Huizen/woningmarkttopic #3

Zoals boven gezegd denk ik dat investeren in minstens HR++ glas een goede keuze is, maar kunststof kozijnen ipv houten kozijnen zouden voor mij een huis een stuk minder interessant maken. Wellicht geldt dit ook voor anderen.

5 likes

Ik werk in 't notariaat en merk dat 't bij ons op kantoor misschien 4x per jaar ofzo gebeurt? Het is absoluut niet standaard.

Zou 't zelf alleen doen als ik weet dat de verkoper financiële problemen heeft, maarja wanneer weet je dat?

1 like

Dit inderdaad. Huis verder is niet bijzonder of anders dan alle twintig andere huizen die we bekeken hebben, maar hier “voelde” we het allebei gewoon direct of zo

3 likes

Haha onze eerdere aankoopmakelaar was nu de verkoopmakelaar dus we wisten precies waarom de vorige bewoners het huis moesten verkopen :joy:

1 like

Voor ons was het ook niet dat we op zoek waren naar ons droomhuis maar vooral naar een huis wat we helemaal naar wens konden maken en tegelijkertijd bewoonbaar was. Dus we keken er met iets andere ogen naar.

Uiteindelijk toen we binnen kwamen dachten we oh ja deze ruimtes voelen goed en de locatie is echt helemaal top. Dat vond ik ook belangrijk

& @Shaaar dank voor jullie reacties! Ik denk dat we inderdaad maar even een makelaar gaan bellen. @macrame waarom zouden kunststof kozijnen het voor jou minder interessant maken, als ik vragen mag?

1 like

@iedereen die heeft gereageerd, héél erg bedankt voor jullie reacties! Ik kom er misschien later nog verder op terug maar in ieder geval al heel fijn om zoveel verschillende en echte ervaringen te lezen!

1 like

Hangt vind ik zelf ook echt van het type huis af. Bij een oud karakteristiek huis valt het soms uit de toon en als hiermee bijvoorbeeld glas in lood weggehaald wordt is het helemaal om te janken. Ons huis heeft niks van dat haha en kan zelf niet wachten tot we kunststof kozijnen kunnen laten plaatsen met draai/kiep ramen + hor etc.

5 likes

& @Philo dankjulliewel! Ja dan kan ik me dat wel voorstellen! Onze flat werd gebouwd rond 1960 en ik denk dat niemand het zou kopen met het idee van dit is nou echt een mooi karakteristiek huis, dus dan is het al minder erg dan bij een mooi nog wat ouder huis, denk ik.

5 likes

Maar dit is echt persoonlijke voorkeur. Ik wil echt nul onderhoud aan een huis, karakter krijg ik er wel in met inrichting en zie kunststof kozijnen als een megapré

4 likes

In mijn huis zijn ook door de oude eigenaar nieuwe kunststof kozijnen geplaatst en ik vind ze oprecht best wel mooi. Zit zelfs een soort houtnerf in zijn een beetje creme kleurig en daardoor niet overduidelijk van kunststof. En in onderhoud is dit wel top!

3 likes

Hangt er inderdaad wel vanaf hoe de kunststof kozijnen zijn.
Die steriele witte vind ik dus helemaal niks.

Ik vind houtnerf in kunststof juist echt heel lelijk :grimacing:

5 likes

Ik vind kunststof kozijnen erg ontsierend, houtnerf of niet (houtnerf nog erger eigenlijk). Ook voor een huis dat geen karakteristiek uiterlijk heeft. Van ver kan je vaak al zien dat het kunststof is door de naden. Ik denk dat men voor kunststof kiest omdat dat minder onderhoud is en goedkoper. Keuzes gebaseerd op deze factoren hebben eigenlijk nooit een mooi resultaat als gevolg.

Ik zou dan nog liever het huis met slecht geisoleerd glas kopen en op eigen kosten nieuwe houten kozijnen en HR++ erin zetten (heb ik bij mijn eigen huis gedaan, minus de kozijnen want die waren nog goed).

3 likes

Ik heb in mijn huis 2 soorten kozijnen. Van die standaard lelijke witte kozijnen zoals de eerste foto en op de 2e foto een nieuwer kunststof kozijn. En ik houd van hout, maar ik vind dit echt niet lelijk.

9 likes

Sorry Shaaar, maar ik heb nog nooit ergens een bevredigend resultaat gezien.

@macrame ik ga nog liever dood dan dat ik ooit kunststof kozijnen laat zetten in ons jaren 30 huis. Onze buurvrouw heeft dat vorig jaar laten doen omdat het goedkoper was maar het is zo lelijk.

12 likes

Jij hoeft er ook niet in te wonen schat❤️

Nee maar serieuzer: ik had in 2015 best een jaren 30 woning willen kopen, maar voor het huidige prijspeil woon ik zelf liever in een karakterlooshuis waar een tijdlang niks aan kapot kan. Want mijn geld zit in de koopsom.

12 likes

Wij hebben onlangs nieuwe houten kozijnen met HR+++ glas erin gezet. Het was allemaal enkel glas voorheen. Maar serieus iedereen vind die keuze voor hout heel erg raar haha. Ik moet zeggen dat ik nu met het schilderwerk er ook wel van baal. We hebben ook gekeken naar aluminium maar dat was echt 2 keer zo duur. Vond dat wel erg mooi als alternatief voor kunststof.

4 likes

Je kan ook een houtsoort nemen die je niet hoeft te schilderen. Maar die zijn dan weer een pak duurder in aankoop uiteraard. Je kan niet alles hebben…
Ben zelf ook voorstander van houten ramen qua look voor een niet nieuwbouw.

2 likes

Nooit van gehoord bij kozijnen, aan welke houtsoorten moet ik dan denken? Wij hebben wel duurzame kozijnen namelijk, maar die moet je ook gewoon behandelen om ze mooi te houden. Bij de houten gevelbekleding hebben we wel een soort die je in principe niet hoeft te behandelen (thermo wood) maar die waren er niet voor de kozijnen.

3 likes