Huizen/woningmarkttopic #3

Mijn kopers hadden opgenomen dat ze graag een bouwkundige keuring binnen de bedenktijd wilden doen. Mijn huis is wat ouder maar wel compleet verbouwd dus ik was totaal niet bang dat daar iets uit zou komen. Sowieso kijkt zo’n bouwkundige puur op het oog en ziet ie dus minder dan wij zelf al wisten uit de verbouwing. Voor ons was dat dus totaal geen issue en we hebben dat bod gewoon geaccepteerd.

2 likes

Ik heb een aantal keer gelezen (via o.a. porterenee) over het verlagen van je risicoklasse en risico-opslag van je hypotheek, waardoor je - wat ik begreep - minder rente gaat betalen. Bij mijn hypotheekverstrekker moet dit via een desktoptaxatie.

Heeft een van jullie dit wel eens gedaan? Was dit veel werk / leverde het veel op? Wij wonen inmiddels 2+ jaar in ons huis, maar de waarde is flink gestegen - als ik al uitga van de woz waarde, zouden we makkelijk in een andere risicoklasse vallen. Ik vond alleen destijds het proces van de hypotheek aanvragen etc zo spannend en stressvol dat ik wil uitzoeken hoe dit werkt (omdat het bij mij valt onder ‘hypotheek wijzigen’) voordat ik zoiets opstart.
edit: en als jullie dat hebben gedaan, deed je dit dan zelf of via je hypotheekadviseur?

1 like

Bij mijn bank (ING) is het een kwestie van formulier printen, hypotheeknummer en nieuwe waarde invullen, bewijs bijvoegen (mag bij ons ook een WOZ-beschikking zijn) en opsturen, dan krijg je 2/3 weken later een brief dat je rente opnieuw is vastgesteld. Ik heb dat nu iets van 3 of 4x gedaan, bij ING dus supersimpel.

3 likes

Ik heb dit twee keer gedaan (zelfde huis). De eerste keer omdat ik door aflossingen in een nieuwe risicoklasse kwam, dat werd bij mijn bank niet vanzelf aangepast maar na 1 telefoontje was dat geregeld. De tweede keer met een taxatie, maar dat was ook heel makkelijk. Taxateur kwam langs (had gewoon dezelfde als bij aankoop gebeld), vervolgens heb ik dat rapport aan de bank gemaild, zij hebben het verder gewoon meteen geregeld. Echt niet te vergelijken met het afsluiten van een hypotheek/huis kopen hoor!

2 likes

@Merel @Monica Ah dat klinkt dan zeker de moeite waard om er verder in te duiken! Ik begrijp alleen één ding niet helemaal: ik zie dat je bij een lagere risicoklasse dus minder % rente gaat betalen. Ging bij jullie dan ook het maandbedrag van je hypotheek omlaag?

3 likes

Wij hebben dit afgelopen herfst gedaan. Ik had eerst bij mijn hypotheekadviseur gevraagd op hoeveel het huis getaxeerd moest worden om in een andere risicoklasse te vallen en hoeveel dat per maand aan lasten zou schelen. Dit om in te kunnen schatten of 1) het een realistische taxatiewaarde was (we hadden wel best wat verbouwd maar wilden toch weten of het haalbaar zou lijken) en 2) hoe de maandelijkse ‘winst’ zich verhoudt tot de taxatiekosten.

Uiteindelijk zijn we dus inderdaad in een andere klasse terechtgekomen en dat scheelt ons maandelijks netto 60 euro.

7 likes

Bij ons was het elke keer €10-15 verschil, bij ING ga je per 5% schuld-marktwaardeverhouding weer iets in rente omlaag, andere banken hebben grotere categorieën met grotere rentestappen.

2 likes

Ja, want het bedrag dat je elke maand aan rente betaalt gaat omlaag. Maar dat is niet altijd even veel (stel je hebt een lage hypotheek en je rente daalt maar weinig % dan kan dat idd echt een tientje zijn ofzo). Maar dat kun je ook uitrekenen wat @Zitzak zegt. Dat deed ik wel voor de taxatie iig, om te bepalen of het de moeite waard was. Voor een tientje per maand verschil duurt het wel even voor je een taxatie van 600€ er uit hebt bijvoorbeeld.

1 like

Kun je vinden op de websites van de banken die je interessant vindt. Er is namelijk niet zoiets als dé hypotheekrente. Beste overzicht vind je bij je hypotheekadviseur. Die weten namelijk midden in de week ook of de boel stabiel is, stijgt of daalt. Als je googlet zijn er ook wat vergelijkingswebsites, moet je even opletten of er een datum bij staat

5 likes

dit is belgisch dus ik weet niet of je er iets aan hebt, in principe kan je bank dit zelf ook geven/tonen, ik weet nog dat ze dit konden tonen toen ik eens informeerde bij hen voor mijn mogelijkheden

edit: ook zoals @Shaaar zegt, het kan heel snel veranderen, mijn baas heeft recent iets gekocht, deze week getekend en toch een gunstige rente van anderhalve maand geleden kunnen vastleggen. De bank waar ik zelf was geweest zei ook dat het ook kan afhangen van hoeveel hypotheken ze al hebben lopen qua targets, als ze er onder zitten gaan ze weer iets gunstiger zijn omdat ze die targets wel moeten halen.

4 likes

Ah ik dacht dat je het voor je eigen situatie nodig had. Echt generiek overzicht heb ik geen idee van. Succes

Wij zitten nu in een biedproces (allereerste keer) en het is zo leuk en spannend. Voor m’n gevoel zitten we precies op het juiste punt tussen het een héél leuk huis en het tegelijk oké vinden als het 'm niet wordt. Ook heel leuk om dit samen te doen.

6 likes

Ik ben een paar weken geleden naar de hypotheekadviseur geweest (op aandringen van jullie :laughing:) en ik kan nu alweer 20.000 euro minder lenen door de stijgende rente. Niet te doen.

2 likes

Volgens mij zijn ze dan inderdaad in gesprek met een andere partij

1 like

Heb je een reden gekregen? Onder optie betekent hier dat ze met iemand anders in gesprek zijn.

3 likes

Kan alles zijn: van onderhandelen, tot verkocht onder voorbehoud maar in bedenkdagen. Mijn eigen huis staat op onder bod en dat is zo goed als verkocht

4 likes

ik moet eigenlijk ook dringend nog eens gaan horen, de rente is nu meer dan verdubbeld dan toen ik mijn budget kreeg te horen, het enige verschil is dat ik wel best wat heb gaan sparen sindsdien (en er binnenkort waarschijnlijk nog een hap bijkomt door erfenis)

2 likes

Maar ze kunnen wel in de systemen kijken waar andere huizen in die plek voor zijn verkocht. Ze kunnen je helpen met kijken naar de staat. Een goed bod, en zo nog veel meer. Ik vind een aankoopmakelaar echt een aanwinst.

3 likes

Vooral als je gewoon echt niet zo goed weet wat je aan het doen bent en dat niet in je directe omgeving kan vragen

7 likes

Onze makelaar heeft ons 3000 euro gekost maar eigenlijk 17.000 euro bespaard, wij wilden namelijk 20.000 overbieden op het huis maar dat bleek achteraf helemaal niet nodig.
Echt een aanrader hoor. Verkopers nemen je ook serieuzer met een makelaar dus de kans dat ze met je in onderhandeling gaan is groter.
En uiteindelijk ook gekocht buiten “zijn” regio maar alsnog is hij twee keer meegegaan en heeft alle onderhandelingen en de rompslomp daarna met koopcontracten en contact met notaris enzo gedaan.

8 likes