Huizen/woningmarkttopic #3

Wat spannend!! Het ligt echt aan de regio, hier zie ik in ieder geval nog geen verschil qua overbieden (helaas). Wel wat verschillen in het biedingsproces trouwens, laatste tijd wat minder inschrijvingen.

Edit; Ik lees nu hoge prijsklasse, dat kan wel een verschil maken! Wij zoeken rond 550-600, in dat segment merken we totaal geen afkoeling. Maar boven de 650 loopt het wat minder storm lijkt het (wat ik kan inschatten op basis van de tijdsduur dat het op Funda staat.)

3 likes

Welke regio was dit (koop)?

Groningen

4 likes

Het is ook een spelletje, waardoor je zo weinig kan met dat overbieden.

De makelaar was hier vd week voor taxatie en vertelde dat er recent 2 vrijwel gelijke woningen te koop stonden (althans, qua oppervlak, bouwjaar en perceel zegmaar. Natuurlijk wel andere inrichting en andere look van buiten). De een stond voor bieden vanaf 500.000 en de ander bieden vanaf 600.000. Ze zijn allebei voor net boven de 6 weg gegaan

Ja is er dan “achterlijk veel overboden”, of was het een spelletje om er 500.000 neer te zetten en zo wat “op te jagen”

3 likes

Oh wauw echt heel verschillend dus als ik de reacties zo lees. Volgens mij is dit ook best een populaire plek, dus dat zal niet in het voordeel werken. En wat bizar @Wonderland en @Clo dat is echt een mega verschil. De makelaar vertelde inderdaad ook dat hij soms biedingen krijgt die echt ver boven de andere biedingen liggen en dat die mensen dan echt veel te veel betalen voor dat huis. Maar ja, dat weet je zelf niet als koper. Hij vertelde wel dat als er maar drie biedingen zijn dat er dan onderhandeld wordt, dus dat je elkaar dan kan blijven overbieden als het ware.

Samenvatting

Het gaat overigens om een huis van boven de 1 miljoen. Het lastige is dat een ton meer bieden op zo’n bedrag qua percentage heel erg weinig is in verhouding met een huis van 5 ton of zo.

M’n vriend is nu werken maar komt rond het avondeten weer thuis en dan moeten we het er maar even goed over hebben, wil echt zo snel mogelijk bellen haha. De makelaar zei dat de eerste bieder voorrang heeft ook om eventueel weer een tegenbod te doen.

Het irritante is nog wel dat ik vorige week helemaal niet opzoek was naar een huis, we wonen echt wel fijn eigenlijk. Maar dit is gewoon zo prachtig en nu zit ik dus met alle stress erover :joy:

4 likes

Ja je kan toch via kadaster ofzo voor 1€ inzien waar een huis uiteindelijk voor verkocht is?
Maar dit is iets van “horen zeggen” haha, weet niet of het klopt en hoe :see_no_evil:

Ik weet de precieze prijs niet maar voor heel weinig indd. Is ook info die een aankoopmakelaar zou hebben en je dus mee kan helpen

1 like

Klopt, maar pas na passeren bij de notaris. Dus op het moment dat de sleuteloverdracht is geweest.

1 like

Ligt aan het huis en gebied. Voor deze prijsklasse zou ik het niet weten. Hebben jullie een eigen makelaar?

Wij hebben zelf 10% overboden, iets meer zelfs. Maar waren veel kapers op de kust en was te verwachten.

En op ons eigen huis is ‘maar’ iets meer als 2% overboden. Stond wel al best hoog in vraagprijs. Veel kijkers gehad maar weinig biedingen. Denk als die lager was geprijsd we meer biedingen hadden gehad en zelfde of meer voor hadden gekregen.

Tussen nieuwe huis en oude huis zit 130.000 verschil in prijs. Zou zelf dus niet zoveel neerleggen voor ons oude huis.

3 likes

Oh dat van het kadaster is wel een goede tip! Wij hebben dus helemaal geen makelaar. Heel toevallig afgelopen zaterdag dit huis via iemand anders getipt gekregen en gisteren dus een afspraak gemaakt voor de bezichtiging van vandaag :grimacing: Is zo te lezen wel handig om te hebben, maar volgens mij hebben we die tijd al niet meer als ik het zo hoor. Ugh als dit niks wordt ga ik voorlopig ook niet meer kijken naar iets haha, vind het nu al kut om iets zo graag te willen maar er zo weinig invloed op te hebben of je het wel of niet krijgt.

3 likes

Doordat de rente stijgt kunnen mensen minder lenen. Minder lenen betekend minder overbieden. Het zal niet ineens halveren maar er is wel een kantelpunt te zien

4 likes

Ik denk niet dat de huizenprijzen gaan dalen, maar het exorbitant overbieden zal minder worden ( in bepaalde segmenten).

De bezichtigingen lopen terug, waardoor de kopers het aandurven om meer rond de vraagprijs te gaan bieden : minder kapers op de kust.

Dat is wat ik denk en om me heen zie en hoorde van onze makelaar.

7 likes

Maar als er minder word overboden is er toch ook een daling?

2 likes

Je kunt ook nu een makelaar bellen over specifiek advies bij dit huis en dat je enkel betaald als je hem daardoor ook krijgt. Ding met alles hier over overbieden is; je hebt er niks aan. Overbieden is ook volledig afhankelijk van hoe een huis de markt op gaat. Je kunt hetzelfde huis voor 300, 325 en 340 de markt op zetten en dan in alle drie de gevallen een bedrag rond de 350 krijgen. Dan is op het eerste bedrag fors overboden, maar aan de marktwaarde van het huis niks veranderd.

8 likes

De huizenprijzen an sich stijgen nog steeds, maar idd het minder overbieden zorgt ervoor dat huizen minder “duur” worden. Door enorm te overbieden betekent niet dat de waarde van de woning stijgt.

Dit is een goeie tip, wij hebben echt heel veel gehad aan de makelaar qua wat te bieden en vervolgens onderhandelen. Bij ons was het namelijk zo dat het huis werd verkocht volgens inschrijving, maar in de praktijk hield dat in dat iedereen die wilde een bod deed, en dat er verder onderhandeld werd. Dus onze makelaar belde de verkoopmakelaar en daarna ons om te overleggen van hoe of wat verder. Dat soort dingen zijn fijn om te doen met een aankoopmakelaar, ook omdat die een objectief en nuchter beeld houdt.
@RupiKaur

Edit jij zit wel in een ander segment en waarschijnlijk een andere woonplaats, mogelijk gaat het er daar anders aan toe maar dit was mijn ervaring, misschien heb je er wat aan :woman_shrugging:

1 like

Maar dat is dus niet waar, de prijzen zijn an sich niet gestegen afgelopen kwartaal maar juist een beetje gedaald.

1 like

Oh dan heb ik verkeerde info. Ik dacht juist dat de prijzen nog steeds stegen.

Ben blij dat ik mijn huis dan nog voor zo’n goede prijs heb kunnen verkopen.

Echt zo blij dat ik dit alles “achter de rug heb”.

En de eerstkomende 10 jaar blijf ik zitten waar ik zit :laughing:

Wij hebben ook in die prijsklasse gekocht vorig jaar april, toen zijn we zelfs een keer met 2,5 ton overboden :sweat_smile: heb zelf wel het idee dat huizen hier in de omgeving van die prijsklasse wel iets langer te koop staan dan een jaar geleden, maar het is ook wel echt afhankelijk van de staat van het huis.

1 like

We gaan waarschijnlijk een bod doen zonder voorbehoud van financiering in de hoop dat dat ons een streepje voor zal geven. We willen ook niet twee ton over gaan bieden terwijl een huis dat het nou ook weer niet waard is. We gaan er echter wel een klein beetje boven zitten. Ben heeeeel benieuwd hoe het nu verder zal gaan.

17 likes