Hoe heeft hij daar precies profijt van?
Wij hebben dezelfde situatie. 50/50 eigenaar van het huis en de hogere inbreng van mijn vriend wordt bij verkoop verrekend. Wel hebben wij er een hele wiskundige formule op losgelaten, zodat ik ook rond de 20% van zijn inbreng krijg bij verkoop. (Dit percentage fluctueert met de uiteindelijke verkoopprijs). Dit was overigens een idee van mijn vriend.
Maar niet bij iedereen is het een optie om dan maar goedkoper te gaan kopen? Bij mijn vriend is de schenking juist gedaan zodat wij ook een kans hadden op de woningmarkt ivm het vele eigen geld wat je nodig had om destijds te overbieden. Een lagere prijsklasse was er niet en huren was nog veel duurder. Het gaat hier gelukkig niet om een bedrag van ā¬50.000 ofzo maar zonder die schenking was het ons nooit gelukt om in die markt iets te kopen.
Het rendement op mijn inleg en de lage hypotheek.
We hebben een huis gekocht dat ver onder het bedrag ligt dat we samen konden lenen. De schenking heeft dus vooral invloed op de hoogte van de hypotheek en niet op het formaat van het huis. Beide kunnen we dit huis ook zelfstandig kopen.
Wij hebben vooral geprobeerd te kijken naar wat wij eerlijk vonden. Dat kan voor iedereen verschillend zijn. In het geval dat wij uitelkaar zouden gaan zou ik degene zijn die waarschijnlijk meer moeite zou hebben met het vinden van een nieuw huis. Ik heb een lager inkomen en kan waarschijnlijk niet alleen kopen. Dat heeft invloed gehad op hoe wij de boel verrekenen, mochten we uitelkaar gaan.
Nee dat snap ik ook en we maken allemaal rare sprongen op deze markt, maar wat ik dus vooral wil zeggen is: kijk kritisch of je in dit soort situaties wel echt beter af bent door samen te kopen en een schuld van de een naar de ander vast te leggen. Wat je samen fair vindt en hoe je in de minder leuke scenarioās uit dat huis stapt. Die markt gaat niet eeuwig omhoog, je weet niet of je elkaar over een paar jaar nog kan luchten. Misschien ben ik iets te dichtbij een situatie van āverliesā geweest toen wij begin dit jaar veel vroeger dan we ooit dachten besloten te verkopen en ineens moesten bespreken hoeveel verlies we bereid waren te nemen (bleek achteraf onnodig), maar ik ben heel blij dat āzijn inlegā in zoān scenario niet eerst terug had gemoeten. Had een voor mij vrij klote positie opgeleverd waarin ik slechter af was geweest dan toen ik instapte.
Als er met verlies verkocht moet worden en je hebt afgesproken dat het rendement verrekend wordt na rato van inleg dan zou de grootste inlegger ook de meeste schuld op zich moeten nemen.
Wij hebben om deze reden vast laten leggen dat ik in het geval van verlies op het huis geen schuld hoef te betalen aan mijn vriend als we uit elkaar gaan. Ook omdat hij ten alle tijden in ons huis zou kunnen blijven wonen als we uit elkaar gaan (zijn deel van de hypotheek is al afbetaald en dan blijft er nog maar een relatief klein deel van mij over) en ik dat huis nooit in mān leven in mān eentje kan betalen (tenzij hij komt te overlijden).
Zou wat zijn dat ik Ʃn een nieuw huis moet zoeken in deze markt Ʃn mijn (vermogende) vriend/dan-ex ook nog eens geld zou moeten betalen
Wij hebben naar rato afgesproken. Dus mocht de winst minder zijn word het bedrag dat hij aan mij moet betalen ook minder. Maar eindstand heeft mijn partner toch ook profijt van het feit dat er geld door mij is ingebracht? De hypotheek is een paar honderd euro lager wat betekend dat hij meer kan sparen. Of zie ik nou echt zo iets gigantisch oneerlijks over het hoofd?
Ja, óók, en niet meer (wat hierboven is gezegd) wat mij betreft. Jij hebt ook profijt van die lagere hypotheek, toch? En ja, dat komt door je eigen inbreng maar vaak gaat dat samen met veel geluk (bv schenking of goede tijd je eigen huis gekocht/verkocht).
Ja eens dat ik ook profijt heb. Maar dat gedeelte waar we een hypotheek voor heb en afgesloten word gewoon 50/50 afgelost. Dus dat bedrag is ook gewoon echt het eerlijkst op de helft.
Staat er niet iets over in je contract? In mijn huurcontract staat dat de huurder mee moet werken aan verbeteringen/renovaties aan de woning, maar de verhuurder mag niet zonder toestemming de woning betreden. In jouw geval zou je dan misschien een andere dag kunnen voorstellen? Of gaat dat niet?
Voor zover ik weet niet nee. Bij ons hebben ze dat een paar keer ons geprobeerd zover te krijgen, dat zij onze woning zouden betreden terwijl we er niet waren. Maar we bleven gewoon nee zeggen en andere data voorstellen.
Misschien staat hier nog iets waar je wat aan hebt: Wat zijn mijn rechten bij renovatie van mijn huurwoning? | Rijksoverheid.nl.
Is het een renovatie of noodzakelijk onderhoud? En kan het op een andere dag, of moeten ze bijv tegelijk in alle woningen in jouw kolom zijn om het werk te kunnen doen?
Wat heb je nodig om mee te kunnen werken? Mensen die op je huis passen? Een andere datum? Overleg?
Als het geen grote verhuurorganisatie is, en het probleem bij de buren zit, dan kan het ook zijn dat de verhuurder in deze gewoon moet meewerken en in deze jij dus ook.
Morgen voor het eerst een bod uitbrengen op een huis⦠zó lastig. Er waren best veel bezichtigingen (tussen de 10 en 20) maar het is wel een aardig klushuis qua keuken - badkamer- vloeren - muren
We hebben er al veel bekeken (vooral via open huizen dag) maar nog nooit geboden. We hebben veel spaargeld dus kunnen ook wel overbieden, maar ja je hebt al de kosten koper en wil met zoān verbouwing ook niet al 20k eigen geld dr in gaan stoppen vóór verbouwing we denken nu ergens tussen de 5000 en 10.000 eurie overbiedenā¦
Ieuw wat balen! Snap ook niet waar mensen t geld vandaan halen joh. Of waarom ze het geen reet boeit dat je maandlasten mokerhoog worden als je zoveel overbiedt Ʃn nog moet opknappen. (Uitzonderingen daargelaten)
Ken ook eigenlijk niemand die niet vol erin zit met partner. Nieuwe realiteit vast.
Ik ken eigenlijk niemand die er wel vol in zit. Iedereen waarbij je doorvraagt heeft overwaarde, flink spaargeld of een schenking.
Daarnaast misschien impopulaire mening (en flink gekleurd door eigen zoektocht), maar als je het kan snap ik inmiddels best dat je fors inzet. 10.000 euro is veel, maar in maandlasten valt het mee en wie weet ben je nog 30 huizen aan het kijken.
De eerste zin bood hoop, maar de tweede deed dat teniet. Oh well. Ademen is nog gratis.