Maar een bod buiten de inschrijvingstijd mag toch niet?
Dus dat je akkoord wordt ingetrokken is nog tot daar aan toe maar dat het wordt ingetrokken omdat er een bod ná de inschrijvingstijd komt dat is toch niet oke?
Ik weet niet wie je gesproken hebt maar volgens mij is dit gewoon niet de bedoeling hoor anders kunnen makelaars bezig blijven met mensen tegen elkaar laten opbieden
Nogmaals, wij hebben vorig jaar hetzelfde gehad en geloof me maar als ik zeg dat wij goed hebben uitgezocht of dit wel mocht voordat we meegingen in het bod van de ander. Het is absoluut niet netjes en oké om na mondelinge toezegging alsnog een ander bod te accepteren, maar ook NVM geeft aan dat het mag zolang er nog niks ondertekend is.
Een mondelinge overeenkomst is gewoon geen overeenkomst. Je mag partijen niet tegen elkaar laten opbieden, maar je mag zeker wel een hoger bod overwegen als er nog niks getekend is.
Maar het gaat mij echt puur om de inschrijving. Je spreekt van tevoren een sluitingsdatum af en daarna is nog geboden, mag je dat bod dan ook zomaar accepteren? Waarom spreek je dan een inschrijving af met sluitingsdatum?
Bedank voor de berichtjes allemaal!
En inderdaad mag dit gewoon, maar het is wel mega oneerlijk. Ik heb mijn hypotheekadviseur en een andere makelaar gesproken en die vonden het allebei echt niet netjes van de desbetreffende makelaar en dat je zoiets eigenlijk niet kunt maken. Maar het mag dus wel. Ik vind het vooral zo raar dat mij een paar keer is verteld dat ik echt voor maandag 12 uur moest bieden, dan is de deadline, daarna kan het echt niet meer. En dan vervolgens hebben ze gisteren een hoger bod ontvangen. Hoe dan?!
Ik heb nog wel nagevraagd wat het andere bod is, maar dat geven ze echt niet weg. zou ook niet weten wat een andere manier is om erachter te komen. Dus het is echt een beetje tasten in het duister en ik hoop van harte dat ze dit bod accepteren…
Maar het voelt wel echt alsof we genaaid worden hoor. Alsof de makelaar gewoon een spelletje speelt. Want het is ook wel een mindfuck natuurlijk want we willen het huis echt heel graag en hoeveel geld ben je dan bereid om erbovenop te leggen?
Kon gisterochtend ook gelijk bij de hypotheekadviseur terecht, heel de dag bezig geweest met documenten opvragen/opzoeken etc omdat de hypotheek echt snel rond moest zijn. Sleuteloverdracht zou al over anderhalve maand zijn.
Ik ben ZO blij wanneer dit ooit allemaal achter de rug is. Blijf daar dan wonen en ga nooit meer verhuizen denk ik
Edit: en als dit bod geaccepteerd wordt ga ik ze inderdaad echt stalken om zo snel mogelijk het voorlopig koopcontract te tekenen. Stel dit gebeurt nog een keer?! Zou ik me niet voorstellen maar als we het alsnog hebben straks durf ik bijna niet meer blij te zijn in de angst dat dit nog een keer gebeurt
Nouja in de basis mag je een bod daarna dus accepteren omdat je juridisch nog niks hebt afgesproken. Netjes is het niet, maar je zou ook gek zijn als je een bod van (tien)duizenden euro’s boven je inschrijvingsbod laat liggen omdat je de de procedure inschrijving hebt gekozen. De verkoopmakelaar werkt uiteindelijk voor de verkoper, dus je zou je verkoper ‘niet goed bedienen’ als je een veel hoger bod laat gaan om de procedure. Is ook echt niet mijn smaak, maar je kunt er gewoon niks tegen beginnen behalve zsm tekenen.
Wat een kutactie zeg! Ik hoop voor jullie dat het alsnog geregeld is nu, maar geeft niet echt een lekker gevoel. Ga er vanuit dat jullie vandaag nog een reactie krijgen?
Ooh ik voel helemaal met je mee. De stress van mijn eigen zoektocht komt meteen weer helemaal omhoog borrelen. Je voelt je zó machteloos in deze kutmarkt. Wanneer krijg je nu te horen of jullie bod hoog genoeg is?
Ga ik wel vanuit! Werd net ook weer een fout gemaakt in een mail vanuit hun kant dus ik ging bellen en ze vertelde dat het bod gelijk naar de verkopende partij gecommuniceerd wordt. Dus als zij snel iets laten weten dan weten wij het ook snel hopelijk!
En dankjewel @Branko !!
Oh wauw dat is echt absurd
Maar NVM doet hier zeker wel iets mee. Bij mijn ouders was er een iets andere situatie maar heeft de makelaar in kwestie een tik op de vingers gehad, bij nog een tik kunnen ze voor een raad moeten komen.
Ja, het aangeven kan altijd (zou dat wel doen nadat alles rond is) want daarnaast kunnen zij ook zien dat het vaker voorkomt en er op den duur misschien voor zorgen dat er wel wetgeving voor gaat komen.
@JustinBieber Ik ga hier zeker wel naar kijken inderdaad! Als het bod geaccepteerd wordt nadat alles rond is en anders maak ik daar gelijk werk van. Sowieso lees ik op internet heel veel klachten over de desbetreffende makelaar. Dat veel dingen die ze doen echt op het randje zitten. We zijn niet de enige in ieder geval…
Dit mag alleen de koper (3 dagen bedenktijd na tekenen koopcontract), de verkoper mag dit niet.
Maar ze laten jullie nu een hoger bod doen, zonder indicatie wat dat hogere bod is?
Dat is toch raar en ook niet slim van hun?
Klinkt shady, of er is een partij die de makelaar kent, of er is helemaal geen hoger bod en proberen ze jullie nog hoger te laten bieden.
Of het hogere bod is echt maar minimaal hoger misschien…
Maar snap dat je dat risico ook niet wil lopen…
Klopt! Ik zit ook allerlei dingen te bedenken hoor en dat we misschien keihard opgelicht worden. Maar je weet het gewoon niet en daar ga je denk ik ook niet achter komen. Ik word er echt verdrietig van als ik zie en hoor hoe alles gaat op de huidige huizenmarkt
Even een update, we hebben m niet. Ze gaan met de andere partij in zee
Dit idd. Het is meeega oneerlijk. Heb het toen ook met onze verkoopmakelaar besproken. Wat als er na accepteren een hoger bod binnenkomt. Hij gaf dat het mag, maar dat het niet zijn voorkeur heeft omdat het niet netjes is.
Bij een inschrijving hoef je ook niet het hoogste bod te accepteren. Een lagere mag ook en alles afwijzen mag ook.
Oh nee balen zeg:(