Huizen/woningmarkttopic #3

Heb je schuine daken? Bij ons verklaart dat de verschillende metingen

2 likes

Nee, ik heb een zolder maar die is niet bewoonbaar (geen trap en geen ramen) dus dat zou niet mee mogen tellen als woonruimte dacht ik. Anderen mensen in de straat hebben wel een bewoonbare zolder of extra uitbouw dus wellicht dat het daardoor komt

1 like

Wij hebben dit gehad! Wij hebben dit via het kadaster laten aanpassen. Heb een tijdje terug hier ook over gepost volgens mij. Vast nog terug te vinden.

@FISSA & @JustinBieber bedankt ik ga daar eens kijken! Heeft het aanpassen voor jullie ook invloed gehad op de woz-waarde of staat dat los van elkaar?

2 likes

Bij mij niet. Maar ik heb het al laten aanpassen voor de WOZ waarde bekend werd. Onze is ten opzichte van vorig jaar 30% gestegen. Maar is wel ter hoogte van onze taxatie dus geen raar bedrag.

1 like

Onze WOZ waarde is met 84k gestegen. Ben benieuwd naar de gemeentelijke belastingen.

1 like

Het percentage van de woz dat je betaalt staat toch gewoon online? Bij ons 0,165% geloof ik

3 likes

Ja idd. Gelukkig zijn de percentages wel omlaag gegaan ipv omhoog.

2 likes

Oh geen idee eigenlijk!

1 like

Onze WOZ is nog niet bekend maar houdt m’n hart maar weer vast. Volgens mij stond onze gemeente vorig jaar in de top 10 met hoogste verhogingen :smiling_face_with_tear:

:clap:t3::clap:t3::clap:t3::clap:t3::clap:t3::clap:t3::clap:t3:

Ja als woningen verkocht zijn, verdwijnen ze daarna na een tijdje. Funda haalt ze er gewoon af. Vind ik ook wel logisch. Verkocht is verkocht en dus weg. Bij de ene sneller dan bij de ander. Misschien ook voor de privacy.
Ik heb wel meer dan 18 woningen opgeslagen (47 :upside_down_face:), dus geen idee hoe dat zit.

4 likes

Na 3 weken geleden weer zwaar overboden te zijn op een huis, hebben we gisteren weer een huis bezichtigd waar we een bod op willen doen.

Wat een ellende is dat toch. We gaan een openingsbod doen (want daar vroeg de makelaar zelf om). Maar ze hebben al een bod en ik denk nog enkele bezichtigingen deze dagen. Maar dat bod hebben ze geparkeerd omdat het huis al half jaar leeg staat (oude mensen die al naar een appartement zijn gegaan) en voorwaarde bij dat bod is verkoop eigen huis. Wij bieden alleen met voorbehoud van financiering en zsm overdracht.

2 likes

Klopt, maar we gaan wel een stuk onder de vraagprijs moeten bieden, omdat het echt gedateerd is binnen. Dat maakt het toch spannend.
Alles is nog bruin, groen en baksteenlook. Een hele ouderwetse schouw en houten balken tegen het plafond. En er moeten ook wat oude schuifkozijnen vervangen worden, omdat die echt hun beste tijd gehad hebben. Dus we moeten echt wel een wat ruimere marge spaargeld overhouden dan je bij al wat meer gemoderniseerde huizen zou doen. Maar wij zien in de basis een degelijk huis wat qua looks weer naar deze tijd gebracht moet worden. Een deel zouden we nu doen en de benedenverdieping zouden we voor gaan sparen en dan over een jaar of 3 grondig aanpakken (+vloerisolatie).

Dus we hopen dat het de andere mensen afschrikt, want wij schrokken ook toen we binnen kwamen😂.

8 likes

Veel mensen kunnen daar niet zo goed doorheen kijken gelukkig! En als het zo lekker verkocht op die vraagprijs was het al weg :sweat_smile:

3 likes

Ik denk dat je wel kans maakt.
Die andere moeten eerst hun huis nog verkopen, kan zo lang duren.

Als ik makelaar was, zou ik ze ook wel naar jullie sturen. Dan zijn ze bij wijze van spreke volgende maand er vanaf.

Die andere bieden misschien 30k meer maar dat is heel onzeker bod

1 like

Ik heb dat gedaan en dat was geen probleem. Het is in ieder geval niet verplicht nee. Al kan ik me voorstellen dat het misschien net niet uitkomt ofzo en dat je het dan niet meer kunt plannen (of dat de huidige bewoners net in die bedenktijd niet “kunnen”)

1 like

Het is niet verplicht, maar je hebt wel meewerking van de verkopers nodig natuurlijk om het in die drie dagen te kunnen/mogen doen.

2 likes

Mijn kopers wensten ook binnen de 3 bedenkdagen een bouwkundige keuring in te plannen, maar dit niet als voorwaarde op te nemen. Daar zijn wij (en mijn verkoopmakelaar) niet in mee gegaan uiteraard. De bouwkundige keuring is na de bedenktijd alsnog uitgevoerd (kwam niets uit overigens), maar was nu geen voorwaarde tot ontbinding koop.

8 likes

Wij hebben een bouwkundige keuring laten uitvoeren en zijn inmiddels twee lekkages en een kapot riool verder binnen een jaar. Ik vrees dat dat soort onderhoud gewoon bij woningen horen en dat je dit soort dingen niet onderuit komt of kan opvangen/voorkomen met een bouwkundige keuring. Meer voor je eigen gevoel dat mocht je het niet laten uitvoeren en uiteindelijk wel dit soort onderhoud hebt dat je je niet rot daarom voelt.

4 likes