Huizen/woningmarkttopic #3

Oh ik herken dat zo sterk van onze zoektocht :broken_heart: je moet toch even voorstellen dat je daar woont, hoe je wat gaat indelen en dan blijk je echt ruim overboden. Echt klote!

1 like

Goed punt, even gekeken, het is inderdaad label D. Ik dacht label C.

We hopen op goed nieuws binnenkort :slight_smile:

1 like

Onder bepaalde voorwaarden hoef je je niet in te schrijven als je een woning hebt gekocht lees ik. Ik ben me aan het oriënteren om een huis te kopen maar zit nu nog in een huurwoning. De bank van de koopwoning wil natuurlijk dat je je inschrijft daar. Maar hoe zit dat met verbouwingen en klussen voor je intrekt? Vanaf welk moment moet je daar echt in gaan wonen en hoe lang zou ik dus nog in mijn huurwoning mogen blijven zitten terwijl ik daar aan de gang ga?

3 likes

Je schrijft je pas in op het moment dat je daar ook officieel gaat wonen. Ik heb nog nooit gehoord dat je van de bank meteen ergens andere officieel moet inschrijven. Wij hebben 7 weken geklust en ons toen ingeschreven toen we daar voor de eerste keer gingen slapen.

1 like

Oh ik las dat dat vaak een voorwaarde was. Ook voor de hypotheekrente aftrek dat daar zoveel regeltjes aan zitten, maar dat het bij een woning waarin geklust wordt weer anders is. En wat valt dan onder een kluswoning. Alleen als het een compleet bouwval is of ook als je gewoon wil verbouwen voor je er gaat wonen (isoleren vooral, is nu energielabel G)

Je krijgt een hypotheek voor eigen bewoning. Dus als aan het verbouwen bent, geen probleem, dan woon je ergens anders. Maar als je het na de verbouwing in de verhuur gooit, heeft de bank er wel een probleem mee. Bovendien mag je je rente niet aftrekken als het gaat om een verhuurobject. Maar mensen die nieuwbouw kopen, wonen er de eerste 2 jaar ook nog niet. Geen probleem voor de bank en de belastingdienst.

2 likes

Zijn er mensen die tijdelijk ergens anders hebben gewoond bij het aankopen van een huis? Ik huur nu en om veel kosten te besparen zou het slim zijn om hier al eerder te vertrekken.

Maar daar komt ook veel bij kijken natuurlijk. Inschrijven op een ander adres en daar tijdelijk intrekken heeft weer invloed op de gemeentelijke afvalstof heffingen e.d. en volgend jaar bij de belastingaangifte ook een bijzonderheid kan ik me voorstellen (huisgenoten). Overigens is er geen sprake van een uitkering oid, las al op internet dat het daar ook invloed op heeft dan .

Ik ben er nog niet overuit dat ik dit wil gaan doen hoor. Ik vind rust en ontspanning, juist bij alles wat er straks nog komen gaat, ook zeer belangrijk. Maargoed, als het duizenden euro’s scheelt…

Wie heeft hier ervaring mee?

3 likes

Zelf geen ervaring maar een oud-collega van me woonden tijdelijk afwisselend bij zijn ouders en schoonouders in afwachting van de bouw van een nieuwbouwwoning. Zou 5 maanden gaan duren maar duurt inmiddels meer dan een jaar. Bespaart wel veel geld maar je moet er maar zin in hebben om tijdelijk weer bij je (schoon)ouders te gaan wonen met partner.

3 likes

Ik heb tijdelijk bij vrienden gewoond (wel om een andere reden, maar was wel met officieel m’n adres veranderen e.d.). Dat viel heel erg mee, er viel weinig te regelen, maar het had wel invloed op een subsidie die ze wilden aanvragen (en mijn inkomen telde mee, waardoor we samen te veel verdienden).

2 likes

Is dat dan een huurwoning geweest?

2 likes

Nee, zij hebben een koopwoning. Voor mij was het tussen 2 huurwoningen in. Maar ik vergat wel te zeggen dat dit in België was :see_no_evil:.

Voor zover ik weet heeft in Nederland een inwonend persoon geen invloed op toeslagen of subsidies in een koopwoning. Zolang je geen toeslagpartners bent kijken ze daar niet naar voor zover ik dacht.

Wij wonen nu tijdelijk ergens anders. Staan op ons gekochte huis ingeschreven die we aan het verbouwen zijn. Anders gezeur waar we wonen. Gaat oke maar ben blij als we in eigen huis wonen. Het is toch van iemand anders en te klein.
We hebben een opslagruimte gehuurd voor onze spullen en deel wat kon in de schuur van nieuwe woning.

3 likes

In mijn gemeente maakte dat voor afvalstoffenheffing etc niet uit. Daar kijken ze alleen naar het aantal bewoners op datum X en op basis daarvan krijg je een factuur. Ik heb ze zelfs nog gebeld om aan te geven dat het niet klopte en toen zei de dame dat ik geluk had en dat ik volgend jaar wel voor het juiste aantal personen zou betalen.

1 like

Ik kreeg eergisteren bericht dat ik kans maak op een sociale huurwoning (nieuwbouw) en dat ik mijn motivatie mag opsturen, want gaat om een gemengd wonen project. Op 11 mei krijg ik te horen of ik door ben naar de volgende ronde en als dat zo is krijg ik een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek. Ik hoop dat ik door mag, maar probeer mezelf nu voor te houden dat de kans klein is en dat er veel mensen gereageerd hebben. Ik zou zo blij zijn als ik hem krijg want het is lastig om een huurwoning in je eentje te vinden en dan heb ik ook een woning waar ik niet uit moet als ik klaar ben met studeren.

21 likes

Ik ben daar juist (low-key) op zoek naar een huis. Als het op Funda staat zou je me dan een link willen sturen via PB? :hugs:

Zeker, ik ga je een link sturen!

4 likes

Heeft er hier iemand wel eens een oud huis gekocht (jaren 30 oid)? Ik ben een beetje aan het inventariseren wat er dan gedaan moet worden (ook ivm budget). Verschilt natuurlijk van huis tot huis maar goed haha.
Wat ik in mijn to-do list heb staan:
Spouwmuur en dakisolatie (vloerisolatie later ivm kosten)
Asbest verwijderen
Elektra vervangen

Zijn er nog meer grote dingen waar ik aan moet denken die handig zijn of wel moeten? Dit uiteraard naast eventuele extra grote gebreken/lekkages mochten die uit een aankoopkeuring tevoorschijn komen.

2 likes

Ja wij/ik!
Wij vervangen binnenkort het glas, we hadden oudste generatie dubbel glas en het dak gaat buitenom geïsoleerd worden. De kozijnen zijn bij ons in goede staat. De vloer is ook geïsoleerd maar daar merken wij heel weinig van. Wij hebben geen spouwmuur maar veel huizen uit de jaren 30 wel. Het is een vrijstaand huisje en als het vriest wordt echt wel echt koud binnen nu (5-7 graden), energielabel D.

Wij hebben ook het water getest op lood, er zaten geen loden leidingen in. Elektra is bij ons goed.

3 likes

Het huis wat ik op het oog heb komt dus uit 1930 en heeft geen isolatie en maar gedeeltelijk dubbelglas. Kozijnen enz heb ik op langer termijn planning staan. Wel goed om rekening mee te houden idd

Lode leidingen is wel een hele goede om te checken. Zie dat dat ongeveer 15k kost om te vervangen. Dat is dus een van de uitgaven die ik liever niet over het hoofd zie.

1 like