Huizen/woningmarkttopic #3

Hangt ervan af wat de deadline is.
Bij de meeste huizen waar wij zijn wezen kijken was het een week de tijd voor een bod.
Maar bij een aantal andere was het echt binnen drie dagen al. De makelaar weet dat altijd wel, soms krijg je ook nog een mapje mee met info over het huis. Staat vaak ook van alles in.

2 likes

Ligt heel erg aan het animo. Kan je het beste aan de verkopend makelaar vragen (wat is de verkoopprocedure?). Normaal is dat je bij interesse een bod doet inclusief je voorwaarden en de verkoper op dat bod reageert (afwijzen, aannemen, onderhandelen). Normaal bij veel animo is dat het een inschrijvingsconstructie wordt, dan doet iedereen voor datum x tijdstip x een eindbod met voorwaarden en kiest de koper. Zijn verder nog wel wat alternatieven (veiling bijvoorbeeld).

1 like

@Flopsyunicorn Dankjulliewel, ik vind het heel fijn om in elk geval een beetje te horen wat ik kan verwachten, ik vind het echt een eng/spannend idee om dit proces in te gaan

2 likes

Via Vereniging Eigen Huis kan je eventueel nog een e-book downloaden met tips. Ik heb dat in de praktijk niet gebruikt, maar vond het wel handig voor het idee dat ik voorbereid was. Walter Living wordt hier ook regelmatig getipt. Daarmee kan je een woningwaarde-rapport generen. (Allebei gratis btw.) Ik kon meestal precies zien waarop de vraagprijs was gebaseerd en vervolgens bij bezichtiging checken of dat klopte met de staat van de woning. Sowieso kan je (vond ik) al snel zien of het beeld dat je hebt gevormd op basis van de brochure klopt met de praktijk en of je jezelf er ziet wonen. Alle meer praktische informatie kan je vaak al wel uit de brochures halen of nog telefonisch navragen, dus daarvoor is die bezichtiging minder cruciaal (zeker als er nog een bouwkundige keuring volgt). Ik zei zelf overigens gewoon dat ik net aan het kijken was als er naar werd gevraagd. Daar kijkt een makelaar echt niet van op. Het zegt ook niks over hoe serieus je als potentiële koper bent.

3 likes

Waar zou je informatie kunnen vinden over het eigendomsrecht van een berging in een gedeelde portiek? In de vorige eigendomsakte staat wel een berging genoemd maar onduidelijk is wat daarmee bedoeld werd, in onze eigendomsakte staat niks over een berging. Kadastrale kaart lijkt me niet gedetailleerd genoeg. Iemand nog een idee?

1 like

Een gedeelde portiek betekent dan appartementen denk ik? Dan moet er ergens een splitsingsakte zijn, daar zou het in moeten staan denk ik.

3 likes

Afgelopen week heb ik een architect gesproken over totaalrenovaties, ze zei dat er bij een totaalrenovatie rekening gehouden moet worden met €3000/€3500 per m2. :exploding_head: Ik heb 0,0 verstand van dit soort dingen, maar dit lijkt mij een hele hoge prijs. Als dit echt een realistische prijs is dan moeten we maar zoeken naar huizen die ‘af’ zijn.

1 like

dat kan zeker voor minder, 3k is echt als je echt alles hoogstaand en speciaal wilt maken met speciale oplossingen en duurdere aannemers. Ik heb zelf vaak in zulk budget gewerkt en dan zit je echt met dingen als veel natuursteen, ingewikkelde keukens van 60k, speciale ruwbouwoplossingen, ed.

3 likes

Ik had zo’n vermoeden maar ik kon er vrij weinig over vinden op internet, dus fijn dat je dat kan bevestigen. Love ingewikkelde 60k keukens en natuursteen maar dat budget heb ik helaas niet, haha.

Heb jij een idee wat een ‘normale’ niet hoogstaande renovatie over het algemeen kost? Of is dat heel moeilijk te zeggen?

1 like

Je kan het programma De moeite waard?! Van RTL kijken voor een goed beeld. Daar kopen mensen huizen om te flippen, verbouwen het en proberen daarna nog wat winst over te houden. Uit mijn hoofd rekent Bob (die ook van KZK is) 1000 euro per m2. Er zit ook wel een stel bij ergens in het noorden die heel veel zelf doen en van marktplaats ed halen en die doen het echt voor veel minder. Programma gaat echt van villa’s naar appartementen, sommige om helemaal te strippen en andere zijn meer verbeteren.

1 like

als je een beetje standaard en modaal blijft ga je waarschijnlijk ergens tussen de 1000-1500 zitten, het ebdrag dat je architect vermeldde is echt voor luxeprojecten, het ligt er ook wel aan hoe je het zelf aanpakt natuurlijk, mensen aan het werk zetten kost globaal gezien meer dan de materialen, daarom is maatwerk veel duurder dan standaardmaten. Materialen zijn vooral van doorslag voor vloerwerken en verlichting.

1 like

Je kunt dit beter aan een aannemer voorleggen! Een architect bouwt sowieso niets en is ook niet altijd nodig

3 likes

Even een vraag voor mensen die ervaring hebben met het verkopen van een huis: is het normaal dat de notaris (ingeschakeld door de koper) kosten rekent voor het aflossen van de hypotheek? Ik zie dat deze notaris er een paar honderd euro voor rekent en dat vind ik best gek aangezien de koper ze ook al betaalt en wij nul zeggenschap hebben gehad over deze notaris en het tarief. Heb nog nooit een huis verkocht dus misschien is het wel normaal

Ja klopt, hebben wij ook gehad. Ik vond dat toen ook raar. Maar dat is om bepaalde dingen ook te controleren etc. Hoe het precies zit weet ik niet.

4 likes

Ja, dat zijn kosten voor het uitschrijven van de hypotheek bij het kadaster. Alleen aflossen bij de bank is niet genoeg, dit moet ook geregistreerd worden in het kadaster. En dat werk plus leges zijn de kosten die je daarvoor krijgt. (nog veel, maar dat is een andere discussie)

5 likes

Ja die kosten worden standaard bij de verkoper in rekening gebracht. De koper betaalt de kosten van de akte van levering en hypotheekakte en de inschrijving daarvan bij het Kadaster. Zou gek zijn dat de koper de kosten voor jouw aflossing moet betalen, koper kan er namelijk niks aan doen dat jij voor jouw aankoop destijds een hypotheek nodig had :yum:

De kosten die in rekening worden gebracht zijn trouwens niet alleen voor even het bedrag over boeken naar de bank. Die kosten bestaan uit het opvragen van de aflosnota bij de bank (gaat bij de ene bank makkelijker dan bij de andere), eventueel opstellen royementsvolmacht, eventuele verrekening polis/spaarrekening doorgeven, de daadwerkelijke aflossing namens verkoper verrichten, het opstellen van de royementsakte en het indienen van die royementsakte bij het Kadaster.

200-250 euro per door te halen hypothecaire inschrijving is volgens mij aardig gemiddeld qua kosten, maar je hebt kantoren die bizar hoge bedragen rekenen want ja als verkoper heb je idd weinig keuze. Er zijn daarom makelaars die in de koopovereenkomst een bepaling opnemen dat wanneer de royementskosten boven bedrag X uitkomen de extra kosten voor de kopende partij zijn.

4 likes

Ik had überhaupt nooit van kosten voor aflossen van de hypotheek gehoord eerlijk gezegd dus vind ook niet dat de koper dit moet betalen. Maar als dat ook in het kadaster geregistreerd moet worden is dat logisch dat het niet gratis is. Deze notaris rekent het driedubbele van jouw genoemde bedrag. Als ik dit had geweten had ik idd een dergelijke bepaling laten opnemen in het koopcontract. Zowel aankoopmakelaar als hypotheekadviseur hebben nooit iets gezegd hierover. Niks aan te doen maar wel stom

4 likes

Oh maar het driedubbele gaat ook echt nergens over, dat zou ik op geen enkele manier recht kunnen praten.

1 like

Maar je kunt misschien wel met de notaris bellen en aangeven dat het bedrag niet marktconform is en dat je eigenlijk een marktconform bedrag verwacht. Misschien kun je het bedrag nog naar beneden krijgen?

6 likes

Ja, ga ik ook doen!

3 likes