Wij hebben ook vastgelegd dat ik meer geld in heb gelegd en dit terug krijg bij verkoop. Verder zijn we 50/50 eigenaar ondanks dat we allebei naar rato inleggen voor de vaste lasten
Ja, hierzo. Wil er hier niet zo gedetailleerd over uitweiden dus je mag eventueel dmâen maar mijn vriend en ik liggen qua inkomen heel ver uit elkaar en hij had ook al een koophuis dus wij hebben ons huis ook met een andere verdeling dan 50/50 gekocht.
Investeringen aan het huis betalen we ook naar die verdeling. Bijvoorbeeld net zonnepanelen laten leggen en dan betaalt mijn vriend daar meer aan. Maar gwl etc doen we naar rato inkomen/verdeling waar wij ons goed bij voelen.
Houd er rekening mee dat je bij een bepaalde verdeling van het huis overdrachtsbelasting moet betalen mochten jullie uit elkaar gaan en een van jullie wil het huis houden.
Ik dacht dat als je het eigendom van het huis ongelijker zou verdelen dan 60/40 dat je dan overdrachtsbelasting moet betalen als één van de twee in het huis wil blijven mocht je uit elkaar gaan. Bij Googlen vind ik ook wel links die dat onderschrijven maar die zijn wel al wat ouder, maar zou dat wel navragen bij een notaris. Sowieso zou ik me laten voorlichten over de verschillende opties bij de notaris
Wat bedoel je met de laatste zin? Dat de bank anders gaat rekenen ivm onderpand.
Hebben jullie ook rente afgesproken over het deel wat jij extra hebt ingelegd? Ik las daar iets over.
Ja dat zou kunnen inderdaad maar wij hebben besloten dat niet te doen. Kun je in principe allemaal gewoon bij de notaris vast laten leggen.
Wij hebben het bij ons heel simpel gehouden dus alleen dat bedrag. Daarnaast allebei evenveel spaargeld over gehouden om daarna in het huis te investeren.
Goed om te weten mocht je nu een samenlevingscontract aangaan en je besluit daarna te gaan trouwen of geregistreerd partnerschap dan moet je dit opnieuw vastleggen bij een notaris anders vervalt het blijkbaar en wordt het 50/50. Ken exact de details niet maar de notaris waarschuwde ervoor om terug te komen als we dat gingen doen zodat het ook daarna nog goed vast lag
Wij hebben het dmv een samenlevingscontract vastgelegd. Wij zijn dus 50/50 eigenaar maar er ligt voor een behoorlijk bedrag aan âschuldâ bij mijn vriend door de verkoop van mijn huis toendertijd. Dat zou verrekend worden als we uit elkaar gaan.
Wat is jullie ervaring met nieuwbouw die âgeplandâ staat maar nog niet âgepland isâ haha.
Als in: deelplan 2 (1 is al voltooid) staat online en is in verkoop. Ik lees bij de gemeente dat er nog een paar 100 woningen in komende deelplannen komen. Maar dat onbekend is wanneer en wat. En ook niet echt waar je die info dan kan vinden (anders als op de algemene site). Zou het zin hebben om de nu betrokken makelaar al te berichten?
We hoeven âpasâ over ongeveer 1-1.5jr een nieuwe woningen te hebben in die plaats, maar goed nieuwbouw staat niet komende maand natuurlijkâŠ
Hebben jullie ook iets vast gelegd over rente?
Ja ze gaan dit jaar nog beginnen met de bouw van die woningen. 70% grens is al wel behaald, maar wat we dan willen is al verkocht⊠we kijken ook wel naar bestaande bouw ondertussen.
Het is ook geen ramp al het (iets) langer duurt dan 1.5jr, maar uitzicht er op zou fijn zijn (ivm reistijd etc. Niet onmogelijk voor een korte tijd zegmaar, maar op den duur wel onprettig). Ik vraag me af of ik beter de gemeente kan vragen of de nu betrokken makelaar haha
Het huis wat we zo gaan bezichtigen is vanochtend âŹ100.000 in prijs verlaagd. Hoop dat dit een teken is. Er moet veel aan gebeuren maar het is een goede locatie met een grote tuin.
Al keken we gisteren bij een huis waar we de hele tijd achtervolgt werden door een kat. Dat vond ik eigenlijk ook al genoeg zeggen.
Eigenlijk ben ik er helemaal klaar mee want we hebben inmiddels zoveel huizen bezichtigd.
Wauw, dat is echt een forse verlaging !
Ben benieuwd! Klinkt hoopvol haha
Ik zou even met de gemeente contact opnemen. Uit je verhaal begrijp ik dat het gaat om een stuk wijk dat is gepland, maar nog niet in d verkoop. Dat betekent dat ze mogelijk nog bezig zijn met de selectie van de projectontwikkelaar (er strijden er meerdere met eigen plannen om de plek of niemand wil omdat ze niet genoeg kunnen verdienen ivm hoge kosten). Iedere projectontwikkelaar kiest zijn eigen makelaar. Dus beter eest naar de gemeente.
Hm ja lastig uit te leggen want is al even geleden en weet nu ook niet meer wat er nou mee was en of dat gedeelte helemaal klopt dus haal het even uit mn oorspronkelijke bericht haha
Wat zegt het dan dat je achtervolgd werd door een kat?
Haha, katten en deze kat was van de (overleden) eigenaar van het huis. Dus wilde daar meteen al intrekken en de kat weer een huis geven.
Wel érg veel gezakt dan in 1x? Ben erg benieuwd waarom. Hoelang staat hij al te koop?
Ik had een soortgelijke situatie: vriend had al een huis, ik niet. Ik zet het even in een spoiler want het is een vrij lang bericht geworden haha.
Samenvatting
Ik wilde per se 50/50 eigenaarschapsverdeling van het huis, m.n. omdat ik bij een eventuele verkoop in de toekomst en gestegen huizenprijzen ik procentueel gezien niet een nog groter verschil in vermogen zou willen hebben als mijn partner.
Wij hebben het zo vastgelegd dat het bedrag dat hij heeft ingelegd door overwaarde van zijn huis, een percentage is van de koopsom van het nieuwe huis. Als we uit elkaar gaan, heb ik dat percentage van de woningwaarde op dat moment als schuld bij hem. Klinkt misschien een beetje ingewikkeld haha, maar hij wilde niet dat zijn inleg een vaststaand bedrag zou zijn (bijv. 50.000 euro), maar dat het zou meebewegen met de woningwaarde, vandaar het percentage.
We hebben dit vastgelegd in een samenlevingscontract, ik weet eigenlijk niet of je dit ook op een andere manier zou kunnen vastleggen. Door de 50/50 verdeling van eigendom, betalen we uitgaven t.b.v. verbetering aan het huis, zoals vloerverwarming, badkamer, etc. ook 50/50. Als ik dit op dat moment niet kan betalen, leggen we het verschil vast en komt dat bij mijn schuld aan hem. Nouja het is dus vooral veel schuld van mij aan mijn partner bij deze verdeling maarja, ik stond op die 50/50 verdeling haha.
Het is wel goed om het er misschien meerdere keren goed over te hebben, ook nog na een gesprek met een notaris, want wij vonden het best ingewikkeld. Ook t.o.v. elkaar. Je hebt het namelijk steeds over een toekomstige situatie waarbij je uit elkaar gaat en er vanuit moet gaan dat je elkaar niks meer gunt. Dat is niet leuk om over na te denken en je moet het zo rationeel mogelijk benaderen. Ik vond het daarnaast ook confronterend om steeds gewezen te worden op het vermogen en inkomensverschil, terwijl ik onze relatie als heel gelijkwaardig ervaar. Daarbij hadden we een vrij conservatieve notaris die steeds benadrukte dat mijn vriend het erg zakelijk benaderde, dus dat gaf wel een beetje vervelende gevoelens. Maar het is super belangrijk om het goed en duidelijk vast te leggen op zoân manier dat jullie beiden het ermee eens zijn. Veel succes!
Uit interesse: waarom wil jij graag een 50/50 eigenaarsverdeling? En wat gebeurt er als jij minder gaat werken als er misschien kinderen komen? Wordt jouw âwerkâ voor het gezin dan meegenomen, verlaagt dat het percentage tzt? Whatâs in it for you, behalve dat jij nu in verhouding meer kosten dan je misschien kunt dragen moet betalen?
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Het klinkt voor mij alsof jullie er een beetje hetzelfde instaan als wij. Ik wil ook alles graag gelijkwaardig, mijn vriend ook maar hij vind het ook belangrijk dat zijn investering ook met de markt mee beweegt want anders had hij het ook wel willen beleggen of iets dergelijks.
Qua salaris zitten we redelijk bij elkaar in de buurt op dit moment dus de maandelijkse hypotheeklasten zo verdelen lijkt me ook fair.
Ik vind het ook lastig dat bij een niet-50/50 verdeling van eigendom dat eventuele investeringen in het huis ook op die manier verdeeld moeten worden, omdat de overwaarde die het eventueel creëert ook weer op die manier verdeelt wordt.
Ook helemaal mee eens dat je er goed over moet praten maar dat het wel een hypothetisch geval is voor wanneer je uit elkaar gaat. Niet het leukste om over na te denken.