Huizen/woningmarkttopic #3

Ja klopt, hebben wij ook gehad. Ik vond dat toen ook raar. Maar dat is om bepaalde dingen ook te controleren etc. Hoe het precies zit weet ik niet.

4 likes

Ja, dat zijn kosten voor het uitschrijven van de hypotheek bij het kadaster. Alleen aflossen bij de bank is niet genoeg, dit moet ook geregistreerd worden in het kadaster. En dat werk plus leges zijn de kosten die je daarvoor krijgt. (nog veel, maar dat is een andere discussie)

5 likes

Ja die kosten worden standaard bij de verkoper in rekening gebracht. De koper betaalt de kosten van de akte van levering en hypotheekakte en de inschrijving daarvan bij het Kadaster. Zou gek zijn dat de koper de kosten voor jouw aflossing moet betalen, koper kan er namelijk niks aan doen dat jij voor jouw aankoop destijds een hypotheek nodig had :yum:

De kosten die in rekening worden gebracht zijn trouwens niet alleen voor even het bedrag over boeken naar de bank. Die kosten bestaan uit het opvragen van de aflosnota bij de bank (gaat bij de ene bank makkelijker dan bij de andere), eventueel opstellen royementsvolmacht, eventuele verrekening polis/spaarrekening doorgeven, de daadwerkelijke aflossing namens verkoper verrichten, het opstellen van de royementsakte en het indienen van die royementsakte bij het Kadaster.

200-250 euro per door te halen hypothecaire inschrijving is volgens mij aardig gemiddeld qua kosten, maar je hebt kantoren die bizar hoge bedragen rekenen want ja als verkoper heb je idd weinig keuze. Er zijn daarom makelaars die in de koopovereenkomst een bepaling opnemen dat wanneer de royementskosten boven bedrag X uitkomen de extra kosten voor de kopende partij zijn.

4 likes

Ik had überhaupt nooit van kosten voor aflossen van de hypotheek gehoord eerlijk gezegd dus vind ook niet dat de koper dit moet betalen. Maar als dat ook in het kadaster geregistreerd moet worden is dat logisch dat het niet gratis is. Deze notaris rekent het driedubbele van jouw genoemde bedrag. Als ik dit had geweten had ik idd een dergelijke bepaling laten opnemen in het koopcontract. Zowel aankoopmakelaar als hypotheekadviseur hebben nooit iets gezegd hierover. Niks aan te doen maar wel stom

4 likes

Oh maar het driedubbele gaat ook echt nergens over, dat zou ik op geen enkele manier recht kunnen praten.

1 like

Maar je kunt misschien wel met de notaris bellen en aangeven dat het bedrag niet marktconform is en dat je eigenlijk een marktconform bedrag verwacht. Misschien kun je het bedrag nog naar beneden krijgen?

6 likes

Ja, ga ik ook doen!

3 likes

@Marqant Goede tip, thanks! Ik ga dat eens checken.

@Ainu Dit is al zoveel meer informatie dan wat de architect mij kon/wilde geven :sweat_smile: Ik heb nog meer afspraken staan, ook met aannemers @Zonnestraaltje! Hopelijk zit er iets tussen.

Als het klopt wat de makelaar zegt, dan is het misschien particuliere erfpacht? Zo ja, run, don’t walk. Dat is echt anders dan gemeentelijke erfpacht.

1 like

Hè wat balen joh!! :frown:

1 like

Ik weet niet waar je zoekt, maar in veel grote steden is gemeentelijke erfpacht echt doodnormaal. En krijg je dus ook prima weer verkocht.

3 likes

Kan me voorstellen, maar ook dan valt het echt reuze mee. Onze erfpacht is niet afgekocht, en we betalen elk jaar zo’n 800 euro (gewilde locatie, hele grote stad). We hebben het wel vastgezet tot 2050 ofzo, kostte niks. Tuurlijk drukt het ietsje op je hypotheek die je kan lenen, maar echt niet veel.

4 likes

Je zoekt ook in rdam toch? Onze wijk is erfpachtvrij terwijl de wijk naast ons wel erfpacht heeft tot 2052. Huizen in dat wijk worden minder goed verkocht. Juist vw het erfpacht.

Yes, we hebben het gehad, lief dat je het vraagt! Ik vond de bezichtiging nogal ongemakkelijk met de makelaar, maar wel heel fijn juist om een huis in het echt te zien. Merk wel dat we nog even goed moeten nadenken over wat we nou precies willen. En ik denk dat een aankoopmakelaar het toch wel waard kan zijn voor ons

2 likes

Helaas ga je dit waarschijnlijk nog wel vaker meemaken tijdens je huizenjacht. Wij hebben dit in meer of mindere mate best wel een flink aantal keer gehad. Vet frustrerend!! Op een bepaald moment ging, bij twijfel over de staat, maar 1 van ons of m’n vader bezichtigen. Dat scheelt weer met vrij nemen.

4 likes

Ik woon daar en de buren boven mij hebben erfpacht en ik zelf niet. Snap echt niet hoe dat kan.

Het kan zijn dat er ooit een aanbod is geweest om de grond te kopen en dat de bewoners die destijds in jouw huis hebben gewoond het wel hebben gedaan en de bovenburen niet. Is in de straat van familieleden ook (wel in R’dam, niet in Oost). Sommige huizen hebben nog erfpacht, andere niet. Je merkt wel dat de huizen met erfpacht veel langer te koop staan/voor minder worden verkocht.

2 likes

Binnenkort start de verbouwing van ons huis, waaronder het aanleggen van vloerverwarming. Ik heb al veel gelezen over welke vloeren geschikt zijn, maar ik vind het heel lastig om een keuze te maken. De vloerverwarming wordt de hoofdverwarming en dan wordt pvc wel echt aangeraden, maar ik heb al heel veel pvc gezien en het is gewoon echt niet mijn ding. Ik wil echt het allerliefste een (bamboe) houten vloer, maar de aannemer raadt dat af (ook de houten soorten waarbij wordt aangegeven dat het wel kan). Heeft iemand ervaring met hout op vloerverwarming? En zo ja, kan het wel of toch echt een afrader?

Als het goed is heeft de vloerverwarming een getal in Rc. Dat is het getal dat aangeeft wat de eisen zijn aan de vloer bedekking qua warmte weerstand en doorlaat. Want je wil je niet kapot stoken voor er iets van warmte door de bedekking heb komt. Met dat getal zou ik uitzoeken of de bamboe die je kiest, ook matcht met de vloerbedekking. En dan kun je het echt wel doen!

3 likes

Wij hadden in onze vorige woning een houten vloer liggen in de woonkamer en vloerverwarming en het werd daar prima warm. Qua gevoel aan de vloer/je voeten merkte je wel verschil met de keuken en gang waar tegels lagen, maar het werd gewoon goed warm in de woonkamer (en ook niet in de woonkamer 20gr en de keuken 23 ofzo). Wel ook een erker op het zuiden bij de zithoek, zodra de zon scheen werkte dat ook mee voor de warmte binnen.

Hebben het niet zelf gelegd (lag er al toen we het kochten) , dus weet de details niet maar het kan dus wel. Was een goed geïsoleerd huis verder en onze energierekening was altijd laag (merendeel vd tijd dat we daar woonden 2 volwassenen).

2 likes