Huizen/woningmarkttopic #3

Het kan wel, maar het is dan veel minder efficiënt. Let er ook op of je Lage Temperatuur Verwarming neemt of niet. Bij een houten vloer icm LTV ga je he in een koude winter maar moeilijk warm krijgen vrees ik.

Alternatief voor PVC kan ook nog zijn keramisch parket. Dit is wel iets duurder dan PVC, maar vergelijkbaar met echt hout.

4 likes

Een half jaar geleden hebben m’n partner en ik een soort van op een huis geboden, ongeveer €100.000 lager dan de vraagprijs (moest veel aan gebeuren, iedereen om ons heen vond de prijs te hoog). Toen werden we nog net niet uitgelachen door de makelaar want er waren zooooveel geïnteresseerden.

Vandaag belt ze m’n partner of ons bod nog staat en of we dus het huis willen. :joy_cat: Doei hoor, zelfs als we het nog zouden willen zouden we nog lager bieden want de rente is inmiddels hoger.

16 likes

Gevalletje deksel op de neus.

Zo hebben mij ouders in de jaren 80 ook een hoekhuis gekocht. Een bod van 200.000 gulden gedaan op een huis met vraagprijs 240.000 gulden. Weggelachen.
Na een half jaar belt ook hier de verkoper op of ze nog interesse hadden. Het antwoord was ja, maar het bod is nu wel 160.000 gulden. Daarvoor gekocht, en ze wonen er nog…

18 likes

wat is ‘een soort van’ geboden? :stuck_out_tongue:

2 likes

PS. De rente was toen ook gestegen inmiddels.
Naar 13%!! Andere tijden…

3 likes

Niet per se gezegd ‘we bieden dit’, maar uitgelegd dat we denken dat het huis €100.000 minder waard is en gevraagd hoe vast de vraagprijs staat. Nou ja, die stond dus erg vast maar een half jaar later niet meer. :stuck_out_tongue:

@wilhelmina Wow 13%, dan snap ik wel dat ze nog lager hebben geboden. Wel tof dat ze het huis toen alsnog hebben gekregen! Maar ik dacht dat de huidige rente hoog was, haha. Heb me duidelijk niet echt verdiept in hoe dit in het verleden was.

11 likes

Ah, een stuk hoger dan afgelopen jaren maar niks heel geks dus eigenlijk. Ik heb het idee dat de huiseigenaren (in Duitsland iig) nog teveel de lage rente van de afgelopen jaren in hun hoofd hebben. Met een rente van 1 tot 2% snap ik de prijzen, met de huidige rente echt niet meer.

kan prima, is enkel een kwestie van de vloerverwarming iets overdimensioneren en goed afregelen

2 likes

het feit dat de prijs van woningen zo hard afhankelijk is van de rente en niet per se de inherente waarde maakt eigenlijk super boos

2 likes

Mijn ouders hebben ook een rente van 13% gehad, echt enorm hoog.
Ik las hier (Zweden) vandaag nog dat de rente ‘nu heel hoog is maar over ongeveer een jaar weer naar een ‘normaal’ niveau gaat’. Maar als je naar de historische rentes kijkt dan waren de afgelopen jaren toch alles behalve normaal eigenlijk. Ik heb zelf in 2005 een hypotheek afgesloten met een rente van net onder de 4%, toen werd ik van alle kanten gefeliciteerd met mijn geweldig lage rente.

3 likes

Ja eens hoor. Ik probeer wel een beetje die kant op te gaan bij huizen waar geen makelaar tussenzit. Maar als ik echt naar waarde van deze huizen ga bieden, kan ik zo €200.000+ lager gaan bieden. Ben bang dat ik dan weer uitgelachen wordt, dus ik probeer er maar wat tussenin te zitten. :’)

2 likes

Wat is de inherente waarde dan? Het is toch altijd afhankelijk van de omgeving en wat een gek er voor kan geven? Het zou ook oneerlijk zijn als je hypotheek iedere maand twee keer zo hoog wordt, terwijl de prijzen niet dalen. Ongeveer wat de huizenmarkt nu doet…

4 likes

Wij hebben vorig jaar lage temperatuur vloerverwarming gelegd icm echte houten vloer. Gaat heel goed. Wel ook alle muren geïsoleerd en nieuwe glas.
Vloer voelt alleen niet warm aan. In de wc waar we tegels hebben wel. In de winter moet je dus nog wel sloffen dragen.

Vraag me wel af wat “heel goed” dan inhoudt. Bij deze vraag (hout + vloerverwarming) denk ik altijd tuurlijk kan alles, maar feit is toch dat het niet optimaal functioneert?

4 likes

Pvc vind ik ook niet per se lelijker dan hout, het is gewoon iets heel anders.
Als je echt hout wil, zal je pvc niet mooi vinden omdat de look and feel heel anders is. Maar als je echt alleen hout mooi vindt, zou ik geen vloerverwarming nemen want dat is zonde van je rendement.

4 likes

Klopt. Met tegels of pvc werkt het uiteraard nog sneller. Maar ons huis wordt goed warm en we gebruiken weinig gas daarvoor.
Nadeel van tegels vind ik dat je ook eerder de verwarming aan zet omdat het koud voelt aan je voeten.

1 like

Met vloerverwarming gekoppeld aan de CV-ketel zet je sowieso de thermostaat maar 2-3 graden later 's nachts of als je afwezig bent, dus echt koud wordt het niet.

1 like

Klopt. Ik bedoel eerder in het seizoen. Wij hebben tegels op de wc en die vind ik in september al onaangenaam koud terwijl het op de houten vloer nog prima is. Dus ik denk dat ik met een volledige tegelvloer eerder zou starten met de verwarming aanzetten.

1 like

Precies dit. Gevoel van comfort is ook voor een ieder anders.

1 like