Ah, een stuk hoger dan afgelopen jaren maar niks heel geks dus eigenlijk. Ik heb het idee dat de huiseigenaren (in Duitsland iig) nog teveel de lage rente van de afgelopen jaren in hun hoofd hebben. Met een rente van 1 tot 2% snap ik de prijzen, met de huidige rente echt niet meer.
kan prima, is enkel een kwestie van de vloerverwarming iets overdimensioneren en goed afregelen
het feit dat de prijs van woningen zo hard afhankelijk is van de rente en niet per se de inherente waarde maakt eigenlijk super boos
Mijn ouders hebben ook een rente van 13% gehad, echt enorm hoog.
Ik las hier (Zweden) vandaag nog dat de rente ‘nu heel hoog is maar over ongeveer een jaar weer naar een ‘normaal’ niveau gaat’. Maar als je naar de historische rentes kijkt dan waren de afgelopen jaren toch alles behalve normaal eigenlijk. Ik heb zelf in 2005 een hypotheek afgesloten met een rente van net onder de 4%, toen werd ik van alle kanten gefeliciteerd met mijn geweldig lage rente.
Ja eens hoor. Ik probeer wel een beetje die kant op te gaan bij huizen waar geen makelaar tussenzit. Maar als ik echt naar waarde van deze huizen ga bieden, kan ik zo €200.000+ lager gaan bieden. Ben bang dat ik dan weer uitgelachen wordt, dus ik probeer er maar wat tussenin te zitten. :’)
Wat is de inherente waarde dan? Het is toch altijd afhankelijk van de omgeving en wat een gek er voor kan geven? Het zou ook oneerlijk zijn als je hypotheek iedere maand twee keer zo hoog wordt, terwijl de prijzen niet dalen. Ongeveer wat de huizenmarkt nu doet…
Wij hebben vorig jaar lage temperatuur vloerverwarming gelegd icm echte houten vloer. Gaat heel goed. Wel ook alle muren geïsoleerd en nieuwe glas.
Vloer voelt alleen niet warm aan. In de wc waar we tegels hebben wel. In de winter moet je dus nog wel sloffen dragen.
Pvc vind ik ook niet per se lelijker dan hout, het is gewoon iets heel anders.
Als je echt hout wil, zal je pvc niet mooi vinden omdat de look and feel heel anders is. Maar als je echt alleen hout mooi vindt, zou ik geen vloerverwarming nemen want dat is zonde van je rendement.
Klopt. Met tegels of pvc werkt het uiteraard nog sneller. Maar ons huis wordt goed warm en we gebruiken weinig gas daarvoor.
Nadeel van tegels vind ik dat je ook eerder de verwarming aan zet omdat het koud voelt aan je voeten.
Met vloerverwarming gekoppeld aan de CV-ketel zet je sowieso de thermostaat maar 2-3 graden later 's nachts of als je afwezig bent, dus echt koud wordt het niet.
Klopt. Ik bedoel eerder in het seizoen. Wij hebben tegels op de wc en die vind ik in september al onaangenaam koud terwijl het op de houten vloer nog prima is. Dus ik denk dat ik met een volledige tegelvloer eerder zou starten met de verwarming aanzetten.
Precies dit. Gevoel van comfort is ook voor een ieder anders.
Zijn er hier Belgen die iets kunnen vertellen over de situatie op de woningmarkt in België? Wij zijn mogelijk geïnteresseerd in een huis dat nu 65 dagen te koop wordt aangeboden. Het lijkt me dus dat onderhandelen over de prijs mogelijk is. Wordt er in België veel onderboden?
In oktober 2021 heb ik nog onderboden. Had geen zin om de volle prijs te betalen, was zo’n 12k ongeveer.
Waarom is het huis nog niet verkocht, weet je dat? Ik zou de eigenaars bellen en vragen wat zij nu verwachten. Je kan altijd een eerste bod doen en zien waarmee zij terugkomen.
Mijn schoonbroer heeft ook moeten verkopen onder de vraagprijs. Zijn huis was wel lelijk en te duur in de markt gezet. Ik las dan aan de andere kant dat er 40k overboden werd voor een appartement in Antwerpen
Ik ben in januari een huis gaan bekijken dat sinds oktober te koop stond. Rijwoning in vrij goede staat met deftige tuin in de rand van een grote stad, volgens mij het type huis waar in deze regio tijdens de coronacrisis op overboden werd zonder zelfs te bezichtigen. Wij zijn onder de vraagprijs kunnen blijven en hebben niet lang moeten onderhandelen daarvoor, dus zeker het proberen waard.
Wij hebben tijdens de bezichtiging een vriend meegenomen die werkt in de bouw om te kijken wat de werkpunten waren aan de woning, dus we konden ons bod goed motiveren met de toekomstige werkkosten die nog nodig gingen zijn.
Hangt ervan af in welke regio je zoekt, in welke staat het huis is enz. Maar als het al zo lang te koop staat zou ik zeker durven onderbieden.
Wij zoeken in een populaire stad en hier wordt nog steeds overboden. Wij hebben nog geen enkele keer de vraagprijs of lager geboden en al elke keer naast het huis gegrepen. Het valt wel op dat ook hier huizen met een slechte EPC/die nog zwaar gerenoveerd moeten worden langer te koop staan.
Wij hebben zojuist voor het eerst op een koopwoning geboden. Jeetje wat is dat spannend zeg. We gaan er vanuit dat we de woning niet krijgen omdat het hoog in de markt gezet was en het volgens het rapport van onze aankoopmakelaar minder waard is en wij daarom minder dan de vraagprijs hebben geboden. We konden wel hoger maar hebben echt gekeken wat wij het waard vinden en dat voelt goed. We zijn net begonnen met zoeken en kunnen nog prima wonen waar we nu wonen maar willen wel graag wat kopen ipv huren.
Wat @bonfire zegt. Gezien de stijgende rente en de nieuwe regels omtrent woningen met een slechte EPC waarde zijn er inderdaad wel vaker woningen die niet meteen uit de markt worden gehaald.
Dank allen! Ik laat het weten als het wat wordt!
Edit: hebben jullie misschien nog tips over waar te beginnen te orienteren voor een hypotheek? Ik zag de hypotheekwinkel bijvoorbeeld. Is dat wat?
Ik vond het nu geen meerwaarde, gewoon naar verschillende banken gaan of online een simulatie starten en zien wat ze je voorstellen.
De hypotheekwinkel houdt bvb geen rekening met het feit dat ze sommige banken je nog 100% willen en kunnen lenen, is je (gezamenlijk) inkomen hoger dan 4.000 euro netto dan kan je ook meer gedaan krijgen.