Huizen/woningmarkttopic #3

:clap:t3::clap:t3::clap:t3::clap:t3::clap:t3::clap:t3::clap:t3:

Ja als woningen verkocht zijn, verdwijnen ze daarna na een tijdje. Funda haalt ze er gewoon af. Vind ik ook wel logisch. Verkocht is verkocht en dus weg. Bij de ene sneller dan bij de ander. Misschien ook voor de privacy.
Ik heb wel meer dan 18 woningen opgeslagen (47 :upside_down_face:), dus geen idee hoe dat zit.

4 likes

Na 3 weken geleden weer zwaar overboden te zijn op een huis, hebben we gisteren weer een huis bezichtigd waar we een bod op willen doen.

Wat een ellende is dat toch. We gaan een openingsbod doen (want daar vroeg de makelaar zelf om). Maar ze hebben al een bod en ik denk nog enkele bezichtigingen deze dagen. Maar dat bod hebben ze geparkeerd omdat het huis al half jaar leeg staat (oude mensen die al naar een appartement zijn gegaan) en voorwaarde bij dat bod is verkoop eigen huis. Wij bieden alleen met voorbehoud van financiering en zsm overdracht.

2 likes

Dat klinkt voor jullie best gunstig toch?

1 like

Klopt, maar we gaan wel een stuk onder de vraagprijs moeten bieden, omdat het echt gedateerd is binnen. Dat maakt het toch spannend.
Alles is nog bruin, groen en baksteenlook. Een hele ouderwetse schouw en houten balken tegen het plafond. En er moeten ook wat oude schuifkozijnen vervangen worden, omdat die echt hun beste tijd gehad hebben. Dus we moeten echt wel een wat ruimere marge spaargeld overhouden dan je bij al wat meer gemoderniseerde huizen zou doen. Maar wij zien in de basis een degelijk huis wat qua looks weer naar deze tijd gebracht moet worden. Een deel zouden we nu doen en de benedenverdieping zouden we voor gaan sparen en dan over een jaar of 3 grondig aanpakken (+vloerisolatie).

Dus we hopen dat het de andere mensen afschrikt, want wij schrokken ook toen we binnen kwamen๐Ÿ˜‚.

8 likes

Veel mensen kunnen daar niet zo goed doorheen kijken gelukkig! En als het zo lekker verkocht op die vraagprijs was het al weg :sweat_smile:

3 likes

Succes! Ik vind het best gunstig klinken. Zou eventueel nog aangeven dat jullie open staan voor onderhandelen. Als je het dan net niet hebt kun je er misschien samen nog komen?

Ik denk dat je wel kans maakt.
Die andere moeten eerst hun huis nog verkopen, kan zo lang duren.

Als ik makelaar was, zou ik ze ook wel naar jullie sturen. Dan zijn ze bij wijze van spreke volgende maand er vanaf.

Die andere bieden misschien 30k meer maar dat is heel onzeker bod

1 like

Ik heb dat gedaan en dat was geen probleem. Het is in ieder geval niet verplicht nee. Al kan ik me voorstellen dat het misschien net niet uitkomt ofzo en dat je het dan niet meer kunt plannen (of dat de huidige bewoners net in die bedenktijd niet โ€œkunnenโ€)

1 like

De vraag is vooral waarom je het zou willen? Ben je van plan deze uit te voeren zodat je er eventueel nog onderdoor kan als het verkeerd uitpakt? Dan zou ik het opnemen. Als je ongeluk hebt tref je een verkoper die in die drie dagen de deur gewoon gesloten houdt. Je hebt immers geen voorbehoud opgenomen en het is in het belang van de verkoper dat de koop vlot rond is en blijft.

5 likes

Het is niet verplicht, maar je hebt wel meewerking van de verkopers nodig natuurlijk om het in die drie dagen te kunnen/mogen doen.

2 likes

Mijn kopers wensten ook binnen de 3 bedenkdagen een bouwkundige keuring in te plannen, maar dit niet als voorwaarde op te nemen. Daar zijn wij (en mijn verkoopmakelaar) niet in mee gegaan uiteraard. De bouwkundige keuring is na de bedenktijd alsnog uitgevoerd (kwam niets uit overigens), maar was nu geen voorwaarde tot ontbinding koop.

8 likes

Wij hebben een bouwkundige keuring laten uitvoeren en zijn inmiddels twee lekkages en een kapot riool verder binnen een jaar. Ik vrees dat dat soort onderhoud gewoon bij woningen horen en dat je dit soort dingen niet onderuit komt of kan opvangen/voorkomen met een bouwkundige keuring. Meer voor je eigen gevoel dat mocht je het niet laten uitvoeren en uiteindelijk wel dit soort onderhoud hebt dat je je niet rot daarom voelt.

4 likes

Kan je intussen met een aannemer of architect huizen gaan bezoeken? Is dat bij jullie gangbaar of moet je op de aankoopmakelaar vertrouwen voor dit?

Nouja het is dus niet ongebruikelijk, maar als je al ziek wordt van het risico op lekkage dus wel een vrij risicovolle strategie. Ik zou als verkoper zeker als ik niet precies weet hoe jij erin staat in ieder geval de deur dicht houden tijdens de bedenkdagen. Als je een bod zonder voorbehouden uitbrengt en ik je daarom kies ga ik niet faciliteren dat dat in de praktijk een bod met voorbehouden blijft.

33 likes

Ja 100%. Oprotten, je hebt een bepaald bod gedaan, daarmee ging ik akkoord en nu gaan we niet tussendoor wat anders doen.

10 likes

Het is inderdaad beide een risico, maar dat tweede kan je een paar keer doen en zeker niet meermaals bij dezelfde makelaars. Niemand wordt blij van kopers die in de bedenkdagen afhaken. Je neemt hem op op een limiet wat past bij jouw portemonnee. Maar juist als je hem opneemt met een laag bedrag snij je jezelf in de vingers. Niemand kiest een bod met een voorbehoud bouwkundige keurig op 2000 euro als je voor een paar duizend minder een ander bod hebt.

Je wilt uiteindelijk overkomen als een zekere potentiรซle koper. Als je signalen geeft dat de deal makkelijk afketst kiest men het alternatief.

5 likes

Ik heb destijds zelf onder voorbehoud van bouwkundige keuring tot 5.000 euro en daarbij aangegeven dat als het dichtbij de 5.000 ligt ik dan nog ruimte houd voor overleg (dus niet dat ik hem direct zou afketsen als hij boven de 5.000 zou komen). In de praktijk kwam de keuring op 6.200 en hebben we inderdaad overlegd met de verkoper over de 1.200 boven de 5.000 en uiteindelijk besloten die 50/50 te delen, dus hebben zij 600 van de verkoopprijs gehaald.
Overigens was het wel al duidelijk bij ons dat er iets uit de keuring zou komen, want er was een zichtbaar lekkend toilet, grootste deel van die 5.000 was dus ook dat de badkamer opnieuw moest gedaan worden (maar dat wilden we toch al). De onverwachte kosten kwamen uit een verrotte dorpel boven de achterdeur.

4 likes

Een goede aankoopmakelaar heeft ruim voldoende kennis om je te behoeden voor een huis met (technische) gebreken. En zij kunnen je ook helpen om een aantal risicoโ€™s weg te nemen, bv adviseren over een bedrag voor je voorbehoud en wat er nog aan een huis gedaan moet worden + wat dat ongeveer kost. Denk bv ook aan meterkast vervangen, staat van kozijnen/schilderwerk, dubbelcheck op lood/asbest/etc. Je kan natuurlijk prima zonder aankoopmakelaar maar als je nu al zegt dat je geen verstand hebt van huizen en ziek van zou zijn als je met lekkage komt te zitten, zou ik zeker iemand meenemen met meer kennis van zaken.

Daarbij is een bouwkundige keuring ook geen zekerheid dat er nooit iets mis is met je huis. Wij hebben al met een aantal dingen te maken gehad die de keurder niet had kunnen zien (ook niet hoeft te beoordelen als deze niet zichtbaar zijn) en veel geld, tijd en energie gekost hebben. Denk aan verborgen asbest, doorzakkende vloerbalk, heel klein stukje lood tussen normale leidingen, loodslab (oid? Geen idee hoe het heet) die eraf waaide tijdens een storm, etc. Een huis kopen komt nou eenmaal met risicoโ€™s (en een oud klushuis zoals wij hebben dan natuurlijk wel met wat meer/andere dan relatieve nieuwbouw).

10 likes

Als de uitkomst van de bouwkundige keuring een reden is om de koop niet door te laten gaan, zou ik dat wel opnemen in de voorwaarden want dat is het dan gewoon voor je.

Als ik mijn huis verkoop zonder die voorwaarden en de koper dan in de bedenktijd ineens wel een keuring wil (sowieso krijg je dat in die 3 dagen na tekenen gepland? Van de 3 dagen moeten er 2 werkdagen zijn en mag 1 dus een feestdag/weekenddag zij ) zou ik de deur dicht houden. Daag, dan had je het maar op moeten nemen als voorwaarde want blijkbaar is het wel een voorwaarde voor je. En daarna zou ik tot de overdracht ook nergens meer aan meewerken (vast keer komen opmeten bv) waar ik niet verplicht aan ben aan mee te werken. Ik zou me ook behoorlijk bedonderd voelen en uitzoeken of ik de koop nog kan ontbinden en een andere koper kiezen.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat een makelaar ook informatie over potentiรซle kopers met de verkoper deelt. En het volgende huis van deze makelaar waar jij wilt gaan kijken zullen de verkopers dit te horen krijgen. โ€œJa dit lijkt een goed bod zonder voorwaarden maar pas op wantโ€ฆโ€ Gebeurde bij ons wel, best wat mensen die kwamen kijken die onze makelaar al kende en kregen dus wel dingen te horen (zowel positief als negatief bv iemand die bij eerder huis van onze makelaar de financiering niet rond kreeg). En makelaars wisselen onderling ook informatie uit merkte wij.

7 likes