Huizen/woningmarkttopic #3

Klopt, maar 165 kan je wel nog wel een hypotheek voor krijgen vaak en voor 350 zie ik starters in hun eentje niets kopen en is het gewoon niet mogelijk, ook niet na lang zoeken.
En in mijn omgeving werken een hoop mensen daar vandaan buiten de stad en verdienen ze niet gek veel minder dan in de randstad (deze specifieke vrienden toevallig wel, maar de rest niet) en wonen ze dus gewoon lekker goedkoop. Landelijk gezien krijgen ze natuurlijk dezelfde hypotheek als mensen die proberen te kopen in de randstad, alleen is het daar gewoon feitelijk niet mogelijk.

1 like

Joh, ik vind het gewoon zeuren als je zegt dat het overal duurder wordt als je feitelijk wel nog steeds relatief goedkoop kƔn kopen en wonen en dat de rest van het land gewoon niet lukt. Dat was alles wat ik wilde zeggen hoor.

1 like

Daar heb je gelijk in ja, misschien is het in haar omgeving nu wel ook duurder geworden en daardoor niet meer betaalbaar waar dat het eerst wel was. Ik dacht te ver in de extremen denk ik.

2 likes

Een beestje mosterd na de maaltijd wellicht maar: ik denk dat je nu ook vergeet dat over het algemeen (!!) de prijs van een huis wordt bepaald door wat mensen KUNNEN betalen en hoe graag mensen er willen wonen. Dus als de huizenprijzen in den helder laag zijn, dan is het blijkbaar niet zo’n heel populair gebied en is het ook niet onwaarschijnlijk dat het gemiddelde inkomen van iemand die in den helder woont ook niet heel hoog is. Dus absoluut gezien zijn de huizen misschien niet heel duur, maar relatief wellicht wel. En dan moeten de ā€œlocalsā€ nu misschien ook nog wel concurreren met rijkere mensen die uitgeweken zijn vanuit de randstad ofzo

2 likes

Wij gaan het dak buitenaf isoleren en het is meer kosteneffectief om de dakpakken gewoon in een container te laten tyfen en nieuwe er op te leggen dan ze netjes te verwijderen en weer terug te leggen. Wat kut :smiling_face_with_tear:

3 likes

er zijn veel berekeningen die inderdaad stellen dat het eigenlijk gelijkaardig loopt qua rendement, omdat je natuurlijk ook constant moet investeren in je woningkwaliteit. Het enige dat me nooit echt duidelijk is in die berekeningen is of ze ook rekening houden met de verkoopwaarde op latere leeftijd (zeker in Belgiƫ is dit altijd een reden geweest waarmee de overheid woningbezit stimuleerde, passief pensioen/huurrendement/vermogen).

dit echt zo hard haha, ik woon zelf in een dorp met een sterk residentieel karakter en verschillende villawijken, twee dorpen verder is de prijs soms maar een kwart voor hetzelfde :’) Ik kan nu een soortgelijk appartement in beiden kopen (zou kunnen beter gezegd) met een prijsverschil van 40%, beiden totaal niet af.

2 likes

Ligt er denk ik wel heel erg aan hoe je het beziet. Op korte termijn wellicht wel, maar op lange termijn is (en blijft) kopen over het algemeen wel goedkoper dan huren. (Dit is verder geen pleidooi voor kopen omdat huren weggegooid geld zou zijn oid)

4 likes

Zon discussie had ik niet willen veroorzaken maar ik bedoel dat er heel veel plekken zijn waar je voor dat geld geen huis meer koopt, het is overal veel duurder geworden en ook buiten de randstad.

Ik woon in een kleine stad in Brabant (60.000inwoners) en hier koop je voor dat geld ook geen rijtjeshuis, of heel erg gedateerd.

1 like

Hallo iedereen! Ik wist niet goed waar ik deze vraag zou moeten stellen dus ik probeer het hier. Mijn vriend en ik hebben een tijdje geleden een huis gekocht en door enthousiasme hadden we best snel een keuken gekocht. Probleem is nu dat onze verbouwing duurder uitvalt waardoor ik bepaalde kosten probeer te drukken. Een grote kostenpost is onze keuken en die zou ik dus graag niet meer (of gedeeltelijk) willen afnemen.

Ik weet dat ik een keuken niet zomaar kan annuleren en 30% zou moeten betalen als boete dus ik vroeg me af of ik bv alleen de oven zou kunnen kopen. Dan hoef ik geen boete te betalen want ik neem nog steeds iets af bij deze keukenboer.

Destijds zei de verkoopster ook dat we altijd de keuken konden aanpassen en dus bij wijze van ā€œeen compleet andere keukenā€ zouden kunnen ontwerpen.

Zijn er hier mensen die dit weten of zelf bij een keukenzaak werken? Mijn dank is groot!

3 likes

Ik denk dat je het beste gewoon kunt bellen naar de zaak waar je de keuken hebt gekocht. Die zullen het sowieso wel weten.

16 likes

Haha ja zeg je wel wat :sweat_smile: had gehoopt dat iemand een gelijkaardige ervaring had oid

3 likes

Bij ons werd verteld dat het bedrag wat je af moet nemen minimaal 70% van het aankoop bedrag moet zijn.

Heb je geen papieren getekend met voorwaarden? Daar moet het instaan.

2 likes

Heeft iemand hier ervaring met een niet-zelfbewoningsclausule? Met name of het echt zo risicovol is, of dat je dit goedkomen ondervangen met een bouwkundige keuring?

Wij hebben een huis bezichtigd die dit had. Ook geboden maar er is zo giga iverboden dat we het hebben laten gaan. De mensen die het gekocht hebben hebben laten keuren etc maar in praktijk bleek er echt veel meer mis met het huis dan verwacht. Lekkages die op t eerste oog niet te zien waren maar na slopen wel etc. Deze mensen hebben het huis niet kunnen af renoveren omdat het geld op was door alle onvoorziene problemen. Het kan dus ook niet goed uitpakken.

Wij hebben dat. Wij gingen wel aan omdat het net paar maanden maar leegstond en van erfgenamen was. Jaren leeg zou ik anders vinden. Huis zag er ook solide uit en uit de jaren 70 ipv 30 bijvoorbeeld.
Maar ik sta er ook in dat je altijd wat tegen kan komen. En gekocht is gekocht. Als oud bewoner weet je ook niet alles. En als in periode dat jij er woont alles goed was maar door verbouwen beerput opengehaald wordt is dat ook wel het risico. Zeker met oudere huizen.

Wij zijn zelf dus veel meer asbest tegen gekomen maar hadden we alsnog niet kunnen verhalen want asbest clausule en was wel bekend dat er asbest zat. Maar niet zoveel.

3 likes

Ik had dit, voormalig woningbouwhuis. Heb geen keuring laten doen.
Wat risico ingecalculeerd. En ze hebben de dingen die we zelf al zagen nog gerepareerd (dakgoot schuur zelfs nog paar weken na overdracht toen ik erachter kwam en het meldde). Ligt ook aan de andere partij denk ik… een woningbouw is anders dan een particulier.

Is bij mij goed uitgepakt, heb 1 lekkage gehad, waa rot maar niet onoverkoombaar.

@JustinBieber @Lichtknopje @Perzik Thanks voor jullie antwoorden! Het huis viel tegen, dus ook zonder die clausule had ik het waarschijnlijk niet aangedurfd, maar jullie onderschrijven wel een beetje mijn angsten (maar ook mijn gevoel, ā€˜je weet toch nooit helemaal hoe het zit’). Maar fijn om deze kanten ook te horen!

3 likes

En ik gun het ze van harte. Verder is er namelijk niets leuk in Schubbekutteveen.

Ik orienteer me op een mogelijke hypotheek. Ik las dat veel eerste gesprekken met een financieel adviseur kosteloos zijn. Maar hoe bepaal ik al bij ik een afspraak kan maken :sweat_smile: Ben ook echt ā€œbangā€ dat me gaan uitlachen daar met mijn draagkracht en de boodschap is dat ik het over 10 jaar nog eens moet proberen :sweat_smile:
Hoe zijn jullie begonnen?

1 like

Heb je al een online tool ingevuld en zit je ongeveer op het spaargeld dat je denkt nodig te hebben? Wij hebben gewoon online een berekening gemaakt van een mogelijke hypotheek en daarna gekeken naar wat we maximaal per maand wilden betalen.

2 likes