Kans zit er dan wel in. En jij wilt absoluut niet overbieden?
Afhankelijk wat onze aankoopmakelaar zegt⦠Mijn vriend heeft een koophuis die kan daar nu ook flinke overwaarde van pakken, dus wellicht moeten we dat langs elkaar wegstrepen
Kleine kans, maar misschien werkt er iemand in die sector of heb je er ervaring mee: heeft iemand een heel ruwe inschatting (min max) van wat een nieuw verwarmingssyteem voor een complex van ± 100 appartementen.
Ik kijk naar een appartement waar al een principieel akkoord voor bestaat om de huidige verwarming (met elektrische accumulator radiotoren) te vervangen, maar nog geen prijs bekend van is. Ik heb echt geen idee waar ik zo ongeveer aan moet denken. Er is ook nog niet bekend of het dan om warmtepomp zal gaan of bv stadsnetwarmte.
Ik heb echt geen flauw idee met wat voor bedragen ik rekening moet houden, worst caseā¦
Wij zitten momenteel in een verduurzamingstraject met de VvE. Kosten zijn natuurlijk helemaal afhankelijk van wat er gedaan gaat worden. Maar doorgaans komt het neer op een lening die wordt afgesloten op naam van de VvE en daaruit volgt dan een verhoging van het maandbedrag dat je betaald aan de VvE. Het is ook afhankelijk van hoeveel geld er al gespaard is door de VvE.
Er wordt sowieso niet vanuit gegaan dat je de kosten zo kan leggen, dat kan de meerderheid van die andere 99 huishoudens in je complex namelijk ook niet. Kun je de notulen van VvE vergaderingen er niet op nalezen? Dat kan ook wat info geven over de financiering.
Deze vragen kun je ook (via makelaar evt) aan de vve stellen. Vraag sowieso heet financiƫle plaatje van de vve op een het MJOP. Dat geeft ook al inzicht.
Dit is niet in Nederland! Dus wellicht werkt dit allemaal iets anders. Het is wel degelijk de bedoeling dat dit zo betaald wordt door de eigenaars. Voor de start van de werken wordt een voorschot gevraagd, en bij de afrekening aan het einde van het jaar wordt dit verrekend zoals ik het begrijp. Er is geen fonds voor renovatiewerken.
In het verslag van de algemene vergadering staat dus enkel dat er een principieel akkoord is en er offertes opgevraagd zullen worden. Die offertes zijn er nog niet dus ik kan niet meer te weten komen.
Ik snap dat het uiteraard afhangt van de keuzes die gemaakt zullen worden, maar ik weet niet aan welke grootteorde ik moet denken.
Heb je wel contact gehad met de VvE? Het lijkt me erg bijzonder om een principeakkoord te kunnen bereiken zonder dat er enig idee is van prijsklasse namelijk dus er zal toch wel een schatting bestaan?
Maar hoe denk je dan dat wij het zouden kunnen helpen? Het wordt een beetje moeilijk als dit niet in NL of BE is, dan is er toch ook bij ons weinig kennis? Ik vind dit een beetje een onmogelijke vraag.
Ik zeg toch, kleine kans dat iemand zoiets weet! Ik verwacht helemaal niet jullie dit weten.
Wie weet werkt hier iemand in die sector die er een vanaf - tot geschatte prijs op kan plakken.
Ik heb uiteraard deze vragen gesteld bij de makelaar en syndicus, uitgezocht hoe het zit met dit soort werken betalen als eigenaar etc. Ik wacht nog op die antwoorden, maar met dat verslag hebben ze me alle info gegeven die ze me wettelijk moeten geven.
edit: het is trouwens wel in BE!
Sorry @TanteBetje geen idee wat jouw probleem is? Ik stel de vraag toch niet aan jou persoonlijk?
Het is toch niet handig als je een hele grote vraag hier stelt, en als er dan antwoord komt, je aangeeft, nee, het is toch anders, op een andere lokatie, andere situatie, ik heb dit al gedaan. Nogal handig om te vermelden als je hier aan mensen vraagt om mee te denken. Je bent trouwens niet de enige op dit forum hoor, die begint met een post en steeds extra info toevoegt.
Nee dat snap ik - ik was gewoon puur op zoek naar de waterkans dat iemand hier een ruwe schatting in zān hoofd zou hebben, dat was ook het enige wat ik vroeg.
Het is pas achteraf dat ik zie dat mensen met andere behulpzame info / tips komen, wat uiteraard sympathiek is! Maar die info vroeg ik helemaal niet om, en ik had ook niet verwacht dat men hierop in zou gaan, dus er in mn openingspost niet op geanticipeerd.
Je kan de jaarlijkse verslagen van de algemene vergadering met de syndicus opvragen. Volgens mij moet er ook een fonds opgebouwd worden voor dit soort werken, maar wettelijk minimum is niet heel hoog, als ik me niet vergis. Lijkt me vreemd als 100 gezinnen verplicht worden om een aanzienlijk bedrag er meteen te leggen, dat kunnen veel mensen toch helemaal niet? Maar goed, ik ben geen kenner en ik vermoed dat je dit ook al wist.
Ik heb de verslagen inderdaad, daaruit haal ik juist dat dit principieel akkoord er is. Op de volgende vergadering worden de offertes besproken en hierover gestemd, dan ben ik potentieel dus al eigenaar als ik ervoor zou gaan. Ik probeer nu juist in te schatten hoeveel die kosten ruwweg kunnen zijn, want ik heb geen flauw benul. En als ik de kost niet kan schatten, dan zeggen die fondsen ook weinig.
Er worden niet zomaar 100 mensen verplicht om dat geld uit te geven door 1 persoon he. Daarover wordt gestemd door de algemene vergadering van de mede-eigenaars, die met een verdeelsleutel elk een stem hebben. Pas bij 3/4 voorstanders kunnen dit soort werken uitgevoerd worden. Ben je bij de minderheid die tegen stemde, dan heb je pech en moet je toch betalen. Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe het gaat als je echt niet kĆŗnt betalen, maar dan heb dus problemen en moet je mogelijk verkopen.
Bij dringende werken is het anders en moet (volgens mij) de helft voor stemmen, of kan de syndicus overrulen en het afdwingen bij een vrederechter geloof ik (in het geval van een lekkend dak oid).
Er bestaat inderdaad meestal een reservefonds waar eigenaars geld op storten voor dit soort werken, en dat is in de meeste gevallen ook verplicht sinds 2019. Bij grotere werken bij grote mede eigendommen is er ook een systeem van samen een lening aangaan of aan elkaar lenen, maar dat ben ik nog aan het uitzoeken.
Nou we gaan een bod uitbrengen op het laatste moment⦠De aankoopmakelaar gaf aan als je het echt eerlijk wil houden, dat je in het laatste uur je bod gaat uitbrengen. Om te voorkomen dat de verkoopmakelaar dit ziet en een ander aan raadt om een hoger bod uit te brengen (wat natuurlijk niet mag)ā¦
We brengen een bod uit waar we ons goed bij voelen, meegenomen dat we ook een goede overwaarde kunnen hebben en dat het huis van mijn vriend snel verkocht gaat worden.
Aan de ene kant ben ik enthousiast want we gaan een bod doen, maar aan de andere kant ook heel realistisch dat er hoogstwaarschijnlijk iemand hoger zal zitten dan wij.
Spannend! Ik ben benieuwd
Spannend! Wanneer horen jullie het?
Het is tot en met woensdag 18:00. Dus verwacht donderdag of vrijdag wel wat te horen
Wij gaan maandag weer naar een huis kijken. Super ruim van binnen, maar van buiten is het niet een echt heel mooi (zoals een groot deel van de huizen hier⦠of hoor ik dat niet te zeggen over mijn eigen stad ).
Mijn vader gaat meestal mee, aangezien hij veel meer kijk heeft op gebreken etc. Maar hij vindt het huis op voorhand niets, omdat hij het geen uitstraling vindt hebben. Hoe belangrijk is de buitenkant van een huis voor jullie?
Ik heb natuurlijk het liefst ook een mooie buitenkant, maar ligt daar mijn prio? I am not sure yet.
Een stuk minder belangrijk dan de binnenkant, de ligging etc.
En heel eerlijk, ik vind ons huis ook best lelijk van buiten. Maar daar ligt echt mn laatste prioriteit. Ons oude huis was veel mooier, maar dit is voor ons qua ruimte, qua locatie en qua tuin een veel fijner huis. Beneden zijn we nu op wat laatste dingen na helemaal klaar met klussen en het is echt een fijn huis geworden, wat bij ons past. En dat vind ik zelf veel belangrijker dan dat ik het huis van de straatkant weinig uit vind stralen.