Huizen/woningmarkttopic #3

Nee dat zeker, maar ik zal nooit ruzie zoeken met @Nachtburgemeester :joy:

2 likes

Ik zou serieus bezwaar aantekenen bij ING voor die rente. Geen idee of dat kan en effect heeft maar ik zou in jouw plaats petty AF zijn

16 likes

Kunnen wij ook bezwaar maken? Wat een lul

5 likes

Ik heb het gemist maar team @Nachtburgemeester

16 likes

Ja, uiteraard. Vandaar de extra ruzie en meer ellende.

Iemand laatst een huis gekocht of verkocht in een middengrote stad buiten de randstad? Wat wordt er tegenwoordig nog overboden daar? Het huis lijkt heel populair als ik naar de Funda views en likes kijk.

Ik wil niet zeggen waar ik een huis ga kopen maar wil toch wat input vanuit jullie haha dus vandaar beetje vaag.

Stel dat ik ken uit Nijmegen krijgt hun huis al maanden niet verkocht, dus overbieden is er al helemaal niet bij. Zelfs na een verlaging van de verkoopprijs van 30k is het nog niet verkocht. Ze verhuren het nu onder de Leegstandswet.

maar er zullen ongetwijfeld huizen zijn die nog wel redelijk verkopen. Is lastig vergelijken zo denk ik.

1 like

Ik heb in oktober ondergeboden op een huis in een stad buiten de randstad (en dus gekocht). Zie de afgelopen maanden ook regelmatig huizen die opnieuw op Funda worden gezet voor flink lagere prijzen. Mijn ervaring is dus niet meer standaard overbieden. Zou me nog kunnen voorstellen dat dat wel nog zo kan zijn voor enorm energiezuinige huizen, al hangt het natuurlijk altijd af van hoe de vraagprijs is ingezet.

1 like

Heel erg afhankelijk van stad, type huis (nieuw oud, onderhoud, energielabel) en vraagprijs, maar van wat ik hoor wordt er amper overboden. Dus denk dat je voor een goede inschatting wat concreter moet worden.

2 likes

hier ervaring in H’sum eo. Huis uit jaren 30 wijk wordt eerder onder de vraagprijs verkocht en huizen uit Vinex wijk met label A gaan geregeld nog ruim boven de vraagprijs. Zo stond er in december een te koop uit 2017 met label A, warmtepomp, 150m2. Vraagprijs was 550.000 en verkocht voor boven 6 ton. Momenteel staat er een te koop uit 2017 voor 620.000 (label a, 160m2) en daar zijn al diverse biedingen boven vraagprijs voor binnen.

maargoed, uiteindelijk zegt dit ook allemaal niet zo veel

8 likes

Wij hebben in september een jaren 90 huis met energielabel B gekocht in een kleine stad in de Randstad, met een ruim onderbod een deal kunnen sluiten. En dat is dus alweer 4 maanden geleden. Zolang het geen nieuwbouw energielabel A is op een toplocatie zou ik zeker niet meer gaan overbieden…

1 like

Volgens mij is er echt geen pijl op te trekken. Je ziet hier aan de reacties ook dat er huizen onder de vraagprijs gekocht worden, maar ons huis is eind oktober juist net boven vraagprijs verkocht. Familielid heeft onlangs een huis gekocht ruim 10% boven de vraagprijs en dat scheelde maar weinig met het een na hoogste bod. Het is maar net hoe graag je het huis wilt en hoeveel je het waard vind denk ik.

3 likes

Het ligt ook aan de strategie vd vraagprijs, hoog of laag in de markt gezet…

6 likes

Vandaag naar een woning gekeken. De woning zag er goed uit, maar de makelaar schrok mij op het einde toch een beetje af…

Meer dan 15 bezichtigingen en dan ook nog een bieding procedure waarbij je eenmalig een bod mag doen.

Ik had verwacht dat het iets rustiger zou zijn met de hogere rentes… plus dat op het nieuws was dat er weer onder de vraagprijs geboden wordt… Guess not!

We twijfelen of het sws zin heeft om onder de vraagprijs te zitten, maarja niet geboden is in dit geval altijd mis

1 like

Die makelaar is ingehuurd om potentiële kopers urgentie mee te geven, hè? Dus laat je daar niet door leiden. Heb je een aankoopmakelaar? Want die kunnen soms wel een beetje achter de mogelijke bedragen komen.
En wat er op het nieuws is, zijn grote lijnen, de algemene trend, maar dat geldt niet voor ieder individueel huis.

7 likes

Ja we hebben hulp gelukkig. We bespreken morgen wat we het beste kunnen doen.

Hoop dat het niet zo heftig is als dat de verkoop makelaar zei, qua drukte.

Ben benieuwd of onze aankoopmakelaar erachter kan komen qua biedingen. We gaan het zien.

1 like

Heeft het huis energielabel A? Want in mijn ervaring wordt daar nog steeds op overboden inderdaad.

@Ovenschaal Ik ben nu heel benieuwd welk huis dat is!

2 likes

Grappig want huis van m’n buren hier in het centrum in Alkmaar is vorige maand binnen een week met 22.000 overbieden verkocht.

1 like

Van wat ik zie is het op zich aardig te voorspellen. De markt is qua verkoopduur aan het normaliseren dus je moet sowieso geduld hebben. Het verkopen binnen twee weken is over. Energielabel is enorm bepalend geworden en huizen met lage energielabels/waar veel moet gebeuren hebben logischerwijs een enorme val gemaakt. In de hogere segmenten is het rustig omdat een grote groep dat niet meer gefinancierd krijgt en je voor een lager bedrag ineens al veel meer koopt. Daarnaast zie je als koper dat er meer op de markt is dus je gaat niet zomaar meer betalen wat de verkoper wilt hebben. Veel verkopers zijn nog niet bereid verlies te nemen en zitten daarom te hoog in vraagprijs waardoor je in een vicieuze cirkel komt want ondertussen zakken huizen verder in waarde dus hoe langer je wacht, hoe lastiger het is om iemand te vinden die wil betalen wat jij wilt hebben.

Edit: Heb afgelopen twee weken een paar huizen bekeken op plekken waar we 2 jaar geleden extreem overboden werden en die staan allemaal > 2 maanden te koop, met verkopers die niet bereid zijn te zakken omdat ze hopen dat er vroeg of laat wel iemand komt.

15 likes

Nee het heeft energielabel C. Vandaag komt onze aankoopmakelaar, hij gaat ons helpen met een bod te maken. Beetje een dubio wat dan wijsheid is. Qua locatie is het echt perfect, en de grote van het huis plus tuin.
Maargoed met zoveel kapers op de kust is het de vraag of er dan mensen gaan overbieden