Huizen/woningmarkttopic #3

Ik zag het potentieel om er echt mijn droomhuis van te maken en had alles wat ik wilde.

6 likes

Ik heb nog nooit een gevoel van verliefdheid gehad bij een huis, maar ik vind het ook fijn om in saaie betonnen nieuwbouwblokken te wonen. Zou iets kopen wat op een locatie staat waar je sowieso goed zit dat groot genoeg is voor al het noodzakelijke wat je er doet

3 likes

Ik heb gewoon nooit een onrealistisch beeld van mijn droomhuis gehad (dus buiten ons budget). Dat kon namelijk ook prima een gemiddeld rijtjeshuis zijn als het voldoende karakteristiek was met een tuintje. Dus ja, wij hadden wel dat wow-gevoel wel en nog steeds als ik thuis kom (we zijn inmiddels 6 jaar verder denk ik).

7 likes

Ik voelde vooral paniek om eerlijk te zijn, niet geslapen ervan. Ook omdat m’n moeder aangaf het veeeel te veel geld te vinden haha :joy:

Maar nu heel blij mee!

4 likes

Het huis dat mijn partner en ik nu hebben gekocht, schreven we in eerste instantie af. Nee, het is niet perse ons droomhuis maar heeft wel potentie en de ligging is goed en de tuin heel gaaf. En er is genoeg ruimte voor ons allemaal. Dat laatste was ook wel het belangrijkste. We hadden ook een ander huis op het oog, veel ruimer en af. Maar de tuin was een potzegel, daar zouden we alsnog doodongelukkig geworden zijn.

1 like

Eerste huis waren we allebei echt verliefd op en iedere keer als we thuis kwamen weer dat gevoel. Tweede huis was een huis waar ik me totaal niet thuis voelde, maar de locatie en omstandigheden waren voor ons perfect. Hebben we inmiddels verbouwd en echt ons eigen plekje van gemaakt en denk iedere dag wat een fijn huis hebben we. We hebben nog wel eea te wensen wat we willen veranderen, maar ach dat komt wel en zo niet ook prima. Het is nu echt ons huis en we voelen ons er thuis.

Heb gekozen voor de laatste “binnen budget”. Nieuwbouw tussenwoning. Dus nee, niet meteen verliefd want al die vierkante ruimtes hebben nu niet echt karakter, maar het heeft alles wat we wensen! 130m2 woonoppervlak, een tuin, een rustige buurt en centraal gelegen (+dichtbij de A2!). We wonen hier super, hebben genoeg ruimte voor eventuele uitbreiding ooit en kunnen lekker doorsparen.

Heb ik een vrijstaand huis? Nee. Heb ik shetland pony’s lopen naast mijn huis? Nee. Maar we zitten hier heerlijk samen en we kunnen hier de komende jaren prima vooruit! Moet wel zeggen, vind het wel echt heel fijn dat we alles nieuw hebben mogen uitkiezen. Alles is dus wel echt naar smaak ingericht (keuken en badkamer bijv)

3 likes

Ik heb gestemd “Droomhuis is niet bereikbaar maar dit huis is alsnog :heart_eyes:”. Na anderhalf jaar serieuze zoektocht en steeds overboden worden, hadden we de moed een beetje opgegeven. In een laatste poging hebben we flyers bij mensen in de brievenbus gedaan. Toen we via die weg een huis vonden dat voor ons ook nog eens de perfecte ligging heeft, waren we zo blij dat de rest niet meer uitmaakte. Ik heb een 40 jaar oude keuken en badkamer en we hebben regelmatig klussen om op te pakken, maar ben nog iedere dag blij dat ik hier woon.

6 likes

Ik ben wel echt heel blij dat ik iets kon kopen, maar het is echt niet mijn droomhuis qua type huis of locatie. Meer rationeel dat het voor een goede prijs meer ruimte was, maar heb me qua locatie en gebouw wel een beetje vergist in hoe stom ik het vind (dacht dat het wel zou wennen). Ben wel heel blij met het interieur dus overall vind ik het echt prima en juist leuk dat ik nog kan nadenken over wat mijn droomhuis is!

1 like

-verwijderd door moderator-

Ik weet niet of iemand dit weet maar;

Wij wonen in een appartement met deels enkel glas (slaapkamer en keuken). Het was destijds echt een moeilijke markt dus we waren allang blij dat we wat hadden en het maakte ons dus echt helemaal niks uit.

In de stookkosten merken we het ook niet echt omdat we maar zelden de verwarming aan hoeven (daar). We zitten er heel serieus over na te denken om er dubbel glas + kunstof kozijnen in te laten zetten maar dit kost natuurlijk wel een paar duizend euro, buren gaan het wel doen. Maar ik vind dat echt veel geld. Ondertussen kijken we naar een volgend huis maar geen idee of dit uberhaupt gaat lukken want super duur. Qua stookkosten gaan we het geld er nooit uitkrijgen maar maakt het je huis meer waard als we het wel doen? Het liefst neem ik dat geld mee naar een volgend huis maar ik wil ook niet dat dit huis niet verkocht wordt omdat er deels enkel glas in zit + slecht energielabel. Heeft iemand hier ervaring mee?

1 like

Ik heb begin dit jaar een huis gekocht en verkocht en je merkte toen echt wel dat huizen met lagere energielabels slechter of langzaam verkochten. Makelaar gaf aan dat A en B nog goed loopt, C twijfel en daaronder was het moeilijk. Kopers letten door de energiecrisis wel meer op energielabel dan eerst.

Kun je niet dubbel glas in het bestaande kozijn laten plaatsen?

1 like

Hangt misschien ook af van de staat van de kozijnen nu? Als ze helemaal verrot zijn of slecht onderhouden en iemand die het koopt denkt van shit dat moet ik dan ook nog allemaal gaan vervangen kan het misschien wel van meerwaarde zijn.

Dankjulliewel voor de reacties! Jaa dat hoor ik vaker, dat die labels het wel goed doen. Ik zou er zelf ook nu wel op letten bij een volgend huis. Maar A of B gaan we met dubbel glas ook niet krijgen ben ik bang. Als we de kozijnen behouden moet er wel iets in veranderen oid want anders past het niet en voor dat geld kan je beter nieuwe kopen. Daarnaast zitten er ‘kieren’ in de kozijnen waardoor er veel tocht doorheen komt. Dan heeft dubbel glas niet zoveel nut als je die kieren houdt zeg maar @quarterlife voor de rest is het prima onderhouden, maar die kieren zijn dus wel een ding waardoor we als we het zouden doen, we sowieso ook nieuwe kozijnen doen.

4 likes

Je hebt ook veel oude huizen die monumentaal zijn, dat betekent voor de koper heel veel geld kwijt te zijn aan vergunningen, architecten en als je dan je huis wil isoleren zitten daar veel restricties aan. Mijn vriend en ik hebben het overwogen want het was een prachtig huis maar toch niet gedaan door de extra hoge kosten. Nu een redelijk saai huis maar wel veel ruimte en een fijne plaats.

2 likes

Voor de home owners, hebben jullie je koopovereenkomst in laten schrijven in het kadaster? Waarom wel/niet?

1 like

Wij niet, wij kochten ons eigen huurhuis, knappe jongen die in de tussentijd het huis aan een ander weet te verkopen of verhuren :joy:

1 like

Wij hebben er serieus over nagedacht om het te doen maar uiteindelijk niet gedaan. De simpele reden hiervoor was dat de notaris er 600-700 euro voor vroeg en we dat echt te gortig vonden. Nu maar duimen dat we gewoon de sleutels krijgen over anderhalve maand

1 like

Volgens mij niet. Kochten van erfgenamen en zat nog geen 2 maanden tussen dus we vonden het risico vrij laag.

2 likes

Zou hier een verkoopmakelaar voor bellen, zodat je een duidelijkere inschatting hebt. Want het klinkt niet alsof jullie het voor je eigen comfort gaan doen en je gaat er maar kort van genieten als alles goed loopt. Zou dan vooral kijken of het waardevermeerderend is/kan helpen bij verkoop. Dat tweede lijkt me wel want ik denk dat iedereen die nu met een laag label koopt wel denkt aan verduurzamen en dan is elke stap er eentje, maar ik denk niet dat je het er weer uit gaat halen.

1 like