Huizen/woningmarkttopic #3

Ik heb gewoon zo’n vrijblijvend gesprek aangevraagd en een aantal jaar geleden was het inderdaad een wat gênant gesprek, het advies was kijken naar andere locaties dan de randstad of meer geld krijgen van familie haha oke toppp. Maar goed, dan weet je wel waar je staat en dat soort gesprekken zijn ze ook wel gewend, dus zou daar gewoon overheen stappen en een afspraak maken. Ik had twee verschillende gesproken die vrienden hadden geholpen met hun koopwoningen.

Inmiddels heb ik net (alleen) een appartement gekocht!

10 likes

Ik zou eerst online eens kijken wat je kan lenen. Dat kan online bij een bank als de Rabobank maar ook op de site van De Hypotheker bv. Mocht je dan uitkomen op standje ‘garagebox’ weet je dat het wellicht niet heel veel zin heeft, maar komt er een leuk bedrag uit, zou ik zeker een afspraak maken. Wij hebben 2 jaar geleden een gesprek gehad en vorige maand nog een keer en beide keren konden we wat hoger krijgen dan dat er online stond :-).

2 likes

Zouden jullie nog actief doorzoeken als je weet dat je dit jaar waarschijnlijk nog je ontslag zal geven of krijgen? Ik weet niet of ik er momenteel nog veel tijd in wil steken om rond te kijken als ik veronderstel dat ik de zomer niet haal en dan aan spaargeld ga zitten.

Aan de ene kant nee want stressvol. Maar hangt er van af hoe lang je het volhoudt op spaargeld/ evt werkloosheidsuitkering en hoe snel je denkt nieuw werk te hebben

Aan de andere kant wel weer chill juist want tijd om te klussen

3 likes

Dat laatste hoorde ik ook van een kennis!
Het gaat er bij mij obv die tools om spannen of het echt een leefbaar huisje kan zijn, krijg namelijk verschillende resultaten. Maar ik ga eens verder zoeken!

2 likes

Het kan nooit kwaad. Zo’n adviseur kan je ook vertellen over een starterslening etc. Dus als het er in zo’n tools om spant gewoon ergens een gesprekje aanvragen. Als je kennissen of vrienden hebt die een adviseur aanraden zou ik daarheen gaan. Ik zou iig zelf een onafhankelijk adviseur doen die meerdere partijen in kaart kan brengen dus niet bij de Rabo of ING bv die alleen eigen producten doen.

5 likes

Er stond gisteren nog een woning te koop op Funda en nu is de advertentie opeens verdwenen? Iemand enig idee hoe dit kan?

1 like

Makelaar kan hem offline halen als ze willen. Kan met bepaalde omstandigheden te maken hebben. Bij ons was het een niet voorspoedige verkoop en een nieuwe poging 1,5 maand later.

2 likes

Ik heb vanochtend een bod uitgebracht op een woning. Ik ben er echt heel zenuwachtig over. Hoe lang duurt het meestal voordat je een reactie krijgt?

3 likes

Spannend! Wij hebben op de deadline ons bod uitgebracht en kregen na 40min een belletje dat ons bod geaccepteerd was. Geen idee of dat gebruikelijk is.

1 like

Wow dat is heel snel! Ik heb geen deadline genoemd, dus nu heb ik echt de angst dat ze ons superlang laten wachten.

Weet inderdaad niet of het erg verschilt, maar ik had rond 12 uur het bod ingediend en ik kreeg rond 5 uur te horen dat ik de woning. Spannend en ik hoop voor je dat je hem krijgt!

1 like

Als er een deadline was kregen we vaak dezelfde dag of de dag na de deadline wat te horen. Bij ons bod dat geaccepteerd is was er geen deadline maar wilden ze nog de andere geplande bezichtigingen afwachten dus hoorden we het pas na vier dagen. Spannend, hopelijk hoor je het gauw!

3 likes

Wij hoorden ook dezelfde dag nog wat! Er was geen deadline dus de makelaar had de verkopers gebeld en hen even laten nadenken. Kan me voorstellen dat dit ook een dag kan duren, maar dat was bij ons vrij snel.

Soms heb je juist in die omliggende dorpen weinig kans om dat er veel mensen zijn die specifiek daar willen blijven (hechte kern) dus verschilt enorm denk ik.

3 likes

Ik denk niet dat je dat zo kan zeggen. Als ik kijk naar het dorp waar ik woon dan wordt er nog altijd flink overboden simpelweg omdat het aanbod veel te klein is ten opzichte van de vraag. Veel mensen die hier zijn opgegroeid willen hier blijven of komen hier weer terug en die groep is groot en het aanbod dus klein.

1 like

Ik vind het super chill dat ik zo vaak als ik wil de sleutels bij de makelaar op mag halen voor afspraken voor offertes etc. Ben nu al voor de 7e keer in m’n nieuwe huis en kan lekker nadenken over hoe ik het in ga richten enzo terwijl ik wacht op de vakmannen. Heb er maar alvast een toiletrol neergezet :rofl:. En over 3 weken krijg ik al de sleutel :flushed:.

21 likes

Ongerelateerd maar ik geloof dat ik de term “tweede bezichtiging” al in geen jaren meer heb gehoord :smile:

10 likes

Oh :smile:
Moge duidelijk zijn dat huis kopen buiten mijn bereik is haha

3 likes

En dat weet je dan omdat de verkopende partij/makelaar dat loslaat? Of hoe weet je dat?

3 likes