Huizen/woningmarkttopic #3

Voor verkoop of aankoop?
Ik heb verkocht via van vliet in Den Haag en ik was er tevreden over, duidelijke communicatie en goed geholpen

2 likes

Oh ja sorry dat is wel een belangrijke toevoeging, aankoop.

Ik heb zelf jaren geleden zonder makelaar gekocht dus daar helaas geen tips voor.

1 like

Onze generatie geeft ook wel meer (of gemakkelijker) geld uit aan vermaak/ontspanning denk ik. Ik heb niet uitgerekend hoeveel geld ik heb uitgegeven aan eten (buiten de deur), vakanties e.d. Maar zal vast een hoop zijn.

8 likes

Ik heb goeie ervaringen met Mevrouw de Aankoopmakelaar, ook ooit door iemand hier getipt. Laagdrempelig bereikbaar, gezellige vrouw, flexibel en meedenkend. Wel duur, maar dat zijn ze allemaal :clown_face:

1 like

Het gaat zwaar tegen mijn principes in. Je kunt niet klagen over de staat van de woningmarkt en je tegelijkertijd nu al voornemen dag je jouw kroost sowieso een flinke streep voor gaat geven als je dat kan. Want dat is wat er nu gebeurt: een groep ouders pompt gigantische hoeveelheden geld richting hun kinderen zodat deze tussen twintig andere bieders sowieso het hoogste bod neerleggen. Terwijl een nog grotere groep leeftijdsgenoten moeite heeft met het vinden van huisvesting. Ik denk dat de woningprijzen lager zouden zijn zonder die schenkingen. Hoop zelf dat er tegen die tijd serieuze belasting geheven wordt op erven en schenken.

En natuurlijk snap ik dat je daar uiteindelijk anders in handelt. Als het leven een beetje het pad blijft volgen waar ik nu op zit heb ik een grote smak geld tegen de leeftijd dat een hypothetisch kind werkt die ik toch niet op ga krijgen, maar het staat met tegen. Niet uit gierigheid (op een toegankelijkere woningmarkt zou ik het denk ik wel geven) maar uit wens voor gelijkheid.

5 likes

Ah top, ik ga eens contact opnemen. Thanks!

2 likes

Heb ik! https://www.rmwonen.nl/
Toppers, zonder deze mensen waren wij nooit aan ons huisje gekomen!

1 like

Hans Scheenstra hebben wij hele goede ervaringen mee (wel vrij duur) maar heeft ons echt goed geholpen en meer gedaan dan we verwacht hadden.

2 likes

Mooi gezegd. Ik denk dat ik wel de neiging zou hebben m’n kind te helpen. Maar het is niet eerlijk verdeeld nee.

1 like

@dodecavia +1 ! Zonder hun hulp bij het onderhandelen en hun doorzetyingsvermogen en connecties hadden wij dit huis niet. Ik vond het ook fijn dat ze eerlijk waren als wij huizen aandroegen die zij niet bij onze wensen vonden passen, zodat we niet ergens gingen bezichtigen dat toch niks zou worden.

2 likes

Wij zijn van plan over ongeveer 1 maandje ook naar een huis samen te gaan kijken (wonen nu samen in mijn vriend zijn huis). Heeeel veel zin in!

Ben wel benieuwd of er hier meer forummers zijn waarbij de partner 2x zoveel netto verdient :sweat_smile: ik vind het heel erg lastig om te bepalen wat nu een fijne en eerlijke verdeling gaat zijn. Ook met het oog op de toekomst waarbij hij waars ongeveer hetzelfde aantal uren zal blijven werken en ik toch wat minder, mochten we kinderen krijgen.

In mijn vorige relatie met koophuis was alles 50/50 en dat was wel heel fijn. Zowel gevoelsmatig als toen we uit elkaar gingen. Nu ga ik van dat laatste natuurlijk niet uit maar ik wil er wel goede afspraken over maken uiteraard :blush: Iemand in eenzelfde situatie? PB’en mag uiteraard ook!

1 like

Yes! Mijn man verdient veel meer dan ik.
We hebben een gezamenlijke rekening waar beide lonen op komen en waar ook de hypotheek (en alle andere kosten) afgaan. Het huis is ook gewoon van ons tweeën samen.

2 likes

Ja, mijn man verdiend ook flink meer. We werken evenveel, maar zijn beroep betaald gewoon meer :smiling_face_with_tear:
Daarbij kijken we naar netto, omdat hij ook de leaseauto heeft waar we privé veel gebruik van maken bijv.
de vaste lasten worden afgeschreven van de gezamenlijke rekening, wat we daar naar overmaken is gebaseerd op de zakgeld methode (wij houden beide evenveel over van ons netto inkomen). Vakanties etc berekenen we ook op die manier. We hebben beide een 13e maand - maar die van hem is prestatie gebonden. Daarvan schaffen we vaak iets gezamenlijks aan, investeren in t huis of een dure vakantie ofzo.

Nu was dit inkomens gat er niet (of Nouja veel minder) toen we ons eerste huis kochten. Maar we zijn 50/50 eigenaar qua woning.

1 like

@Airy-fairy Wij hebben precies dezelfde methode. Ook de zakgeld methode en kochten ons huis gezamenlijk toen het verschil nog niet zo groot was.

Zijn beide voor 50/50 eigenaar van de woning.

1 like

Ik verdien juist veel meer dan mijn vriend maar wij houden dezelfde methode aan. Op onze privé rekening houden we netto allebei even veel over. De rest gaat naar de gezamenlijke rekening.

Begin dit jaar een huis gekocht en dat staat op beide namen voor 50/50

3 likes

Ik ga volgende week voor het eerst een huis bezichtigen. Uiteraard acht ik de kans klein dat dit hĂ©t huis voor me wordt, maar ik vind het wel spannend. Ik weet helemaal niet zo goed hoe het proces gaat en daarom wil ik het ook ‘gewoon’ eens meegemaakt hebben. Al heb ik dan nu ook een beetje het gevoel dat ik de tijd van de verkoper verdoe.

Anyway, uiteraard ga ik ook nog verder googelen en lezen, maar wat is volgens jullie nog iets goeds om te weten voor een (eerste) bezichtiging?

2 likes

Zijn er bouwplannen in de buurt?
Wat is de staat van het huis?
Wanneer is het gebouwd? (Ivm evt palenrot/fundering)
Hoe oud is ketel? Is die gekocht of gehuurd?
Heb je een VVE (bij een appartement) zo ja, wat is de bijdrage? (Maandelijks of jaarlijks)
Staat het huis in een buurt waar je zou willen wonen? (Kijk ook eens in de avond)
Kan je parkeren in de buurt? (Wij keken eens in de avond en parkeren was niet te doen)
Heb je voorzieningen in de buurt of moet je ver reizen?

1 like

Hier dezelfde situatie, en wij doen het precies zo. En ook geen gedoe over wie hoeveel uitgeeft, alleen grotere uitgaves gaan altijd in overleg.

3 likes

Dankjewel! Ik ga inderdaad sowieso ook een keer op een ander moment in die buurt kijken, goed idee om daar de avond voor te nemen. De andere vragen ga ik zeker ook stellen

Hoe snel wordt doorgaans een beslissing genomen na de bezichtiging? Het zal wel per situatie verschillend zijn, maar ik heb echt geen idee wat er precies op me af gaat komen