Is dat dan een huurwoning geweest?
Nee, zij hebben een koopwoning. Voor mij was het tussen 2 huurwoningen in. Maar ik vergat wel te zeggen dat dit in België was .
Voor zover ik weet heeft in Nederland een inwonend persoon geen invloed op toeslagen of subsidies in een koopwoning. Zolang je geen toeslagpartners bent kijken ze daar niet naar voor zover ik dacht.
Wij wonen nu tijdelijk ergens anders. Staan op ons gekochte huis ingeschreven die we aan het verbouwen zijn. Anders gezeur waar we wonen. Gaat oke maar ben blij als we in eigen huis wonen. Het is toch van iemand anders en te klein.
We hebben een opslagruimte gehuurd voor onze spullen en deel wat kon in de schuur van nieuwe woning.
In mijn gemeente maakte dat voor afvalstoffenheffing etc niet uit. Daar kijken ze alleen naar het aantal bewoners op datum X en op basis daarvan krijg je een factuur. Ik heb ze zelfs nog gebeld om aan te geven dat het niet klopte en toen zei de dame dat ik geluk had en dat ik volgend jaar wel voor het juiste aantal personen zou betalen.
Ik kreeg eergisteren bericht dat ik kans maak op een sociale huurwoning (nieuwbouw) en dat ik mijn motivatie mag opsturen, want gaat om een gemengd wonen project. Op 11 mei krijg ik te horen of ik door ben naar de volgende ronde en als dat zo is krijg ik een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek. Ik hoop dat ik door mag, maar probeer mezelf nu voor te houden dat de kans klein is en dat er veel mensen gereageerd hebben. Ik zou zo blij zijn als ik hem krijg want het is lastig om een huurwoning in je eentje te vinden en dan heb ik ook een woning waar ik niet uit moet als ik klaar ben met studeren.
Ik ben daar juist (low-key) op zoek naar een huis. Als het op Funda staat zou je me dan een link willen sturen via PB?
Zeker, ik ga je een link sturen!
Heeft er hier iemand wel eens een oud huis gekocht (jaren 30 oid)? Ik ben een beetje aan het inventariseren wat er dan gedaan moet worden (ook ivm budget). Verschilt natuurlijk van huis tot huis maar goed haha.
Wat ik in mijn to-do list heb staan:
Spouwmuur en dakisolatie (vloerisolatie later ivm kosten)
Asbest verwijderen
Elektra vervangen
Zijn er nog meer grote dingen waar ik aan moet denken die handig zijn of wel moeten? Dit uiteraard naast eventuele extra grote gebreken/lekkages mochten die uit een aankoopkeuring tevoorschijn komen.
Ja wij/ik!
Wij vervangen binnenkort het glas, we hadden oudste generatie dubbel glas en het dak gaat buitenom geïsoleerd worden. De kozijnen zijn bij ons in goede staat. De vloer is ook geïsoleerd maar daar merken wij heel weinig van. Wij hebben geen spouwmuur maar veel huizen uit de jaren 30 wel. Het is een vrijstaand huisje en als het vriest wordt echt wel echt koud binnen nu (5-7 graden), energielabel D.
Wij hebben ook het water getest op lood, er zaten geen loden leidingen in. Elektra is bij ons goed.
Het huis wat ik op het oog heb komt dus uit 1930 en heeft geen isolatie en maar gedeeltelijk dubbelglas. Kozijnen enz heb ik op langer termijn planning staan. Wel goed om rekening mee te houden idd
Lode leidingen is wel een hele goede om te checken. Zie dat dat ongeveer 15k kost om te vervangen. Dat is dus een van de uitgaven die ik liever niet over het hoofd zie.
In het verleden heb ik een jaren 20 woning gekocht. De aandachtpuntjes daar waren de staat van de houten vloer beneden (verrot), het riool/loden leidingen en nog hier en daar enkel glas.
De meeste tips zijn al gegeven maar check idd de loden leidingen! Met het vernieuwen van keuken of badkamer wordt er een hoop vervangen maar vaak tot een bepaald punt.
Ik (we) ben sinds een half jaar op huizenjacht ik Duitsland. Vooral oudere huizen, de meeste huizen die we hebben gezien moeten flink gerenoveerd worden. Maar ik heb het idee dat de huizenprijzen icm hypotheekrente en verbouwingskosten nog veeeel te hoog zijn. Heb een paar huizen bezichtigd waarvan ik dacht ja hier kunnen we iets tofs van maken, maar dan hadden we er nog een flink bedrag tegenaan moeten gooien om het te vernieuwen.
Alle huizen die we hebben bezichtigd in het afgelopen half jaar zijn allemaal nog niet verkocht. Zegt ook wel iets denk ik.
Hoe gaat dit nu in Nederland? Dit is voor het eerst dat ik met koophuizen bezig ben, dus heb echt geen idee. Het enige huis wat we in NL hebben gezien staat ook al 7 maanden te koop en de prijs is net met 20.000 verlaagd.
Oh en merk in de regio waar ik zoek dat huizen in de stad goedkoper zijn dan buiten de stad. Had ik ook niet verwacht.
Volgens mij is het per regio totaal verschillend, ik merk dat woningen hier (onderin Drenthe, tegen Overijssel aan) vooral “in de stad”, nog steeds heel hard gaan. Daarbuiten minder, maar worden ook nog steeds goed verkocht.
Wat ik echt haat aan dit verhuis/verbouw proces is dat ik gewoon niet weet hoe dingen werken en wat normale prijzen zijn voor klussen
En dat we voor mn gevoel steeds opgelicht worden en dat kan gewoon want ik heb nul kennis en geen mensen in mn omgeving die goeie vaklui kunnen tippen ofzo ugh
Ik heb precies hetzelfde. We hebben via Werkspot een klus uitgezet, prima persoon gevonden, duidelijk omschreven wat de bedoeling was en daarna ook nog een gespecificeerde e-mail gestuurd: geeft een prijs ex BTW, ik denk “prima”. Blijkt het alleen om één onderdeel te gaan. Ander ding erbij: 750 euro ex BTW. Mijn man belt om zeker te weten dat hier dan toch echt alles bijzit: nee dus. Komt nog “even” 1000 euro bij en blijkt het nòg niet compleet te zijn. Laat maar zitten.
Nu hebben we nog steeds niemand… En ik wil helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar wees dan duidelijk.
Haha ja dit heb ik ook gehad, en altijd die prijzen ex btw.
Ik had een electricien nodig. Eerste offerte: 9500, tweede offerte: 5000. Derde 2800 en vierde 2400. Echt absurd.
Wij hebben gisteren een bod uitgebracht op een woning. De verkoopmakelaar gaf al aan dat ze meerdere biedingen hadden gehad maar dat ze daar uberhaupt niet op in zijn gegaan. Ik denk dat ze die van ons ook te laag vinden, maar de prijs die ze vragen is gewoon echt niet meer reëel, als die dat ooit al is geweest. Dus ben benieuwd of we iets horen van onze aankoopmakelaar.
Edit: de verkoopmakelaar reageert niet op de telefoontjes van onze makelaar
Van allemaal verschillende personen? Ook nog flink verschil in tarief + doorberekening materialen, of vooral andere manier van offerte opmaken?