Kan je dan ook de voorwaarde zien van de andere partijen?
Ja je kan zien, welke voorwaarden ze hebben gekozen:
- Onder voorbehoud van financiering
- Onder voorbehoud bouwtechnisch rapport
- Of ze de woning hebben gezien
- Welk bod er gedaan is
- Hoe laat ze het bod hebben gedaan
Ik vind het wel interessant om te zien hoeveel biedingen er waren. In dit geval 6 waarvan 2 erg laag en 4 rond hetzelfde bedrag.
Ik woon nog bij mijn ouders, maar ga maandag voor het eerst een huurwoning bezichtigen. Vind t best spannend. Ben vandaag een rondje door de buurt gereden en dat beviel me wel.
Heb jij het biedlogboek opgevraagd of kon je dit âgewoonâ zien?
Wat mooi die transparantie! Voor jou heeft het niet goed uitgepakt, maar het geeft wel een beeld van hoe het is gelopen. Voor iedereen. Zat er veel tussen het bod van jullie en degene die het is geworden? Jammer dat de verkoper voor de snelle zekerheidsroute is gegaan. Onze makelaar raadde die ook aan, en begreep niet dat we voor een briefje en 2000 euro extra weken in âonzekerheidâ wilde zitten. Terwijl ze zelf had aangegeven dat zij de financieringsaanvraag had ingezien van deze mensen en aangaf dat ze zelfs met een ongunstige taxatie de financiering toch rond zouden krijgen.
Dat is voor jullie misschien ook nog iets om naar te kijken, of je zonder in te leveren op je financieringsvoorwaarde toch iets van zekerheid kunt geven in informatie aan de verkoper. Wellicht weet je makelaar je daarbij te helpen voor de volgende keer.
Waar vind je zoân partij?
Edit: ik zou nu niet zo snel durven zeggen dat het huiswerk doen is. We hebben net gezien hoe de rente in een hele hele kleine periode onverwachts hard kan oplopen. Als in halve procenten in enkele weken. Daarnaast denk ik dat je net een heel populair huis hebt getroffen @Kareltje.
Ik vond het zelf heerlijk dat we voor een partij zijn gegaan zonder voorbehoud. Bij ons scheelde het iets van 5000 euro. Ook al wist ik dat het bij de andere partij ook goed zou komen waarom jezelf onnodig in spanning laten zitten idd? Zit wel een achtergrond achter van 2x mensen die zich terugtrokken dus voor ons was de zekerheid zelfs nog meer waard als het had gemoeten.
Ja, dat begrijp ik. Wij hadden een brief van de bieders en vonden dat ook heel belangrijk. Die paar weken durfden wel dus wel aan, in ruil voor zeker weten dat er leuke mensen in ons huis kwamen. Omdat @Kareltje ook een brief had gestuurd, leek de situatie op die van ons.
Was dat recent of in de periode dat de prijzen nog stegen. Nu zit het probleem in de taxatie. Als je die niet rond krijgt, krijg je je financiering niet. En dat heeft niet te maken met je eigen huiswerk.
Maar als iemand veel overwaarde of eigen geld heeft is die taxatie ook geen probleem toch?
Ik heb ook even gekeken naar de WOZ-waarde en dit vergeleken met de buren. Nu zie ik dat 1 van onze buren 2m2 minder hebben aan woonoppervlakte, terwijl zij een uitbouw én 2 gigantische dakkapellen hebben op zolder en wij het huis in de originele staat. Dus dat kan nooit kloppen. De uitbouw is ook niet zichtbaar op het kaartje (bij de overige buren met uitbouw is dit wel te zien). betekent dit dat ze de uitbouw zonder vergunning hebben neergezet? Of is er mogelijk een andere verklaring voor? Ga er zelf niks mee doen want tevreden met onze woz-waarde maar ben wel nieuwsgierig.
Dat hangt er vanaf. Voor wat er overblijft moet je het wel kunnen financieren. Maar idd, hoe meer eigen geld, hoe makkelijker.
Soms klopt het gewoon niet in het kadaster. Ons huis stond als 132m2 in het kadaster maar is in werkelijkheid 116m2. We hebben daar best veel moeite voor moeten doen om te bewijzen dat her echt maar 116m2 was want zij hadden het zogenaamd gemeten. Heb ze het taxatierapport gestuurd en uiteindelijk is het aangepast. Het was echt gebaseerd op lucht die 132m2
Bizar dat het zo moeilijk gaat om dat aan te passen
Taxaties zijn gebaseerd op transactieprijzen van vergelijkbare woningen in het verleden. Zeker modelmatige taxaties (Calcasa bijv) vallen nu juist relatief hoog uit maar in het algemeen is het nu makkelijker om âhoogâ te taxeren omdat je dus naar het verleden kijkt toen prijzen nog een stuk hoger waren. Wij hebben vorige maand een nieuw huis gekocht en de taxatie viel 90K hoger uit dan aankoopprijs. Dit was een Calcasa taxatie dus ook geen sprake van beĂŻnvloeding vd taxateur oid wat ook vaak gebeurt
Ik kreeg net melding van een nieuw appartement dat online is gekomen dat 1) spotgoedkoop is 2) vrij ok is van ligging en 3) ook nog goed van onderhoud is. Maandag direct even bellen, dit is de eerste keer dat ik direct zo positief over ben eigenlijk.
Grappig om te horen, ik hoor juist uit de markt andere verhalen, dat die lager uitvallen, omdat er gekeken wordt naar de verwachtte opbrengst bij verkoop. Dat zijn wel taxaties voor de hypotheek, niet ter voorbereiding van verkoop.
Die taxaties (voor zowel nieuwe als huidige woning) die wij hebben gedaan was ook voor aankoop en niet ter voorbereiding op verkoop. Wij hebben eerder gekocht dan verkocht omdat verhuizen eigenlijk niet op de planning stond. Eén taxatie mocht via Calcasa, de andere was fysiek. Maar de bank doet nog een afslag van 10 procent op de taxatiewaarde voor de financiering als je een nieuw huis koopt terwijl je huis nog niet verkocht is.
Weet iemand of de woz waarde een op een wordt overgenomen als een huis ârecentâ is verkocht? Ik heb afgelopen jaar nieuwe buren gekregen en dat huis was altijd mijn vergelijking als het om de woz ging (alle andere buren hebben bijvoorbeeld een uitbouw of zijn hoekhuizen) Het verschil in woz waarde van mijn huis en huis van de buren is zo groot (hun woz is bijna âŹ50.000 hoger) dat ik nieuwsgierig ben hoe dat kan, voorheen gingen we namelijk qua woz aardig gelijk op.
Toen ik mijn huis kocht kreeg ik een brief van de gemeente waar ik moest invullen wat ik allemaal aan de woning had verbouwd/verbeterd. Toen ging mijn woz ook flink omhoog dus misschien komt het bij hen ook daardoor?
Nu het hier over taxaties gaat: @Tostibrood mag ik vragen wat jullie taxaties hebben gekost?