Huizen/woningmarkttopic #3

Ja, óók, en niet meer (wat hierboven is gezegd) wat mij betreft. Jij hebt ook profijt van die lagere hypotheek, toch? En ja, dat komt door je eigen inbreng maar vaak gaat dat samen met veel geluk (bv schenking of goede tijd je eigen huis gekocht/verkocht).

1 like

Ja eens dat ik ook profijt heb. Maar dat gedeelte waar we een hypotheek voor heb en afgesloten word gewoon 50/50 afgelost. Dus dat bedrag is ook gewoon echt het eerlijkst op de helft.

5 likes

Staat er niet iets over in je contract? In mijn huurcontract staat dat de huurder mee moet werken aan verbeteringen/renovaties aan de woning, maar de verhuurder mag niet zonder toestemming de woning betreden. In jouw geval zou je dan misschien een andere dag kunnen voorstellen? Of gaat dat niet?

Voor zover ik weet niet nee. Bij ons hebben ze dat een paar keer ons geprobeerd zover te krijgen, dat zij onze woning zouden betreden terwijl we er niet waren. Maar we bleven gewoon nee zeggen en andere data voorstellen.

Misschien staat hier nog iets waar je wat aan hebt: Wat zijn mijn rechten bij renovatie van mijn huurwoning? | Rijksoverheid.nl.

2 likes

Is het een renovatie of noodzakelijk onderhoud? En kan het op een andere dag, of moeten ze bijv tegelijk in alle woningen in jouw kolom zijn om het werk te kunnen doen?

4 likes

Wat heb je nodig om mee te kunnen werken? Mensen die op je huis passen? Een andere datum? Overleg?
Als het geen grote verhuurorganisatie is, en het probleem bij de buren zit, dan kan het ook zijn dat de verhuurder in deze gewoon moet meewerken en in deze jij dus ook.

2 likes

Morgen voor het eerst een bod uitbrengen op een huis… zó lastig. Er waren best veel bezichtigingen (tussen de 10 en 20) maar het is wel een aardig klushuis qua keuken - badkamer- vloeren - muren

5 likes

We hebben er al veel bekeken (vooral via open huizen dag) maar nog nooit geboden. We hebben veel spaargeld dus kunnen ook wel overbieden, maar ja je hebt al de kosten koper en wil met zo’n verbouwing ook niet al 20k eigen geld dr in gaan stoppen vóór verbouwing :see_no_evil: we denken nu ergens tussen de 5000 en 10.000 eurie overbieden…

1 like

Ieuw wat balen! Snap ook niet waar mensen t geld vandaan halen joh. Of waarom ze het geen reet boeit dat je maandlasten mokerhoog worden als je zoveel overbiedt én nog moet opknappen. (Uitzonderingen daargelaten)
Ken ook eigenlijk niemand die niet vol erin zit met partner. Nieuwe realiteit vast.

4 likes

Ik ken eigenlijk niemand die er wel vol in zit. Iedereen waarbij je doorvraagt heeft overwaarde, flink spaargeld of een schenking.

Daarnaast misschien impopulaire mening (en flink gekleurd door eigen zoektocht), maar als je het kan snap ik inmiddels best dat je fors inzet. 10.000 euro is veel, maar in maandlasten valt het mee en wie weet ben je nog 30 huizen aan het kijken.

8 likes

De eerste zin bood hoop, maar de tweede deed dat teniet. Oh well. Ademen is nog gratis.

4 likes

Snap ik. Is ook echt geen goede ontwikkeling, maar het werkt uiteindelijk wel zo als je naar populaire huizen/populaire prijsklassen kijkt.

Same here. We hebben 10k overboden en ook hier had iemand dat ‘flink overboden’ :smiling_face_with_tear: en ooook een opknapper. In Zwolle trouwens haha mocht het toevallig dezelfde zijn

Wij hebben bod geaccepteerd, nu bezig met overleg over overdracht en alles.
Met slag om de arm, lijkt het erop dat we het hebben verkocht. :crossed_fingers:

46 likes

Er is niet perse iets waar je rekening mee moet houden, behalve dat je ervan uit kunt gaan dat een verhuurder niet zomaar zonder vooraankondiging je huis binnen mag stappen als je er niet bent.

Ik zou zelf waarschijnlijk zeggen dat ik dat niet prettig vind en dat het ook niet de bedoeling is, de verhuurder vriendelijk verzoeken om reden en moment van bezoek voortaan vooraf te laten weten en mededelen dat je ervan uitgaat dat ze in het vervolg als een zorgvuldig verhuurder omgaat met de reservesleutel.

Mocht ze het dan nog een keer doen (zonder goede reden of iets wat ze makkelijk van tevoren had kunnen communiceren), dan zou ik dringen verzoeken daarmee te stoppen en mededelen dat je een volgende keer de sloten laat vervangen en de kosten verrekent met de huur.

2 likes

Zo waar! Ik werd er met regelmaat moedeloos van dat iedereen het maar voor elkaar kreeg dure huizen te kopen of aflossingen te doen en dat ze meestal de indruk wekten dat ze daar ‘zelf hard voor gewerkt hebben’. Vriendin van me: ‘ik spaar al heel lang heel goed’. Tja, als dan blijkt dat je jaarlijks de maximale schenking van je ouders op je spaarrekening knalt vind ik dat toch een iets ander verhaal.

4 likes

Om mij heen is iedereen er best open over, maar de hoeveelheid ouders die hiertoe bereid zijn heeft mij zo verbaasd.

3 likes

Dat snap ik dan weer wel. Voor veel ouders (die voldoende spaargeld hebben) geldt ‘liever met een warme hand dan met een koude’.
Een deel van de generatie boven ons heeft het echt wel ‘te goed’ inmiddels. Zeer lage woonlasten icm een goed inkomen en een relatief sober leven (ik ga even uit van de ouders die ik in mijn eigen omgeving meemaak) maakt dat je mega veel geld overhoudt.

Overigens vind ik in één klap een ton schenken onvoorstelbaar. Vooral wanneer er aan meerdere kinderen geschonken wordt.

(Ik vind dit een interessant thema. De verschillend tussen generaties. Even uitgaad van mijn oudere, ooms en tantes. Die hebben allemaal beging 30 een huis ‘voor het leven’ gekocht. Ze hebben geen ‘woon carrière’ gemaakt zoals mensen nu graag doen. Resultaat is dat ze een minimale hypotheek hebben op een huis wat ze ooit voor 180.000 gulden oid hebben gekocht. Er komt ooit een sloot aan overwaarde vrij, daar word je bang van. Deze mensen gaan ook allemaal ook bescheiden vakanties en eten maar weinig buiten de deur. Een middagje fietsen en zelf gesmeerde boterhammen meenemen is al een uitje. Erg offtopic dus einde verhaal :rofl:)

7 likes

Oh als ik dit geld later zou hebben zou ik daar ook absoluut toe bereid zijn. Waarom verbaast dat je?

10 likes

Heeft iemand hier tips voor makelaars/adviseurs regio Den Haag/Leiden? Mag ook in dm!