Ja klopt dat het een investering is, maar eentje die ik zeker zou meenemen. Zeker als je enkel naar klushuizen kijkt. Ik heb met het huis, niet echt onvoorziene kosten gehad maar liever iemand meehebben die er verstand van heeft en niet alleen naar cosmetische ingrepen kijkt.
Ik zou wel akkoord gaan met een bod onder voorbehoud van een keuring maar dan moet dat ook wel echt veruit het hoogste bod zijn. Als verkoper heb je er niets aan, het kan je alleen maar geld kosten. Daarom zou ik fel zijn en niet via de achterdeur alsnog een keuring laten doen binnen de bedenktijd.
Laatste keer geen keuring gedaan. Teveel concurrentie en zaten andere clausules in het contract dat geen meerwaarde had voor ons.
Eerste huis wel als voorwaarde maar vond het achteraf eigenlijk een wassenneus.
Wij zagen ook al die punten en later nog iets met riool gehad wat er niet in zat.
Wij waren daar ook enige bieder. Het heeft wel geholpen met verkoop van ons huis want ze wilden het allemaal inzien en leek de noodzaak wel weg te nemen om zelf 1 te doen. Ookal was het paar jaar oud.
Als verkopende partij hadden wij dat niet gekozen als meerdere biedingen zijn. Dan ga je voor beste prijs en voorwaarden verhouding.
Huis kopen is een risico er kan altijd wat zijn.
Edit. Wij zijn bij 1 huis ook niet geworden omdat we onder voorbehoud van financiering hadden. Maar wel hoogste bod. Andere bod was lager maar geen enkel voorbehoud
Nee tuurlijk niet. Niet als er in hoogte van het bod amper verschil zit. Maar de verkoop van mijn huis is dan ook geen liefdadigheid. Ik ben op zoek naar de deal die voor mij het best uit komt, vind het heel zuur voor kopers en begrijp de frustratie, maar zolang als dat ik keuze heb maar ik daar ook gebruik van. Potentiële kopers zijn voor mij wildvreemden, we moeten echt wel heel goed bonden wil ik daar een andere keuze in maken.
Hierbij een tip: als je ziek wordt van een lekkage in het eerste jaar in je koopwoning, blijf dan huren. Want een koopwoning komt met kosten, en dat zijn best grote investeringen. En al heb je een goed afgewerkt huis, er kan van alles gebeuren. Bijvoorbeeld de VVE gaat in meerderheid akkoord met een investering voor het schilderen van het huis, of het repareren van het dak.
Als je een huis wilt kopen en zekerheid wilt hebben dat je niet of zeer weinig onverwachte kosten hebt, koop dan een nieuwbouwhuis. Of een huis van minder dan 10 jaar oud. Alles ouder en je kunt ook met een bouwkundige keuring niet alles boven water krijgen.
Als de biedingen dicht bij elkaar liggen én de makelaar heeft bij beiden mogelijke kopers een goed gevoel dan wint waarschijnlijk het bod zonder voorwaarden. Maar als de makelaar bij de koper zonder voorwaarden een slecht gevoel heeft en dat kan onderbouwen weer niet. Als 2 biedingen dicht bij elkaar liggen speelt voor mij ook een stukje gevoel mee; wat voor mensen zijn het. Zeker als biedingen dicht bij elkaar liggen speelt bij veel mensen ook een stukje gunning volgens mij (tenminste wel als ik in mijn omgeving kijk).
Ja plus een bouwkundige keuring neemt ook echt niet alles weg. Veel lekkages zijn onvoorzien. Wij hebben domme pech gehad en had nooit gezien kunnen worden door een persoon die komt keuren. Daarbij kan er na keuring nog zoveel gebeuren. Shit happens dat hoort bij een koophuis.
@Shadina ik zou zelf minder snel voor het bod met keuring kiezen. Geen zin in gedoe als er een makkelijkere optie is. Zijn de huizen waar je naar kijkt oud? Wij keken naar huizen vanaf 1990. Daar is niet persé een keuring echt heel noodzakelijk voor heb ik begrepen. En onze aankoopmakelaar checkte erg veel voor ons. Of kruipruim droog was, wanneer daken vervangen moesten worden & bijv buitenschilderwerk. Hij wees ons in ieder geval altijd op mankementen en eventuele toekomstige kosten om rekening mee te houden. Misschien is dat ook optioneel voor jou.
Ik vond bij ons de bouwkundige keuring niet zoveel voorstellen eigenlijk. Hij was niet eens onder de vloer geweest. Al zou ik het bij een volgende woning wel weer doen denk ik en ook onder voorbehoud van de keuring.
@Shadina Ik zou vooral ook rekening houden met toekomstige kosten zoals verduurzaming. Als de woning nog aan gas gekoppeld is en een CV heeft moet je op termijn erin voorzien dat dit veranderd wordt. Dat kost je in de huidige wereld denk ik zeker 20k of meer (zonnepanelen, warmtepomp). En dan meteen de vraag: is de woning hier eigenlijk wel geschikt voor? Dat is bij sommige woningen niet even makkelijk of betaalbaar.
Ik heb ook een huis gekocht dat helemaal af is en wel een bouwkundige keuring laten opnemen. De verkopers vonden het prima, want die wisten dat het huis af/goed was dus dat daar toch niets uit zou komen.
Wij gaan kijken bij een veel te duur huis. In ieder geval wel te betalen voor ons maar willen niet zulke hoge maandlasten, want vinden leuke dingen doen en niks (of niet veel) te hoeven laten is zo’n fijn gevoel van vrijheid. Maar droomhuis op droomplek en helemaal af. Geen nieuwbouw (van voor 1900 ) met energielabel C dus dat is oke. Geen idee of het slim is om te gaan kijken want dan volgt natuurlijk een bod en tsjah die maandlasten.
Maarja een goedkoper huis moet vaak verbouwd worden en met kleine baby zie ik dat echt niet zitten + dan kom je al op hetzelfde bedrag (of meer als je pech hebt). Mega lastige afweging. Al helemaal met die hypotheekrente. En aan andere kant die wordt waarschijnlijk toch niet meer snel lager alleen maar hoger. Wat is tegenwoordig nog wijsheid he
Hoezo zou een goedkoper huis vaker verbouwd moeten worden?
Wij hebben een vrijstaand huis uit de jaren 30 met energielabel D, maar als het buiten vriest is het alsnog 5 graden beneden zou je niet laten leiden door een energielabel maar echt kijken naar de isolatiemaatregelen die getroffen zijn qua vloer/muren/glas/dak.
Is het te duur in je gedachten of echt zo. Dat je niks meer kan en net rondkomt ?
Ik zou het goed op een rij zetten voordat je wat doet of laat.
Eerste huis vond ik duur, nu denk wat was dat goedkoop itt tot nu. Maar als straks beide kinderen op school zitten hebben geen 2e hypotheekbedrag meer aan opvangkosten. Dus kunnen we weer beter sparen.
Dat is wat we de afgelopen twee jaar ondervonden hebben. In een lagere prijsklasse is het al snel te klein of moet alles nog verbouwd. Er komt in deze regio nauwelijks iets te koop dus er wordt hier nog zo belachelijk overboden.
Huis is flink geïsoleerd (dak, muren, vloer en hr ++ ramen) dus denk dat dat label in dit geval wel iets zegt.
En @Lichtknopje dat is zeker een goede. Helemaal nu we een kleine hebben vind ik dat lastiger inschatten. Al helemaal voor de toekomst. Maar goed ik gok dat het leven alleen maar duurder wordt dus een hoge hypotheek vind ik wel spannend. Nu kunnen we het redelijk oke betalen maar of dat zo blijft? Wie weet ga ik wel minder werken. Plus we zijn nu verwend met een hele lage hypotheek en lage rente ook weer zo kut dat je die hypotheek boven een bepaald bedrag niet mee mag nemen (en dus over het gehele bedrag de huidige rente betaald)
Had je niet vorig jaar dezelfde twijfels en toen de koop ontbonden?
Ik zou wel een realistisch maximum maandbedrag qua hypotheek voor jezelf bedenken waar je je oke bij voelt. Als je nu al van tevoren zegt dat je het te veel vindt…
Ik zou idd ook nadenken of je het bedrag ok vind. Wij zochten eerst twee onder 1 kap huizen maar toen de prijzen ineens bizar erg gingen stijgen hebben wij met zijn tweeen een gesprek gehad en wij wouden echt niet boven bepaalde lasten uitkomen ook al konden we het makkelijk lenen. Wij hebben toen besloten om concessies te doen. Iets minder m2 en geen twee onder 1 kap maar een hoekwoning. Ben nog elke dag heel blij met die keuze want had echt niet met lasten willen zitten waar ik soms buikpijn van kreeg. Zeker niet nu alles zo ongelofelijk duur word. Ik denk dat je het beste even goed voor jezelf moet opschrijven wat je echt wilt qua huis, en welke lasten je nog behapbaar vind en welke niet. En daarin een middenweg zoeken waar je comfortabel bent.
Ik zou het goed uitrekenen en gaan zitten. Wat je wilt en denkt in de toekomst te verdienen en uit te geven.
Wij hebben zelf lagere rente van vorige huis meegenomen. Dus bedrag wat daar nog openstond is voor die rente bij nieuwe woning. En rest gedeelte is nieuwe rente en klein deel aflossingsvrij.
Daarmee kregen we ander bedrag dan we dachten per maand. Financieel adviseur kwam hiermee.
Klopt, maar daar speelde locatie ook een hele grote rol in destijds. Huis heeft daarna nog maaanden te koop gestaan (waar we ons heel lullig over voelden) maar gaf ons wel aan dat het de juiste keuze was.
@JustinBieber jaa die concessies zijn we ons heel bewust van. We weten waar we concessies in willen doen en wat absoluut niet.
@Lichtknopje ja dat is dus de constructie die we het liefst willen maar dat geldt alleen tot een bepaald bedrag helaas.
Ben wel benieuwd wat veel te duur is. Wat voor huis is het in welke prijscategorie? Zou vooral afwegen of je je nu laat leiden door ‘de droom’ en uiteindelijk nu heel duur iets koopt wat je eigenlijk nu niet nodig hebt óf of je ook iets passend bij je situatie koopt. Als in: is het duur omdat huizen nu eenmaal duur zijn of is het duur omdat je eigenlijk het liefst luxer wil leven dan je comfortabel kunt betalen
Maar zijn dat dit soort huizen maar dan voor een lagere prijs? Want dan lijkt het me logisch dat er meer verbouwd moet worden, dat zit dan bij de prijs in. Ik krijg er een slecht gevoel bij als ik dit lees. Als je echt een beeld hebt van hoeveel dit in de maand gaat kosten en dat heb je er niet voor over… waarom jezelf kwellen door naar die bezichtiging te gaan?