Wij hebben op 14 januari 2021 ons huis gekocht en de woz-waarde is op 1-1-2021 op exact de taxatiewaarde vastgesteld!
Bij mij is de woz hetzelfde als het aankoopbedrag, wel balen want ineens ging er een ton op in vergelijking met het jaar ervoor. Denk dat gemeenten het gewoon overnemen van het kadaster (?? Of de partij waarbij huizenverkopen geregistreerd staan), ook logisch en slim wel van ze
Mijn ongevraagde tip: bel 5 a 10 minuten voordat ze ‘open’ gaan. Vaak is er dan al iemand en dan ben je de eerste. Zo hadden wij ons huis
Niet voor iedere uitbouw is ene vergunning nodig ook, ligt aan je gemeente. Bij ons mag je vergunningsvrij uitbouwen bv, zolang het alleen begane grond is, in je achtertuin en er daarna nog minimaal een X aantal procent van de grond (ben het percentage even kwijt) onbebouwd is.
heg kadaster klopt bij ons trouwens ook niet, volgens het kadaster is ons huis in 93 gebouwd en dat is dus 92. Mooi kak, want wij willen boven beter isoleren en er is vanuit de gemeente een actie maar dat is voor huizen tm 92. En omdat volgens het kadaster ons huis in 93 is gebouwd, kunnen wij ons niet opgeven want geautomatiseerd systeem dus maandag maar eens kijken of we dat aangepast krijgen.
Ja moest op de website move.nl, blijkbaar normaal dat het wordt vrijgegeven.
@TanteBetje Ja erg fijn! Zo kan je in ieder geval een beetje eruit halen waarom ze voor een ander kiezen. Zij zaten 2500 euro lager. We bellen de volgende keer weer met onze aankoopmakelaar, die zei ook dat het gewoon echt pech is maar er altijd weer een nieuw huis online komt… Ik hoop snel haha, want ik wil in een dorp gaan wonen waar de categorie waarin wij zoeken snel verkocht worden.
Kan niet wachten tot wij een woning hebben zodat ik ook mee behangetjes kan gaan uitzoeken en delen haha! Had al van alles in mijn hoofd met de woning die we dus niet hebben gekocht!
Calcasa taxatie kostte €79, ‘live’ taxatie via Vereniging Eigen Huis geregeld voor €599. Dat was inclusief kosten voor een spoedaanvraag
Ja scheelt ook echt veel, we waren dichtbij. En met die rentes, klopt helemaal! Dit gaf de hypotheekadviseur ook als reden om met voorbehoud van financiering te doen. Als je het geld zo hebt liggen kan je het wel met zekerheid doen. Denk niet dat mensen beseffen dat je dan verplicht bent om alsnog zo’n 10% van de koopsom te betalen, als je de financiering niet rond krijgt.
Ik weet ondertussen wie het heeft gekocht, en die hadden hun huis al een tijdje verkocht. Waarschijnlijk hadden zij dus een smak geld klaar staan.
Dit vertelde onze adviseur ook. Eerst hoefden we daar helemaal geen rekening mee houden bij het bod, want taxatiewaarde was vaak relatief hoog. Nu heeft hij al een aantal keer gehad dat een huis toch wel flink onder de verkoopprijs werd getaxeerd en daardoor de financiering niet rond kwam.
Het is niet altijd slecht om een hogere WOZ te krijgen of te vragen. Als je waarde hebt toegevoegd aan je huis door een uitbouw of verbouwing en de prijzen in de buurt zijn gestegen kan het zijn dat je hypotheek onder de 75% is gezakt, en kun je naar een lager rentetarief. Als je binnenkort je hypotheek rentetermijn moet verlengen is het goed om dat na te kijken.
Weet je of dat ook kan als je rente nog een aantal jaar vast staat?
Dat hangt af van de regels van je bank. Maar je kunt altijd met hun overleggen. En goed rekenen. Soms moet je een boete betalen, maar bespaar je op lange termijn meer. Alleen als je nu de afgelopen 5-7 jaar rente hebt vastgezet, is alles meestal hoger nu, dus dat zal niet veel voorkomen.
Hebben hem in 2018 voor 20 jaar vastgezet op een heel laag percentage inderdaad, maar de hypotheek is 65% tov de woz waarde, dus dacht wie weet kan het dan nog lager. Maar dat zal wel niet dan.
Nee, want dan gaat het wel tegen de huidige rentes, dacht ik. Tenzij daarover afspraken staan. Bel even met bank, dat kunnen ze voor je uitzoeken. Wie niet waagt, die niet wint.
Wij hebben ook een hypotheek uit 2018, maar in dat rentepercentage zit een bepaalde opslag voor een hoge schuld/marktwaarde-verhouding en als je onder een bepaald percentage zit wordt dat minder tot uiteindelijk 0% en nog lager krijg je korting. Dus je rentepercentage verandert niet, je krijgt alleen opslag of korting.
Bij ING is dit.
Vorige week een taxatie laten doen voor €585.
Wij zitten bij Lloyds op 2,72%. Maar wie niet waagt, wie niet wint, dus we gaan het gewoon eens uitzoeken.
Wij hebben meer dan een procentpunt minder en daar zit ook nog opslag op. Zeker het uitzoeken waard, staat volgens mij in je offerte van toentertijd
Bij de meeste geldverstrekkers is de laagste risicoklasse / loan-to-value 65%… dus het kan zijn dat je al geen opslag hebt.
Wij zitten ook bij Lloyds, en in onze voorwaarden staat dat de hypotheekrente automatisch naar beneden wordt aangepast als je onder de 80% en 65% van de marktwaarde komt. Het gaat steeds om ongeveer een tiende procentpunt van je oorspronkelijke rente (iig toen wij in 2021 afsloten). Als je al onder de 65% marktwaarde zat toen je de hypotheek afsloot, heb je automatisch al het lagere rentepercentage moeten krijgen in je hypotheekaanbod.
Lloyds houdt de taxatiewaarde bij aankoop aan voor het verlagen van je rentepercentage. Door middel van een nieuwe taxatie kun je een andere marktwaarde door Lloyds laten meewegen. Ik weet niet of ze een WOZ-waarde ook accepteren. Dat kan nog wel het navragen waard zijn.
Wij konden dit wel bij de ABN obv WOZ. Percentage aangepast van 2,74 naar 2,44.