Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met werk voor het gezin? Als we ooit een kind zouden krijgen, gaan we allebei hetzelfde aantal uren minder werken, en hetzelfde aantal uren voor dat kind/het gezin zorgen. Dus de verhoudingen blijven dan redelijk hetzelfde. De “investeringen” in het huis gaan 50/50 of worden vastgelegd, maar de kosten van het huishouden (hypotheek, gwl, eten, etc) verdelen we naar rato van ons inkomen, dat is nu ongeveer 60/40. Ik vind 50/50 eigenaarschapsverdeling belangrijk voor mezelf omdat ik op die manier niet nog meer ‘achter’ kom te staan t.o.v. mijn partner dan de situatie daarvoor. Hij is ouder, werkt 10 jaar langer dan ik, had een huis met overwaarde, etc. Bij een eigenaarschapsverdeling op basis daarvan zou het ongeveer uitkomen op 75 voor hem en 25 voor mij. Als we samen blijven en het huis stijgt in waarde en we gaan dat verkopen, profiteert hij daar in zo’n verdeling meer van dan ik. Dat zou bij een nieuwe hypotheek dan nog meer vermogen voor hem betekenen, etc. Ik snap dat het nooit helemaal gelijk kan worden maar voor mij was die 50/50 verdeling wel een belangrijke stap daarin.
Als ik nu iets voor het huis niet kan of wil betalen omdat ik spaargeld wil overhouden voor een vakantie bijvoorbeeld, noteren we dat en dan wordt dat een zorg voor als we ooit uit elkaar gaan.