waar het in het staat. Thuiskomen doe je al in de straat, heb ik gemerkt. Dat hoeft niet zozeer āmooiā te zijn, als wel prettig.
Zo dacht ik dus ook, maar door mān vader ben ik nu wel aan het twijfelen.
De huizen die van buiten ook prachtig zijn, liggen meestal daardoor buiten ons budget. En als ze er wel binnen vallen, zijn ze echt zo weg, helaas.
Mijn vader zegt dan dat we beter af kunnen wachten vanwege de veranderende markt, maar hij heeft wat minder haast denk ikš . Ik wil gewoon heel graag eindelijk een huis kunnen kopen zodat we wat gaan opbouwen.
Er zit nog wel een verschil tussen niet zo mooi en afzichtelijk lelijk wat mij betreft. En je geeft zelf al aan dat je veel huizen in je stad niet zo mooi vindt, dus hoe realistisch is het scenario van je vader (wachten op een mooier huis)?
Ja hoe weinig uitstraling hebben we het over, denk Ugly Belgian Houses of gewoon geen jaren ā30 woning? Zou mij wel uitmaken wƔƔr op deze schaal we zitten ![]()
Er zit wel een verschil tussen niet echt heel mooi en echt lelijk. Wij wonen ook in een niet echt heel mooi huis, althans, van buiten. Het is gewoon een doodnormaal rijtjeshuis, straalt weinig uit. Maar echt lelijk is het ook niet. Als je je huis (en de straat!) echt heel lelijk vind kan ik me voorstellen dat dat afdoet aan je woongenot. Aan de andere kant, de meeste tijd ben je toch binnen. Ik zou het niet heel zwaar laten meewegen.
Ik vind de buitenkant van een huis heel belangrijk, dat is toch het eerste wat je ziet? Het spreekt je aan of niet.
Onze vorige woning zag er niet fantastisch uit. Ons nieuwe huis daarentegen vind ik prachtig.
Ik werd er meteen verliefd op.
Maar je vader gaat toch mee om de gebreken te constateren en niet of jullie de buitenkant mooi vinden of nietš? Jullie selecteren op uitstraling of je het wel of niet gaat bezoeken lijkt mijā¦
Overigens vind ik de buitenkant best wel belangrijk, of in ieder geval de straat waar het huis staat.
@MargjeJ heb je alleen fotoās gezien of heb je de buitenkant al in het echt gezien? Onze huidige woning stond zo lelijk op de foto dat ik alleen maar mee ging kijken om mān vriend een plezier te doen. Bij aankomst bleek de straat echt heel mooi en netjes (vond ik heel belangrijk), de woning ook supernetjes en veel mooier dan op foto, en van binnen was hij helemaal goed!
Hahaha je hebt gelijk hoor! Hij is alleen ook de persoonlijke klusjesman/bouwvakker, want hij vindt dat maar al te leuk. En wij mogen daarmee in onze handjes knijpen. Daarom dat ik toch ergens ook zijn mening mee laat wegen, al moet ik dat misschien niet doenš .
Ben er vandaag langs gefietst. Ik vond het in het echt iets minder erg dan op de fotoās. We gaan maandag gewoon kijken en misschien is de binnenkant zo mooi dat we die buitenkant vergeten.